Ongehoord gedrag

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Fritsie
Mountainbiker
Berichten: 1339
Lid geworden op: za 14 okt 2006 22:08
Rijdt met: Trek

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door Fritsie »

[quote="Reflex"]Zo is dat Buck, er is wel degelijk respect heen en weer. Ik merk van mijn eigen ervaringen dat het vaak fout gaat als je met een grotere snelle groep gaat rijden. En dan met name de personen die maar net meekunnen. Dan haal je al snel wat asocialer in. Als je alleen fietst of wat over hebt kun je makkelijk je moment afwachten etc.

Heel zeker. Meestal steekt de eerste dan voorbij op een plaats waar het kan en zien we dan vaak dat de vijfde, zesde, ... toch nog voorbij wil wanneer de track smaller wordt en inhalen niet meer kan. De personen die het moeilijker hebben hangen dan ook meestal nog achteraan. Ze willen natuurlijk de groep bijhouden en zouden daarvoor alles doen. Als de eerste achteraf (na de technische passage) iets trager rijdt, is het probleem vanzelf opgelost.
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door vani »

Sommigen klagen en zagen soms van dat groenen lastig doen waaronder ikzelf ook vaak maar soms hebben ze gelijk ook. Vandaag mooi afgespannen parcours om niet buiten de tracks te rijden. als het ergens wat stropt dan vinden ze er niet beter op dan linten stuk te trekken en hoeken af te steken waardoor er terug groen weggereden wordt. en als er 1 doorrijd dan zoeken ze natuurlijk allemaal de makkelijkste weg als ze niet zeker zijn van hun stuk. Jammer dat zo'n pipo's het voor anderen terug wat moeilijker maken

Linkse pad bestond rechtse werd vandaag gereden. dus in vervolg maar alles laten toegroeien zeker zodat ze op de baan kunnen gaan rijden...

Afbeelding

en dan hier wat hoeken afsteken waardoor er anderen het gaan volgen en in kortste keren ook niets meer staat van begroeining

Afbeelding

Afbeelding
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door Jdw77 »

Free_ltd schreef:
Reflex schreef:
Ik moet wel lachen om de mensen die op een toertocht gelijk gaan roepen met termen als "Racekonijn" omdat je iemand inhaalt. Iedereen zijn eigen tempo denk ik dan. Ik rij dan soms op duurtempo of onder/rond omslagpunt en neem alle tijd en ruimte om in te halen en nog krijg ik commentaar. Zo eens een marathon gereden waarbij 3 man naast elkaar gingen rijden over de volledige breedte van het pad. Wanneer ik dan "pardon" zei omdat ik erlangs wou begonnen ze moeilijk te doen... Zucht.
Zelf zijn wij niet van de snelsten en worden we ook vaak ingehaald. Sommigen met fatsoen, maar er zijn ook heel wat bij die zelfs liever hun nek breken om er langs te geraken, dan dat ze 50m moeten wachten om er langs te kunnen. Dan vragen wij ons telkens af welke prijzen er op zo een TT te winnen zijn. Zolang ze hun eigen in gevaar brengen, laten we ze gewoon doen. Op het moment dat het zo erg wordt, dat ze andere in gevaar brengen, dan wordt er wel iets gezegd.

Als wij iemand of groepje voorbij steken, wachten we gewoon af tot wanneer het kan. Vaak hang ik dan wel eens achter een vader en zijn kind en die willen dan altijd meteen aan de kant, waarna ik zeg dat ze gewoon moeten blijven rijden zodat ik eens de kans heb om ff te rusten. Toch mooi om naar te kijken zo kleine kinderen die de sport beoefenen?

Ik heb jaren op circuit gereden met de motor en daar heerste ook zo een rare sfeer. Het waren gewone trackday's waar 'niets' te winnen viel. En toch reden er velen alsof er wel iets te winnen was. Soms met alle gevolgen van dien. Hun eigen materiaal om zeep en vaak nemen ze dan nog iemand anders mee. En geen poot om op te staan om iets te recupereren van uw materiaal daar ge afstand van verhaal doet. Een andere schuift onder u in, en gij moogt voor uw eigen schade opdraaien omdat er ne cowboy denkt dat hij kan winnen. Zelfs zo erg dat er zeer snelle mannen in het vrij rijden bij de 'minder snelle' groepen gingen rijden omdat ze dan makkelijker kunnen voorbij steken. Maar daar kan een serieus contrast in zitten.
dubbel Amen! Ik rij ook circuit en daar zitten soms echt enkele Rossi wannabe's tussen. Vooral 's morgens valt dat het meest op. (Gelukkig elemineren die zichzelf meestal tegen rond de middag)
Ik rij sinds kort bij de snelste categorie waar dit fenomeen gelukkig iets minder voor valt.
DonFre
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: di 22 dec 2009 12:36
Rijdt met: On one scandal custom 29er + PlanetX custom 29er

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door DonFre »

Jokke schreef:Wat mij in heel deze discussie opvalt : de laatste posts over ongehoord gedrag dateerden van de maand mei.
Het asfaltjanetten seizoen is nog maar net gedaan en de posts beginnen weer binnen te lopen.
Ik kan mij niet inbeelden dat er geen enkele correlatie tussen deze twee gegevens bestaat.
Je kan het ook anders bekijken, mountainbiken is een zomersport :-D
Vincent_
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 mar 2015 23:09
Rijdt met: TREK 8000

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door Vincent_ »

Vooral de laatste maanden heb ik heel veel TT's gedaan en ik vind dat het er bijna altijd heel sportief aan toe gaat. Eerlijk gezegd ben ik zelf ook iemand die nogal eens tegen de tijd durft te rijden en regelmatig een blik werpt naar het pijltje op de km teller die aangeeft of ik boven of onder het gemiddelde zit 8) . Echter heb ik nog nooit verwijten of commentaar gehad bij het voorbij steken van anderen. In tegendeel, sommigen excuseren zich zelfs omdat ze vinden dat ze te lang in de weg reden...(terwijl ik er geen erg aan had). Als ik achter bvb kinderen rijd bezie ik dat als een momentje van recuperatie... Ik steek ook altijd op een 'sympathieke' manier voorbij en zonder mijn voorganger de pas af te snijden... Ik vind het trouwens heel plezant om regelmatig eens 'tegen' andere bikers te rijden... Voorbijgestoken worden, vervolgens in het wiel gaan hangen en enkele km's verder terug inhalen. Op den duur soms een heel tof spelletje (waarvan ik merk dat velen het meespelen :-) ) waarbij je je eigen limieten al eens verlegt :wink: .
Waar ik me dan weer wel heel erg aan gestoord heb was op 1 van de laatste TT's aan een tussenstop. Had de organisatie mooi zoals het moet enkele grote tonnen gezet om het afval in weg te gooien bleken sommigen het nog nodig te vinden hun bananenschillen weg te gooien in de remorque van een particulier die er toevallig stond. Daar walgde ik echt van, begrijp er echt niet het nut van...
Gebruikersavatar
xtremebiker
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: di 20 dec 2005 07:52
Rijdt met: Zannata Z45

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door xtremebiker »

Beste collega's medefietsers ,

Als jullie aan een toertocht deelnemen en jullie komen van een onverhard bospad op een verhard fietspad , dan geld nog steeds de voorrangsregel voor de fietser op dat geasfalteerd fietspad .
Dus de fietsers die uit de bos komen STOPPEN en laten de andere fietser langs , die ook graag heelhuids wou starten in Zutendaal .
Dank u
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Niet echt met tt/mtb te maken, maar toch wel nice one als fietser op de openbare weg:

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... raak.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
:lol:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door _anonymus_ »

Dat heb ik ook eens voor gehad in de laatste kilometers van de Ardennes Trophy.
Podiums waren op dat moment al achter de rug, dus een prijs ging die kerel niet meer winnen, maar hij vond het toch wel nodig om te beginnen roepen en direct daarna twee keer tegen mijn achterwiel te rijden tot ik echt van het pad moest om hem te laten passeren. Sorry of merci kon er niet af.
Opeens mijn vierde adem gevonden, die kerel achterna geknald en nog voor hem over de meet gereden. Zalig.
extrmebiker
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 27 jun 2017 22:41

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door extrmebiker »

Heb het zelf ook al meegemaakt, mensen die niet direct kunnen passeren en dan van hunne tak beginnen te maken. Ben zelf iemand die graag eens doorrijdt maar niet iemand die mensen opjaagt en de dag moet verzieken van de rest. Blijf op dit moment ook nog altijd kalm als ze me onbeschoft willen passeren maar denk dat dit op een dag toch eens gaat mis gaat lopen. Spijtig, het is zo een mooie sport maar sommige voelen zich toch geroepen om iemand zijn dag te verpesten. Hopen dat de mensen eens meer aan de rest gaan denken dan alleen aan hun eigen.
Gebruikersavatar
boca
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 sep 2011 20:57
Rijdt met: Cannondale Scalpel

Re: Ongehoord gedrag

Bericht door boca »

Vandaag op de toertocht van Lozerbos (27/08/2017) letterlijk een slag in mijn gezicht gekregen van een andere deelnemer die het blijkbaar niet eens was met mijn rijgedrag. Even de situatie schetsen, ik had dit rijdersduo enkele kilometers eerder overstoken tijden een offroadpassage, tussen 2 offroadpassage nam ik even tijd om iets te eten en drinken met als gevolg dit duo dichter kwam en een van de twee me voorbij stak op een single track na verlaten van de single track stak ik de betreffende persoon opnieuw voorbij op een boereslag richting N459 (Oudenaarde-Kruishoutem) vervolgens ging het richting klimmetje Wannegem dorp, bij de aanloop kwam een van die 2 links van mij rijden net voor het afdraaien merkte ik al dat hij geen mm geen geven en toen begon de miserie. Bij het afdraaien net voor de klim begon hij achter mij te roepen dat hij dat in zijn 20-jarige carrière van fietsen/MTB nog nooit had meegemaakt dat hij zo werd gecoupeerd. Pardon ik ben constant op mijn lijn gebleven en was sneller in die bocht, tijdens de klim werd ik voor voor een en ander verweten. Bovengekomen ben ik even gestopt om verhaal te halen maar die 2 waren werkelijk heel agressief tegen mij, na wat heen en weer gediscussieer kreeg ik plots alsof uit het niets kreeg ik een slag in mijn gezicht. Op datzelfde moment passeerde daar een wagen (mooie Duitse sportwagen trouwens) die stopte en uitstapte om duidelijk te maken dat het echt niet kon wat zij deden, Ik voelde me echt niet op mijn gemak en reed wat verder terwijl de bestuurder van de wagen ook wat verwijten naar zich kreeg geslingerd. bij het verder rijden besefte ik pas dat ik mijn bril was kwijtgeraakt door de slag, ik draaide me om en zag nog net de meest agressieve van die 2 nog mijn fietsbril bewust kapot stampen.
Zwaar onder de indruk ben ik terug naar de start gereden en mijn beklag gedaan bij de organisatie.

Ik rijd ondertussen ook al een 15 jaar mee in het MTB circuit en heb alle grote organisaties al meermaals gereden, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en heeft toch een zware indruk op mij nagelaten.
Plaats reactie