Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Bassie_1985
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: za 16 jul 2005 21:29
Rijdt met: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door Bassie_1985 »

Ik ga over een goede maand mijn eerste marathon in de Ardennen rijden. Ik heb voor de 50km/1200+hm gekozen. In de Kempen die ik over 50km ongeveer 2u20 minuten. Mijn probleem is dat ik totaal geen ervaring heb met hoogtemeters (omdat het in de kempen zo vlak is als iets) en het mijn eerste marathon wordt.

IK heb dus een aantal vragen (ik ga volgende week de streek verkennen) :

Tempo : wat is een realistisch doel kwa gemiddelde snelheid/tijdsduur. Is 10km/u haalbaar of blaas ik mij daarmee alleen maar op?

Technisch : Zijn klikpedalen realistisch of is het veiliger om met gewone pedalen te rijden (Te technisch/gevaarlijk met klikpedalen)

Drinken : Hoeveel drinken/eten zouden jullie meenemen? ik heb een Camelbak waar 3 liter ingaat. Het probleem is, hoe meer gewicht je bijhebt, hoe vervelender natuurlijk.

Materiaal : wat zouden jullie kwa materiaal meenemen? is een ketting voldoende of is meer aangeraden?

Ik weet dat het afzien wordt, maar met de hulp van wat meer ervaren mensen, zie ik mss iets minder af :-)
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door prideandglory1891 »

Alé gast.

1. Stop met uw zorgen te maken
2. Geniet van de omgeving
3. Rij uw eigen tempo
4. De rappe mannen NIET proberen te volgen
5. 99,99% rijdt met klikpedalen, wat is daar gevaarlijk aan?
6. Niemand heeft een gereedschapskoffer mee onderweg.
7. Maak dat uw bike in orde staat, dan kom je al een heel eind
8. Een kettingslotje/ Ponsje-multitool en binnenband zullen wel volstaan
9. Stop met uw zorgen te maken
10. Geniet van de omgeving
11. Rij uw eigen tempo
....
:lol:
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door G-m@n. »

Bassie_1985 schreef:Ik ga over een goede maand mijn eerste marathon in de Ardennen rijden. Ik heb voor de 50km/1200+hm gekozen. In de Kempen die ik over 50km ongeveer 2u20 minuten. Mijn probleem is dat ik totaal geen ervaring heb met hoogtemeters (omdat het in de kempen zo vlak is als iets) en het mijn eerste marathon wordt.

IK heb dus een aantal vragen (ik ga volgende week de streek verkennen) :

Tempo : wat is een realistisch doel kwa gemiddelde snelheid/tijdsduur. Is 10km/u haalbaar of blaas ik mij daarmee alleen maar op?

10km moet haalbaar zijn als je wat fietst, 15 is al hard dan.

Technisch : Zijn klikpedalen realistisch of is het veiliger om met gewone pedalen te rijden (Te technisch/gevaarlijk met klikpedalen)

als je altijd met klikpedalen fietst zou ik dat daar ook doen, kan je aan je pedalen "trekken" om te klimmen



Drinken : Hoeveel drinken/eten zouden jullie meenemen? ik heb een Camelbak waar 3 liter ingaat. Het probleem is, hoe meer gewicht je bijhebt, hoe vervelender natuurlijk.

zijn ook bevoorradingen ;-)

Materiaal : wat zouden jullie kwa materiaal meenemen? is een ketting voldoende of is meer aangeraden?

biba, kettingslotje, pompje en inbussetje zou ik zeker meenemen.

Ik weet dat het afzien wordt, maar met de hulp van wat meer ervaren mensen, zie ik mss iets minder af :-)
willemske
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 19 okt 2005 20:03

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door willemske »

Gewoon 2 binnenbandjes, bandenlichters en een pompje(ik neem nooit een kettingpons ofzo mee). Beetje suikerwafels in de achterzak, camelbak vullen. En u eigen tempo rijden. En 10 km per uur zal wel lukken, 50 km op de Houffamarathon is niet extreem zwaar. Succes ;)
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Is er eigenlijk al topic over de marathon zelf?
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door Giobiker »

De tijd dat er een topic van de houffamarathon was van een tiental paginas is reeds lang voorbij...
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Inderdaad en discussies over welke banden je kiest lol.
Maak niet uit voor mij, ik geraak er toch niet. Auto kapot en om van thuis uit met de fiets te rijden gaat wat zot worden.
Zondag nog onweer bij dus zal wel thuisblijven en met ons klein beetje spelen. Zaterdag staat er hier lokaal nog wedstrijdje op het programma, daar eens testen of mijn knoken nog niet versleten zijn.
Gebruikersavatar
Filip van Nijlen
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 11 okt 2004 17:11
Rijdt met: Speci stumpy

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door Filip van Nijlen »

Smoesjes.... :-"

Aan het weer zal het volgens mijn weerapp niet liggen en als je in Nijlen raakt kan je nog meerijden :-D

PS : Ik rij ook mijn eerste keer mee op de 50 kms, ben wel vorige zaterdag al eens stiekem gaan oefenen in Achouffe :-)

Afbeelding
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door Swannie »

wij vertrekken zaterdag naar ginder.. al beetje verkennen om zondag te kunnen knallen! (o)
Mijne weer-app geeft ook bangelijk weer! (o)
moosdaver
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 24 mar 2008 21:12
Rijdt met: scott

Re: Tips voor Houffamarathon 23/08/2015

Bericht door moosdaver »

Ik ga ook van zaterdag en dacht dan al de kleinste tour eens te rijden. Zou het parcours dan al afgepijld zijn?
Plaats reactie