Cimes de Waimes 2014

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door lowie »

kawa schreef: Zou het dan geen goed idee zijn om die grote hoop gewoon een vrije start te geven, nadat je een box of twee wedstrijdrijders hebt laten vertrekken? :-k
Ik neem het voorstel mee naar de debriefing
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door tsielio »

kawa schreef:
lowie schreef: Zie ik het verkeerd als +60-70% van de ingeschreven bikers deze tochten eerder als toertocht rijdt?
Zou het dan geen goed idee zijn om die grote hoop gewoon een vrije start te geven, nadat je een box of twee wedstrijdrijders hebt laten vertrekken? :-k
Je zou echt verschieten hoe het er aan toe gaat tussen die semi-wedstrijd en 'toertochtrijders' die tussen de 40e en 350e plaats rijden :-). Heb mijn ogen daar al vaak open getrokken, vooraan wordt lang niet zo gevloekt en gevochten hoor! Mede doordat vooraan iedereen technisch/fysiek min of meer in balans is, iets verderop heb je fysiek sterke bikers (technisch minder) maar ook technisch sterke bikers (fysiek minder); wat continu voor conflict zorgt. Je zou echt verschieten hoeveel mensen toch voor de groepsstart met chronometrage zouden kiezen ipv toertocht, als je de keuze zou laten!

Mag ook niet vergeten dat er zoveel subpodia en categorieën zijn, dat er zelfs rond de 100e plaats nog mannen en vrouwen met al hun mogelijkheden aan het strijden zijn voor verschillende podia...
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door kawa »

tsielio schreef:
kawa schreef:
lowie schreef: Zie ik het verkeerd als +60-70% van de ingeschreven bikers deze tochten eerder als toertocht rijdt?
Zou het dan geen goed idee zijn om die grote hoop gewoon een vrije start te geven, nadat je een box of twee wedstrijdrijders hebt laten vertrekken? :-k
Je zou echt verschieten hoe het er aan toe gaat tussen die semi-wedstrijd en 'toertochtrijders' die tussen de 40e en 350e plaats rijden :-). Heb mijn ogen daar al vaak open getrokken, vooraan wordt lang niet zo gevloekt en gevochten hoor! Mede doordat vooraan iedereen technisch/fysiek min of meer in balans is, iets verderop heb je fysiek sterke bikers (technisch minder) maar ook technisch sterke bikers (fysiek minder); wat continu voor conflict zorgt.

Ik vraag het me maar af he, en die conflicten, die heb je op gewone toertochten ook tegenwoordig.

Ik rij de tocht als toertocht, het tijdsverschil tussen mijn GPS en de organisatie zal dit wel bevestigen. :-D

Maar ik heb ook momenten dat het allemaal wa begint te wringen. Ik geef toe dat ik fysiek lang zo sterk niet ben dan vele anderen, maar technisch kom ik (tijdens deze tochten) niets te kort, en dan rijden die snellere mannen ook ineens voor m'n voeten.


Daarom leek het mij interessant om met een vrije start te werken, dan hoef je niet te spreiden of de groep uit elkaar te trekken voordat je aan de technische passages komt.

En uiteindelik kan je dan toch ook perfect een tijdsopname doen, en rij je toch ook in een klassement? Of zie ik dat verkeerd?


Soit, ik zal er niet van wakker liggen, ik wilde deze marathons al lang eens rijden en nu heb ik ze gedaan. De drang om ze volgend jaar terug te rijden is niet meer zo groot. Vorig jaar heb ik nog mooie en lange toertochten in de Ardennen gereden waar een pak minder volk op af kwam. Er zijn (nog) mogelijkheden genoeg.
Gebruikersavatar
duc'y
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: za 18 aug 2007 22:01
Rijdt met: GT Zaskar carbon 9r PRO / CANNONDALE Scalpel 2011
Contacteer:

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door duc'y »

Ik vind dit 1 vd mooiere marathons van Belgie MAAR deze keer heb ik er genoeg van en zien ze mij er nie meer ... te veel volk en file rijden , ik ben het beu . Ik rij veel liever kleiner georganiseerde marathons.

La Reid was van hetzelfde, dus RDHF wil ik niet nog eens hetzelfde meemaken!
BikingBrecht
Mountainbiker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 03 aug 2004 19:28
Rijdt met: Cannondale F500, Cannondale Rush 5 met Fox vork

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door BikingBrecht »

Ik wil hier toch ook even mijn reactie geven op de voorbije Cimes des Waimes. Ikzelf ben absoluut geen wedstrijdrijder. Mijn tijden zijn verre van goed, maar ik vind het wel eens leuk om een tocht als Les cimes des Waimes als een wedstrijd te rijden. Ik ben trager dan de echte wedstrijdrijders. Dat weet ik en ik heb dan ook geen probleem om aan de kant te gaan als een rappere rijder achter mij zit. Tot zover over mijn aanpak.

Betreffende de wedstrijd en de files heb ik dit jaar in vergelijking met anderen weinig file gehad. Enkel in de buurt van Reinhardstein stond ik boven aan de afdaling stil en zag ik de file langs de ganse afdaling staan. Leuk was anders, maar in vergelijking met anderen viel dit nog mee. Ik reed overigens de 65km en mocht starten in de 2de box.
Op dat vlak vind ik het nieuwe parcours dan ook niet geslaagd. De - wat mij betreft - zwaarste hellingen en meest technische stukken bevinden zich in het begin stuk. Het gevolg is dat de minste happering van een rijder voor een opstopping zorgt. Het deelnemersveld zit op dat moment immers nog te veel samen.
Anderzijds begrijp ik dat het voor wedstrijdrijders interessanter is als de extra lus op het einde zit en men zo niet halfweg plots een reeks minder rijders van een kortere afstand voorbij moet.

Volgens mij is de oorzaak van de files ook deels te vinden in het feit dat je op voorhand geen afstand moest kiezen. Ik neem aan dat iemand die de 85km rijdt toch nog iets meer doseert dan iemand die de 65km rijdt. Laat staan dat jij eigenlijk niet weet tegen wie je aan het koersen bent. Als ik lees, dat de winnaar van 65km aanvankelijk de 85km wou doen maar in de wedstijd van afstand veranderde, hoe eerlijk is hij dan als winnaar? En is dat hetgene de organisatie beoogt.
Als je niet goed bent, mag je van afstand veranderen. Akkoord. Maar moet je op dat moment niet eerlijk zijn met jezelf en aanvaarden dat je voor de vooraf gekozen afstand een DSQ krijgt?

Een minpunt van het parcours vond ik ook de doortocht aan de start. Conceptueel vind ik dit leuk en de aankomst met dat brugje vond ik ook leuk. Maar toen ik mijn doortocht maakte, waren reeds enkelen van andere afstanden aangekomen. Het was er behoorlijk druk en ik botste bijna tegen iemand die het pad kruiste om te gaan douchen. Nogal gevaarlijk dus. Naar mijn mening kan deze doortocht beter, door ons gewoon aan de achterkant van de (sport)hal te laten passeren.

Ik vind de Cimes de Waimes nog steeds een heel leuke en mooie tocht. En de beperkte files zijn er altijd al wat geweest en zijn wellicht onvermijdelijk als je zo'n grote groep rijders toelaat. Maar dit jaar heb ik de indruk dat er meer files waren. Als rijder van de 65km vond ik het parcours vroeger ook iets beter omdat het zwaarste stuk dan halfweg zat en de startklim voor iets meer afscheiding zorgde. Op dat vlak zou ik eerder suggereren om terug te keren naar het oude parcours en de extra lus van 85km (geen idee wat daarin zit) naar het einde te verleggen.
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door tsielio »

BikingBrecht schreef:Als ik lees, dat de winnaar van 65km aanvankelijk de 85km wou doen maar in de wedstijd van afstand veranderde, hoe eerlijk is hij dan als winnaar? En is dat hetgene de organisatie beoogt.
Als je niet goed bent, mag je van afstand veranderen. Akkoord. Maar moet je op dat moment niet eerlijk zijn met jezelf en aanvaarden dat je voor de vooraf gekozen afstand een DSQ krijgt?
Daar begrijp ik niet goed wat je bedoelt hoor. Ik denk dat iedereen wel met een bepaalde afstand/doel in het achterhoofd vertrekt. Aangezien je per definitie niet bij de start KON kiezen voor een bepaalde afstand, kan je ook niemand verplichten zich aan een nooit gemaakte keuze te houden...

De 2e op de 65 wist 10km voor de splitsing ook nog niet echt wat te kiezen... In de kopgroep van 10 (op het moment van de splitsing) kozen 4 bikers voor de 65 en 6 man voor de 85. Wie op voorhand met welke afstand in zijn hoofd zat, doet toch helemaal niets ter zake? Het is uiteraard wel vrij uniek dat dergelijke keuze pas in de wedstrijd moet gemaakt worden maar dit heeft een doel: als je de 65 en 85 samen laat starten ipv eerst 85 en dan de 65, dan vermijdt je dat de snelsten van de 65 het halve veld van de 85 moeten doorzwemmen met alle gevolgen van dien. Dus dat samen starten van meerdere afstanden is helemaal niet zo gek omdat je dan onafhankelijk van je gekozen afstand, bikers rond jou hebt van hetzelfde technische en fysieke niveau.
WS
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: di 20 mar 2012 18:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door WS »

Klopt niet, je kunt toch evengoed 65 en 85 samen laten vertrekken en toch al een vastgelegde keuze hebben?
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door tsielio »

WS schreef:Klopt niet, je kunt toch evengoed 65 en 85 samen laten vertrekken en toch al een vastgelegde keuze hebben?
Ja absoluut, samen vertrekken is (naar files door verschil snelsten/trageren) belangrijker dan het feit of je al dan niet de keuze op voorhand moet maken of niet. Wanneer die keuze moet gemaakt worden, ligt volledig in de handen van de organisatoren.
Gebruikersavatar
stubbe
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 21:58
Rijdt met: Stolen

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door stubbe »

Wat ik ik eigenlijk nog het meest frappant vond was de reactie van die winnaar van de 65km.
Hij ging initieel de 85km doen, maar had een beetje last van zen rugske, deed de 65km, won die en komt dan zeggen dat het toch maar een troostprijs is...


Ja jongen, efkes alle andere deelnemers aan de 65k gedegradeerd tot nietsnutten. Beetje respectloos tegenover diegene die initieel wel vol voor de 65k gingen.
Dat je van gedacht veranderd tijdens de wedstrijd als het kan, tot daar aan toe, maar kom dan achteraf niet af met zo'n bullshit é.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door Swannie »

Stubbe, volgens mij was Tsielio de winnaar vd 65.. :lol:
Plaats reactie