26.06.2022 - Rouvroy (Fr)

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
filiep72
Mountainbiker
Berichten: 1983
Lid geworden op: ma 06 okt 2008 13:18
Rijdt met: Merida Big Nine Carbon Team '13; Specialized Epic Expert 29" '15

26.06.2022 - Rouvroy (Fr)

Bericht door filiep72 »

Terriltochtje in Noord-Frankrijk.
De grote terril in Rouvroy is verboden terrein geworden. Maar er ligt nog genoeg lekkers om er een mooie tocht van te maken.
Ik ben benieuwd.

Adres: Le rendez-vous est à la salle des fêtes Michel Dumoulin rue du Général De Gaulle à Rouvroy (62) a partir de 6h30.
Afstanden : 20 - 35 - 50 - 65 km
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3031
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: 26.06.2022 - Rouvroy (Fr)

Bericht door Motorbiker »

Eindelijk terug na Corona.

Ritverslag 2018:
Cyclo Club Rouvroy. Bike en koersfiets fun.
Een jarenlange mountainbikepassie bracht ons de afgelopen jaren in minstens 50 Franse localiteiten, ondergebracht in Nord - Pas De Calais, ook wel Pays des Ch'tis genoemd. Grauwe, godvergeten mijnwerkersdorpen die hun verleden als lood in zakken dragen.
Rouvroy - onder voorbehoud dat de zon er iets mee te maken had - heeft iets zorgeloos zuiders, opgeruimds en fleurig, divers en zelfverzekerd.
Zo ook de Cyclo Club Rouvroy die organiseert. De zeventiger jaren feestzaal (naar Vlaamse normen reeds lang klaar voor afbraak) is in Frankrijk een referentie tot ver voorbij Rijsel, maar vooral een haven van hartelijkheid. Zeven inschrijftafels, koffie en gebak attent geserveerd, een gentillesse die je nergens buiten Frankrijk voor 3 euro zal vinden, en als afsluiter een gratis stokbrood, biertje en tombola.
Koning, keizer, burgemeester. Directeur, werkman of chirurg. Jong en oud, rijk of arm... zijn van geen tel binnen het sociaal weefsel van de Fransen.
Met een smile en verder moederziel alleen volg ik de witte pijltjes. Na vijf minuten is het duidelijk: Het assortiment grasmaaiers, snoeischaren, kalk, verf en lint, reeds ingezet door de mannen en vrouwen van C.C. Rouvroy, beloofd niet anders dan een topper in wording. 26km terril, sous-bois en single-track fun zijn ons deel. Hier en daar doorspekt met een stukje urban-jungle, een parkje of twee en een vleugje asfalt. Weinig hoogtemeters, maar als ze komen zijn ze kort, venijnig en in groep.
De eerste lus van de 65, hoofdzakelijk langs het kanaal, drijft het tempo op en laat me tegelijk op adem komen.
Na ravito twee wordt de funfactor opnieuw in eer hersteld. Tweemaal onderbroken door een hardleerse boereslag met moeilijk karakter, en alsof uit het niets, een hoogbouw banlieu met grootstad allures.
De "grande finale" vandaag: de terril met de toren. We nemen hem omgekeerd, via de “loops” heavy in de benen, naar boven. En van de ene platformrug naar de volgende, zwiepend naar beneden. Laatste parel is een aansluitend stuk sous-bois. Ingenieus, ingewikkeld, maar vooral en op eigen verzoek, pedalerend op het randje van kramp.
Onderweg nog Nico en Bart gezien. De laatste - geloof het of niet - volledig in schuim en zweet, want zijne maat had 500AH onder zijn gat.
Aan de meet nog een leuke babbel met Tino.
Meer... moet dat niet zijn.

Ritverslag 2019:
Filiep72
Wij hebben ons wel gejeund. Ze weten van aanpakken, daar in Rouvroy. 100% offroad is overdreven maar ze deden wel hun best. 65 km was de bedoeling maar het warme weer en zero recuperatiestukken deed ons bendeke afkloppen op 53 km. Da was genoeg , kan ik u zeggen. Terrils , sous-bois, parkdoorsteken, speeltuinen langs het kanaal,.....alles was aanwezig. Een tocht naar mijn hart dus , genre Sallaumines, zonder boerendreven. Oké, oké,...de koffiedames waren uiterst vriendelijk maar toch wel aan verjonging toe . Ik kon er daar gelijk enkele van de vélo trekken om achter den toog te staan....(Dimi .....). Spijtig dat we de laatste terril niet op mochten. Tis nochtans één van mijn favorieten. Politiek weeral zekers :-( .
Prachtige rit in een nog beter gezelschap ;-)

Motorbiker:
Met klikken en klakken om 9u30 geland in Rouvroy. En bijna op dezelde manier 5 minuten later weer buiten door een buurtbewoner die la police ging bellen pour toutes ces cons cyclistes, die aan zijn oprit parkeren. Toen hij zag dat ik verschillende dodelijke gevechtstechnieken feilloos beheers, en ook dat ik eigenlijk nog de kwaadste niet ben, schudde hij mij verontschuldigend de hand.
Had die kerel geluk dat hij Dimitri niet voor zich had.
Enfin... ingeschreven rond 9u40 en samen met mijn gedachten vertrokken. Gelukkig was het parcours subliem en was er weinig tijd voor filosoferen. In die mate weinig dat ik - bij wijze van spreken en om jullie duidelijk te informeren - tot aan de arrivé zelfs geen enkele keer aan tetten heb gedacht.
Na 55km doodmoe en zielsgelukkig binnengerold met een krampke of twee. Back on track! Nu de conditie nog.

Tijdens de laatste 10 km waren de mannen van Rouvroy bezig tientallen bomen op het parcours aan te brengen (tegen motorcrossers, en verplicht door de overheid)
De laatste terril: Geen toestemming meer!
berdunnor
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: do 25 nov 2010 20:00
Rijdt met: Cube Ltd Comp

Re: 26.06.2022 - Rouvroy (Fr)

Bericht door berdunnor »

Coole rit, zeer coole rit, maar een terrilrit kan het moeilijk nog genoemd worden. Volgens de organisatie te danken aan de activisten van https://eden62.fr, die er eigenhandig voor zorgen dat vergunning na vergunning voor de terrils wordt ingetrokken. Een laatste vergunning werd nog vrijdag in extremis geweigerd, waardoor de 65 km uiteindelijk beperkt werd tot 58 km. Een zeer kwalijke tendens, waar ook andere organisaties in de streek mee af te rekenen krijgen.
Supersympathieke organisatie wel, drank en pain saucisse was bvb. gewoon gratis, maar uiteindelijk zijn het toch de parcoursen waarvoor je als biker naar de streek afzakt. Er blijft veel bikefun over naast de terrils, zie beschrijving van voorgaande jaren ;). Maar de extra touch om van een grand cru rit te spreken ontbreekt voor mij persoonlijk op deze manier.
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3031
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: 26.06.2022 - Rouvroy (Fr)

Bericht door Motorbiker »

Klopt, terrils zijn verboden terrein, tot grote spijt van de organiserende clubs.
Echter, voor mij volgend jaar zeker opnieuw. Deze tocht is een aaneenschakeling van van alles wat een rit de moeite maakt.
Zonder de kers ok, maar toch een héél lekkere taart. 1 keer aan ...... gedacht.
Plaats reactie