Houffamarathon 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
DdT
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: za 25 mar 2006 20:32
Rijdt met: Scott Spark/Wilier Izoard

Bericht door DdT »

De 125 waren er 132!
Met een tijd van 7uur39min ben ik best tevreden. Jammer van de modder.
Het venijn zat hem duidelijk in de staart. De laatste 30 km continu klimmen en dalen. Kon ik nog allemaal goed doen al was het beste eraf na km 100.

Organisatie liet wel een beetje te wensen over dit jaar. Afspuitstand was belachelijk en de douches ben ik zelfs niet meer aan begonnen toen ik de commentaren hoorden.
Maar kom, we hebben ons geamuseerd en da's het belangrijkste.
Trotsebelg
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 24 mar 2008 20:59
Rijdt met: Merida...

Bericht door Trotsebelg »

Zwaar genoeg vor mij. 40km was genoeg. En dan moet ge die laatste 10 (14.9 want had 54.9km...) nog doen tegen u goesting. Veel volk mij zien passeren, maar trek k mij ni aan.

Als ge me nu nog is zie fietsen ergens in ne marathon. Kzen zo ene me ne papegaai op zen vest me een pint vast. Ge moogt me altij wa oppeppen aangezien ik altij alleen moet rijden... :(.
(ni genoeg zwakke mensen die ik kan bijhouden :D)


Edit :

heb idd ook een vrouw met roos t-shirt gezien. Maar kon ze ni echt bijhouden dusja... :p.
Organisatie valt niks op aan te merken in mijn mening.
En van die mannen die er echt voor gaan moeten begrijpen als ge op zo een smal weggetje zit te fietsen da ge ni opzij kunt. Me hun gevloek... tis tenslotte vor de fun!
Gebruikersavatar
Thompe
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 06 mar 2005 14:06
Rijdt met: Trek Top Fuel - Ridley Orca - Kona Nunu

Bericht door Thompe »

Ik had exact 75.4km en 1705hms in 5h11

Parcours vond ik goed berijdbaar met NN/RR en op de afspuitstand na vond ik alles oké van organisatie

Opvallend vond ik de weinig steile hellingen en technische stroken de eerste 50km maar de laatste 25 waren van amai mn voeten
Gebruikersavatar
Mio
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: di 30 mei 2006 01:26
Rijdt met: Blaze-Gravity - Mosquito R lite-GT Tequesta SS

Bericht door Mio »

Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Bozo schreef:alles super behalve de afspuitplaats, was marginaal..
en de douches was ook niet oke. heb opgevangen dat er bijna en op een moment geen water was.

de rode kruis zones was volgens een kameraad ook niet echt dat. veel lange eenzame stukken met nogal risicovolle stukken in de middle of nowhere en in km niemand te zien.

de spaghetti.. mja.. was goed maar wel erg magertjes.

goed bepijld, al werd er in het begin wel een grote groep door een seingeven totaal verkeerd gestuurd (moesten links omhoog na oversteek grote baan, maar die man stuurde iedereen rechtdoor)

wel een serieuze opmerking !!!

er waren enkele zones waar absoluut een gevaarsbord noodzakelijk was.
zo was er een afdaling waar je linksop moest volgen, maar aan de binnenkant van de bocht een gigantisch gat was. en ook na een afdaling moest je scherp rechtaf beneden, en moest gewoon alles dichtsmijten of je knalde op een palet over de rivierbedding.
ook in het finalestuk was er die afdaling waar je eerst over die hoge stoeprand moest gaan - om daarachter een opmerkelijk gat te zien, maar lager was het zeer gevaarlijk -(stond een fotograaf) met een groef in de rotsbodem die dwars liep. daar zijn er enkele dan ook zeer hard gevallen.

van veel deelnemers daarover klachten gehoord - ook van wedstrijdrijders - omdat die gevaalrijke zones totaal niet waren aangegeven.
Gebruikersavatar
darkdust
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 19 nov 2007 22:21
Rijdt met: Trek 8000 2008

Bericht door darkdust »

Vandaag voor de eerste keer in de Ardennen gereden, en direkt de 75 km. Is goed meegevallen, precies zoals ik verwacht had. Steile klimmetjes en wijze afdalingen.

Wel 2 platte banden gehad waardoor ik een stuk te voet heb moeten lopen. Dit was rond km 35.5 . Verschillende bikers hebben nog een een band aangeboden ( waarvoor dank !) maar ik heb iedere keer geweigerd in de veronderstelling dat de bevoorrading op 37 km was... Da viel dik tegen !!

De bevoorrading was op 40 km. Gelukkig dat mijn schoonfamilie nog langs het parkoers stonden daarvoor , anders had ik mijne velo daar gesmeten.

2 punten nog : (niet veel woorden aan vuil maken)

Douches ??
Pasta aan het einde ??

Voor de rest mij geamuseerd.
KeviN[eVo7]
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 23:19
Rijdt met: Specialized Stumpjumper Disc 2006 Specialized Epic Expert 2008 Specialzed Allez 2009
Contacteer:

Bericht door KeviN[eVo7] »

Ik sta in de uitslag als DSQ, waarom is een raadsel. :evil:
Dit is al de 2e keer in 3 jaar, vorige keer werkte die tijdopname chip niet op een van die matten.

ik vind ook dat ze wat meer lijnen op de grond hadden mogen zetten. We hebben een pijl gemist en zo nog wat extra km gedaan.

De douches waren idd maar zwakjes.
pliepla
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2006 22:20
Rijdt met: Klein Attitude/Kona Unit

Bericht door pliepla »

Vanmorgen zou ik om halfzes vertrekken. Gisterenavond de wekker op 5:45 h gezet. Watte?!? Welja, 5 uur, en kwart voor da's 45 ... Vanmorgen was ik dan ook even aan het panikeren toen stubru me wekte terwijl ik al een kwartier in de auto heb gezeten. Hoe dan ook, ik had alles gisteren mooi klaargezet en om zes uur zat ik al in de auto. Meer info over hoe ik uiteindelijk op tijd in Houffalize geraakt ben kan ik beter niet geven ... als 35-jarige heb ik immers al een beetje een voorbeeldfunctie voor de jeugd :wink:

Enfin, vlot in geschreven geraakt, me ternauwernood in de startbox gewurmd en dan was het nog even wachten. Ondertussen kwamen er nog 125-kilometer-rijders opdagen die er niet meer bij konden (eerste minpuntje: maak die startboxen wat groter, tussen de start van de verschillende afstanden is een kwartier tijd om de plakaatjes te vervangen zodat je niet meteen alle startboxen klaar moet hebben). Na de start werd het genieten ... de asfaltklim vlotjes boven geraakt, en in de eerste afdalingen ging het ook nog goed.

Net voor de eerste bevoorrading werden we overspoeld door een golf van erg rappe rijders (jawel, ik hoop ooit de titels voor de nieuwe Suske & Wiske-albums te mogen verzitten). Ondermeer Ken Vandenbulcke kwam me in een afdaling voorbijgevlogen (Ken? Die had ik toch in de eerste startbox zien staan? Nu ja, de verklaring was het tweede minpuntje van de dag, en iedereen kent ze ongetwijfeld al) Over de eerste bevoorrading was er geen slecht woord te zeggen: koekje gegeten, wat sportdrank binnen gegoten, nog een koekje gegeten, wat olie op de ketting gespoten, nog een koekje gegeten en met een volledige wafel in m'n mond terug op pad gegaan.

Ondertussen begon de modder een beetje aan de moraal te vreten (aan de spieren ook, maar het zou nog even duren eer ik dat zou doorhebben). Hoe dan ook, tot kilometer 100 ging alles vlot: goed gegeten en gedronken (hoewel de keuze wat beperkt was, en het voorradige gamma wat begon tegen te steken), aan bijna elke bevoorrading de ketting gesmeerd, de fiets zelfs een keertje wat afgespoten, en ik voelde me heel de tijd fris.

Ergens rond de 100ste kilometer voelde ik dat het - op het oog niet zo lastige - parcours misschien toch niet zo gemakkelijk was. Waarschijnlijk waren het de ploeterstroken die het zo zwaar maakten. De laatste 25 kilometer beloofden vooral een metale slijtageslag te worden. Wanneer het terrein er wat interessanter bij lag ging het wat beter, de wat saaiere stukken werden deels te voet afgelegd.

Uiteindelijk bereikte ik na 126 kilometer Houffalize (niets aan de hand zou m'n lerares fysica gezegd hebben, da's mooi binnen de meetfout :wink: ). En toen moest het mooiste nog komen: een technisch (eindelijk) stukje van nog ruim 4 kilometer.

Eens over de streep gesukkeld, kon ik vlot m'n startnummer kwijt (en m'n 5 euro recupereren), ben ik m'n fiets gaan afwassen (daar kwam weinig water uit, ik waande me terug in de naainties, toen het bij TT's nog niet zo nauw stak), gedoucht (daar kwam nog minder water uit, zelfs een emmer water en een washandje leken me een grote luxe) en m'n pasta in ontvangst gaan nemen (pasta, die is op mijnheer).

Eigenlijk vond ik deze marathon qua organisatie ondermaats. Als het erom gaat Houffalize als merknaam voor MTB-evenementen uit te melken zijn daar vandaag alleszins goed in geslaagd: het parcours vond ik echt niet van dien aard dat ik er 260 kilometer voor in de auto ga zitten (ik had eigenlijk een monster als Malmedy verwacht), een bende volk verkeerd sturen is not done (zeker wanneer je pretendeert een wedstrijd te zijn), de bevoorradingen waren OK, maar ze sprongen er niet echt uit (vergelijk bijvoorbeeld met La Reid of Malmedy), 5 kilometer extra is misschien leuk bij een TT van 40 kilometer, maar bij een marathon weet ik graag vooraf waar ik aan toe ben (en aan de start even meegeven dat de rit wat lagenr zal zijn lijkt met niet zo moeilijk), de afspuitplaats en de douches waren eerder van symbolische aard en de pasta heeft ongetwijfeld gesmaakt (alleen jammer dat dit voorrecht enkel voor de sterksten gold, Darwin was in vorm vandaag).
Het verbaast me dat anderen (Chimay twee weken terug, Rulles wat langer geleden, ...) er wel in slagen voor een pak minder geld iets op poten te zetten dat wel perfect is. Ik weet dan ook niet of ik nog terug kom, de goesting is op dit moment alleszins niet erg groot.

Ah ja, onderweg heb ik me in een tankstation een cola en een mars gekocht. Die hebben ook gesmaakt ...

(en nu ga ik eens kijken of ik de enige ben die er zo over denkt)
Gebruikersavatar
fcb
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: za 10 feb 2007 21:28
Rijdt met: Paulini & Concept Cycle & Ridley

Bericht door fcb »

kenny! schreef:
Bumba schreef:75km gedaan (waren er 78 ), 1775 loodzware hoogtemeters met RR/NC combinatie .. geen doorslip problemen maar wel te voet :oops: op die "brrr"-steile afdaling.
Tijdens het laatste stukje (op het shortrace parkoer) nog iemand in een ravijntje zien liggen, de fiets bengelde aan het lint boven ... hopelijk was alles goed met deze onfortuinelijke biker
naart schijnt wast nie al te goed me diene vent , rug gebroken ofzo en mss lam..maja ik weet da nie 100% é
Ik kwam daar net aan toen die naar beneden viel . Heb het niet gezien maar wel gehoord . De takken die bleven kraken ... ik dacht al aiaiai .
Toen ik er aankwam lag hij beneden aan een boom . Hij zette zich wel recht maar rechtstaan niet .
Ne maat van mij is daar meer dan een uur later doorgekomen en toen lag die daar nog ....
Ben zelf van men fietske gestapt en te voet verder naar benenden gaan . Vond het wreed vies .
Gebruikersavatar
knef
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: za 08 jul 2006 13:55
Rijdt met: Giant XTC Composite
Contacteer:

Bericht door knef »

forza_inja schreef:idd, zo'n pisstraaltje is niet echt wat het moet zijn. Maar kom, we gaan niet naar ginder om onze velo te kuisen maar om te biken hé :wink:

Prima parcours, soms lekker glibberig en geen enkele keer gevallen (al scheelde het soms niet veel)
Onderweg gebruik gemaakt van de technische bijstand van Decathlon en ik werd daar geholpen door een mede-forumer. Bedankt knef voor het doorknippen van men spaak, die enkel grammen heb ik echt wel gevoeld in den bergop :lol: .

Moe maar voldaan aangekomen, en de laatste energie er kunnen uitrijden op het short-race toerke op 't einde.

Tot volgend jaar.
Uw spaak met stukske afgebroken nippel heeft nog goe dienst gedaan als modderkrabber ! :-D
Plaats reactie