08/04/07 Houdain (Fr) - Bad Boys VTT

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
Belle
Mountainbiker
Berichten: 673
Lid geworden op: di 19 sep 2006 18:24
Rijdt met: cube ltd race 2008 blauw/wit

Bericht door Belle »

Wij hebben ons vandaag weer reuze geamuseerd. We waren met 5 voor de 50 en 2 voor de 100 km. Het parcour lag er droog bij (uitgezonderd
die beek dat we moesten doorrijden). Het ging zoals vorig jaar weer veel op en neer.

Aan de aankomst stonden ze ons op te wachten met bbc worsten en pasta en pistolets met paté aan volonté en ook nog een drankje.

Ons mogen ze zeker terug verwachten in september voor hun zomertocht!

Aan Jocca: Heb je dan nog je wagen gemakkelijk gevonden???
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

Voila si, ik ben ook eens terug geraakt van Frankrijk.
Deze morgen 2 uur zitten tuffen met de wagen in de dikke mist, 3 keer verkeerd gereden omdat ik de borden niet kon lezen van de mist. Uiteindelijk om half 10 pas kunnen starten voor de 100 km. Het waren dus 2 lussen van 50 km (iedere lus was een ander parkoer). Voor de start croissantjes, koffie en fruitsap. En na 25 km de bevoorrading (1 per ronde, wat voor mij te weinig was).

Dan het parkoer. Och om van te gaan kwijlen zou ik zeggen. Ik was zeer verbaast van de heuvels ginder. Vertrokken in de dikke mist, dus ik zag geen steek, maar voelde aan de benen dat het laaaaaang bergop kan gaan daar. Na 40 min ongeveer was de mist plots weg en verscheen een prachtig landschap. Veel heuvelachtiger dan de west-vlaamse heuveltjes, maar minder hoge heuvels dan in de ardennen. De hoogte komt overeen met de kemmel schat ik (misschien dat er sommige wel een stukje hoger zijn) maar ze volgen elkaar veel vlugger op dan hier in W-Vl.
Dus vol goede moed vertrokken. Berop en bergaf, indd we hebben door riviertjes moeten rijden (+/- 15 cm diep en met een kiezelondergrond - ongeveer 50 m lang of zo). De afdalingen waren soms zeeeeer technisch, en bij eentje wilde ik mij volledig smijten, dus als een volleerd downhiller naar beneden gerakkerd, laverend tussen de uitsleten watergeulen, en halfweg ging het mis, in een haakse bocht, zat een dikke wortel van een boom in de weg, voorwiel kets weg en de band raakt de rand van de geul, met als resultaat een onbestuurbare fiets en den jocca in het decor, jammer genoeg was er daar net een prikkeldraad met 4-5 draden boven elkaar en ik hing/stond er mooi tussen. Broek gescheurd, sok gescheurd, handschoen naar de botten en een klein sneetje in mijn knie. Het mag een klein wonder heten dat ik niet vol met diepe snijwonden zit.
Dan op een drafje verder gereden en steeds meer puffen onder een steeds warmer wordende zon. Na de eerste bevoorrading het gezelschap opgezocht van een frans groepje en in een beklimmingetje gingen ze de belg er eens afrijden, en ze hebben zich straf mispakt want ik heb ze ter plaatse laten staan :lol: :lol: (alleen zal deze stoot mij later zuur opbreken). Na de eerste ronde in een kleine 2u30 min afgewerkt te hebben een bord paste, een worstenbrood en een frisdrankje mogen nuttigen van de organisatie en hup terug weg voor nog eens 50 km.

Olala wat heb ik afgezien, zeer stijle beklimmingen en dito afdalingen, de eerste 30 km gingen nog redelijk, maar de laatste 20 km waren een regelrechte ramp met constant kramp. Vlak na de start ging het al zeer stijl naar boven recht het bos in (dacht ik dus, maar we passeerden het bos gewoon), maar wat deed deze beklimming zeer ... en als we bovenwaren, doemden plots majestueuze terrils op, net als reusachtige molshopen die het landschap verdoezelden ... zou het er dan toch nog van komen, mijn eerste terril. Langzaam maar zeker naderden we ze, ik kon ze haast aanraken, en ja hoor we draaiden naar links (een afgesloten weg dat regelrecht naar de terrils ging), tot we nondeju op 200 meter genaderd waren moesten we naar rechts afdraaien ... :evil:
Daarna volgde wel een zeer mooi stuk offroud (beetje bergop, bergaf).
Dan was het vooral een zeer lang vrij plat stuk met redelijk veel weg erin (wat zeker niet erg was voor mij), uiteindelijk moest er terug geklimd worden en wat voor eentje, ik heb gans de klim te voet gegaan, wat de jus was volledig aan het wegtrekken. Na 75 km bij de bevoorrading gekomen (eerst nog een stuk bos gedaan met een toffe afdaling). daar mijn bidon gevuld want ik reed al 15 km zonder drinken (niet goed, vandaar waarschijnlijk de krampen). Na de bevoorrading opnieuw lange dreven offroud om dan uiteindelijk terug bij Houdain aan de komen (na de bevoorrading heb ik meer met mijn neus op mijn voorwiel gehangen dan wat anders). Moe maar zeker voldaan aangekomen. Eten heb ik niet meer gedaan want er was nog pasta een BBQ worst. Wel een cola gedronken en een paasei gegeten. Nog wat staan keuvelen met mensen uit Poperinge en dan recht naar huis om de fiets af te kuisen.
Nu nog een badje en ik heb een zwak vermoeden dat ik zeeeeer vroeg onder mijn dekentje zal liggen (en niet van ziekte hoor).

In totaal heb ik een kleine 6 uur gereden, inclusief de bevoorradingen en de stop tussen de 2 rondes om een pasta en broodje te eten.

Kort samengevat.
- Zeer mooie tocht met volgens mij veel hoogtemeters (de 1150 van vorig jaar zullen volgens mij zeker verbroken zijn)
- Puike organisatie
- voor 5 euro kan krijg je gigantisch veel (croissants, koffie, fruitsap, 2 - - - bevoorradinge, 2x pasta, 2x worst en 2x frisdrank - dit doet niemand na)
- een iets normalere verhouding offroud tov roud (denk 65-35 ongeveer)
- niet te onderschatten klimmetjes en afdaling
- veel te weinig volk voor een dergelijk TT
- zeer vriendelijke mensen die dolgelukkig zijn om Belgen te mogen ontmoeten
- weinig bos, dus veel van die verharde kiezelpaden, al lagen die er soms zeeer hobbelig bij.

Kortom
Ik kom zeker terug en het zal opnieuw voor de 100 zijn.

O ja ik heb vlak langs het bas-de-wingle gepasseerd en een zeeeeeer mooi stuk gezien waar je onnoemelijke beklimmingen hebt en dito afdalingen. Ik denk dat ik ter voorbereiding van Polen deze zomer, eind de maand mei ik naar ginder zal gaan om een dagje daar rond te rijden.


greetz
jocca
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

ja hoor, een duif vind ook altijd zijn kotje terug en ik was/ben zo versleten dat ik echt niet wilde misrijden om nog een helling extra te nemen.
Plaats reactie