hoe met wedstrijden beginnen ?

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

18 jaar

funklasse niks nodig, enkel conditie, MTB en dag inschrijving.
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

WIP schreef:18 jaar
funklasse niks nodig, enkel conditie, MTB en dag inschrijving.
Als - 19 jarige heb je altijd een sportpas (wielerboekje) nodig!
//Smalle\\
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: di 17 okt 2006 17:22
Rijdt met: Granville Pulse 2.0/Merida Matts Miami

Bericht door //Smalle\\ »

Bedankt voor de snelle reacties
maar wat houd zo een wielerboekje in en waar kan ik het halen?

En eens ik zo een boekje heb moet ik gewoon naar een wedstrijd gaan en me daar laten inschrijven?

Moet ik in een club zitten?
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

Als je eens een avondje tijd hebt lees je dit best eens door: http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... asse+jeugd
Daar hebben ze mij goed geholpen :wink:
tègniesj
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: za 06 jan 2007 16:19
Rijdt met: Specialized

Bericht door tègniesj »

WIP schreef:Ik ben zelf fultime zelfstandig, (architect). Heb ook geen tijd om meer dan 2x per week te trainen.

Als je basis gelegd is kun je je gaan toeleggen op kracht en dergelijke.
15 uur per week trainen is enkel voor die die bij de eerste 20 willen eindigen (FUN 1), FUN 2 is duidelijk lager.

Ik rij voor de FUN en de ervaring mee, ik probeer voormijzelf telkens beter te doen.

Je moet duidelijk bepalen wat je ambities zijn, anders leven van uitkering en fultime fietsen. :roll:
Iemand die 15u per week traint, zou verplicht bij de Elite moeten rijden.
Met een beetje aanleg en 15u trainen per week, is het mogelijk om bij de Elite top 20 te rijden. :P
Gebruikersavatar
Birota
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 21:10
Rijdt met: Canyon lux cf - Cannondale Flash

Bericht door Birota »

Hey MTB'ers,

Ook ik zou graag eens van de MTB- competitie proeven. Ik las reeds één en ander na en krijg wel een zicht op de zaak, ook al blijven nog verschillende zaken onduidelijk. Mijn situatie is wel iets anders dan de voorgaande collega's die willen beginnen met MTB'en in compatitieverband. Ik ben nl. 25 en rijd nu mijn 4de jaar bij de elites z/c op de weg. De ervaring en het gevoel op de MTB spreekt mij echter meer aan en zou graag eens proberen of de combinatie mogelijk is. Indien het MTB'en meevalt zou het zelfs kunnen dat ik helemaal obverschakel.

Concreet echter: Ik heb dus een licentie als wegrenner elite z/c. Aangezien ik deze licentie heb kan ik waarschijnlijk niet eerst eens proberen in de funklasse om te zien hoe het me bevalt en wat het niveau is. Is er geen andere optie dan direct bij de elites te starten? Kwestie van de moral niet direct te verliezen en direct gedubbeld te worden :-?
Als ik dan bvb zou starten in de onlangs verreden wedstrijd in ronse sta je aan de start met mannen als Meirhage, Nys, Tielens,... als ik het goed begrijp? En dan zou ik met mijn gemiddelde bike wat uit de toen vallen denk ik, niet?
Ik ga voltijds werken en de combinatie moet toch in verhouding blijven met het plezier en de beleving van de sport. Zelfs bij de elite z/c op de weg is deze combinatie niet altijd even makkelijk.
Alle extra info is alvast welkom, bedankt bij voorbaat!
Gebruikersavatar
Polly
Mountainbiker
Berichten: 70
Lid geworden op: di 19 aug 2003 15:08

Bericht door Polly »

Als je in benelux cup wilt starten, dat is natuurlijk direct het zware werk, best start je eerst eens in een kleinere wedstrijd, bijvoorbeeld een EBBT-wedstrijdje of Flanders Cup of Wallonia Cup. 's Winters kun je ook bij de vrije bonden wedstrijden gaan rijden maar dat zijn meer cyclocrossen met een mountainbike, ik zou eigenlijk gewoon zeggen: probeer het eens, ben er zeker van dat je op de weg meekan je niet laatste zult worden in een mtb-wedstrijd. Wie niet waagt, blijft...
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

Je kan altijd starten in de funklasse B en een dagvergunning nemen.
Wat met je vergunning ga je niet mogen starten bij de Funklasse A.
I.v.m. vragen over vergunningen neem je best even contact op met de Wielerbond :wink:
Gebruikersavatar
Birota
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 21:10
Rijdt met: Canyon lux cf - Cannondale Flash

Bericht door Birota »

Alvast bedankt!
Mag dat dan starten met een dagvergunning in de funklasse B als ik een licentie heb als wegrenner bij de elite z/c? Ik ga hieromtrent ook een mailtje sturen naar de WBV. Dit zou een goede oplossing zijn om eens uit te proberen.

Hoe moet ik het niveau van de verschillende competities inschatten? Benelux cup is mijns inziens al op hoog niveau MTB'en, maar aangezien er in het MTB- circuit niet zo veel competities en minder deelnemers zijn als op de weg heb je natuurlijk ook minder kansen om wedstrijden te rijden, of ben ik hier mis in? Is het ook niet zo dat bvb bij de benelux cup de deelnemers een mix is van profs en elite z/c (als men vergelijkt met de weg dan he, aangezien er anders niet genoeg deelnemers zijn per categorie). EBBT, flanders cup en Wallonia cup zijn waarschijnlijk betere competities om de eerste keer te proeven van het MTB in wedstrijdvorm?
Van Belle
Mountainbiker
Berichten: 436
Lid geworden op: do 12 jul 2007 13:15
Rijdt met: Wilier 501xn

Bericht door Van Belle »

Ik ben 14 jaar en ben ook goe bezig me mountainbike en zou graag ook een een wedstrijdje proberen. Zou ik ook in de funklasse kunnen rijden of moet je daar een bepaalde leeftijd voor hebben? Als ik zou mogen meerijden in welke klasse is het dan?
Plaats reactie