01/06/09 Zwalm

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
pertotal
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: di 07 aug 2007 20:26
Rijdt met: ne grijze Carrara 27,5 inch
Contacteer:

01/06/09 Zwalm

Bericht door pertotal »

alle info welkom.
ben nog aan het twijfelen tussen deze,zele of peer :roll:
Gebruikersavatar
den mountenbiker
Mountainbiker
Berichten: 4603
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 22:44
Rijdt met: Merida matts sport 300

Bericht door den mountenbiker »

Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

vorig jaar voor het eerst deze TT gereden op pinkstermaandag en in november de winterrit die me een stuk minder was bevallen.
Over het parcours ben ik tevreden, tenminste al het droog is want na hevige regenval begin ik er niet meer aan hier.
Veel op en af uiteraard met vooral veel veldwegels tussen de weilanden maar ook wat singletrails komen aan bod.
de bevoorrading komt wel nogal laat aan bod als ge de 50 km doet ( pas rond km 30 )
Zomer TT schreef:12 / 05 / 2008 - Vlaamse Pijl - Zwalm

Vandaag op 2de Pinksterdag zijn we ( bikemaat Koen en ik ) naar Zwalm afgezakt om es de Molenbikers TT te rijden of beter gekend als de Vlaamse Pijl, Zwalm is op een goei 30 km van Erembodegem dus we waren er vrij snel maar aan de andere kant toch wat laat gestart.

Inschrijven was in de sporthal net aan het station en parkeren was dus ook geen probleem want ze hadden ook een veld omgetoverd tot parking, buiten de 3 afstand voor MTB was er ook nog een tocht voor de cyclo's.

Op een rappeke de bikes van de wagen gehaald en ons klaargemaakt voor de tocht vandaag, Dan riep er iemand van DZM en het bleek Stagair te zijn die samen met Epic en BKG den toer kwam rijden.

Voor 2.5 € ( VWB vergunning ) en 3.5€ waren we ingeschreven en wijle weg, eerst een tegelweg en dan de straat over en even verder terug rechts waar we getrakteerd werden op een eerste klim, we waren meteen opgewarmd. Onze eerste km's gingen langs Zottegem - Strijpen via enkele singletracks waar ge soms al es uit uw doppen moest zien omdat er nog ander sporen ernaast verstopt waren onder het gras, verraderlijk dus, en ook de andere nodige wegels en de nodige klimmekes waar ge soms serieus moest stoempen om boven te geraken.

Ook enkele stukken van de Ronde Van Vlaanderen route waren opgenomen in deze tocht, een lange kasseistrook afdalen en terug omhoog, de flanken van de Boigneberg. Ook opgemerkt hoeveel mensen het nog vertikken om een helm op te doen en dit vooral bij de cyclo's gemerkt maar eveneens bij de bikers.

Een stukje op een oude trambedding bracht ons verder weer bergop naar een oude boerderij waar ge dan meteen linksaf moest naast een draad en wederom die spoorvorming waar ge moest opletten om niet tegen de draad links of het veld rechts te belanden.

Het was wel al opgevallen dat we moesten opletten waar we afdraaiden want soms waren de pijlen een beetje slecht opgesteld maar we zijn niet verkeerd gereden en da's al iets zeker. verder het parkoers volgend was het dan richting Sint Blasius Boekel om vandaar dan via de vele glooiende veldwegels naar Sint Kornelis Horebeke te rijden, en glooiend was het wel want de gemiddelde snelheid was iets gezakt ondertussen, onderweg ook enkele keren gewacht op mijne kompaan om nadien onze weg verder te zetten.

Qua afdalen is Koen beter dan ik (wegens zijn crossverleden ) dus daar hang ik meestal in zijn spoor en ik klim momenteel dan beter tot op heden waar hij dan mijn wiel kiest, als dat elkaar niet aanvullen is.

Ondertussen reden we richting bevoorrading via een singletrail in dalende lijn, oplettende voor het draaien en keren en dan efkes uitrusten met een hapje en een drankje, AA drink en water voor de dorst en peperkoek, banaan, sinaasappelen en wat ander snoepgoed om te eten.

Dan weer de baan op voor de resterende 20 km in een stralend zonneke en licht briesje, Iets bergop en meteen via een singletrail weer naar beneden, waar het naar beneden is daar zal het weer stijgen dus weer naar boven waar we dan van de andere kant de bevoorrading terug zagen over het veld.

Alle dan weer naar beneden en even verder weer het veld in om de terugrit aan te vangen richting Zwalm, singletrails die afgelost werden met klimmekes op straat en wederom dan het veld induiken en dan weer afgewisseld met smalle kerkwegels met overhangende struiken waar ge u dan moet bukken om geen groen mee te pakken.

Na één van de klimmekes te zijn bovengekomen moesten we dan de straat over en kregen daar de keus om de Molenberg op te rijden of even verder langsom te rijden, ik had de keuze pijl niet gezien eigenlijk en dus meteen de kasei van de helling aangevat, vooraan nog steeds op het middenblad en achteraan iets lichter.

Veel volk te voet uiteraard want het is dan ook geen gewoon klimmeke, een goei 11% op het steilste stuk. Efkes gewacht op Koen niet nipt werd gepasseerd door een rappe bikester, nadien dan nog een korte afdaling en dan aan de molen rechtsaf naast een beek, tegen hoog tempo gevoerd door de dames over tegels. Nog ne goeie km en het tempo nog iets opgevoerd en voila we waren weer aan de sporthal te Zwalm waar we vlug de bike wat nat gemaakt hebben en gaan douchen zijn.

Het Parcours
49.77 km / 19.35 km/h gemiddeld / 43.70 km/h max en 579 positieve hms

Technische moeilijkheidgraad
technish was het niet echt maar wel een snel parkoers af en toe wel opletten in de smalle kerkwegels en baantjes met spoorvorming.

BepijlingGoed uitgepijld maar soms toch wat te laat, veel splitsingen maar goed aangegeven alsook de gevaarlijke oversteek plaatsen.

BevoorradingMeer dan genoeg keuze aan spijs en drank, AA Drink en water en nog een flesje Isostar Lime aan de start, peperkoek, banaan, sinaasappels en ander snoepgoed.

Afbeelding
Halloween MTB Tocht te Zwalm schreef:02 / 11 / 2008
Voor de tweede keer zijn we afgezakt naar Zwalm om een TT'ke te rijden zijnde de Halloweentocht deze keer, MC Anthony was met osn meegereden daar hij met een reserveband aan de wagen niet te ver mocht rijden.

Met ons drietjes dan richting Zwalm om er eerst een parking te zoeken en ons klaar te maken voor vertrek, we werden eerst over het gras naar de straat gestuurt om verder dan over te steken en een smal betonpad te nemen, een brugje over en dan diende de eerste klim zich al aan.

Anthony had wat last met zijne kater zei hij maar blijkbaar viel dat niet te merken aan zijn conditie want hij reed goed door waardoor we we hem na een eerste splitsing bijster waren.

Ik en Koen waren rechtdoor gereden en blijkbaar moesten we dus linksaf draaien voor de 50km te volgen, allez ja wij dus verder gereden vie Strijpen - Zottegem om via smalle veldbaantjes en andere wegels door te rijden naar Sint Goriks Oudenhove om ons daar de enkele km's lange fietsbaan op te schieten.

Blijkbaar een drukke dag vandaag op deze smalle fietsweg, een eindje verder was er terug een splitsing en wij werden naar links gestuurd voor wederom een klim en nu op los grind dat boven uitkwam op asfalt maar stevig verder klom tot boven.

Tot nu toe nog niks vernieuwend gezien eigenlijk maar ja we zijn nog maar vertrokken hé, eens boven was het dan aan een boerderijke meteen linksaf langs een smal pad met pinnekesdraad aan de ene zijde en een geulke aan de andere kant, ondertussen was mijn gsm al lawaai aan het maken maar toch eerst dat stukje verder gereden tot we erdoor waren.

Het bleek dus onze compagnon te zijn die zich afvroeg waar wij zaten, wij hadden ondertussen al 11 km op de teller staan en hij een goeie 7, hmmm hier klopte er iets niet precies dus zijn wij blijven wachten van denken dat hij erdoor ging komen gesjeesd. Na een telefongske en een retourke naar beneden later dan beslist om allen verder te rijden en we zouden elkaar wel tegenkomen aan de bevoorrading.

Wijle dan verder, nog een licht klimmeke en dan weer rechtsaf om daar verder naar boven te rijden en ergens in het veld uit te komen, tot hiertoe viel het al bij al nog mee om te kunnen blijven rijden ondanks de regenval van de voorbije dag(en) wat verder op deze rit wel anders was.
Na een ander boerderijke gepasseerd te zijn was het bergaf op een singletrail en lap weer gedwongen tot stilstand door ne platte achterband, zo snel mogelijk dan een nieuwe biba ingestoken en met een Co ² cartouche de band weer opgeblazen om verder te kunnen rijden.

Bikend door de verschillende wegels en paden en door de moddervelden passeerden we Sint Blasius Boekel, Sint Maria en Sint Kornelis Horebeke en ondertussen toch al stilaan afvragend waar de bevoorrading zou zijn want we hadden ondertussen al een 25 km op de teller en een bike die nog eens zoveel woog door de kleiachtige modder.

Toch even gestopt om de meeste prut van de bike te verwijderen en iets minder gewicht mee te moeten dragen, ondertussen nog es heen en weer getelefoneerd met Anthony voor de stand van zaken en positie op diene moment.

Nadien dan weer de bike op naar boven en na een stukje tarmak en ander baantjes moesten we tussen de huizen naar beneden en daar in de verte was dan de bevoorrading die eigenlijk wreed sober was.
Een half bekerke AA energy drank, wat peperkoek en wat snoepkes en ondertussen het bericht dat ze bijna uitverkocht waren aan drank.

ondertussen dan nog twee bekende gezichten van het Race to Victory team Geraardsbergen zijnde An De Tré en Sabine Bombaert waarvan ik rap nog een fotoke heb genomen.

Onze keuze was rap gemaakt van hieruit en dat was een kortere afslag te nemen richting eindpunt te Zwalm, een licht hellend stukje tot een gehuchtje en dan tussen de huizen een " gevaarlijke " afdaling, allez het hangt af van wate ge gevaarlijk wil of durft te noemen want het was niet meer dan bergaf rijden op een pad gemaakt van betonstenen of klinkerke's.

Op dat zelfde pad even later terug naar boven om dan linksaf te draaien en verder terug naar beneden te zoeven, daar terug een splitsing waar wij de 35 - 25 km hebben gevolgd, het parcours bleek er ook naar te zijn want we kregen ook een stuk minder modder voor de wielen geserveerd op enkele stukken na.

Nog steeds de gekende smalle wegels en asfaltstroken leidde ons dichter tot de sporthal in Zwalm maar eerst nog eens een baggerstukje waar mijn voorwiel was weggeschoven en ik in de eerste de beste diepe plas belande ( allez met de linkermouw toch ).

Rap terug recht want amaai da was koud water zenne en terug de bike op om wat verder te baggeren op dees stukje, eens eruit geraakt nog deels een klimmeke op kasseien ( denk de Molenberg ) om verder dan linksaf te draaien en nadien op asfalt verder te klimmen, nog es alles uitgeperst en op ne zware steek naar boven waar we terug via een smal wegske naar de andere kant werden gegidst.

Nog effkes de spoorweg over en via een lange betonbaan terug naar de sporthal te Zwalm waar een grondige bikewash nodig was om het oorspronkelijke kleur van de bike's terug tevoorschijn te spuiten. Nadien nog een lekkere warme douche en een halloweenkoek die lekker smaakte na zulke zware inspanningen.

De conclusie

De cijfers
44.28 km / 15.71 avs / 45.20 km/h max / 11.7 ° gemiddeld / 657 hm's

Het Parcours
Een glooiend parcours langs Zwalm en de deelgemeentes, enkele serieuze hellingen en vooral veel stukken waar ge meer dan een 4 x 4 nodig had om overal deftig te kunnen blijven in het zadel zitten want ge had soms amper grip en schuiven en slippen was het gevolg ervan

Technische moeilijkheidgraad
4 / 5 : Het feit dat het zo modderachtig lag was de grootste uitdaging recht blijven waar ik toch 1 keer in gefaald ben

Bepijling
5 / 5 , De bepijling was goed eigenlijk met duidelijke pijlen en borden voor de splitsingen al mogen de organisatoren eens beginnen nadenken dat een kleurenblinde moeite heeft met bepaalde kleuren.
De bepijling was soms ook wel te vroeg of net op tijd waar ge door de snelheid niet alles kunt zien op tijd

Natuur
Redelijke schone streek weliswaar met mooie weilanden en landschappen en vooral de rust die de natuur uitstraalt.

Bevoorrading
2 / 5 , Beetje te sober eigenlijk voor zo een zware tocht als vandaag, allez als wij er toegekomen zijn tenminste.
Peperkoek, AA drink, marshmallows of zoiets en wat dropjes voor de suikers, deze was ook erg laat om goed te zijn ( rond 29 km ).

Afbeelding
de wintertocht was dus beduidend zwaarder dan die op pinkstermaandag door de vele modder en iets meer hm's, wat kroop nu het meeste in de benen ???

Mac'Red 8)
Gebruikersavatar
unitas
Mountainbiker
Berichten: 573
Lid geworden op: di 05 okt 2004 12:28

Re: 01/06/09 Zwalm

Bericht door unitas »

pertotal schreef:alle info welkom.
ben nog aan het twijfelen tussen deze,zele of peer :roll:
zeker de moeite in de zwalmstreek, never seeing the end of the hills
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Bericht door SD2E »

Ik zie zwalm op zaterdag en maandag? 2x dezelfde rit?
Gebruikersavatar
sliekske
Mountainbiker
Berichten: 1981
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 16:42
Rijdt met: Scott Scale 900 RC

Bericht door sliekske »

Waarschijnlijk kom ik deze op maandag rijden :wink:
Gebruikersavatar
Lampion
Mountainbiker
Berichten: 412
Lid geworden op: do 16 apr 2009 16:19
Rijdt met: Cube Elite 29 2012 / Trek Fuel EX6.5 2008/ Giant Yucon 2006
Contacteer:

Bericht door Lampion »

Op 01-06 kom ik naar Zwalm, maar ik zou graag weten van wanneer tot wanneer de inschrijvingen lopen ...
wannesvda
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 14:24
Rijdt met: Cube Reaction black 2006
Contacteer:

Bericht door wannesvda »

Te vinden via de eerder gegeven link:

Voor info:
Chantal Van Bael
Krekelstraat 37
9630 Zwalm
055/49.73.78
0496/50.16.43
Chantal@molenbikers.be
Gebruikersavatar
GBFelPresidente
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 02 nov 2008 12:46
Rijdt met: Scott Spark 20
Contacteer:

Bericht door GBFelPresidente »

wannesvda schreef:Te vinden via de eerder gegeven link:

Voor info:
Chantal Van Bael
Krekelstraat 37
9630 Zwalm
055/49.73.78
0496/50.16.43
Chantal@molenbikers.be
Da's voor de rit van maandag!

Voor zaterdag is het precies een andere organisatie.

Dit doet mij twijfelen om naar Zwalm te komen. Toch niet opnieuw zo'n discussie/ruzie als in Torhout? [-X #-o
wannesvda
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 14:24
Rijdt met: Cube Reaction black 2006
Contacteer:

Bericht door wannesvda »

GBFelPresidente schreef:
wannesvda schreef:Te vinden via de eerder gegeven link:

Voor info:
Chantal Van Bael
Krekelstraat 37
9630 Zwalm
055/49.73.78
0496/50.16.43
Chantal@molenbikers.be
Da's voor de rit van maandag!

Voor zaterdag is het precies een andere organisatie.

Dit doet mij twijfelen om naar Zwalm te komen. Toch niet opnieuw zo'n discussie/ruzie als in Torhout? [-X #-o
Hij komt dan ook op maandag 01/06...
Plaats reactie