18/11/12 Hetric Challenge Lichtaart

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Randy82
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 21 okt 2012 17:49
Rijdt met: Trek X-cal 2012

18/11/12 Hetric Challenge Lichtaart

Bericht door Randy82 »

Dag,

Heeft er iemand ervaring met deze wedstrijd?

http://hetric.be/mtb.html
Ik bedoel dan de mtb wedstrijd in de voormiddag en niet de duathlon in de namiddag.

Ik heb wat zitten zoeken naar uitslagen om het niveau wat in te kunnen schatten maar heb er weinig gevonden.
Dit zou voor mij een eerste mtb wedstrijd worden en hoewel ik weet dat voorin eindigen er niet in zal zitten zou ik wel een inschatting willen maken in hoever ik weggereden zal worden.

Bij toertochten rijd ik steeds de 45 of iets meer k's. Vandaag de toertocht in Lichtaart gereden, dus volgens mij op een redelijk vergelijkbaar parcours en dan haal ik een gemiddelde van 21km/u.

Dank voor reacties. :-D
Gebruikersavatar
Katspeed
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: za 05 nov 2005 22:47
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Bericht door Katspeed »

heb vorig jaar de hetric challenge gereden. Is niet te vergelijken met de toertocht van dit weekend. Het parcours blijft rond die bergen aan de floreal lopen. En "er rond" is niet zo erg maar ge moet er ook zeer veel over. Zeer leuk maar zwaar parcours.
Als je een enorme zelfbeheersing hebt kan je kiezen voor de 32 km.
Maar als het je 1e wedstrijd is zou ik opteren voor de 16 km.

En ik spreek uit ervaring want 'k heb mij daar vorig jaar bij de 16 zelfs opgeblazen.
Gebruikersavatar
Randy82
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 21 okt 2012 17:49
Rijdt met: Trek X-cal 2012

Bericht door Randy82 »

Katspeed schreef:heb vorig jaar de hetric challenge gereden. Is niet te vergelijken met de toertocht van dit weekend. Het parcours blijft rond die bergen aan de floreal lopen. En "er rond" is niet zo erg maar ge moet er ook zeer veel over. Zeer leuk maar zwaar parcours.
Als je een enorme zelfbeheersing hebt kan je kiezen voor de 32 km.
Maar als het je 1e wedstrijd is zou ik opteren voor de 16 km.

En ik spreek uit ervaring want 'k heb mij daar vorig jaar bij de 16 zelfs opgeblazen.
Dank u al voor de info. Hoe zat het niveau? Vooral stevig getrainde mannen of toch ook een paar mindere goden?
Ik hoopte eigenlijk al dat het vooral over die heuvelrug ging gaan, lijkt me inderdaad ideaal om iets zwaars uit te tekenen. Zal maar al steviger beginnen trainen dan. :-D
Gebruikersavatar
slijkplaat
Mountainbiker
Berichten: 164
Lid geworden op: za 26 mar 2011 18:41
Rijdt met: niner en fuji
Contacteer:

Bericht door slijkplaat »

gewoon meedoen . niveau zal niet laag liggen ,maar zie niet in waarom je het niet zou proberen .
Gebruikersavatar
Katspeed
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: za 05 nov 2005 22:47
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Bericht door Katspeed »

idd gewoon deelnemen. Van elke wedstrijd steek je wat op.
steels
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 07 apr 2010 21:04
Rijdt met: canyon
Contacteer:

Bericht door steels »

zwaar maar prachtig.
moe maar voldaan.
Moser
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 17 apr 2011 15:30
Rijdt met: Unkown

Bericht door Moser »

Eerste keer hier, tweede duatlon ooit.

"Afgezien" van begin to einde maar ook genoten van de goed organisatie en het prachtig parcours.

Volgend jaar hopelijk weer van de partij.
SlowOne
Mountainbiker
Berichten: 226
Lid geworden op: za 07 jun 2008 21:34
Rijdt met: Rotwild R.R2 HT

Bericht door SlowOne »

Het was vettig maar prettig :wink:
Gebruikersavatar
Randy82
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 21 okt 2012 17:49
Rijdt met: Trek X-cal 2012

Bericht door Randy82 »

Ik heb dus meegedaan, en hier nu een klein relaas van mijn ervaringen.

's Morgens goed op tijd opgestaan want ik wilde zeker niet te laat komen en wilde ook het parcour nog wat verkennen. Dit dan vooral met in mijn achterhoofd dat ik toch een km of 10 nodig heb om er wat in te komen en met een parcour van 8km per rondje dus bijna perfect.

Het was een regenachtige dag met veel plassen en modder dus om op te warmen maar een vestje extra aangetrokken om toch iets toonbaar te blijven en al niet te verkleumen voor alles zou beginnen.
Bij de opwarming werd het al snel duidelijk dat dit geen TT was maar echt iets korts met veel hindernissen. (klimmetjes)

Op mijn gemakje die ronde afgelegd en toch wat een zicht gekregen op wat er te doen zou staan.

Nummer gaan halen en dan klaar voor het grotere werk.

Ik had al een licht vermoeden gekregen bij het uitstappen en me klaarmaken dat dit a "completely other league was". Aan de fietsen te zien vooral.
Na de opwarming werden er werden shakes bovengehaald, gellekes leeggezaberd. Lange broeken gingen uit en (meestal) geschoren benen werden ingesmeerd. (ik vermoed met zo een warmte creme ofzo)

Ik voelde al een beetje nattigheid maar bleef maar denken, dit zijn de mannen voor de 32K en niet voor de 16K, dat zal wel voor de beginnende zijn.

Kom ik aan aan de start en zie inderdaad een bende afgetrainede figuren klaarstaan voor de 32km, voor de 16km moest ik achteraan gaan staan en nog wat afwachten.
Koude douche toen ik daar aankwam want daar stonden evengoed gladgeschoren benen klaar en aan de kopjes te zien weinig rustige niet happige personen. (happig om voor de winst te strijden dan)
Ik dus ook al een pak minder rustig.
Vanuit vroegere ervaringen bij stratenlopen wist ik, als je je niet wil opbranden in de eerste km, rustig starten! En in deze groep leek me dat alleen mogelijk door echt als laatste te starten. Dit kon mijn ego dan weer niet aan ds daar een oplossing voor gezocht. Ergens middenin starten maar aan de zijkant, als alles dan goed zou gaan moet ik niet als laatste nog beginnen inhalen, mocht het niet goed gaan kon iedereen me voorbij en ik inpikken waar het ging. (hoor die naiviteit, vooral als ik terugkijk op 55' koersen)

De start werd gegeven en wat gebeurde er? Iedereen vloog ervandoor! Goed dat ik aan de kant stond want had het gevoel dat ik stilstond tov de rest.
MAAR Mirakel!!!!!!!
Wie draaid er in derde vierde positie ongeveer het veld in zoals ze zeggen? Ikke natuurlijk!!!! Volledig tegen de gang van zaken in.
Moet ik nu op mijn borst kloppen en trots zijn???

Misschien niet want de enige reden hiervoor was dat, in hun enthousiasme de kop een bospad te vroeg insloegen en de weg dus openlag. Ik ben ook mee fout ingedraaid maar lag toen ongeveer laatste dus toen we moesten omdraaien zat ik ineens in de kop van de koers.

:-D :-D :-D :lol: :lol: :lol:

Hoe lang heeft dit geduurd? Na de eerste helling vlogen ze me al voorbij en op de 2e helling kon ik al niet meer bijhouden hoeveel van 20 à 30 me er al voorbij waren gekomen.

En dat tempo? Volgen was echt onmogelijk. Omdat ik mijn hersenen niet al te veel probeer te gebruiken tijdens afdalingen, vooral het angst en wat zou er kunnen gebeuren gedeelte, kon ik nog iets bijhouden in de afdalingen maar op elk ander stuk fietste de groep steeds verder weg van mij zodat ik tegen de helft van ronde 1, na 4km dus helemaal alleen zat.

Opeens werd me duidelijk dat het zeker niet ging lukken, zelfs om voorlaatste te zijn ging niet lukken. Enkel de rode lantaarn lag binnen mijn kunnen.

Maar was dit zo? Na 3/4 ronde ineens voor mij een fietser, op 20" ofzo hing ik. Was inhalen mogelijk of was dat zelfmoord? Na 2 afdalingen waren die 20 sec plots helemaal weg, nog maar een paar metertjes. Even op de tenaden bijten en dan erover. Zo geschiede en ikke blij natuurlijk, nu alleen vasthouden.
Veel vooruit geraakte ik niet, dus het waren wij met 2, maar met nóg een ronde en wat afdalingen kon dit wel eens lukken. Ik mij dus dubbelplooien om zeker in de bergop niet teveel toe te geven. Nu het einde van ronde 1, nog even technisch en dan samen op pad zeker?

Wat doet die pipo? Die stapt er gewoon uit na ronde 1, ik dus echt uit mijn pijp gekomen met een heel klein beetje erover vreesde ik voor iemand die eruit ging stappen.

Kl*te :evil: :evil: :evil:

Maar genen zever, ik ging zeker niet opgeven. Desnoods als laatste maar ik kon niet stoppen in mijn allereerste mtb wedstrijd. Ik ben nog nooit gestopt en wilde er nu ook geen gewoonte van maken.
Het rondje was ook gewoon veel teveel fun om te stoppen.

Het werd dan maar een eenzame tocht. In de laatste km werd ik dan ook nog gedubbeld door de top 4 van de 32km, met als enige excuus dat dit een minuutje eerder waren vertrokken.
Zo eenzaam dat ik bij het overschrijden van de finish nog net getuige kon zijn van het podium van de race waar ik nog deel vanuit maakte.
Daar nog op mijn gemakje een paar bekers leeggedronken en wat gebabbeld met de man die erbij stond, omdat ik wel eens sociaal uit de hoek kan komen, maar toch vooral met 1 hopend oog op de finish, zou er nog iemand komen?

Volgens mij niet dus :-? :-? :-?


Ondanks het beperkte succes vond ik het toch een heel toffe ervaring en proeft het naar meer, zeker naar meer.

De relativering kwam dan ook heel snel, ik kon ook niet anders, het was niet dat ik net verloren had ofzo, of net geen top 10, of net geen top 20. Ik was gewoon minuten achter.

Wat me vooral is bijgebleven is hoer serieus er zelfs met die 16km werd omgegaan. Als ik stratenlopen deed waren er ook altijd "toppers" maar ook zo'n grote massa die wel trainen maar op een veel rustigere manier. Dan is een top 20 soms te doen, en een eerste helft van het pak bijna zeker. Maar nu was dat pak er niet.
2 jaar geleden was ik in de eerste 3000 bij de 10 mijl in A'pen. Zeker ok voor mij want er deden er meer dan 10.000 mee. Eigenlijk heb ik gisteren hetzelfde gedaan maar dan zonder pak. Bij de 10 mijl zijn er misschien 500 echte toppers en de rest is voor het persoonlijke, de sfeer en de opvulling. Dat laatste was er dus niet, daarom zo'n gigantisch gat.
Nu waren er 500 toppers, dan en gat van bijna 2500 man en dan ikke.

Om nog eens samen te vatten.
1. Super evenement
2. Super parcours
3. Buiten ikke waren er geen watjes aanwezig
4. Nu fietsen, fietsen, fietsen, fietsen, fietsen, ...
5. Op naar de volgende!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
spookje
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 feb 2009 20:30
Rijdt met: Epic S Works

Bericht door spookje »

Even een vraagje! Hebben jullie een natura prijs gekregen? Of heb ik deze weer als enige gemist???
Plaats reactie