02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
somerse
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 12 mei 2013 15:34

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door somerse »

Bedankt dat ik nog mocht inschrijven aan de start. Heel mooie tocht en het beste uit de streek gehaald! Stukje aan het circuit blijft het leukst.

@hierboven: in deze tijden van Corona is het inderdaad uitkijken voor tegenliggers. Zo lang was het stuk van de toertocht over de Rode lus van Lummen helemaal niet en als je zelf opmerkt dat er een toertocht doorloopt kan je zelf ook wel wat extra uitkijken.
Mijn ervaring is dat een vriendelijke goeiedag veel helpt en iedereen dan wel wat uitwijkt.
Jouw reactie lijkt me compleet overdreven. Als het je dan toch zo stoorde kon je makkelijk omdraaien en een andere lus gaan rijden.
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door _Pe_ »

Heerlijk om nog eens een TT te rijden. En een heel fijne omgeving dan nog met kilometers singletracks. Misschien ontbreken veel hoogtemeters wel, maar de singletracks maken dit gemis meer dan goed. En bovendien een toporganisatie.
tikkes17 schreef:ONGEZIEN!!! er wordt op de Bloso toer in tegenstelde richting gereden, zonder enige verwittiging of waarschuwing. Ik was de Bloso vanb Lummen aan het rijden en ben 5 keer van het pad gereden, zelfs één keer met schade! Dit soort tochten maakt onze geliefde hobby kapot!!
Dit wilde ik inderdaad wel aanhalen. Ik ken de omgeving heel goed en ik denk dat we ongeveer de helft van de blauwe lus van Lummen in omgekeerde richting gereden hebben. Doordat ik bij de eerste starters was heb ik geen problemen gehad maar ik merkte wel dat, naarmate het later en later werd er meer en meer tegenliggers waren. Ik heb onderweg nog tegen mijne fietsmaat gezegd dat het me zou verwonderen of daar geen brokken van kwamen. Voor corona was dit misschien inderdaad 1 van de veiligste plekken in België, maar voor blauwe plekken en bulten op het hoofd denk ik dat het 1 van de gevaarlijkste plekken van België was.

Dit gezegd zijnde denk ik dat je de organisatie hier niet veel kan verwijten. Het is niet dat België zo uitgestrekt is dat je een TT kan samenstellen en geen vaste routes gebruikt. En een vaste route gewoon narijden zou ook belachelijk zijn want dan hoef je geen TT te organiseren. Andere jaren was de rit ongeveer hetzelfde maar toen stelde dit probleem zich niet omdat er gewoon zo goed als niemand op die vaste routes was. Dat is dit jaar wel anders.
Ook de mensen die de vaste route nareden kan je moeilijk iets verwijten. Er zijn 2 mogelijkheden. 1) Misschien wisten de mensen die de bloso route volgden het inderdaad niet. Ik zou niet weten op welke manier de organisatie aan iedere mountainbiker in België kan laten weten dat gedeeltes van de vaste route in omgekeerde richting zullen gereden worden. 2) Of misschien wisten de mensen die de bloso rit volgden het wel maar hebben die dan toch maar besloten om de vaste route van Lummen te gaan rijden. Niet echt slim imo. Maarja, je kan een mens natuurlijk ook niet verwijten van niet het grootste licht te zijn.... :P Ik kan eerlijk gezegd niet begrijpen dat je je niet gewoon hebt omgedraaid en de gele pijlen van de TT gevolgd hebt. Was veel leuker geweest en je had veel minder tegenliggers gehad :wink:

Als je dan toch per se iemand wil verwijten dan denk ik dat je best onze slimme regering verwijt met hun idiote regeltjes. Ik kan begrijpen dat ze een maximum aantal personen opleggen voor een outdoor evenment maar 200 man voor een TT die zich afspeelt over 60 km ](*,) . Maar ja...onze ministers zijn allemaal intelligente mensen die heel lang naar school geweest zijn en weten wat het beste is voor ons :roll: . Belachelijk om te zien hoe ik daar, toen ik terug binnen kwam, helemaal alleen op die weide stond met mijn mondmasker op ](*,) :off:

Je was denk ik trouwens niet de enige persoon die problemen had met deze TT. In het bosje achter het spoor waar Regie Penxten woont was er een flauwe onnozelaar bezig geweest. Er waren er niet minder dan 3 pijlen verdwenen. Toen ik daar aankwam was de organisatie wel al bezig met de pijlen terug te hangen. Dikke chapeau en tot volgend jaar. Hopelijk voor een dan normalere editie.
Laatst gewijzigd door _Pe_ op zo 02 aug 2020 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door Mister No Chaïn »

Het is net heel gebruikelijk dat TT's stukken van een bloso route in de omgekeerde richting doen. Het hangt overal vol met gele pijltjes dus op zich is het ook niet lastig te bedenken dat er een TT bezig is. Dat je dan koppig blijft door rijden snap ik niet. Heel vaak rijd ik zelf de TT maar als dat eens niet is en ik begin mensen te kruisen dan zal ik mijn route wel aanpassen, je hebt 364 dagen per jaar (dit jaar zelfs 365) om die bloso route te rijden zonder verkeer.
Ik ben ook wel wat mensen gekruist, zonder 1 enkel probleem. Als jij niet van het pad wou wijken dan krijgen je natuurlijk problemen.

Maar goed. Het was een mooie toer met veel flowy trails, heb me goed geamuseerd. Het was inderdaad nog is plezant om op een andere locatie te rijden en gewoon de pijltjes te volgen.
Met de fiets aan de hand langs de inschrijving passeren mogen ze van mijn part post corona ook blijven doen. De mensen die je uitspaart omdat de bewaakte fietsenstalling amper gebruikt zal worden kan je ergens aan een extra kassa zetten.
Gebruikersavatar
flipp
Moderator
Berichten: 627
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:19
Rijdt met: Kona Kahuna

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door flipp »

Over de TT zelf :
Zeer goede organisatie. Heel lang getwijfeld om in deze streek te gaan rijden omwille van de huidige coronaproblemen.
Maar ik voelde me heel veilig. De maatregelen werden zeer goed nageleefd. Vertrokken in startblok 9h-9.30h en had een drukte verwacht, maar we hebben onderweg mss maar 10 bikers tegengekomen.
Voor een TT is de huidige maatregel van 200 deelnemers zelfs te streng in mijn ogen. Dus heel jammer voor de organisatie die hier werk in gestoken heeft, want zij zouden meer moeten verdienen.
Ook knap dat sommige tracks blijkbaar wat bijgesnoeid waren ? Knap gedaan, reed fijn
Deze TT al 3 of 4 keer gereden en aangezien ik toch al wat gewend ben kwa MTB-parkoer blijf ik deze graag rijden. Dus hopelijk weer tot volgend jaar =D>

Nog even een minder belangrijke reactie over dat rare bericht van de Bloso in omgekeerde richting te rijden
tikkes17 schreef:ONGEZIEN!!! er
wordt op de Bloso toer in tegenstelde richting gereden, zonder enige verwittiging of waarschuwing. Ik was de Bloso vanb Lummen aan het rijden en ben 5 keer van het pad gereden, zelfs één keer met schade! Dit soort tochten maakt onze geliefde hobby kapot!!
Ik rijd al meer dan 10 jaar toertochten en dit word meer gedaan. En zonder verwittiging ? bij elk paaltje hing een TT pijl !! en jij hebt dan nog niet door dat er hier een TT bezig is ? #-o
Ik zie het probleem ook niet. Hier op de vaste Bloso routes in de Hoge Kempen kan je de lussen in 2 richtingen rijden. Je moet ALTIJD alert zijn voor tegenliggers of andere bosgebruikers zoals wandelaars of ruiters. Als jij denkt dat je voor alles voorrang hebt omdat je op een Bloso parkoer rijd ben jij wel echt degene die in fout zijt.

Maar liever positief eindigen.
We hebben ons goed geamuseerd dankzij de organisatie en het deed zoveel deugd om nog eens pijlkes te kunnen volgen [-o<
Laatst gewijzigd door flipp op zo 02 aug 2020 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jari2057
Mountainbiker
Berichten: 225
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 08:31
Rijdt met: scott scale 730

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door jari2057 »

_Knarf_ schreef:Zalig om nog eens op pijlen te kunnen rijden. Mooie toer. Volgens mij ook redelijk wat stukken met de bosmaaier onder handen genomen.

Heel dik in orde. We zaten volgens mij op één van de corona veiligste plekken van België.
+1zeer goed geamuseerd
Gebruikersavatar
tikkes17
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 25 apr 2013 10:32
Rijdt met: wil alleen bergaf

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door tikkes17 »

flipp schreef:Als jij denkt dat je voor alles voorrang hebt omdat je op een Bloso parkoer rijd ben jij wel echt degene die in fout zijt. [-o<
Beste, ik zeg niet dat je voorrang hebt maar als je een rit hebt op basis van Bloso uitgestippelde toeren volgt, en je bent niet op de hoogte (en verwacht dit zeker en vast in deze tijd niet )van een eventuele toertocht heb je ook niet de mogelijkheid om deze toer zomaar te verlaten, dan is het zeer jammer dat de koerskonijnen u de kant inrijden, uw rug vol schelden en u nog een beetje materiaalkosten geven.
Een kleine vermelding van dit aan de start van dit was wel welkom geweest..

soit, als ik het had geweten had ik mss deze tocht ook wel gereden want de omgeving is er supermooi..
Gebruikersavatar
UltimaVez
Mountainbiker
Berichten: 68
Lid geworden op: do 19 jun 2003 15:49
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR Elite

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door UltimaVez »

Geweldig geamuseerd vandaag, dikke merci aan de organisatie om door te zetten en dit in te richten in deze uitzonderlijke omstandigheden!

@tikkes17: ik hoop niet dat jij diegene bent waarmee ik deze morgen band tegen band gestaan heb omdat jij zogezegd in je recht was en weigerde op het brede pad het andere spoor te nemen aan de juiste kant volgens de weg/mtb code omdat je de bloso pijltjes volgt? Ongelofelijk deze situatie nog nooit meegemaakt!

Ook ik ben vandaag verschillende bikers, buiten deze ene onnozelaar, in tegengestelde richting gepasseerd zonder 1 enkel probleem, je wacht even op smalle stukken of je passeert elkaar op een ander spoor, zo moeilijk is dat niet.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door _Knarf_ »

Ik begrijp het niet echt dat:

- je het fenomeen toertocht kent
- overal pijltjes ziet hangen in tegengestelde richting
- 4 keer in de kant gereden wordt
- en toch nog blijft volharden om tegen de richting van de toertocht in te rijden ? Met het gevolg een 5de keer de kant in gereden te worden met stukken...

Draai dan toch om of weet ik veel. Je weet toch ook dat er een hoop volk in tegengestelde richting gaat blijven afkomen ? Is toch niks plezant aan dat je weet dat er constant tegenliggers komen aandenderen ?
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door _Pe_ »

Nog een streepje vergeten Knarf...

- op een mountainbikeforum achteraf in het topic over toertochten komen reclameren dat wij de zotten zijn die onze sport in een slecht daglicht stellen.

Kijk, ik ben amper 1 keer een tegenligger tegengekomen op een plaats waar het te smal was om te kruisen. We zijn gewooon beiden gestopt. Ik had net dat beetje meer plaats en heb mij in de struiken geplaatst en heb die andere kerel door gelaten. Heel vriendelijk elkaar een goedemorgen gewenst en beiden onze rit verder gezet. Zo kan het dus ook. Zonder op een forum anderen te beschuldigen van cowboys te zijn.
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: 02.08.2020. TT Heusden-Zolder/Lummen

Bericht door Den jjag »

Filmpje van deze TT:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie