Cimes de Waimes 2014

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
chris.scherrens
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 20:33
Rijdt met: Focus Raven 29er

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door chris.scherrens »

was terug een topritje ! en zeer tevreden met mij 128st plaats in de 85km (o)
Gebruikersavatar
nero
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: do 13 jul 2006 22:03
Rijdt met: Een Niner Air 9 Rdo carbon

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door nero »

Ik vind dit toch een superorganisatie met een superparcours, de organisatoren hebben een plan uitgewerkt voor vernieuwing maar ze zouden dit toch liefst volgend jaar aanpassen op dat gevaarlijk punt bij die afdaling waar we allemaal minstens 10 tot 20 min. hebben aangeschoven. Door de massale belangstelling zou 2/3 op shotter , goedlopende single trails of brede paden moeten lopen. Als eenmaal het lint getrokken is en na 3 uur racen zijn de snelsten toch al binnen en is de stressfactor van het voorbijsteken voorbij. In de marathon van Mullerthal kom je ook langs de finish. Dit vind ik een leuk concept. Die boomwortels waren er soms (vaak) iets teveel aan maar dit hoort bij de streek denk ik. Ik vond het door al deze wortelstukken toch een zware rit. Maar volgend jaar opnieuw. En waar krijg je boterhammen met ei op een bevoorrading? Ook de finish is leuk. Men ziet iedereen aankomen met een leuk groepsgebeuren als gevolg. De Cimes de Waimes is een goede organisatie in de mtbwereld.
A ja en inschrijven om 8 uur en dan een nummer krijgen dat je mag starten na 10 uur is ook niet een ideale situatie. Beter grotere blokken maken en die dan onmiddellijk een superklim voorschotelen, dan ligt alles op 1 lijn.
Hopelijk luisteren ze naar de forums.
Laatst gewijzigd door nero op vr 30 mei 2014 08:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Roeki
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: di 04 jan 2005 22:32
Rijdt met: nen harde, ne zachte en ne racer

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door Roeki »

Genoten en nog eens genoten! Van de raid der 100.000 boomwortels! :-D Nu ik stond in box 1, en ook bij ons was er al file in die eerste technische afdaling. Nu persoonlijk heb ik daar al een paar keer gaan biken, ken dat wegje dus wel, en gisteren lag het er nat, dus als je er voor het eerst komt, stap je 9/10 af. Zelf kan ik het grotendeels bollen, maar lukt niet altijd. Het straffe was dat er achter mij 3 Hollanders ruzie aan het maken waren, je bent voorgekropen man, ja ik ga voor het klassement! Nou aan het lijntje aanschuiven man! Geweldig. Zegt er daar nog ene van, kunnen ze hier niet rijden ofwat? Dat was teveel! Ik zeg, wacht ik zal wat plaats laten op mijn voorganger , en dan mag je voor! Maar op je fiets hè , geen voetje zetten! Nee laat maar, kheb hem niet meer gehoord!
fillebiker
Mountainbiker
Berichten: 545
Lid geworden op: do 07 jun 2007 20:06

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door fillebiker »

Als ik heel eerlijk mag zijn vond ik de organisatie maar niks.
Het begon al bij de start. Er was mij verteld dat er een box voor vergunninghouders zou zijn.
Hier heb ik niets van gezien. Desondanks dat ik en mijn ploegmaat en ik UCI-punten hebben moest ik in de 2e startbox en hij zelfs in de 3e!

De wedstrijd was dus al gedaan voor ze gestart was. Ik schat dat er zo een 300 man voor mij stond en zeker de helft hiervan was niet op zijn plaats... Let op ik heb helemaal niets tegens tegen mensen die op hun niveau sporten maar de organisatie begaat hier een grote blunder...

Heb zelfs zo gevloekt dat ik niet weet of ik volgend jaar nog terug ga. of ze moesten drastische maatregelen nemen.
Gebruikersavatar
stubbe
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 21:58
Rijdt met: Stolen

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door stubbe »

Het is en blijft een mooi parcours maar als je met een licentie uit box 2 moet starten dan is de pret er rap af. Na exact 11 minuten hadden we de laatsten van box 1 al te pakken. En dan kwamen de singletracks aan het kasteel van Reinhardstein en dan was het aanschuiven geblazen. Na de skipiste was het beter maar toch nog niet ideaal. Toch nog binnen de 3 uur binnengekomen op de 65k als eerste van box2 maar wel met een wrang gevoel want er zat veel meer in. (Er zijn er trouwens een pak vanuit box1 gestart die ook in box2 of meer stonden en die kregen geen tijdstraf daarvoor, dusja eigenlijk zeggen ze daarmee, doe volgend jaar gewoon je goesting ;-))

De helft die in box 1 stond hoort daar echt niet thuis, het was zowel voor de eersten in box 2 als de tweede helft in box 1 niet leuk in het begin. Zij werden opgejaagd en wij werden opgehouden. Mensen die de ganse EBMC rijden vooraan zetten slaat echt op niks.

Nu als je dit ziet: Afbeelding
dan viel het bij ons wel nog mee.

Het is gewoon simpel, er is teveel volk voor zo'n soort parcours, ze mogen nog de meest vernuftige startboxsystemen uitvinden, dit ga je nooit oplossen tenzij je het parcours drastisch aanpast. Voor velen zijn die technische passages in het begin er al ver over. En ik besef ook wel dat iedereen in de juiste startbox krijgen ook een onbegonnen werk is dus een echte oplossing is dat ook niet. Maar een wedstrijdlicentie zou toch op zijn minst een bepaalde voorrang mogen krijgen.

Uiteindelijk me er niet te druk in proberen te maken tijdens en na de wedstrijd en heb me wel geamuseerd op de technische passages en op de Mojito afterparty :-)
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door Reindert »

Vorig jaar was het parcours beter: 85k en 65k apart. Ondanks een goede algemene organisatie, werkt het nieuwe systeem duidelijk niet. De volgorde van de 'cimes' waren dit jaar eveneens dooreengeschud. Helaas fout geschud.
Mooie hellingen zoals in de omgeving van Ligneuville waren er niet bij, spijtig.

De start was, heel eerlijk, een flop. :-D Meer nadars, strengere en consequente controle van de startnummers lijkt mij aan de orde.

Toch een topdag beleefd met mijne maat: relativeren kan veel doen.
We hebben van tijd goed gelachen, en dan al zeker met het vaak asociale en 'de natuur-kan-mijn-klote-kussen'-gedrag van heel veel deelnemers.
Tegelijk superdroevig natuurlijk, want medebikers én de natuur verdienen bakken meer respect.


Na 3x was dit met 100% zekerheid mijn laatste Cimes de Waimes.
Stinobi
Mountainbiker
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 13:22
Rijdt met: Niner Air9

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door Stinobi »

Gestart in box 3 en heb alleen lang moeten aanschuiven op die natte afdaling. Ik moet zeggen, gelukkig dat ze daar stil stonden, want als ik daar was proberen af te rijden was het waarschijnlijk ni goe gekomen :D

Gelukkig geen toestanden meegemaakt zoals die foto van hierboven...

De start was inderdaad 1 grote chaos. Mensen die gewoon naar volgende boxen reden onder de linten, etc. Hun voorrangsregel om de diegenen die voor de 3 marathons (EBMC) zijn ingeschreven, slaagt echt op niks. Zal serieus frustrerend geweest zijn voor de licentiehouders die in box 2 (of later?) zijn moeten starten.

Van het parcours zelf heb ik enorm genoten. Het stuk van de 85km (na de splitsing) was zalig rijden, zo rustig! :drunk:

Hoeveel mensen er ook slippen op ELKE boomwortel, rijden die met 3 bar rond ofzo? :D

Mijne Ikon vanachter (1,3bar) was ideaal, mijne X-king vanvoor (1,2bar) na 20km "ok" (toen lag het precies droger?). De eerste 20km in de afdalingen toch wel een paar keer gebibberd op de natte wortels. 1 keer was ik de controle vooraan echt kwijt in een afdaling, gelukkig op tijd voet aan grond kunnen zetten.

Nu, natte wortels (voornamelijk in afdalingen) zijn waarschijnlijk met elke voorband een probleem? :lol: (enfin, zeker met de X-king)

Halverwege toen we terug aan de start doorkwamen, gewoon men bidons afgegeven en die mensen daar hebben die voor mij gevuld, sympathiek!

Ik kom zeker volgend jaar terug, maar dan zorg ik wel dat ik voor de EBMC ben inschreven :D
Laatst gewijzigd door Stinobi op vr 30 mei 2014 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KOTH
Mountainbiker
Berichten: 112
Lid geworden op: di 28 okt 2008 12:11
Rijdt met: Specialized Stumpjumper 2015, Trek Madone 4.7 baansloerie

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door KOTH »

Kijk, omdat ik mij ingeschreven heb voor de 3 ritten vd EBMC heb ik een startnr. gekregen in box1. Voor mij persoonlijk is dat absoluut geen voordeel en ik weet van mezelf dat ik daar niet thuishoor. Ik heb mezelf op een bescheiden plaats achteraan in de box geplaatst. Dan krijg je natuurlijk binnen de kortste keren de rappe (en gefrustreerde) jongens van de latere boxen in je kielzog en dat heeft mij aan de ene kant enorm enorm zenuwachtig gemaakt en aan de andere kant ervoor gezorgd dat ik meer aan kant stond om ze te laten passeren. Spijtig maar er zijn ergere dingen. De rit zelf vond ik echt wondermooi en eenmaal iets rustiger op het parcours vond ik alles goed te doen (ondanks de benen die al een paar weken niet meer mee willen, totaal geen macht meer id benen?? Zodoende maandag dokter). Bij deze ook een dikke pluim voor mijn bikemakker die blijkbaar wel thuishoorde in box 1 =D> =D> Greets
Mister A
Mountainbiker
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 09 mar 2012 10:22
Rijdt met: scott scale, canyon AL

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door Mister A »

De oplossing voor dit soort technische marathons is volgens mij het aantal deelnemers beperken en het parkoer zo technische mogelijk houden/maken. Massa events met brede paden spreken me echt niet aan.
Spark27
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 25 mei 2006 23:59
Rijdt met: Canyon, Salsa

Re: Cimes de Waimes 2014

Bericht door Spark27 »

Door m'n inschrijving voor de volledige EBMC, mocht ik in box 1 starten.(idd veel die voorgekropen waren)
Niveel file gehad, alleen spijtig dat ik gewongen te voet moest in de steengroeve, door teveel andere wandelende bikers, Na 10km had mijne maat platte band, maar spijtig genoeg niet kunnen herstellen,
dus half uur stil gestaan voor niets, volgens mij waren er meer single tracks dan vorige jaren, en vond ik hem ook mooier, maar zwaarder,
in een steile technische afdaling had ik bijne een echte snakebite, ineens kwam er een groene slangachtige voor m'n wielen, ik kon het beestje jammer genoeg niet meer ontwijken.
Al bij al heel mooie tocht gedaan en ten opzichte van de ROC d'ardenne veel minder file gedaan. =D>
Plaats reactie