10/06/2023 - 2é Dendermarathon - Nederhasselt

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Piejee
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2023 10:01

Re: 10/06/2023 - 2é Dendermarathon - Nederhasselt

Bericht door Piejee »

Qua parcours heb ik toch een andere mening: veel te veel te smalle paadjes langs (prikkel)draad / betonnen paaltjes of nog erger: tussen draad

Moderne MTB's hebben bredere sturen en dit is dan ook gewoon gevaarlijk.

Was mijn eerste TT in Oost-Vlaanderen en als dit de norm is daar dan zal het ook de laatste geweest zijn. Dit is ook de allereerste keer dat ik vroeger ben binnengereden omdat ik het echt beu was
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Re: 10/06/2023 - 2é Dendermarathon - Nederhasselt

Bericht door cowboy peter »

een zaag en het stuur een beetje smaller. Wie heeft begot een stuur nodig van 750mm? Voor wie brede banen wil zijn er momenteel graveltochten. Ook offroad maar zeker niets te technisch, snelheid primeert. Als mountainbiker mag het gerust wat moeilijker of uitdagender zijn, en dan is wat stuurmanskunst of vertrouwen soms wel handig.
Piejee
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2023 10:01

Re: 10/06/2023 - 2é Dendermarathon - Nederhasselt

Bericht door Piejee »

cowboy peter schreef: di 13 jun 2023 13:00 een zaag en het stuur een beetje smaller. Wie heeft begot een stuur nodig van 750mm? Voor wie brede banen wil zijn er momenteel graveltochten. Ook offroad maar zeker niets te technisch, snelheid primeert. Als mountainbiker mag het gerust wat moeilijker of uitdagender zijn, en dan is wat stuurmanskunst of vertrouwen soms wel handig.
Beetje belachelijke reactie aangezien gravelfietsen net een smaller stuur hebben
Er is weinig uitdagend aan te smalle wegen met draad / betonpalen waar uw stuur niet door kan, is alleen gevaarlijk en geen fun aan wat mij betreft. Heb het geluk dat die in mijn streek niet veel voorkomen.
Brede sturen zijn er net gekomen omdat de paden technischer worden -> kortere pen, breder stuur
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: 10/06/2023 - 2é Dendermarathon - Nederhasselt

Bericht door Jochen74 »

Mja, klopt allebei wel een beetje. Maar ik begrijp de opmerking van de zaag wel. Ik heb me zelf laten uitmeten op de fiets en zit van dan veel beter. Daarbij kwam dat ik van 76mm breed stuur eigenlijk naar ideaal 68! moest. Maar dat vond ik te smal en te drastisch. Uiteindelijk cm per cm ingekort tot de klachten weg waren. Nu rij ik met een stuur van 70 mm. Niet smal, niet breed, maar veel comfortabeler op dergelijke ritten. Waar ik vroeger enkel nog prikkeldraad en struiken zag (en voelde) wals ik er nu vlot door.
De opmerking van de gravelroutes klopt ook wel. Ik rij die ook met de mtb en zijn uiteindelijk meer een conditietraining weg van de weg, omdat de banen breder zijn. Net daardoor kunnen gravelsturen ook smaller dan mtb sturen omdat er minder techniek bij te pas komt. Denk ik.
In ieder geval heeft iedereen zijn voorkeur, en jammer dat je het niet leuk vond. Ik kan maar 1 tip geven. Een stuur is niet immens duur. Probeer eens een smaller. Voor mij is het een gigantisch verschil naar comfort, zowel rijden als in het hoofd.
Succes!
Plaats reactie