Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door flip »

slammens schreef:Ik bedoelde niet dat rit 1 geen mooie rit was maar voor mij wel de minste van de drie door de overvloed aan brede paden en beperkt aantal technische stukken in vergelijking met de tweede en zeker met de derde rit.
Ben het toch niet eens dat rit 2 technischer is als rit 1. Als ge die afdaling ziet met op het einde die rotsblok bvb, de afdaling in Bérismenil waar alle drinkbussen verloren gaan is ook niet van de poes, wetende dat je ze 2x moet doen...
Spark27
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: do 25 mei 2006 23:59
Rijdt met: Canyon, Salsa

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door Spark27 »

slammens schreef:
bert9 schreef:De organisatie geeft geen GPS-tracks vrij zodat er niet over prive-grond gereden wordt.
Wordt er dan zoveel over prive-grond gereden hiermee?

Ik zie dat Reflex zegt dat hij rit 1 zo goed als vanbuiten kent. Ik vermoed dat je dit dan toch wel eens meer gaat rijden in je vrije tijd? Is het mogelijk om 1 van de ritten na te rijden zonder ruzie te krijgen met één of andere Waal?
Enkele dagen voor de start heb ik een mail ontvangen met mijn startnummer en ook een link naar de GPX files. In die mail stond ook het volgende:

"We willen er u aan herinneren dat het in Wallonië, behoudens uitdrukkelijke toelating, verboden is om op onverharde paden te fietsen. Gelieve de parcoursen dan ook enkel tijdens de BeMC te rijden!" Ik dacht nog steeds dat alles mocht in Wallonië. Niet dus! :)
Ik heb vorig jaar in de zomer, rit 1 ook willen narijden met een vriend ( Hij zou de muur van Borzee oprijden, niet dus :-D )
Tot dat een boswachter daar anders over dacht en ons tegenhield, was een gewone bosweg en we mochten daar niet door volgens hem.
We hadden hem iets ervoor nog mooi doorgelaten met zijn jeep :roll: :-)
maw, rit 1 mag ook niet nagereden worden.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door _anonymus_ »

Als ik dit zo lees, begint het toch te kriebelen om volgend jaar weer mee te doen.
Ik heb editie twee (de strontweer-editie van 2013) en drie (2014) indertijd gereden, en merkte toen al een mooie vooruitgang qua organisatie tussen deze twee edities.
Als ik het hier zo lees, is het er alleen nog maar op vooruit gegaan.

Ik heb alleen schrik dat het steeds zwaarder wordt, en moeilijker om als recreant de tijdslimiet te halen.
Editie 2 haalde ik, zelfs in apocalyptische weersomstandigheden, nog vlot de tijdslimiet in alle ritten.
Editie 3 verliep bij mooi weer, maar toen was rit 3 al een pak zwaarder dan het jaar ervoor. Mijn Strava zegt mij dat er toen 90 km en dik 2700hm moest overwonnen worden. Prachtige rit toen, maar ik weet nog dat ik achteraf nog tegen mijn maat zei dat het voor mij niet veel zwaarder moest worden dan dat.

Als ik nu zie dat rit 3 dit jaar over de 3000 hm ging en dat bikers waarvan ik weet dat ze een pak sneller zijn dan ik de tijdslimiet niet halen, dan lijkt het mij onmogelijk om nog met het felbegeerde 'finisher' T-shirt naar huis te komen.
way2go
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 mar 2016 11:14

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door way2go »

Spark27 schreef: Ik heb vorig jaar in de zomer, rit 1 ook willen narijden met een vriend ( Hij zou de muur van Borzee oprijden, niet dus :-D )
Tot dat een boswachter daar anders over dacht en ons tegenhield, was een gewone bosweg en we mochten daar niet door volgens hem.
We hadden hem iets ervoor nog mooi doorgelaten met zijn jeep :roll: :-)
maw, rit 1 mag ook niet nagereden worden.
Ah okay. Dus je mag er wel met de jeep rijden, maar niet met de mountainbike. Goed om te weten :-?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door Reflex »

Spark27 schreef:Ik heb vorig jaar in de zomer, rit 1 ook willen narijden met een vriend ( Hij zou de muur van Borzee oprijden, niet dus :-D )
Tot dat een boswachter daar anders over dacht en ons tegenhield, was een gewone bosweg en we mochten daar niet door volgens hem.
We hadden hem iets ervoor nog mooi doorgelaten met zijn jeep :roll: :-)
maw, rit 1 mag ook niet nagereden worden.
Dat is vreemd, ik ga daar in de zomer wel eens naartoe en de meeste tracks rond La Roche behoren tot een plaatselijke route. Ik ben wel niet richting de kant van Borzee geweest dus daar weet ik niks van. Ik fiets daar gewoon altijd een rondje en ben nog geen jeeps tegen gekomen dus wist niet dat het verboden was.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door Reflex »

_anonymus_ schreef:Als ik dit zo lees, begint het toch te kriebelen om volgend jaar weer mee te doen.
Ik heb editie twee (de strontweer-editie van 2013) en drie (2014) indertijd gereden, en merkte toen al een mooie vooruitgang qua organisatie tussen deze twee edities.
Als ik het hier zo lees, is het er alleen nog maar op vooruit gegaan.

Ik heb alleen schrik dat het steeds zwaarder wordt, en moeilijker om als recreant de tijdslimiet te halen.
Editie 2 haalde ik, zelfs in apocalyptische weersomstandigheden, nog vlot de tijdslimiet in alle ritten.
Editie 3 verliep bij mooi weer, maar toen was rit 3 al een pak zwaarder dan het jaar ervoor. Mijn Strava zegt mij dat er toen 90 km en dik 2700hm moest overwonnen worden. Prachtige rit toen, maar ik weet nog dat ik achteraf nog tegen mijn maat zei dat het voor mij niet veel zwaarder moest worden dan dat.

Als ik nu zie dat rit 3 dit jaar over de 3000 hm ging en dat bikers waarvan ik weet dat ze een pak sneller zijn dan ik de tijdslimiet niet halen, dan lijkt het mij onmogelijk om nog met het felbegeerde 'finisher' T-shirt naar huis te komen.
Ik moet je hier wel deels gelijk in geven, het is als ongetrainde toerist (niet denigrerend bedoeld) niet meer mogelijk om deze zomaar even uit te rijden. Met name de laatste dag is op het randje gekomen van het haalbare voor veel mensen. De laatste jaren zijn de omstandigheden op dag3 nog altijd goed geweest waardoor het te doen was, maar ik hou mijn hart vast voor het moment dat er eens modder ligt.

Er moet wel gezegd worden dat de BeMC een wedstrijd is en je daar best wel voor mag trainen om dit tot een goed einde te brengen. Wat mij betreft is het nog steeds met wat ervaring goed te doen om hem uit te rijden. En tenslotte is het dan wel een mooie uitdaging en iets waar je trots op mag zijn.
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door Jeanke6 »

Reflex schreef:
_anonymus_ schreef:Als ik dit zo lees, begint het toch te kriebelen om volgend jaar weer mee te doen.
Ik heb editie twee (de strontweer-editie van 2013) en drie (2014) indertijd gereden, en merkte toen al een mooie vooruitgang qua organisatie tussen deze twee edities.
Als ik het hier zo lees, is het er alleen nog maar op vooruit gegaan.

Ik heb alleen schrik dat het steeds zwaarder wordt, en moeilijker om als recreant de tijdslimiet te halen.
Editie 2 haalde ik, zelfs in apocalyptische weersomstandigheden, nog vlot de tijdslimiet in alle ritten.
Editie 3 verliep bij mooi weer, maar toen was rit 3 al een pak zwaarder dan het jaar ervoor. Mijn Strava zegt mij dat er toen 90 km en dik 2700hm moest overwonnen worden. Prachtige rit toen, maar ik weet nog dat ik achteraf nog tegen mijn maat zei dat het voor mij niet veel zwaarder moest worden dan dat.

Als ik nu zie dat rit 3 dit jaar over de 3000 hm ging en dat bikers waarvan ik weet dat ze een pak sneller zijn dan ik de tijdslimiet niet halen, dan lijkt het mij onmogelijk om nog met het felbegeerde 'finisher' T-shirt naar huis te komen.
Ik moet je hier wel deels gelijk in geven, het is als ongetrainde toerist (niet denigrerend bedoeld) niet meer mogelijk om deze zomaar even uit te rijden. Met name de laatste dag is op het randje gekomen van het haalbare voor veel mensen. De laatste jaren zijn de omstandigheden op dag3 nog altijd goed geweest waardoor het te doen was, maar ik hou mijn hart vast voor het moment dat er eens modder ligt.

Er moet wel gezegd worden dat de BeMC een wedstrijd is en je daar best wel voor mag trainen om dit tot een goed einde te brengen. Wat mij betreft is het nog steeds met wat ervaring goed te doen om hem uit te rijden. En tenslotte is het dan wel een mooie uitdaging en iets waar je trots op mag zijn.
En zo blijkt maar weer eens dat alles relatief is. Ik heb bij etappe 2 een pak harder afgezien en op 20km van het einde een serieuze klop gehad. Zondag heel de dag een super gevoel en de etappe vloog voorbij. Ik had trouwens net geen 3300hm op m'n teller en 99,8km. Goed voor 5u en 8 minuten in het zadel en een grote smile bij de finish :-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door Reflex »

Voor jullie is dit een ander soort afzien. Jullie zien af omdat je te snel gaat of te laat een gelletje neemt bijvoorbeeld. Toch zijn er veel recreanten die dagelijks moeite hebben met de afstand. Ik kan daarom begrijpen dat de minder getrainde het op de laatste dag moeilijk krijgen met de tijdslimiet. En dan is het de laatste jaren nog droog geweest.
Gebruikersavatar
indy
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jun 2003 08:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door indy »

Nog even voor de volledigheid en om iedereen gerust te stellen: de tijdslimieten hebben vooral betrekking op het nog aanwezig zijn van de seingevers (en in mindere mate de bevoorradingen, want die blijven wel vaak tot de laatste staan) en niet zozeer op al dan niet "uitrijden".
Dit jaar was de laatste renner er pas om 19u30 (= 1,5u na de tijdslimiet) en die heeft met veel applaus zijn felbegeerd finisher t-shirt mogen ontvangen.

De rit richting Houffalize zal ook niet meer zwaarder worden. Het blijft uiteraard een serieuze uitdaging, die niet zomaar iedereen zonder voorbereiding tot een goed einde kan brengen, maar mits de nodige training is het ook voor niemand onmogelijk. Dat is net wat de BeMC zo speciaal maakt. Uitrijden is en blijft voor iedereen een prestatie om trots op te zijn!

Dit gezegd zijnde: iedereen nogmaals bedankt om dit jaar weer massaal deel te nemen! Hopelijk tot volgend jaar of tot op de BeMC Marathon op 7 augustus in Bertrix!
Gebruikersavatar
indy
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jun 2003 08:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8

Re: Belgian Mountainbike Challenge 13-15 Mei 2016

Bericht door indy »

s-biker gert schreef:4 editie en terug top.
Op 3de dag 1 min41sec buiten tijd binnengekomen = DNF , volgend jaar een piske minder doen :-)
Heb je nog een t-shirt gekregen? Want normaal zou je voor minder dan 2min "buiten tijd" er nog één verdienen hoor!
Plaats reactie