De anti-mountainbike bond

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
sleery
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: wo 22 jan 2003 20:04
Rijdt met: twee wielen frame stuur ketting 2 remmen en een versnellingsapparaat

Bericht door sleery »

Dat klopt, maar daar was er op voorhand een lijst beschikbaar waarop alle mensen stonden die in aanmerking kwamen voor de titel. Hier was er dus sprake van een duidelijke communicatie en achteraf was er dan ook geen gemor want het was op voorhand geweten.
Dreeten
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 aug 2005 20:22
Rijdt met: Flanders Alu Mega Series

Bericht door Dreeten »

Totaal eigenlijk niet in de topic thuishorend maar aangezien het hier levendig is toch maar de vraag: (ik ben beginnend biker, vroeger deed ik dat op mijn eentje en zag ik wel ik uitkwam en zo; dus schiet mij niet af)
Welke bond wordt er bedoeld, als je aangesloten bent bij de WBV is dat dan voldoende voor een licentie waarover hier gesproken wordt?
Of moet er nog ergens nationaal aangesloten worden?

Iemand een duidelijk overzicht van de verschillende Belgische instanties?
Want op het eerste zicht zijn de wielerbonden al even duidelijk of dat al onze parlementen, senaten en kweet nie wat al nog zijn in België.

Alvast bedankt voor een informatief antwoord!
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Dreeten, de bond waar het hier over gaat is de KBWB. Meer info op http://www.kbwb-rlvb.be.
Dat is de grootste Belgische Bond waar ook alle beroepsrenners bij aangesloten zijn. De WBV en FCWB zijn de gewestelijke 'onderbonden' van de KBWB. Zij hebben ook websites. resp http://www.wielerbondvlaanderen.be/ en http://www.fcwb.be

En je kan hier zowel licenties kopen voor wedstrijden te rijden, als voor gewone TT's en dergelijke. Je bent dan verzekerd , met de wedstrijdlicentie ook tijdens wedstrijden en in het buitenland , 24/24 en 7/7

Verder zijn er nog kleinere Bonden, zoals het VWB (http://www.wielerbondvlaanderen.be/) en het BVLO die vooral amateurs herbergen

Ook hier heb je licenties.

De voorwaarden van de verschillende verzekeringen bij de verschillende Bonden liggen dicht bij elkaar.

Dingo heeft dat ooit eens uitgezocht en zijn info vind je HIER

EDIT: BVLO staat voor Bond voor Lichamelijke Opvoeding. Ik vind hier niet direct een website van , alleendit
Laatst gewijzigd door A d r i op wo 14 sep 2005 10:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Adri ,laten doen die weet blijkbaar niet beter
vind het tof dat er mensen zijn die alles wat weten over de regels enzo. =D>
ik zie door de bomen het bos niet meer.
mijn opinie is dat ze de regels eens wat mogen eenvoudiger neerpennen. zodat iedereen deze kan begrijpen.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

amen :roll:
Laatst gewijzigd door A d r i op wo 14 sep 2005 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

En we blijven on-topic. Gedraag jullie een beetje en geen persoonlijke aanvallen hier, anders gaat het slot erop.

@ Adri, goe bezig. :wink:
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

Ja Adri goe bezig =D> =D>

gelukkig zij ner hier gasten als gij die gedreven met de regelementeringen bezig zijn.
Anders waren de mtb'ers die het nodig vinden om te zeiken "zieken" nog altijd bezig met hun steunwieltjes

VERDER DOEN ZO

Streets
Gebruikersavatar
The S-man
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 10 aug 2005 09:40
Rijdt met: Specialized Epic S-Works

Bericht door The S-man »

Anders waren de mtb'ers die het nodig vinden om te zeiken "zieken" nog altijd bezig met hun steunwieltjes

VERDER DOEN ZO
Dan stel ik mij de vraag: hoeveel bikers zijn er zo met de reglementering bezig? Ik vrees dat Adri één van de weinige is. Das dus wel CHAPEAU!!!!!
Allé, tis tijd dat we de steunwielekes links laten liggen... :-D =D>
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Bericht door Bulkie »

Wat betreft mijn "titel": idd, het is prachtig dat je je kunt inschrijven en kunt betalen, maar dan moeten ze achteraf niet beginnen dat een daglicentie niet meetelt!!!

Ik heb dan maar gevraagd of in mijn inschrijvingsgeld kon terugkrijgen, dat leek me logisch. Het antwoord kun je wel raden...

Ken


PS1: Ik heb dit BK gereden voor het parcours en het plezier, en om mij te meten met anderen. Niet zozeer met het oog op een titel, maar ik heb er wel recht op!

PS2:

Ik ken de bond ook al jaren, en al ik eens durf meedoen aan een (wan)organisatie van hun is 't altijd miserie!

PS3:

Dit kon ik verder nog aanmerken op het BK te Hotton (enkel mijn opmerkingen):

1. De startopstelling verliep weeral wanordelijk en nogal choatisch.

2. De start is nooit echt gegeven, we zijn gewoon beginnen rijden, met de nodige tijdsverschillen (valse start)

3. Aan de "start", tussen een losgelaten peloton loopt iemand van de bond, gelukkig hebben we de persoon weeral kunnen ontwijken

4. Aan de inschrijvingen was het toevallig de persoon van de bond die enkel maar van de eigen inschrijvingen afwist en chronorijders noch tochtrijders kon informeren. Bovendien was er weer een lange rij...

5. Bij klachten is er nooit iemand waarbij je terecht kunt, niemand bij de mountainbike commissie heeft verantwoordelijkheid, niemand durft die op te nemen. Veel luierds en lafaards bij de "bond"!

6. Net voor de finsish moesten we door elkaar een extra rondje rijden op het gras, niet iedereen wist dit, bijgevolg verloren sommigen een plaats toen ze de 1e maal op de finsih stopten. Was deze ronde nodig om al onze nummers te kunnen opschrijven (gezien de efficientie waarmee ze werken)???

7.Van de oorspronkelijke 90 km moest er door regenval slechts 85 km afgelegd worden, dit is niet verkondigd geweest, de meesten wisten niet van een inkorting!!! Hoe kun je dan een wedstrijd indelen?

8. En natuurlijk: de titel bij de Funklasse!!!


Dit zijn maar de dingen die ik zag, ik heb nog anderen horen klagen over het gebrek aan organisatie. Gelukkig waren er nog mensen van O2 Bikers en Chronorace, zodanig dat we toch een klassement hadden en een speaker!
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Bericht door Bulkie »

Nog enkele reacties op enkele reacties:

"Goed, laat me dan eens zien waar het stond dat je met een dagvergunning belgisch kampioen kunt worden ?
Als je dat zwart op wit kunt aantonen, heb je een zaak.
In de reglementen van de KBWB-RLVB staat dat je gelicentieerd moet zijn om Belgisch kampioen te worden. Gelicentieerd betekent dat je een jaarlicentie hebt.
Elke deelnemer wordt veronderstelt de reglementen te kennen.
De kous is af denk ik."

--> Er staat ook nergens dat ik geen kampioen kon worden, niet op de web-site, niet op de formulieres, nergens!!
Ik had een licentie: één voor één dag. Die telt enkel om cash te innen, blijkbaar...


"Die fun klasse is altijd een probleem. Ik snap eigenlijk niet dat ze daar überhaupt een BK in toekennen."


--> ik ook niet, doch er was wél een BK! Ik besef ook wel dat er mensen sneller zijn dan mij, kampioen in de funklasse kun je idd in vraag stellen



"Eigenlijk had KvdB niet mogen starten in het BK ."

--> Daar heb je misschien gelijk in! Ik heb dan toch goed gemountainbiked, en da's al heel wat!!!


"1.1.002 Niemand mag deelnemen aan een wielermanifestatie georganiseerd of gecontroleerd door de UCI, de continentale confederaties van de UCI, de federaties die lid zijn van de UCI of hun leden, indien hij geen houder is van de vereiste vergunning.
De deelname van een persoon die niet houder is van een geldige vergunning is waardeloos, ongeacht andere sancties.
Dan hebben er op het BK XC in Tervuren ook veel meegedaan zonder licentie die eigenlijk niet mochten. (Daar waren over de 100 deelnemers en ik denk niet dat deze allemaal een licentie hadden...) Of redeneer ik verkeerd???"

--> Anders hebben ze maar een handjevol deelnemers!!!!! Da's net het probleem: waarom zou ik een vergunning nemen en betalen voor een wanorganisatie??? Ik heb begin dit jaar getwijfeld: een vergunning of niet?? Verdienen ze me als lid?? NEEN! En voor de verzekering??? Dat eventueel wel. Door omstandigheden heb ik een andere verzekering genomen!



"Ken mocht enkel meedoen als hij een licentie had. Staat letterlijk in hun reglement.
Ze hebben Ken laten meedoen, dus had hij een licentie. Ze hebben er zelfs 5 euro extra voor gevraagd. "

--> Staat mijn naam in hun reglement??? 8)


"Dus is Ken belgisch kampioen in de funklasse, want als em geen licentie had, dan mocht hij niet vertrekken. "


--> Bedankt voor de steun!!!


"Vooral, vooral, vooral dat er een wedstrijd WAS voor degenen die niet mochten vertrekken !!!!"

"schoon reglement :
1.1.002 Niemand mag deelnemen aan een wielermanifestatie georganiseerd of gecontroleerd door de UCI, de continentale confederaties van de UCI, de federaties die lid zijn van de UCI of hun leden, indien hij geen houder is van de vereiste vergunning.

1.1.030 De personen die occasioneel deelnemen aan een bijzondere manifestatie op nationaal niveau, worden toegelaten zonder voorlegging van een vergunning volgens het reglement van deze manifestatie

het mag niet, maar het mag wel !!!!"

--> Wat is een vereiste vergunning? Een daglicentie???



--> Als mountainbiker dien je bij de bond blijkbaar enkel om de kas te spijzen... Ook de toertochten waarbij de bond is aangesloten, kosten meer. Als de situatie zo blijft, ga ik deze winter NIET betalen voor een verzekering bij de bond, aangezien ik een andere verzekering heb!!
M.a.w.: ik stap naar de organisator en betaal hem het geld voor de toertocht, voor de neus van de mannen van de bond. Ik weiger nog bij te betalen voor een ongeorganiseerd gestuntel!!! (De organisator zal ik wel belonen voor zijn moeite).

Als we al een verzekering hebben, waarom nog betalen??? Wie volgt me???



-->Wat betref Vanherck Geert, hij kan er niets aan doen, voor hem zal't ook een zeer vervelende zaak zijn! Mooie prestatie trouwens, onder de 4u op ruim 80 km modder is zéééér sterk!!!

Ik had verder geen enkel idee op welke plaats ik reed, ik was enkel bezig zo hard mogelijk te rijden, ondanks een gebrek aan remmen (!), een slechte body en een totaal geblokkeerde voorvork.


Eén ding is duidelijk: ofwel ben ik kampioen, ofwel hadden ze mij niet mogen doen starten noch betalen ofwel hadden ze op voorhand eens duidelijk mogen zijn!!!


Ken

Reacties welkom. Iedereen alvast bedankt voor de steun en laat vooral je bike-genot niet vergallen!!!
Plaats reactie