BeMC 2014

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
indy
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jun 2003 08:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8

Re: BeMC 2014

Bericht door indy »

Eerst en vooral nogmaals bedankt aan alle deelnemers en medewerkers voor hun aanwezigheid en inzet het voorbije weekend!

Zoals hierboven al een aantal keer aangehaald, hebben wij jammer genoeg ook moeten vaststellen dat er veel afval werd weggegooid. Een dergelijke compleet foute attitude zet de toekomst van de BeMC (en andere evenementen) serieus op de helling. Het wordt op die manier moeilijk om nog toelatingen te verkrijgen voor mooie stukken!

Ik heb de lokale diensten al beloofd om komende weekend (24 en 25 mei) de bossen te gaan opruimen. Uiteraard kunnen wij met een aantal personen nooit 230 km opruimen (want ja dat doe je zelfs best te voet!). Dus bij deze een warme oproep naar vrijwilligers die zouden willen meehelpen om de bossen terug in oorspronkelijke staat te brengen na de passage van de BeMC. Het is jammer dat we zoiets moeten doen, maar ik denk dat dit de enige manier is om in de toekomst nog te mogen organiseren!

Vrijwilligers mogen ons altijd contacteren via info@bemc.be" onclick="window.open(this.href);return false;!

Koenraad
Organisator BeMC
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Re: BeMC 2014

Bericht door flip »

BeMC2014! Na de vorige editie was mijn enige hoop om beter weer te hebben. Al de rest kon namelijk alleen maar beter. De weken voordien zat ik immers al met allerlei zaken te sukkelen, tand stuk gebeten, voortdurend migraine en op de koop toe het weekend voordien nog buikgriep. Niet echt een ideale voorbereiding dus. Daarom besloot ik dan maar dat het een goeie training moest worden.
Vrijdagmorgen vertrokken richting verblijfplaats (Beffe-Rendeux) en het weer beloofde echt wel schitterend te worden. Dat was al dus al goed.

Bij het vertrek voelde ik me echter nog niet 100% en bovendien was ik mijn gordel van HR-meter vergeten. Dus ik besloot om rustig te vertrekken en maar helemaal achteraan op de laatste rij te gaan staan. Bij de eerste klim schoof ik echter al heel wat plaatsen op en bij het 2e controlepunt bleek ik al op de 97e positie door te komen. Had ik dan toch nog het goeie ritme gevonden? Spijtig genoeg bleek na de muur van Borzée dat dit niet het geval was, krampen begonnen op te komen en besloot dat uitrijden het belangrijkste was. Het was een korte maar heftige rit, en ik voelde me na afloop gelijk een vod. Maakte me dan ook zorgen voor wat nog komen zou, dit was immers de kortste rit.

Zaterdag met een beetje twijfels aan de start gekomen. Vandaag zou ik me echt wel rustig moeten houden, de krampen van de dag ervoor indachtig. Zodus ging ik weer helemaal achteraan staan bij de start. Nochtans ging het relatief goed en tot km 50 had ik geen problemen om het goede ritme vast te houden en regelmatig bij een voorliggend groepje aan te sluiten. Het middenstuk was wat minder zwaar en vreemd genoeg kreeg ik daar net een klopje. Van km 50 tem 70 zat ik te zoeken naar het goeie ritme en moest ik terug wat gas terugnemen, ik kreeg ook heel moeilijk lucht. Tot ongeveer de laatste bevoorrading, waar ik precies een wonderdrankje binnen kreeg. De laatste km’s uiteindelijk toch nog wat plaatsen kunnen opschuiven en ongeveer 6u gereden op 93 km hetgeen ik op voorhand als doel gezet had.

Zondag zag ik het dus helemaal zitten en net zoals de dag ervoor voelde ik me weeral een stuk beter. Ik besloot echter om net als de vorige dagen helemaal achteraan te starten, onder het motto liever inhalen dan ingehaald worden. Het ging heel erg goed en had samen met een 3tal andere bikers een goed ritme gevonden tot in een klim pech toesloeg. Kabel van achterderailleur over. Damn wat nu??? Te voet verder, zeker een 80-tal bikers reden me voorbij. Gelukkig zat ik al bij al niet zo ver van Engreux waar blijkbaar de 2e post van de dag was. Dank aan de organisatie dat ze me zo goed wisten te localiseren en naar de post gidsen!!! Zodus even het parcours verlaten en via het asfalt naar Engreux. Daar nieuwe kabel laten trekken en hopla maar terug naar de plaats waar ik het parcours verlaten had om zeker te zijn dat ik alle checkpoints zou aandoen. Spijtig genoeg na 5km sprong de kabel terug los, was niet voldoende vast gemaakt… opnieuw afstappen en herstellen dus. Op dat moment had ik dus al heel wat tijd verloren en besloot er dan maar een leuke inhaalrace en goede duurtraining van te maken. Maar dat was buiten mijn achterband gerekend, 5 km na post 2 : LEK !!! Maar ik was al zover geraakt met alle pech dat ik moest en zou uitrijden. Intussen reed ik sommige mensen al voor de derde keer voorbij, sommigen keken verwonderd, andere bewonderend.

Aangekomen op post 3 goed gegeten en gedronken, want door al die onderbrekingen was ik helemaal uit het ritme om tijdig te eten en te drinken. Eindelijk klaar om aan het laatste stuk te beginnen. En gek genoeg voelde ik me nog heel erg goed. Uiteindelijk bleek ik zelfs nog een oude kennis uit de Zillertal Bike Challenge bij te halen op één van de lange klimmen. Uiteindelijk binnen gekomen met een tijd rond 7u. Maar wel met een 6-tal km extra op de teller en ongeveer een uur verloren. Gelet op alle pech en hoe ik me voelde bij aankomst was het al bij al dan toch een goede dag en zeker een goede training.

Over de organisatie kan ik alleen maar zeggen dat ik ze top vond, het grote minpunt van vorig jaar, de bike-wash was nu super geregeld en ook de bewegwijzering was nog verbeterd. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij, tenminste als we op tijd er bij zijn, want vrees dat het weer voor de rappe onder ons gaat zijn.
marc vanomobilbiker
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 02 okt 2006 09:37
Rijdt met: Specialized expert 29er/FRM urano team

Re: BeMC 2014

Bericht door marc vanomobilbiker »

Echt schandalig dat er zoveel lege verpakkingen zijn achtergebleven.

Deze asocialen zouden we altijd met hun neus op de feiten moeten drukken.
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Re: BeMC 2014

Bericht door flip »

marc vanomobilbiker schreef:Echt schandalig dat er zoveel lege verpakkingen zijn achtergebleven.

Deze asocialen zouden we altijd met hun neus op de feiten moeten drukken.


Misschien is het een idee om volgend jaar de deelnemers vooraf in te lichten dat er een paar mensen controles zullen doen en dat bij sluikstorters onmiddellijk en onherroeppelijk het nummerbord wordt afgenomen.

Het is spijtig dat het zover moet komen dat je zulke maatregelen moet treffen, maar het is een telkens wederkerend fenomeen, zelfs bij toertochten zijn er zulke onnozelaars...
Gebruikersavatar
indy
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jun 2003 08:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8

Re: BeMC 2014

Bericht door indy »

Die waarschuwing stond al in het roadbook (pagina 5 voor hen die erbij waren), maar blijkbaar maakt dat onvoldoende indruk. Er waren verschillende controles onderweg, maar niemand is zo dom om iets weg te gooien terwijl er iemand anders op staat te kijken :-).

Op heterdaad betrappen blijft moeilijk, als er geen mentaliteitswijziging komt, vrees ik het ergste (en dat geldt voor alle organisatoren trouwens). Tegenwoordig zie je het fenomeen zelfs al op toertochten. Eén woord: schandalig!
fillebiker
Mountainbiker
Berichten: 545
Lid geworden op: do 07 jun 2007 20:06

Re: BeMC 2014

Bericht door fillebiker »

flip schreef:
marc vanomobilbiker schreef:Echt schandalig dat er zoveel lege verpakkingen zijn achtergebleven.

Deze asocialen zouden we altijd met hun neus op de feiten moeten drukken.


Misschien is het een idee om volgend jaar de deelnemers vooraf in te lichten dat er een paar mensen controles zullen doen en dat bij sluikstorters onmiddellijk en onherroeppelijk het nummerbord wordt afgenomen.

Het is spijtig dat het zover moet komen dat je zulke maatregelen moet treffen, maar het is een telkens wederkerend fenomeen, zelfs bij toertochten zijn er zulke onnozelaars...

Zou inderdaad een grote verbetering zijn!
Ik laat zelf nooit iets achter in het bos.

Maar wat met bidons die wegspringen uit de houders in een afdaling?
had het overlaatst voor in de marathon van grand halleux.
1e afdaling bidon uit houder toen ik in +-20e positie hing.
na een gevaarlijke stop, terug gekeerd en bidon genomen.

uiteindelijk na een inhaalrace 8e geworden, maar door deze
bindon verlies ik da aansluiting met de kopgroep.

ik weet niet of ik het volgende keer nog doe...
ten eerst voor mijn eigen veiligheid,
ten tweede voor het tijdsverlies.

Het is een goede regel! maar wat als de koploper in het klassement in een afdaling zijn bidon kwijt speelt en hierdoor een tijdstraf krijgt?
marc vanomobilbiker
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 02 okt 2006 09:37
Rijdt met: Specialized expert 29er/FRM urano team

Re: BeMC 2014

Bericht door marc vanomobilbiker »

Een bidon is iets anders dan een leeggeknepen gelleke. Deze gellekes zijn doelbewust weggesmeten.
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: BeMC 2014

Bericht door need for speed »

volgend jaar gewoon 4 of 5 mannen of vrouwen , en die gratis de bemc laten meedoen bv
een paar min later laten vertrekken om het meeste op te laten ruimen
het is en blijft en wedstrijd hé
vb juist ne gel open gedaan voor afdaling , is open gaat ge die toch nie meer in uw achterzak steken en opeten gaat ook nie
idem voor ne koek juist voor ne klim
of ge pak er 1 gel uit en uwe afval da toch hebt er ingestoken valt er mee uit
en ik vond vorig jaar veel meer afval onderweg dan dit jaar
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: BeMC 2014

Bericht door Reflex »

Koop dan gelletjes zoals de 70g tubes van sponser die je weer kan afsluiten. Maar het is nu toch ook niet zo moeilijk om de 40gram gelletjes in 1 keer binnen te spelen hé. Het is geen XC wedstrijd waarbij de hartslag steeds max zit.
marc vanomobilbiker
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: ma 02 okt 2006 09:37
Rijdt met: Specialized expert 29er/FRM urano team

Re: BeMC 2014

Bericht door marc vanomobilbiker »

need for speed schreef:volgend jaar gewoon 4 of 5 mannen of vrouwen , en die gratis de bemc laten meedoen bv
een paar min later laten vertrekken om het meeste op te laten ruimen
het is en blijft en wedstrijd hé
vb juist ne gel open gedaan voor afdaling , is open gaat ge die toch nie meer in uw achterzak steken en opeten gaat ook nie
idem voor ne koek juist voor ne klim
of ge pak er 1 gel uit en uwe afval da toch hebt er ingestoken valt er mee uit
en ik vond vorig jaar veel meer afval onderweg dan dit jaar
Flauw excuus en de meeste afval lag gewoon op goed berijdbare paden
Plaats reactie