Ongehoord gedrag

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door dirkdierickx »

chrisper schreef:ik begrijp niet waarom sommige mensen zo onbeschoft moeten zijn als ze eens niet direct voorbij kunnen of zo
die hebben toch ooit ook moeten leren en traag rijden?
vooral toen ik pas startte met mtb, heb ik op toertochten wel eens in de weg gereden op een single track
als ik kon ging ik zo vlug mogelijk op zij, maar op sommige plaatsen lukt dit niet, en mezelf wegtoveren lukt me ook nog niet
Rij al zo goed als heel mijn leven met de fiets, maar vooral op de weg, pas sinds vorig jaar gestart met mtb'en omdat de rollekes toch maar saai zijn, en zelfs met zwift zit je toch maar binnen naar een scherm te loeren.
Ondanks mijn vele jaren fietservaring was de kennismaking met mtb wel een grote schok, wat een gesukkel, wat ik ken van de weg is helemaal niet van toepassing met de mtb.

Het was slechts mijn 3de rit ofzo en in een afdaling kreeg ik al snel twee andere rijders achter me aan, het was een stijle lange afdaling op een smalle track in slechte condities (nat/modder/...). Ik nam deze zeker rustig aan, had geen zin om te vallen. Ergens halverwege was er even een verbreding, daar ben ik dan opzij gegaan, maar dat was blijkbaar niet goed genoeg want ik kreeg me daar een hoop verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Gelukkig heb ik een dik vel, en trek ik me er niet veel vanaan, maar het was in ieder geval goed om te besluiten dat mtb niets voor mij zou zijn. Het zal me wel altijd bijblijven dat dat nu net 1 van de eerste ervaringen met mtb was, terwijl ik zoiets nog nooit op de weg heb meegemaakt (ondanks dat wegfietsers meestal een slechte naam hebben).

Ondertussen ben ik al wat handiger met de mtb en gaat alles wat vlotter, soms zit ik dan zelf 'vast' voor een tijdje achter een tragere rijder. Er is toch geen haar op men hoofd die eraan denkt die persoon gaan uit te schelden, dit is nu eenmaal een gegeven in mtb dat je niet altijd en overal iedereen voorbij kan.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door i-Mac »

Je hebt nu eenmaal verschillende karakters. Meestal zijn het dezelfde mensen die zich in het verkeer als alleenheerser zien. Of ze nu een MTB rit maken, met de auto ergens rijden, of zelfs te voet zijn, dan moet de wereld voor hen opzij gaan.

Ik heb ook nog periodes gehad dat ik ermee verveeld zat dat ik anderen ophield. En ja, van zodra ik kon, ging ik opzij. Maar je kan dat natuurlijk nooit altijd en overal doen. Anders gaat het plezier voor jou ook weg. Ik heb ook ooit eens een akkefietje gehad, en dat bleek dan nog met een prof renner te zijn. Hij ging mijn eens "in den dijk rijden". Ik heb toen op een heel rustige manier gevraagd of hij nu tevreden was. Ondanks dat ik toen bol stond van de adrenaline, heb ik het niet laten escaleren.

Dat het niet altijd evident is om anderen op een gepaste manier voorbij te rijden, heb ik aan den lijve ondervonden tijdens de TT van De Haan. Daar heb ik een kleine inschattingsfout gemaakt bij het inhalen, en blokkeerde ik bijna iemand. Maar ik excuseerde me, en dat was voor die persoon in kwestie voldoende.

Te Sijsele moest ik dan in het Ryckevelde bos inhouden voor een tragere deelnemer, maar dat was een moment om even op adem te komen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door chrisper »

Ja we zullen dit gedrag nooit eruit kunnen krijgen. En ik vind het in de zomer wel beter dan de winter. Ook minder volk op tt, en degene die er zijn die zijn misschien al iets beter getraint of zo. Omdat ik enkele maanden stil heb gelegen, gisteren mijn eerste tt sinds een tijd. En ja, ik was in de modder wel wat op de sukkel. Heb toen ook verwijten gekregen. Tja, laat ze maar doen, van die soort die niet beter weet. Ooit hebben ze ons misschien nodig, maar dan lach ik wel
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door Muntanya »

De mens is een zoogdier. Ga je die met teveel op elkaar gaan steken ontstaat er agressief gedrag. Bij de MTB is dat niet anders...

Ik merk ook dat de toertochten in de winter drukker zijn door 1) meer rijders (wegrijders komen erbij) en 2) de uren waarop gestart kan worden zijn beperkter door het licht.

Toertochten zijn dus bij mij vooral populair als het wegseizoen weer begonnen is, maar dat ligt dus niet in se aan die wegrijders...
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door dirkdierickx »

Muntanya schreef:Ik merk ook dat de toertochten in de winter drukker zijn door 1) meer rijders (wegrijders komen erbij) en 2) de uren waarop gestart kan worden zijn beperkter door het licht.
Toertochten zijn dus bij mij vooral populair als het wegseizoen weer begonnen is, maar dat ligt dus niet in se aan die wegrijders...
in de zomer zijn er, spijtig genoeg, weinig toertochten, of alvast niet in mijn buurt (grens vl-br/limburg), je kan natuurlijk altijd wel bloso routes rijden, of zelf op ontdekking gaan.
en ja, ik ben ook zo'n wegfietser, maar ik ben wel beginnen houden van mtb (eigenlijk liever in de zomer dan nu).
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door i-Mac »

Uiteraard zakken veel wegrenners af in de winter naar die TT's. Maar in de meeste gevallen hebben die wegrenners 2 fietsen: een koersfiets en een MTB. De die-hards onder de wegrenners, hebben een 3de fiets ( lees = 2de koersfiets met spatborden) waarmee ze weer en wind trotseren. Niet iedereen ziet het ook zitten om met een (dure) carbonfiets tijdens de winter de baan op te gaan.
Gebruikersavatar
wardje
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 08 jun 2009 11:46
Rijdt met: scot spark 920 / 2019

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door wardje »

van petegem schreef:Tijdens en na de TT in Wetteren is mij één zaak bijgebleven:
er rijden een bende 'kiekens' rond op mtb's die even dienen stil te staan bij hun eigen gedrag.
Als je iemand door je eigen dommigheid in de decor rijdt, kan je op zijn minst even je excuses aanbieden en navragen of er geen letsels zijn of beschadigingen aan de bike.
Als een organisatie gesponsord wordt door bv Red Bull, drink dan je blik direct leeg en gooi het ter plaatse in de vuilbak, maar kieper het aub niet in buurtbewoners hun tuin enkele straten verder. Dit heb ik al op meerdere toertochten gezien. Neem je afval desnoods gewoon mee in je achterzak en gooi het in de vuilbak op de volgende bevoorrading of op het einde. Maar dat kost weer enkele grammetjes meer zeker!?
Op de TT van Ertvelde gezien dat er zelfs door de voortuin van een buurtbewoner gereden werd om zo een vijftal meter van het te volgen pad te kunnen afsnijden.

Gedraag jullie eens als volwassen bikers. Want in de toekomst zullen organisatoren gekonfronteerd worden met weigeringen door gemeentebesturen omdat buurten klachten neerleggen. Dit allemaal te danken aan het lompe gedrag van een stel 'kiekens'.

klopt volledig , ik draai al enkele jaren mee en heb de opkomst van toertochten meegemaakt , bij ons is het voor de fun zoals voor velen , maar dat stelletje kiekens of onnozelaars zonder respect , zorgen ervoor dart de toekomst van de toertochten danig op de tocht staat , waarschijnlijk hebben die thuis geen spiegel of durven ze er niet in te kijken , schreeuwen en bleiren , heel spijtig voor de aankomende jeugd ,kijk maar is rond , weinigen hebben er straks nog zin in Respect en je rotzooi in je achterzak , die zijn ervoor ! andere optie blijf thuis !!! en kaffer je vrouw maar uit wedden dat je kletsen krijgt en Terecht !
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door Flip FSR »

Nog altijd frapant om eens door te lezen, dit forumonderdeel.
Als er ene achter mij van zijn oren maakt ga ik in de remmen en zal mijnheer zijn gemiddelde nog wat dalen de komende paar honderd meter. Dat doe ik toch al een jaar of 20 en het komt zeer zelden voor dat zo’n racekonijn nog veel zegt als hij dan uiteindelijk langs kan. En ‘t is ALTIJD ne vent :roll: :lol:
Wordt er gewoon even geroepen ‘links!’ of ‘rechts!’ dan schuif ik graag een metertje opzij waar ik kan. Maar grove bekken zullen het geweten hebben =;
Kolb
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: za 02 nov 2019 15:19

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door Kolb »

Waarom parkeren mountainbikers op fietspaden tijdens toertochten?
Ik kan me daar zo aan ergeren. Zoek eens reglementair een plaats zonder functionele fietsers in gevaar te brengen...
Metalgabber666
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 05 okt 2021 14:02

Re:

Bericht door Metalgabber666 »

Mommen schreef: ma 12 sep 2005 19:23 Nog zoiets zijn kiekens die op hunne voorganger die ze niet onmiddelijk kunnen passeren schreeuwen. Dit weekend nog gezien, iemand die op mensen begon te roepen omdat hij niet onmiddelijk door kon. Ben er dan maar achteraan gegaan. Dieje kerel was redelijk aan het doorrijden en ik dus erachter aan. Paar minuutjes kort in zen wiel gaan hangen en toen kwam een klim, en daar ben ik hem dan maar gepasseerd, eens omgekeken en eens gelachen en verder. Het was dus iemand die d8 dat hij de man was, dus maar even het tegendeel bewezen aan hem :lol:
Mensen die afval langs de weg kieperen kan er bij mij ook niet in.
Erachter aan gaan vind ik toch ook wel heftig
Plaats reactie