Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door flip »

Brugse Racer schreef: Ik moet wel zeggen dat sinds mijn eerste deelname in 2002 het niveau serieus gestegen is. Waar vroeger de toppers er echt bovenuit staken is het volledige deelnemersveld nu op een hoog niveau.
Iets waar ik me de laatste tijd weer meer en meer vragen begin bij te stellen.

En zelfs mijn vrouwelijke wederhelft maakte er onlangs een opmerking over, ze zei letterlijk het volgende:

"Dat kan toch niet dat ge sinds ge terug fietst (3,5 jaar intussen herbegonnen) jaar na jaar een ietske beter en sneller wordt door te trainen, maar dat je in dezelfde marathons steeds rond dezelfde plaats eindigt, ook al is uw gemiddelde beter. Die andere hebben toch ook een job, kinderen, huishouden,... hoe doen die dat??? Daar klopt iets niet, ik geloof nooit dat dat kan van alleen maar te trainen... "
:-k
Coi
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 31 mar 2008 21:01
Rijdt met: Isaac carbon

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door Coi »

Klein mannen heb ik nie. Werk wel 5 dagen als zelfstandig bouwvakker en denk niet dat ik iets verkeerd doe. Dus je kunt wel presteren in het mountainbike welteverstaan
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door erwin.91 »

flip schreef:
Brugse Racer schreef: Ik moet wel zeggen dat sinds mijn eerste deelname in 2002 het niveau serieus gestegen is. Waar vroeger de toppers er echt bovenuit staken is het volledige deelnemersveld nu op een hoog niveau.
Iets waar ik me de laatste tijd weer meer en meer vragen begin bij te stellen.

En zelfs mijn vrouwelijke wederhelft maakte er onlangs een opmerking over, ze zei letterlijk het volgende:

"Dat kan toch niet dat ge sinds ge terug fietst (3,5 jaar intussen herbegonnen) jaar na jaar een ietske beter en sneller wordt door te trainen, maar dat je in dezelfde marathons steeds rond dezelfde plaats eindigt, ook al is uw gemiddelde beter. Die andere hebben toch ook een job, kinderen, huishouden,... hoe doen die dat??? Daar klopt iets niet, ik geloof nooit dat dat kan van alleen maar te trainen... "
:-k
En waar eindig je dan ?
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door prideandglory1891 »

Ik denk, moest je weten wat sommigen er voor doen én laten dat je versteld zou staan.
Reken maar dat de toppers leven als een prof. Zich op en top verzorgen en alle vrije tijd besteden aan trainen eten en slapen. En velen in de pakweg top 100 ook.

't Zou maar triestig zijn zeker moest je (zoals ik tussen de regels door lees) moet denken dat sommigen zich doperen?
En trainen en trainen is 2 hé...
Je kan fietsen en echt gericht trainen, da's ook al een immens verschil.

Ik fiets liever. Trainen, daar is de fun er rap af.. En nee, ik ben nooit rap geweest :lol:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door Reflex »

flip schreef: Iets waar ik me de laatste tijd weer meer en meer vragen begin bij te stellen.

En zelfs mijn vrouwelijke wederhelft maakte er onlangs een opmerking over, ze zei letterlijk het volgende:

"Dat kan toch niet dat ge sinds ge terug fietst (3,5 jaar intussen herbegonnen) jaar na jaar een ietske beter en sneller wordt door te trainen, maar dat je in dezelfde marathons steeds rond dezelfde plaats eindigt, ook al is uw gemiddelde beter. Die andere hebben toch ook een job, kinderen, huishouden,... hoe doen die dat??? Daar klopt iets niet, ik geloof nooit dat dat kan van alleen maar te trainen... "
:-k
Hoeveel uren train je dan in de week en hoe train je? En wat was je positie in Langdorp? Afhankelijk van de grootte van de wedstrijd kun je wel stellen dat de top 100 of top 50 over het algemeen wel veel doen voor hun "hobby". Trainingsweken van 15 a 20 uur met de nodige begeleiding en gezonde voeding is geen uitzondering meer. Het enige (buiten uiteraard wat meer talent bij sommigen) wat het verschil maakt tussen deze mensen en de echte profs is dat ze gelimiteerd worden in de trainingsintensiteit omdat ze niet genoeg kunnen rusten door hun job. Maar de trainingswetenschap en drive van sommigen is net zo groot.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door De Wreter »

Jongens, wat zitten we toch te lullen ?

Jijzelf wordt beter en sneller door te trainen.

Maar elk jaar komen er nieuwe bikers bij, meestal jongere, en die zijn zowiezo sneller, zeker op zo'n parcours. De gewone weekendbiker komt hier echt niet meedoen. Schrik voor "Crono" !
jow
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jun 2005 15:38
Rijdt met: giant rincon, Specialized SJ Comp, Specialized epic fsr

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door jow »

Als je de gemiddelde snelheid ziet tegenover vorig jaar is het ook duidelijk dat het een snelle editie was. Het was dan ook bijna overal perfect droog, zonder te los te worden.

Ik vind dat ik al redelijk wat doe om te presteren, en ik weet dat er veel zijn die nog veel meer doen. Iets anders dan veel trainen en gezond leven moet je achter deze uitslagen niet zoeken denk ik. Fietsen wint ook al jaren aan populariteit dus is het logisch dat het niveau stijgt.

mijn resultaat was 256ste op 3u40. Voor 2015 zit ik nu aan 2650km of 105 uur. Maximaal 10u training per week, meestal 6 a 8u. Het overgrote van de afstand met de racefiets. Ik ben ook maar half 2014 beginnen trainen na 2 jaar blessure en dus toen van 0 begonnen. Als ik het zelfde trainings volume behoud (na een korte rust periode) voor 2016 denk ik dat ik dankzij de betere basis van het vorige jaar ook wel weer een stapje vooruit kan zetten. Dit jaar probeer ik vooral ervaring op te doen qua doseren en eten en drinken onderweg.

Verder probeer ik ook qua voeding de dingen verstandig te doen, veel groenten en fruit, veel water drinken en wat proteine inname na een zware training. Alcohol drink ik ook zo goed als nooit.
Ik zou enkel wat meer op tijd in men bed moeten kruipen, genoeg rust is natuurlijk belangrijk om winst te maken uit training.
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door flip »

Eerst en vooral ik viseer zeker niemand persoonlijk en wil ook voor alle duidelijkheid zeker niet de snelste 20 van den hoop beschuldigen, integendeel, ik denk dat daar juist de echte talenten zitten, die er keihard voor trainen en leven (Veel harder dan ik zou kunnen.) en er sowieso bovenuit steken. Maar blijkbaar voelen er zich precies een aantal nogal snel geviseerd.

Bovendien zou het echt wel naief zijn om te geloven dat er geen tricheurs tussen zitten, die zitten op alle niveau's en in alle sporten. (uit ervaring kan ik zeggen: zelfs provinciaal voetbal) Kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar amateurs in het wielertoerisme. Zeggen dat onze sport wel 100% clean is, is jezelf gewoon iets voorliegen.

Ten tweede ik heb zelf niet meegereden. Dus ik kan niet vergelijken met jullie resultaten. Mijn reactie was enkel als quote op een post hier op het forum en de reactie van iemand die ik ken en het zich nogal aantrok dat hij slechts rond de 500 was geeindigd ondanks dat hij het idee had van nooit zo snel gereden te hebben. Ik wou eigenlijk maar gewoon aangeven dat je de uitslag van zo'n rit voor amateurs als ons moet relativeren EN er soms ook een kanttekening moet bijplaatsen. Het is leuk om het gevoel te hebben van wat een wedstrijd is, maar het is en blijft een hobby.

Maar nu we toch bezig zijn: ivm mijn ervaring en trainingsarbeid etc...

2015 zit ik momenteel aan +/- 3750 km. Gemiddelde trainingsduur per week ligt dit jaar rond 12u en dit afwisselend, koersfiets, MTB of Tacx. Dit zit bovendien in dezelfde lijn als voorgaande jaren.

Enkele resultaten die aantonen wat ik bedoel:
Zillertal bike challenge bvb:
2012: 99e plaats algemeen - 11,03 km/u gemiddeld over 3 dagen
2013: 105e plaats algemeen - 14,6 km/u gemiddeld over 3 dagen
2014: van de 2 etappes die ik heb kunnen meedoen (1e dag panne gehad) resp. 96e en 97e plaats algemeen met gemiddelde van 14,93 en 12,3 (etappe met 3055 +hm en 1080 -hm)

Bemc van afgelopen 3 jaren zou ik ook zo helemaal kunnen opsommen, maar verhaal is idem.
Gebruikersavatar
stubbe
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 21:58
Rijdt met: Stolen

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door stubbe »

Je pakt er nu wel 2 organisaties uit die nog maar 4 a 5 jaar bestaan. Daar is het vrij normaal dat de concurrentie elk jaar sterker wordt. Wedstrijd wordt meer en meer bekend en er komt meer en meer bekend en sterk volk op af.

Dat er vals gespeeld wordt dat zal wel, zo naief moeten we niet zijn, maar mij kan dat eigenlijk geen bal schelen. Het is nog altijd een vrij individuele sport en voor mij is het nog altijd om er zelf fun aan te beleven en eventueel tijden van vroeger aan flarden te rijden, wat de rest doet interesseert me minder :-)
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Re: Zondag 07 Juni: 15e Hagelandse Chrono 50 Km / 80 Km

Bericht door flip »

stubbe schreef:Dat er vals gespeeld wordt dat zal wel, zo naief moeten we niet zijn, maar mij kan dat eigenlijk geen bal schelen. Het is nog altijd een vrij individuele sport en voor mij is het nog altijd om er zelf fun aan te beleven en eventueel tijden van vroeger aan flarden te rijden, wat de rest doet interesseert me minder :-)
Ik denk dat als je de conclusie uit mijn post trekt dat we het 100% eens zijn! ;-)
Plaats reactie