Lachouffe marathon

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Plaats reactie
Bikerke1991
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 19 nov 2020 10:35
Rijdt met: Scott scale 910 2021 en scott spark rc pro 2022

Lachouffe marathon

Bericht door Bikerke1991 »

Hallo. 21/08 rij ik de 95 km mee van de lachouffe marathon. Heeft iemand deze al gereden en waar kan ik mij aan verwachten? Technische klimmen en afdalingen of vallen deze wel mee? Hoeveel hoogtemeters telt deze rit? Vind er maar weinig info over. Grt
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Lachouffe marathon

Bericht door madskatingcow »

Mix van technisch en minder technisch. Ik wil wel meerijden anders :drunk:
Stevestrong
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 11 aug 2010 14:47
Rijdt met: Merida Ninety-six, Cube Reaction GT Race

Re: Lachouffe marathon

Bericht door Stevestrong »

Volgens website 2700 hm en 95 km. Is het te vergelijken met de Grand Raid Godefroy of is die technischer?
Ik heb de Chouffe 10 jaar geleden al eens gereden en was toen volgens mij een pak minder technisch, maar tijden kunnen uiteraard veranderen ...
Bikerke1991
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 19 nov 2020 10:35
Rijdt met: Scott scale 910 2021 en scott spark rc pro 2022

Re: Lachouffe marathon

Bericht door Bikerke1991 »

2700 hm? 2000 hm op 100 km is het zwaarste dat ik tot nu toe gereden heb. Kijk er al naar uit!
Stevestrong
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 11 aug 2010 14:47
Rijdt met: Merida Ninety-six, Cube Reaction GT Race

Re: Lachouffe marathon

Bericht door Stevestrong »

Ben nog eens gaan checken:

Marathon VTT chronométré de 95 km technique et vallonné.
Une seule boucle de 95 kms (2.700m de dénivelé).
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: Lachouffe marathon

Bericht door uncle sam »

Ik plaats niet veel reacties meer, maar toch even dit.
Net zoals bij de vorige BAMS "Hard'n mtb marathon" is de bepijling bij de Chouffe marathon om te lachen.
Ik vraag me echt af of er sabotage is, of dat die organisatie er niks van kent hoe je deftige bepijling op een "wedstrijd" voorziet.
Ook de startbox, waar de BAMS zich normaal onderscheidt, is om te lachen.
Licentie houders, uitslag BAMS klassement, maakt allemaal geen f*** uit, iedereen staat door elkaar als een bende marktkramers.
Net zoals op een beachrace moet je 30mins vooraf in de box gaan staan om iet wat vooraan te kunnen starten, of je moet de Waalse commissaris kennen.
We betalen hiervoor 30 tot 40eur, BAMS label, gevestigde organisaties ...
Na al die jaren blijft de Belgische MTB marathon mij teleurstellen.
Op zo'n momenten denk ik steeds terug aan de professionele aanpak van RDHF Malmedy & AMB Theux of GRG Bouillon, waar het wel in orde is.
Mannekes mannekes. :-({|=
Het parcours op zich was best ok, de laatste 20km was uit balans (#saai) :-"
Gelukkig toch met een 1.5L fles Chouffe naar huis om de pijn te verzachten.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Lachouffe marathon

Bericht door madskatingcow »

Soms waren de 'pijlen' gewoon een witte gebogen kalklijn op de grond als je links of rechts moest afslaan en verder niks. Ook 2x gemist onderweg, de laatste keer op 1km van de aankomst. Rechtsaf ipv links de brug over.
Qua parcours vond ik het wel leuk, redelijk wat afwisseling. Dat de laatste 15km vlotter bolden vond ik niet erg :wink:
Stevestrong
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 11 aug 2010 14:47
Rijdt met: Merida Ninety-six, Cube Reaction GT Race

Re: Lachouffe marathon

Bericht door Stevestrong »

Ik kan eerlijk gezegd niet klagen van de bepijling, maar waarom niet gewoon gpx bezorgen aan degenen die ingeschreven zijn... zou veel frustraties vermijden.

GRG is ook een discussie waard. Mocht ik een echte wedstrijdrijder zijn dan zou ik niet blij zijn met die wandelbrug over de semois in de laatste 10 km waar net daarvoor alle afstanden samenkomen. In de chouffe houden ze tenminste iedereen uit elkaar. In de GRG zijn trouwens de toppers vorig jaar hopeloos verkeerd gereden omdat ze de pijlen niet vooraf gecontroleerd hadden. En dat voor een BK toen...
Laatst gewijzigd door Stevestrong op ma 22 aug 2022 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Re: Lachouffe marathon

Bericht door Byorka »

Ik vond de pijlen en kalklijnen wel goed.
Behalve op 3/4 bij dat kleine parkje. Daar was ik en een aantal anderen zoekende en hebben we per ongeluk een extra lusje om het park gehad nadat we over een braderie gefietst zijn.
Verder mooi maar zwaar. Het laatste deel was licht maar ook wel lekker.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Lachouffe marathon

Bericht door TimW »

uncle sam schreef: ma 22 aug 2022 14:26 Ik plaats niet veel reacties meer, maar toch even dit.
Net zoals bij de vorige BAMS "Hard'n mtb marathon" is de bepijling bij de Chouffe marathon om te lachen.
Ik vraag me echt af of er sabotage is, of dat die organisatie er niks van kent hoe je deftige bepijling op een "wedstrijd" voorziet.
Ook de startbox, waar de BAMS zich normaal onderscheidt, is om te lachen.
Licentie houders, uitslag BAMS klassement, maakt allemaal geen f*** uit, iedereen staat door elkaar als een bende marktkramers.
Net zoals op een beachrace moet je 30mins vooraf in de box gaan staan om iet wat vooraan te kunnen starten, of je moet de Waalse commissaris kennen.
We betalen hiervoor 30 tot 40eur, BAMS label, gevestigde organisaties ...
Na al die jaren blijft de Belgische MTB marathon mij teleurstellen.
Op zo'n momenten denk ik steeds terug aan de professionele aanpak van RDHF Malmedy & AMB Theux of GRG Bouillon, waar het wel in orde is.
Mannekes mannekes. :-({|=
Het parcours op zich was best ok, de laatste 20km was uit balans (#saai) :-"
Gelukkig toch met een 1.5L fles Chouffe naar huis om de pijn te verzachten.
Volledige mee eens.
Dit was de 13de editie, je zou toch verwachten dat ze ondertussen wel een tocht kunnen organiseren.
In volle afdaling een afslag aanduiden met enkel een gebogen kalklijn op de grond :-?
Op 20km van het einde had er iemand de linten kapot gereden en daardoor reed iedereen rechtdoor. De kalk was zo goed als verdwenen op de grond en een pijl was er niet. Daar hebben er veel een extra lus gedaan.

De start was inderdaad om te "lachen", ik ben de startmat over gewandeld ipv gereden...
Dat is NOG erger dan de vorige BAMS marathon, waar het ook complete chaos was aan de start (en daar hadden ze nog het excuus dat het de eerste editie was).

Parcours was wel heel mooi, er zaten stukken in die ik nog nooit gedaan heb. En de regio is toch redelijk platgereden door alle tochten daar in de buurt.
De 95km was best een stevig rondje met 2000hms in de eerste 60km. Mij hoor je niet klagen dat de laatste 20km wat beter bolden :-)
Plaats reactie