Za 21/08/2010 Helchteren

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

Net terug , de 45 gebold. Waren er net 40. Geen terril zoals te verwachten was, ondanks dat een mooi toerke met wat lichte hoogte verschillen. De bepijling was niet jedat #-o eerder een voorbeeld van hoe het dus niet moet. Vooral in de eerste 15km was het eerder rampzalig, verschillende keren gemist, en dan reden we nog niet rap. :-? De bevoorrading ook pas na 30 km, dus voor diegenen die graag eerder bevoorrading hebben, na ongeveer ne kilometer of 15 schat ik passeerde een eerste keer vlak langs de bevoorrading, bij de splitsing met de 20, best dan al eens stoppen. :wink: Maar voor de rest een leuk tochtje met veel single tracks. =D>
Gebruikersavatar
Bruce Wayne
Mountainbiker
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 18 feb 2008 12:03
Rijdt met: KONA KAHUNA DL & SALSA FARGO & FUSION HELLFIRE 4X
Contacteer:

Bericht door Bruce Wayne »

ben ook net terug. Heb op mijn gemakske de 45 km gebold. moest weer alleen gaan want mijn maat lijdt aan het terillchikenvirus. Hij had er geen schrik voor hoeven te hebben hopelijk zit het er morgen wel in maar dat zal wel niet.
het parcours vond ik dik in orde erg leuke tracks maarrr vond ook enkele dingen niet zo goed geregeld: pijlen hingen erg slecht, geen bewaakte stalling geen noodnummer en bijna niks te krijgen aan de erg laate rustpost. Maar morgen wil ik evenzeer afkomen want heb toch wel genoten van het parcoers vandaag. Op naar morgen
Gebruikersavatar
Big
Mountainbiker
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 08 aug 2005 22:05
Rijdt met: Trek 8500 (2011)
Contacteer:

Bericht door Big »

Echt een mooie middag in Helchteren gehad.
Mooi parcours, enkel de bepijling was een ramp. Ben veel vloekende bikers tegengekomen en zelf ook 3x fout gereden.
Gelukkig maakte het parcours veel goed.
Het was wel tevergeefs wachten op de terril. Jammer.

De route van morgen is die niet hetzelfde?
Gebruikersavatar
Sox
Mountainbiker
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 12:44
Rijdt met: Torpado Nearco T82 (27,5"), Specialized Epic S-works carbon & Granville pulse 30

Bericht door Sox »

Vandaag ook nog eens voor een ritje in de buurt gekozen.
Heb samen met mijn bikematen de 45 gereden, mooi parkoer met veel singletrack, zaten zelfs een aantal stukken in die ik nog niet kende. =D>
Ga zeker een aantal van deze paadjes opnemen in mijn doordeweekse trainingsritten.
De bepijling was op sommige momenten inderdaad triestig.
Voor diegene die morgen de tocht rijden, opgelet op het stuk waar je net voor het subtropisch zwembad van hengelhoef links afdraait.
Heel aan het begin van deze singletrack zit een links rechts knik, achter de eerste knik schuilt een zeer smalle doorgang omdat hier 3 bomen zeer dicht bij elkaar staan, dit is echter pas zichtbaar op het laatste moment. Uiterst links blijven, daar is de meeste ruimte. Anders maak je zoals een van mijn bikematen kennis met een boom. #-o
Dit is zeker een punt waar een extra waarschuwingsbord geen overbodige luxe is.

Greetz.
Gebruikersavatar
StrammerMax
Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 00:28
Rijdt met: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514
Contacteer:

Papegaai op Ter Dolen!

Bericht door StrammerMax »

Vandaag ook de grote toer komen rijden in Helchteren. Ik was één van de laatsten om te vertrekken even voor halfdrie en omwille van mijn trage tempo dus ook de laatste om weer te arriveren. Ik had een strategische parkeerplaats, vlak bij het gebeuren. Ik had de indruk dat er minder belangstelling was dan de vorige jaren. Drie jaar geleden moest ik verderop in een wei parkeren (waar de start van de TT langs komt) die toen ook al behoorlijk vol stond. Al snel doken we de bossen in en kregen we singletracks voorgeschoteld. De bodem daarvan bestaat uit een soort bladgrond en dat rijdt toch niet zo vlot, daar moet je toch moeite doen. Maar het voordeel is dat er geen stof waait. We reden ook over paadjes die volgens mij niet courant gebruikt worden, te zien aan de begroeiing. Er waren ook diverse plaatsen waar veel bomen omgehakt waren en de bossen uitgedund, te zien aan het dorre kreupelhout en resten van kruinen die er lagen. Veel wortels kregen we ook onder de wielen in het eerste deel.

We werden op tracks met wat draai- en keerwerk langs de snelweg gestuurd en mee een brug onderdoor. Daar zijn we vorig jaar ook gepasseerd. De bevoorrading stond ter hoogte van de splitsing, op dezelfde plek als vorig jaar, ik schat na een kilometer of 15. Ik had dat wel gezien en ben er wat gaan drinken en een stuk appelsien gaan eten. Ik moet de laatste geweest zijn voor de 40 km, want na de splitsing heb ik geen enkele biker meer gezien en heb ik de rest van de toer alleen gereden. Na de bevoorrading werden we over veeroosters gestuurd die een gebied afbakenen dat begraasd wordt door schapen. Achteraf maken ze daar waarschijnlijk geroosterd vee van! Volgde een lange rechte weg naast de heide en dan een stukje asfaltbaan in een volgens mij militair domein. Dit stukje zat er vorig jaar ook in.

In de buurt van Hengelhoef passeerden we een zeer mooie grote visvijver met een schitterend vergezicht en even verderop lag er nog een verscholen tussen de bomen en begroeid met eendenkroos. Even verderop passeerden we rakelings het recreatiedomein en kon je bij wijze van spreken tussen de zonnekloppers rijden. Daar leek het me ook niet superdruk te zijn, ondanks het mooie weer. Het was trouwens warm en drukkend in de bossen. We werden weer een weinig gebruikte singletrack ingestuurd en reden over een paadje dat vlak naast een diep uitgesneden gracht liep, zeer mooi zo in de bossen. Daarna door een donkere tunnel en een brugje over wat ooit een treinspoor moet geweest zijn. De treinbrug zelf was volledig vermolmd. Merkwaardig, zo midden in het groen.

In de buurt van Hengelhoef stonden een paar zeer mooie gebouwen, waaronder een vakwerkhuisje, waarin één of ander natuur-informatiecentrum gevestigd was (huis nummer 6, geen reclamefolders a.u.b.) en een mooie gesloten hoeve met binnenkoer. Dat is misschien de Hengelhoef? Verderop stond nog een zeer oud huis met groen geschilderde ramen. Ik denk niet dat het bewoond was. Misschien het onderkomen van één of andere vereniging. Daar doken we weer de bossen in om via een volgende reeks bospaadjes en singletracks naar heidegebied de Teut geloodst de worden, waar volgens een bord ter plekke 260 schapen zouden grazen in twee door veeroosters afgebakende gebieden.

Zoals vorig jaar eindigde de extra lus opnieuw aan de bevoorrading. Daar waren de mensen net de laatste tent aan het inpakken, maar er stonden nog wat drinken een kwartje sinaasappel apart. Via bospaden en tracks met een humusrijke ondergrond voerde de route weer naar Helchteren om uit te komen in een woonwijk met mooie huizen en perfect onderhouden gazons. Na het oversteken van de grote baan stond ik na 42 km weer op de speelplaats van Don Bosco tussen de tenten van de Ter Dolen fietshappening.

De douches waren nog open, dus snel daar naartoe, dat hoefde dan thuis niet meer te gebeuren. En dan heb ik me nog bijna drie kwartier aan een tafeltje gezet om in de felle avondzon nog twee donkere Ter Dolens uit te lurken en de mensen die naar de Italiaanse spaghettiavond kwamen te zien toekomen. De bij de start meegekregen wafel nog gebruikt om de alcohol enigszins te neutraliseren alvorens de lange rit naar huis weer aan te vatten.

De pijltjes vielen inderdaad niet goed op door het zonlicht in de bossen, ook al hingen ze overal effectief op. En soms waren ze in bochten pas op het allerlaatste moment te zien en was je er voorbij! En ik rijd dan nog zeer traag. Maar verder was dit een zeer mooie toer met veel bossen, veel leuke tracks, bij momenten heuveltjes op en af en mooie plekjes. De moeite van te komen meer dan waard!

Afbeelding
De Papegaai Bike Team Stabroek
* Kevin_V wil held worden! (Duchenne Heroes) * Papegaaien rijden voor Juliette * Buienradar Antwerpen Woensdrecht
Gebruikersavatar
Big
Mountainbiker
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 08 aug 2005 22:05
Rijdt met: Trek 8500 (2011)
Contacteer:

Bericht door Big »

jawadde wat een verslag =D>
Plaats reactie