Wo 11/11/2009 Zwevezele

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
rikik
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 04 nov 2008 19:31
Rijdt met: merida

11/11/2009 Zwevezele

Bericht door rikik »

Cycling Team La Vadrouille
MOUNTAINBIKE “La Vadrouille”
Woensdag 11 november 2009
29-48 km
Prachtig parcours door domein Groenhove , domein Pyfferoen Ruddervoorde ,Munckebossen,Lakebossen ,Kasteelpark Zwevezele
Start : 8u-14u
Sporthal Zwevezele, Kasteelstraat
Deelnameprijs: 29/48 km : 2,5 euro (leden) – 3,5 euro (niet leden)
2 bevoorradingen op de beide afstanden
Verhuur mountainbike : 051/65 66 88 (vooraf reserveren !!!)
Gratis bike-wash,warme douches dames/heren,bewaakte fietsstalling
Na de rit : gratis belegde boterham + drank aan democratische prijzen
Deelnemer VBR - Flanders Merida Off Road MTB Cup


Vanuit het centrum van Zwevezele gaat het eerst en vooral richting Zeswege. Bij dit eerste klimmetje van de dag weet je al onmiddellijk hoe de benen aanvoelen.
Eénmaal in Torhout ligt het parcours van de Superprestige in Ruddervoorde niet meer zo ver af. Geniet van dit stukje "cross-parcours", het zal je bewondering voor onze cyclocrossers enkel maar versterken. Op het terrein van de Superprestige is tevens de eerste bevoorrading van de grote omloop (48 km) voorzien. Daarna volgen enkele mooie dreven en gaan we in sneltreinvaart naar de Munckebossen met als kers op de taart een nogal "technisch" stukje VTT op het privé-domein van de Lakebosschen.

Ondertussen zijn we al de tweede bevoorradingspost gepasseerd en rijden we via de wijk Ondank (grondgebied Wingene) en de Hille (grondgebied Zwevezele) terug naar het centrum van Zwevezele. De onervaren VTT-er willen we waarschuwen voor dit ogenschijnlijk gemakkelijke(r) deel tussen de Munckebossen en het centrum van Zwevezele. Wie een beetje door zijn beste krachten heen zit kan het in de laatste kilometers nog knap lastig krijgen. Een gewaarschuwd man is er twee waard!

In alle geval wensen we je veel succes en bovenal : geniet!
rikik
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 04 nov 2008 19:31
Rijdt met: merida

Bericht door rikik »

enkele reacties van verleden jaar :


terug van zwevezele de 45km gedaan..toch wel lastig parcour ze,vooral met de wind erbij.er lag natuurlijk wel wat nat en slijk maar vond persoonlijk toch goed berijbaar.heb al andere patee gehad(verleden week zwalm)
Mooie tocht.vergelijkbaar met deze van ruddervoorde.goede bepijling en veel afwisseling
zeer kort antwoord, prachtig parkoer, goede bevoorading, lekker technisch kortom tot volgend jaar. en waar zullen de foto's te vinden zijn

DINSDAG 11 NOVEMBER – ZWEVEZELE: MUD IS BACK IN TOWN
Aanwezig: Ginokourov (Gino Callewaert) – Don Cortisoni (Davy Cortvriendt) – Snellen Eddy (Eddy Truyaert) – Ignacev (Ignace Vandewiele) – ook nog gespot: Davidoff Streetmans (David Verstraete), Koenego (Koen Teetaert), DML (Marnix Deboot)

Maandagavond door het raam turend, beloofde het een fantastisch ritje te worden. De wind bleek ook trouw op post te zijn, de regen bleef echter uit. De regen had gelukkig zijn sporen overvloedig achtergelaten zodat het toch een heerlijke dagje plassenduiken zou worden. Maar eerst het wekelijks rubriekje pech: na welgeteld 73 meter hadden we prijs. Don Cortisoni verwarde een goed werkende voorvering met een lekkende voorband en de eerste stop was al een feit. Met vereende krachten (behalve Ginokourov) werd het euvel, zij het met moeite én bloed verholpen. Lek rijden leidt tot het vinden van hernieuwde krachten en Don Cortisoni pakte dan ook resoluut de kop. Een drassig parcours, maar alles bleef toch berijdbaar al was een plas niet te vermijden. De rit verliep langs Lichtervelde naar Torhout. In Groenhove hadden ze een mooie technisch parcours uitgetekend, maar door de drassigheid werd dit herleid tot een stukje stampen om recht te blijven. Daarna volgde het gekende stuk bergop langs E403, waar Ignacev eerst resoluut de kop nam om daarna even resoluut de staart vast te nemen. Ginokourov nam over, gevolgd door Snellen “hartslagmetertempo” Eddy.

Van Torhout ging het naar Ruddervoorde waar de bevoorrading zich bevond langs het cyclocrossparcours. Wegens het BK daar in januari mochten we er niet op en door het raampje van de kantine bleven Ginokourov en Snellen Eddy minutenlang met lege blik op het parcours gericht, wezenloos voor zich uit staren. Terug vertrokken nam Ginokourov resoluut de leiding in het gedeelte Ruddervoorde. Het bestond vooral uit zuigende stroken weiland die kracht en een stukje behendigheid vereisten. In de zone grens Ruddervoorde/Zwevezele achtte Ginokourov zijn moment gekozen en koos het hazepad. In de stukken bos rond de Muncken bleef het vooral stoempen en hierbij had Don Cortisoni het geluk dat er voldoende plassen lagen. Pedalo-gewijs door de diepste plassen kon hij telkens de gelaten gaatjes dichten. Intussen was de wind een niet te onderschatten factor geworden, zeker in de open vlaktes. Ignacev nam tegenwind resoluut de kop met al meteen een zestal achtervolgers in zijn wiel, maar het uitbundig schouderwiegen liet vermoeden dat hij gaandeweg zelf doorhad dat dit niet de meest aangewezen tactiek was.

Na bevoorrading twee kwam het altijd plezante stukje in de Lakebossen, waar ze dit jaar zelfs een verlengstuk aan gebreid hadden. De combinatie van natte boomwortels en de dichte nabijheid van een vijver zorgde voor lichte stress. Nat waren we al, maar het helpt altijd als de doorweektheid onder kniehoogte blijft. Het einde naderend werden we voorbijgeknald door een crossvelo, die echter in het eerste stukje off-road erna parkeerde. Snellen “d’Ervoaringe” Eddy had het juiste pad wel gezien en maakte vlotjes de wederoversteek. Wat volgde was vooral tegenwind terug naar Zwevezele in een rit die toch wel woog op de batterijen. De finale heb werd door uw verslaggever niet helemaal onthouden en al helemaal niet live meegemaakt (gelost, verkeerd gereden en een leegloper vooraan), maar Ginokourov krijgt de overwinning door zijn strijdlust. Al zou Ignacev ook nog even op kop gereden hebben. Geslaagd, en zoals gewoonlijk verzorgd ritje! Als ik me het uit het verleden herinner heeft Zwevezele ook altijd een weergarantie: de dagen ervoor meestal bakken uit de lucht, maar de dag zelf altijd goed meevallend. Zou wapenstilstand hier iets mee te maken hebben? Iets om over na te denken!




Fretter, ge hebt wat gemist.
Het was van mij ook de 1e keer dat ik deze reed, en het zal zeker de laatste keer niet zijn !
Het parkoer lag er inderdaad zwaar bij, maar was net nog berijdbaar. Dit in combinatie met de stevige wind gaf dit u een tocht om eens goed af te zien. De groep bleef goed bijeen met elk wel eens zijn acceleratie. Zo heb ik het graag !

Goede bepijling, bevoorrading was ok.

Organisatie:

Dit was een rit die op dit forum niet veel aandacht kreeg, maar is zeker door veel mensen onderschat. Ik zou zeggen, kom het volgend jaar eens proeven!

See ya next year !
Aangename tocht, door de bossen van Vlaanderen. Boereslagen, bosdreven, eerder technische bosstroken, kasseien, kenmerken deze tocht. Terug voldoende zuurstof opgeladen voor de komende dagen.
Mooi parcours. Ondanks de hevige regenval van de voorbije nacht was het goed berijdbaar.

Goede organisatie & accommodatie. Volgend jaar zullen de organisatoren minder kuiswerk hebben, gezien de omgevingswerken rond de start/aankomstzone zullen afgewerkt zijn.

’s Namiddags zijn we met zijn drieën vertrokken voor de tocht in Zwevezele. Na de zondvloed van de voorbije nacht zat de schrik er wel een beetje in dat het ploeteren ging worden. Niets was echter minder waar. Alle stroken waren goed berijdbaar met uitzondering misschien van het stukje vlak voor de oversteek van de baan Kortrijk Brugge.

We hebben ons goed geamuseerd en rustig een klappeke kunnen doen met de vriendelijke mensen aan de bevoorrading.

Het kasteeldomein van de Laeckebosschen vond ik de max .

Samengevat : leuke tocht met goeie afwisseling en vriendelijke mensen. Zwevezele, tot de volgende .
kampioen
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: di 07 okt 2008 20:13
Rijdt met: martelly

Bericht door kampioen »

mogen jullie wel op de cyclocross parcours in Ruddervoorde ?
Er is toch gans de dag de vlaamse veldritkampioenschappen voor de aspiranten op het crossparcours.
rikik
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 04 nov 2008 19:31
Rijdt met: merida

Bericht door rikik »

het oorspronkelijk parcours van vroeger mogen we gebruiken tot en met de eerste helling(start van de profs tem de eerste helling)
Gebruikersavatar
wezze
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 31 okt 2007 14:04
Rijdt met: cube ltd race, trek madone 4.9, cube x-race pro

Bericht door wezze »

zal zoals ieder jaar aanwezig zijn. en wil da zeggen da we de bultjes nie kunnen pakken? verleden jaar mochten we er ook al nie op door het bk en nu dit. jullie en wij hebben dus tegenslag e. :cry: hopelijk start acidboy en moestie 3d ook met mij is al een eindje geleden intussen den acidboy constant ziek :evil: en den moestie moet nu de zaterdag werken . dus rij ik de laatste tijd veel alleen :cry:
Gebruikersavatar
Baeske
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: do 05 okt 2006 20:55
Rijdt met: nen Specialen

Bericht door Baeske »

Zullen met een paar Brigandsbikers aanwezig zijn, om eens deze streek te verkennen en nog een beetje conditie bij te kweken :wink:

Om op vrijdag en zaterdag, dan de Lommelse bossen in te duiken =P~
koen remmerie
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 22:14
Rijdt met: schimano

Bericht door koen remmerie »

Inderdaad we mogen slechts een gedeelte van het parcour gebruiken !
Dit in samenspraak met bondsafgevaardige Dirk Talloen .
Gebruikersavatar
Scale
Kerstman
Berichten: 603
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 18:46
Rijdt met: Scale 40 MTB - Zannata Cross Cx - Klein Beach Bike

Bericht door Scale »

Waar kan ik in de beurt van Torhout op het parcour van de grootste afstand geraken en welke pijltjes volg ik dan? Dan hoef ik niet eerst naar zwevezele te rijden.... :wink:
Gebruikersavatar
Lichterveldenaere
Mountainbiker
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 12 feb 2005 20:49
Rijdt met: xtme

Bericht door Lichterveldenaere »

Scale schreef:Waar kan ik in de beurt van Torhout op het parcour van de grootste afstand geraken en welke pijltjes volg ik dan? Dan hoef ik niet eerst naar zwevezele te rijden.... :wink:
Vorig jaar passeerde deze TT langs Groenhove en de zandwegel (je weet wel die helling tussen de noordelijke ventweg bij de afrit en de Korenbloemstraat). als het parcours niet echt gewijzigd is, zul je daar kunnen aansluiten.
koen remmerie
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 nov 2006 22:14
Rijdt met: schimano

Bericht door koen remmerie »

Inderdaad je kan vanuit Torhout het best inpikken via de hoofdingang van Groenhove . ( torendreef )
Omloop is hier wel gewijzigd in vergelijking met vorig jaar .

CT la vadrouille
Plaats reactie