Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door Joverowa »

Dit las ik vandaag op de Facebookpagina van Meerdaal 2000:
Tot onze spijt moeten we jullie laten weten dat we onze jaarlijkse toertocht niet meer zullen organiseren. De editie die van vorig jaar was de laatste editie.
Zoals zoveel verenigingen kampen we met een tekort aan medewerkers/vrijwilligers die een dergelijke organisatie nog op een goede manier kunnen organiseren. Met als gevolg een te zware impact op de clubleden en vrijwilligers. We stoppen dan ook liever op een hoogtepunt.
We willen iedereen bedanken die één of meerdere keren deelnam. Daarnaast willen we ook alle (oud)clubleden, sympathisanten, vrijwilligers bedanken voor hun hulp tijdens één van de 19 edities die we met veel plezier hebben georganiseerd.
Het bestuur.
Als je dit beslist op 3 weken voor de TT, dan heb je echt wel geprobeerd op het laten door te gaan lijkt me.

Zonde. Voor mij vlakbij en ze ging nog maar eens (net zoals alle TT's hier in de buurt) door Mollendaalbos en Meerdaalwoud, maar het was altijd "af".
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door roger »

Denk dat ik ze allemaal gereden heb,woon ook in Bierbeek,ken het hier op mijn duimpje toch was het voor mij altijd wat nieuws.
Begrijp maar al te goed de mensen die de streek niet kennen zij altijd verrrast zijn in welk MTB paradijs wij hier wonen.

Organisatie was altijd top,iedere club in de streek tracht de andere te overtreffen,misschien is dat de oorzaak.

Waarom altijd die ravitailleringen zo uitbreiden?Het kwam bij mij zowat over dat de mensen thuis geen ontbijt pakken en dat de ravitaillering hun ontbijt was Bij alle kritiek ging het altijd maar over de ravitaillering.Steek een banaantje een powerbarreke en een gelleke in je achterzak daar zal je toch wel een voormiddag genoeg aan hebben zeker,dit zou al een hele rompslomp minder zijn.

Kan begrijpen dat leden ook van hun zondag willen profiteren,maar het is niet alleen de zondag maar ook de maanden voordien vragen veel organisatorisch werk.
Ook stijgende kosten zullen daarin een rol spelen,huur locatie,verzekeringen,ravitaillering, maar wé als er bij de inschrijving 2 euro bijkomt.

Heel spijtig voor Bierbeek,wie weet komen er misschien nieuwe kandidaten,laat ons hopen.

Gps zal de toekomst worden,dat zien we al in de gravelritjes waar het toch vlot verloopt maar de sfeer die gaan we missen.

In ieder geval bedankt voor de inzet van de club om ons zo te verwennen in deze prachtige omgeving.
rst
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 10 nov 2008 10:47
Rijdt met: Ghost Kato LE

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door rst »

Als lid van de (kleine) club Meerdaal 2000 kan ik beamen dat het de laatste jaren inderdaad alle hens aan dek was om met beschikbare leden en sympathisanten de boel organisatorisch geregeld te krijgen.
Je begint jaar na jaar te besparen en te beknibbelen op seingevers, aantal bevoorradingsposten,...
En uiteindelijk is het op en kies je voor de korte pijn.
Bedankt voor de trouwe en bijwijlen grote opkomst op onze toertocht.
Toch blij dat we ons steentje hebben kunnen bijdragen aan het reclame maken voor dit inderdaad prachtige en bosrijke stukje Vlaams- en Waals-Brabant, waar ikzelf geboren en getogen ben.
Blijf komen, laat alleen bandensporen achter, neem alleen herinneringen mee.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door Joverowa »

Ik ben van Haasrode. Ik begrijp dat mensen die naar hier komen steeds verrast zijn door de streek. Ikzelf ben het dan natuurlijk wat beu gereden. Dan ga je naar Gottechain en die gaan dan Noordwaarts om ook nog eens hetzelfde woud aan te doen.
Maar toch probeerde ik steeds naar de ritten in de omgeving te gaan. Geen deelnemers maakt geen ritten...

Het was ook de enige moment dat ik de Roger de mijn vloer hier nog deed vlak voor zijn pensioen nog eens terug zag :-)
roger schreef: di 10 okt 2023 12:10 Denk dat ik ze allemaal gereden heb, woon ook in Bierbeek, ken het hier op mijn duimpje toch was het voor mij altijd wat nieuws.
Begrijp maar al te goed de mensen die de streek niet kennen zij altijd verrast zijn in welk MTB paradijs wij hier wonen.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door Joverowa »

Dank je wel voor het organiseren. Zeg maar tegen je collega's dat we de ritten steeds apprecieerden!
rst schreef: di 10 okt 2023 16:19 Als lid van de (kleine) club Meerdaal 2000 kan ik beamen dat het de laatste jaren inderdaad alle hens aan dek was om met beschikbare leden en sympathisanten de boel organisatorisch geregeld te krijgen.
Je begint jaar na jaar te besparen en te beknibbelen op seingevers, aantal bevoorradingsposten,...
En uiteindelijk is het op en kies je voor de korte pijn.
Bedankt voor de trouwe en bijwijlen grote opkomst op onze toertocht.
Toch blij dat we ons steentje hebben kunnen bijdragen aan het reclame maken voor dit inderdaad prachtige en bosrijke stukje Vlaams- en Waals-Brabant, waar ikzelf geboren en getogen ben.
Blijf komen, laat alleen bandensporen achter, neem alleen herinneringen mee.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door Jumping Jack »

Begrijpelijk maar erg jammer. Ik zakte met plezier af vanuit O-Vl om in jullie mooie streek te rijden.
tvthienen
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 okt 2019 12:29

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door tvthienen »

Als bestuurslid van Meerdaal2000 kan ik alleen maar bevestigen van wat rst schreef. Wij hebben 19 edities lang met heel veel goesting deze tocht georganiseerd.

De laatste jaren verliepen alsmaar moeizamer, we verloren medewerkers/clubleden. We zochten andere oplossingen (aanpassing parcours) opdat we het met één bevoorrading zouden kunnen organiseren. Zochten een oplossing om water op de bevoorrading te krijgen in functie van het nieuwe parcours, ... . We stopten met de verkoop van hamburgers/hotdogs (weer 2 personen uit gespaard), ... .

Vorig jaar zaten we op onze limiet om de tocht nog georganiseerd te krijgen, we volharden in boosheid. We zochten een vereniging die ons kwam helpen (tegen betaling). We hebben dan veel gepalaverd, vergaderd, gezeverd over het al dan niet blijven organiseren. We waren trots op de vele goede edities en de fijne momenten die we de fietsgemeenschap konden aanbieden.

Als bestuur hinkelden we heel wat tijd op 2 benen tegelijkertijd. We wilden enerzijds de fietsgemeenschap iets geven omdat we vonden dat we dat als club moesten doen, anderzijds beseften we dat we het niet lang meer konden volhouden op deze wijze. Onze vrijwilligers, clubleden zagen ook wel dat we allemaal op ons tandvlees kwamen te zitten na/tijdens deze organisatie. Dat het meer en meer van moeten werd ipv willen.

De dag van de tocht was steeds top, zelfs bij stormweer. Die dag gaf energie en goesting. Maar de voorbereidende vergaderingen, opbouw, afbraak wogen alsmaar zwaarder en het aantal schouders dat deze last kon torsen namen elk jaar af. Het kostte mij elk jaar opnieuw meer verlofdagen, opgenomen overuren, ... . En de glimlach, de duimpjes, positieve reviews, constructieve negatieve reviews wogen op den duur niet meer op tegen het feit dat ik de week voor en enkele dagen na deze tocht zelf niet meer kon fietsen.

We zochten de voorbije maanden naar geïnteresseerde 'overnemers' maar vonden deze niet Als er iemand, een club, een goed doel zich zou geroepen voelen laat het me dan weten en wie weet rijst de fenix op uit haar as.

Tom Van Thienen
tvthienen@icloud.com
koppigaard
Mountainbiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo 03 feb 2008 22:05
Rijdt met: Specialized Stumpjumper

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door koppigaard »

Was mijn eerste TT ooit. Had zelfs geen inschrijvingsgeld op zak, heb moeten lenen. Wist ik veel hoe het er aan toe ging. Dat moet ongeveer in 2005/2006 geweest zijn. Sindsdien heb ik weinig edities gemist. Jammer, leek mij de ideale plek om mijn actieve loopbaan af te sluiten. Zal nog een tijdje moeten doorgaan om een waardig alternatief te vinden. In ieder geval: bedankt voor de talrijke mooie momenten op zondagvoormiddag.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door [DHB]KweNi »

De verandering naar winteruur zal nooit meer hetzelfde zijn.
Het lijkt er inderdaad op dat het steeds moeilijker wordt om, vooral jonge, mensen warm te krijgen om in clubverband te rijden, laat staan te helpen.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Nog een toertocht die verdwijnt : Bierbeek

Bericht door Joverowa »

Zal het ook niet te maken met al de extra werklast die vroeger minder was?

Ik rij bvb liever op een GPX dan op pijlen. Maar daar moet je ook volk voor voorzien om de GPX op te laden. Of je geeft ze eerder, en er komt niemand meer want dan rijden ze hem op een ander moment.

Had ook een collega die MTB tochten organiseerde met zijn club. Omdat de gemeente besliste dat ze tekens de brandweer moesten inschakelen om de straten schoon te spuiten waar de fietsers uit het bos/veld de weg opkwamen werd het voor hen onbetaalbaar. Ze deden dat 1 keer en de dag nadat alles proper was gespoten ploegde de boer in de buurt alles om na een regenbui en waren de straten 1 grote modderpoel.

Met hoeveel regeltjes met je tegenwoordig al geen rekening houden? Iedereen wil een bewaakte parking, maar als er dan een fiets verdwenen is dan komt het wel op de club.

En dan heb je een akkoord met de boswachter (na vele mails, telefoon en bezoekjes) en dan krijg je de dag voor de rit toch nog aanpassingen door. Wie gaat dan zo kort op de bal zijn route nog aanpassen en de pijlen verhangen?

Dus meer regeltjes, meer risico,... zal de meeste van ons afschrikken.
Plaats reactie