Laatste tijd veel gestolen fietsen?

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
frawiwi
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 01:38
Rijdt met: Blur Santacruz en F 500 c'dale special tuned by Duck bikes ,zonder f.cking fattyveer
Contacteer:

Laatste tijd veel gestolen fietsen?

Bericht door frawiwi »

Ik las dit week - end de verslagen van doomkerke en westouter, blijkbaar zijn daar fietsen gestolen. Dit verhaal hoor ik naar mijn mening veel te veel. Nog zie ik op TT dat de meeste fietsen niet afgesloten worden, zie ik fietsen ongesloten op hun fietsrek achtergelaten, tijdens de inschrijvingen, het douchen , den après en zelfs tijdens bevoorradingen verdwijnen fietsen. Begrijp me niet verkeerd, t is niet omdat ne fiets nie gesloten wordt dat iemand hem mag stelen he, ik vind het heel erg maar t lijkt me wel onverstandig om geen degelijk slotje te kopen. Misschien gebruiken de dieven dan wel een tang om hun doel te bereiken, maar dit zou al meer opvallen en misschien door colega bikers opgemerkt worden.
Ook een goed idee kanzijn dat na de afspuitinstalaties, er ook een soort vestiare voor fietsen komt op de TT? Ik wil er in ieder geval graag iets voor betalen als mijn fiets bewaakt en veilig opgestald kan staan. Voor veel bikers kost hun fiets een klein fortuin, we zorgen er heel goed voor, dan komt de een of ander schurk zomaar iemand zijn kleine droom wegstelen, om hem misschien voor een habbekrats ergens in t buitenland of op internet te verpatsen.Willen we allen samen goed uitkijken om dit crapuul op te sporen, er nooit een fiets aan te kopen en hen geen kans meer te geven?
groetjes en veel bikezweet gewenst.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Over fietsrekken geproken, je moet eens letten op die systemen. Er zitten er serieus veel tussen die je zonder probleem kan afnemen (al dan niet met fiet erop). Ik heb er zaterdag in Doomkerke eens op gelet nadat ik gehoord had van die gestolen fietsen. Persoonlijk steek ik de mijne direct in mijn koffer, t'is nog geen garantie maar ze moeten toch al heel wat meer moeite doen hé.
MaartenW
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 13 aug 2006 20:42
Rijdt met: Canyon ES5,Fondriest Domino plus, Colnago Master, Schauff Track, Diamant Cross

Bericht door MaartenW »

kenny schreef:Over fietsrekken geproken, je moet eens letten op die systemen. Er zitten er serieus veel tussen die je zonder probleem kan afnemen (al dan niet met fiet erop). Ik heb er zaterdag in Doomkerke eens op gelet nadat ik gehoord had van die gestolen fietsen. Persoonlijk steek ik de mijne direct in mijn koffer, t'is nog geen garantie maar ze moeten toch al heel wat meer moeite doen hé.
Voor ik met mijn break reed had ik een Twinny Load en die kon je met een klein stlotje aan de wagen verankeren en met een ander slotje zette je de fiets vast. Zonder slijpschijf niet los te krijgen.
Gebruikersavatar
Merriejane
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 07 nov 2006 12:34
Rijdt met: Merida

Bericht door Merriejane »

Bij de inschrijvingen geven we onze fietsen af aan de bewaakte fietsenstalling, ofwel blijft iemand buiten staan bij de fietsen.
Na het mtb-en zetten we onze fietsen op de remorque en hangen hem vast met een slot.
Tijdens de bevoorrading zetten we onze fiets ook gewoon aan de kant zonder vast te maken. Voorlopig nog geen problemen gehad.
jakke2k
Mountainbiker
Berichten: 298
Lid geworden op: ma 07 nov 2005 21:40
Rijdt met: Specialized Rockhopper

Bericht door jakke2k »

Ik heb mij pas een klein slot gekocht, spiraalslot, dat in mijn rugzak steekt. Bevoorrading, gewoon ff rond de fiets en rond een boom draaien ofzo. Vraagt niet veel tijd, en een betere garantie dat mijn fiets blijft staan. Ook al is het "maar" een basic hard-tail, niks spectaculairs aan.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Bericht door roger »

Spiraalslot dat rij je zo over wanneer je vertrekt.Ik had de mijne ook zo op slot gezet en was vergeten het slot te openen.Sprong op men fiets en voelde iets tussen men spaken maar kon wel verder rijden.Dus dit gebruik ik ook weer niet.Het beste is een stevig slot meenemen naar de inschrijving,je fiets op slot zetten,inschrijven en nadien het slot rond een paal laten hangen zodanig bij terugkeer dat je weer je fiets kan op slot doen als je een pintje gaat drinken.En dan nog men fiets altijd in het zicht plaatsen.Maar bewaakte parkings zouden zelfs een verplichting moeten zijn bij het organiseren van een tocht en met alle plezier geef ik daar graag een euro voor.
Gebruikersavatar
tarzan
Mountainbiker
Berichten: 624
Lid geworden op: di 02 sep 2003 19:19
Rijdt met: granville pulse custom

Bericht door tarzan »

roger schreef:.Het beste is een stevig slot meenemen naar de inschrijving,je fiets op slot zetten,inschrijven en nadien het slot rond een paal laten hangen zodanig bij terugkeer dat je weer je fiets kan op slot doen als je een pintje gaat drinken.
Maar hoe dikwijls zul jij je fiets weer aan die zelfde paal kunnen hangen ? Kvermoed dat je soms al rare toeren moet doen om nog aan je slot te kunnen :oops: .

Ik plaats mijn fiets steeds in de fietsbewaking als die er is. Anders achterop de wagen met zwaar slot. En aangezien mijn "fietsrek" echt niet gebruiksvriendelijk is wat betreft het plaatsen op de trekhaak, wil ik het nog eens zien hoe ze daar aan zouden beginnen.
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Beginnerke schreef: Tijdens de bevoorrading zetten we onze fiets ook gewoon aan de kant zonder vast te maken. Voorlopig nog geen problemen gehad.
Ach je bent nog aan het wachten tot het zover is. #-o

Wij laten onze fiets gewoon nooit alleen achter. Na de TT afspuiten en direct in de wagen. Als ik de wagen niet op een zichtbare plaats kan zetten is mijn fiets zelfs gesloten in de wagen met een degelijk slot. Ik heb vele uren moeten werken voor deze fiets en k'zou hem in geen geval willen kwijtraken aan mensen die te lui zijn om er voor te werken.

Btw: op een zichtbare plaats zetten zonder slot geeft je een vals gevoel van veiligheid. Op de TT in Wingene heb ik iemand zien een fiets stelen omdat ik zelf onze fietsen aan het bewaken was. Toen de eigenaar terug kwam kon ik hem enkel nog vertellen dat ik net iemand met zijn fiets zag vertrekken. De dief was volledig in koerstenue en het enige wat ik kon beschrijven was zijn grootte, lichaamsbouw en kleur van kledij. Hij had een helm op, een bufje rond de hals en een bril op waardoor zijn gezicht onherkenbaar was. Je kan ook niet aan iedereen beginnen vragen of het wel zijn fiets is waarmee hij weg rijdt.
Bakkertje
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 09 jan 2007 15:01
Rijdt met: Giant xtc 2.5 carbon

Bericht door Bakkertje »

Hey,
op een toertocht zal een degelijk slot wellicht meer dan zijn nut bewijzen. Doe ik trouwens zelf ook altijd. Maar toen ik twee jaar geleden in Kroatië op reis was lag mijn fiets een giant mcm carbon team ( toch een waarde van om en bij de 3500€ toen) plus een damesfiets (waarde 500€) vast met een slot van zeker een duim dik. Het was een ineengevlochten staalkabel van 10 meter lang. We stonden op een bewaakte camping maar toen ik 's morgens wakker werd waren de 2 fietsen verdwenen. Het slot was op 6 plaatsen doorgeknipt met een speciaal luchtdruk kniptang. Volledig geruisloos en zeer snel. Nooit meer terug gezien.
Het is jammer maar er zullen er altijd rondlopen die het niet kunnen laten om iemand anders zijn zuurverdiend materiaal te stelen ipv er zelf voor te gaan werken. Nu gaat mijn mtb altijd op slot en liefst van al blijf ik dicht in de buurt.

Groetjes
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Lees dit maar eens http://ipsnews.be/news.php?idnews=8208

Als je bedenkt dat het gemiddeld maandloon daar 820/3 =~= 273 Euro is en je zet daar zoiets op de buiten neer dat 10 maal zoveel waard is ?

Stel je maar eens voor dat je in de allereerste vlaamse gemeente een fiets buiten op slot zet van pakweg 15.000 Euro. Zonder inbraakalarm, zonder startonderbreker, .......

Als je naar arme landen gaat, hang dan niet de grote sier uit. Voor hun ben je daar gewoon een rijke stinker (niet persoonlijk opnemen èh).
Plaats reactie