25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Herder Ben
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: di 09 dec 2003 21:57
Rijdt met: Epic 06 & Stumpjumper HT 08
Contacteer:

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door Herder Ben »

Breaking news: we hebben op de valreep nog een leuke parcours wijziging doorgevoerd omdat we voor deze editie meer deelnemers verwachten op de 60km. De 60km doet niet langer Etikhove aan (-10km) maar mag nu ook genieten van de pracht van het Livierenbos (+12km). Op die manier krijgt deze lus nog meer MTB plezier!

PS1: aan de start zullen grote kaarten hangen met de verschillende afstanden; op die manier kunnen de speelvogels zelf hun parcours een beetje samenstellen :-D

PS2: de starturen zijn redelijk strikt voor onze planning. Je kan vroeger starten, maar het is wel mogelijk dat bepaalde bevoorradingen nog niet volledig opgesteld zullen zijn. Deze uren hebben we zo gekozen om een ideale verdeling op de verschillende afstanden te hebben.
Gebruikersavatar
Peter#21
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 07:01
Rijdt met: TREK SUPERFLY FS 29

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door Peter#21 »

Ik ga er niet bij kunnen zijn heb zo net te horen gekregen dat mijn broer papa is geworden ben dooppeter van de kleine en kan het niet laten om morgen naar het moederhuis te gaan ipv jullie verschrikkelijk toffe marathon te rijden...
Dat zijn nu éénmaal de verplichtingen die voor gaan ...
Volgend jaar ben ik zeker van de partij!
anho
Mountainbiker
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 18:33
Rijdt met: Merida Big nine 3000d Carbon, Giant Anthem

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door anho »

Ik kom eraan :bounce:
Gebruikersavatar
stijndt
Mountainbiker
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 19:04
Rijdt met: ktm phinx 1.29
Contacteer:

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door stijndt »

Aan de 115 begonnen maar na het waalse wandelstuk de 80 beginnen volgen :oops: ... geeindigd met 90 km in de verkrampte benen en een meer dan voldaan gevoel.
Ben lang niet de enige die zijn ambities heeft moeten inkorten vrees ik... Groot respect voor diegenen die zijn levend toegekomen met 120km op de teller =D>
Volgend jaar hopelijk terug herderweer...
Zazoo
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 aug 2010 18:21
Rijdt met: 2013 Specialized Stumpjumper HT alu comp 29

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door Zazoo »

Eerste keer herdermarathon en jawadde, direct zo'n editie. De 80 km overal gevolgd en volgens de garmin uitgekomen op 72 km. Klopt dit, of misschien toch ergens een lusje gemist? Stuk tussen eerste en tweede bevoorrading was moordend zwaar door de beklimmingen in het bos die te voet moesten gedaan worden. Gelukkig was het daarna wel allemaal goed berijdbaar. Me goed geamuseerd, toporganisatie, volgend jaar zeker opnieuw van de partij, alleen hopelijk dan iets minder regen in de weken vooraf.
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door SD2E »

115 uitgereden maar 't was wel superlastig met de modder!
Onvoorzien langer op gereden dus de optielus maar gelaten voor wat het was want het was bijna 16u30 eer ik binnen was...

't was een leuke rit, maar vond wel dat er meer stukken mochten uitgelaten worden... dat klein beest om maar eentje te noemen was echt geen meerwaarde. Heb redelijk wat te voet mogen gaan bergop.
Maar allez begrijp wel dat het allemaal niet simpel is op de laatste moment.
Sunreezer
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 20 mei 2007 15:52
Rijdt met: Orbea Alma Carbon

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door Sunreezer »

Was bij mij ook mijn eerste editie, en ik kan me wel voorstellen dat als het enkele weken droog is geweest dit een prachtig parcours moet zijn.
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door steviejanneke »

Super rit :lol:

wij hebben de 60km gedaan & we zijn tevreden
modder & klimmen zijn mijn ding niet, maar voordeel is dat de andere daar ook niet rapper door rijden :lol:

volgend jaar hopelijk terug ! & met een beetje gelukt een hele week droog zodat we kunnen stuiven (alle de stukken naar beneden :wink: )
Tiry
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: vr 10 dec 2010 21:45
Rijdt met: Cube-Brent-cannondale

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door Tiry »

25/05/2013 - herdersmarathon - schorisse (maarkedal)

vrijdagavond ng snel ander rubber op de velg gelegd!
vooraan Bontrager jone's mudX 1.8 en achteraan de noby nic 2.1!
lijkt me voldoende denk ik! we vertrekken hier ruim op tijd en rijden op het gemakje richting schorisse. eens aangekomen zijn we de allereerste auto op de parking maar ng geen 15min later stond hij al half vol!

we gaan ons inschrijven bij de liefelijke dames bij de inschrijvingstafel,
gaan we eens zot doen vandaag zegt Frederick Reyniers. en zodoende ingeschreven voor de 115km. den gruutsten toer lijk da ze zegge!
We bevestigen onze nummer en bekijken het plan waar we "ongeveer" allemaal gaan rijden. We maken ons vertrekkensklaar en wachten nog op Kleine Mees.
die er blijkbaar nog niet was. 20na 7 vertrekken we dan toch.

we vertrokken zoals zeer velen heel voorzichtig... alsof iedereen bang was van wat zal komen! en net daarom mss reed ik rond als een beginner... man man, de ene fout na de andere... en lag na ong 3km even op de zij... niks ergs stond gewoon bijna stil! en Fré maar lachen en gieren! zelfs de eerste beklimmingetjes off road lukten me niet (centerparcs en 5dagen fietsloos zeker :D)

al heel snel vonden we de splitsing voor de 115... die relatief HEEL rustig was en met enkele fietsers in de buurt even samen bleven. na t'peerdegedoe, eikenberg, t'verloren gat??? nemen we een zeer moddervolle strook en komen we na zo'n 19km aan op de eerste bevoorrading. persoonlijk voor mij iets te vroeg maar na een korte stop verlieten we etikhove en reden we richting ronse waar we samen kwamen op de 95 waar we ook enkele mtb Gentenaars tegen kwamen die hier 6km op hun teller hadden staan! een technisch prive bosje later zijn we bijna klaar voor de muziekbos, die er verdomme lastig bij lag, zelfs ik had gewoon geen zin meer om verder te doen, de kuiten deden echt pijn (van t'wandelen welliswaar) je zag voor jou tal van mtb'ers te voet, kijk je achter je net hetzelfde, op een enkeling na die eens 20 meter kan rijden en daar reken ik mezelf ook weer eens bij :D op een gegeven moment was het te erg... maar wat moet de organisatie doen? dit grote bosrijk gebied eruit halen? dacht het niet!
na al dit draaien en keren, het omhoog ploeteren en al skieend naar benee, kregen we leuke ''trapjes voorgeschoteld'' ik dacht dat het noit ging stoppen en waarna we er net na even opgehouden werden op een spekglad hellingetje waar je als het nat ligt niet zal opraken... hier komen we dan aan bij de onze 2de bevoorrading.

de bevoorradingen zijn telkens mooi uitgebreid en op tijd bijgevuld, cake, rozijnen, koeken, bananen, chocolade zijn onder andere van de partij net als de sportdrank, water, en zelfs cola die de suikerbevoorading voorzien.. dit een greep uit hun uitgebreide assortiment.

na deze bevoorrading vertrekken we richting walonie het andere stuk van Belgie waar ze gewoon geen nederlands willen spreken :D hierin kwamen we terecht in het bosje genaamd "trapkes", je moet er geweest zijn om het te begrijpen. Een in bankirai gemaakte plateaut'jes die trapsgewijs naar beneden en soms naar boven met behulp van een oprijplank. plots terug op de begane modderige grond en dan voor paal staan op de klim, eens je boven bent kun je gerust op het gemakje bekomen en je weg vervolgen. we komen aan bij de beruchte betonpaalklim 't'beestje zoals ik het noem. in het verleden al regelmaatig eens tegen gevochten en op 2 meter na niet kunnen bedwingen, wel gisteren lag het er zodanig bloeddorstig uit dat hier niemand naar boven kon rijden en met het hoofd voorovergebogen naar boven moest klauteren of glijden. hierna maak je een afdallingetje en na wat draaien en keren terug naar boven klauterend en ergerend kijken hoe sommige medegenoten onder het lint kropen en km's afsnijden om dan achteraf te zeggen tegen hun vriendjes dat ze hem volledig uitgereden hebben. en zichzelf ermee bedriegen, enkele seconden dacht ik hier ook aan maar trots als ik ben veranderde ik die gedachten telkens, je bent hier immers om af te zien en niet als een laffe hond stukken af te snijden en ermee te pronken alsof je hem volledig gedaan hebt! en dit heb ik hier veel gezien. zonde...
we tanken nog even bij en vervolgen onze weg na de bevoorrading

we mogen nog even afzien hier in het brakelbos met een zwaar privé stukje en mogen daarna in de "pauze" spelen in het beruchte livierenbos. waar ik gemerkt heb dat ik na al deze km's en klimmen niet zo explosief meer ben. ik krijg het al moeilijker om her en der nr boven te rijden -kruipen- toch is het me telkens gelukt op de eerste 2 na (in deel 2) nochtans is het hier altijd plezant rijden op een mooie zomerdag :D. We herstellen op de baan en draaien een laatste dreef in op weg naar de laatste bevoorrading. we zien weer mooie en elegante dames on op te wachten, wrijven de modder ons uit de ogen en zien plots ook mannen staan, we beginnen te ijlen, het einde is nabij. trouwens op elke bevoorrading stond eer wel iets lekkers achter de tafel :D.

Na deze 5de en laatste bevoorrading mogen we spelen op de ijskelder. een beklimming met kasseien maar niet zo mooi als de muur maar alsof de plaatselijke boer ze laatst eens omgeploegd heeft en laten liggen heeft. deze zo trots als ik ben naar boven gereden zonder af te stappen en even uitbollen dan... harslag ging de hoogte in en de adem korter... het betekend dat ik bijna aan de limiet zit.
we rijden een soort park in met verharde kiezelweggetjes in met nog enkele (met andere vergeleken klimmetjes) iets minder hellende stukken klim.
we rijden nog enkele mooie dreven in horen, ruiken en zien de eindmeet liggen, tot we voor de keuze krijgen voor de optielus ik was vastberaden om deze optielus te nemen tot voor 3 km terug, ik krijg het steeds moeilijker en het begint pijn te doen... en verkies deze volgend jaar zeker te doen... maar draai rechtaf een laatste (voor mij) toch lastig klimmetje en endig aan de afspuitstand, na de fiets even op te frissen komen we aan op de parking waar mss nog 30 auto's staan.? man man wat een leegloop hier! we zetten de fietsen op de auto en nemen onze rugzak om te douchen.. eens in de douche schiet mij te binnen dat ik geen flamazine mee heb... niet warm maar Heet water! op vele toertochten is het net omgekeerd en krijg je een ijskoude douche, hier is het omgekeerd!

kortom ik heb deze rit ZONDER stukken af te snijden beeindigd (welliswaar zonder optielus van 6km) ik heb ervan genoten en kom volgend jaar zeker terug om de optielus wel af te werken! en ondanks het misrijden tot 2 km meer op de teller staan :D
op naar volgende week! de hagelandse chrono
(ps kan iemand mij precies vertellen hoeveel km de 115 was en hm? alvast bedankt!)
Gebruikersavatar
Herder Frederik
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 dec 2003 10:32
Rijdt met: Een grisden en een zwartn
Contacteer:

Re: 25/05/2013 - 6de HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Bericht door Herder Frederik »

beste deelnemers,
editie 6 zit erop. het was leuk dat jullie ondanks het slechte weer van de dagen ervoor, en de slechte voorspellingen toch nog zo talrijk aanwezig waren. Met 1317 deelnemers halen we nog steeds het nivo van editie 1, die wel in ideale weersomstandigheden doorging.
Ons parcours kon anderhalve week van dagelijkse regenbuien nog redelijk slikken, maar de laatste 2 dagen waren de druppel - of eerder de sluis - te veel. Op sommige plaatsen was het duidelijk dat het ondoenbaar was, en werden al op voorhand als NO GO bestempeld, andere stukken waren twijfelachtig of konden niet eenvoudig eruit gehaald worden zonder een hele lus te elimineren. Op de dag zelf zijn we ook nog druk in de weer geweest om stroken om te leiden, maar het is voor iedereen die door Frasnes moest (75, 95, 115) duidelijk dat er op bepaalde plaatsen geen doorkomen aan was. Ter info: de Frasnes passage was een week geleden (ook al na een week regen) nog perfect berijdbaar, we weten dat deze strook veel kan slikken, maar trop is teveel.
Wij hebben veel geleerd uit deze situatie (na 5 kurkdroge edities), en zullen deze kennis zeker niet laten verloren gaan!

Ter info: de foto's van Sportograf zullen binnenkort beschkbaar zijn op deze URL:
http://www.sportograf.com/nl/shop/event/1969" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie