CORONA - MAATREGELEN

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
berdunnor
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: do 25 nov 2010 20:00
Rijdt met: Cube Ltd Comp

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door berdunnor »

Door de vele versoepelingen is het begrip van de niet-essentiële verplaatsing volledig uitgehold. Daardoor is er volgens mij in de praktijk geen controle meer mogelijk en worden ook geen gerichte controles meer verricht.
Als je de wagen mag nemen om naar jouw favoriete visput te rijden om daar voor de lol en haak in een vis te boren, durf ik redeneren dat ik mij ook mag verplaatsen om mijn hobby met de mtb uit te oefenen. Mijn hobby is knallen van terrils. Die zijn er niet waar ik woon, dus verplaats ik mij sinds vorige week ook weer met de wagen om te biken.
Is het reglementair? Wie zal het zeggen... Feit is wel dat de kans op het overdragen van besmetting tijdens mijn verplaatsing nihil is en dat bij het rijden alle regels rond social distancing gerespecteerd kunnen worden. Dat lijkt mij het enige juiste criterium om te gaan bepalen of iets wel of niet toegelaten is in de huidige omstandigheden en volgens mij valt het perfect binnen de toegelaten activiteiten zoals voorzien door de Veiligheidsraad...
Donkey@base.be
Mountainbiker
Berichten: 315
Lid geworden op: di 27 okt 2009 13:30
Rijdt met: Cannondale trail 2

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Donkey@base.be »

Door de vele versoepelingen is het begrip van de niet-essentiële verplaatsing volledig uitgehold. Daardoor is er volgens mij in de praktijk geen controle meer mogelijk en worden ook geen gerichte controles meer verricht.
Als je de wagen mag nemen om naar jouw favoriete visput te rijden om daar voor de lol en haak in een vis te boren, durf ik redeneren dat ik mij ook mag verplaatsen om mijn hobby met de mtb uit te oefenen. Mijn hobby is knallen van terrils. Die zijn er niet waar ik woon, dus verplaats ik mij sinds vorige week ook weer met de wagen om te biken.
Is het reglementair? Wie zal het zeggen... Feit is wel dat de kans op het overdragen van besmetting tijdens mijn verplaatsing nihil is en dat bij het rijden alle regels rond social distancing gerespecteerd kunnen worden. Dat lijkt mij het enige juiste criterium om te gaan bepalen of iets wel of niet toegelaten is in de huidige omstandigheden en volgens mij valt het perfect binnen de toegelaten activiteiten zoals voorzien door de Veiligheidsraad...


Ik kan me bij dit standpunt wel aansluiten alleen heb ik er maar 1 bedenking bij : als je gecontroleerd wordt op, zeg maar meer dan 20 km van je woonplaats, dan hangt het van de agent af of hij je erop wijst dat dit geen beperkte verplaatsing is. Het zal ook niet helpen als je bvb gecontroleerd wordt op een volle parkeerplaats. Want daar is het houden van genoeg afstand minder gemakkelijk.

Maar dat het principe van social distancing overal heel belangrijk is zou wel het uitgangspunt moeten zijn. Eerlijk gezegd zie ik nogal wat mensen daar eerder mee in de fout gaan want binnen enkele weken vervaagt voor sommigen misschien de noodzaak eraan en dat speelt dan weer in de kaart van het virus. Dat is zeker zo belangrijk : dus maatregelen en controle daarop zullen ons er moeten blijven aan herinneren wat belangrijk is. Het virus zal terug opflakkeren als we het beginnen te onderschatten.
Donkey@base.be
Mountainbiker
Berichten: 315
Lid geworden op: di 27 okt 2009 13:30
Rijdt met: Cannondale trail 2

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Donkey@base.be »

Dus vanaf volgende week mag er weer met een groep gefietst worden.

Toch enkele bedenkingen daarbij.

Er is per groep een coach nodig die er op toeziet dat social distancing ten allen tijde wordt aangehouden. Ik neem aan dat je nu in het geval je met 4 gaat rijden ook 1 van die 4 de coach is. Wat als men zo'n groepje tegenhoud omdat de regels niet nageleefd worden. Gaat men dan enkel de coach aanspreken ? Als men geen coach aanduidt worden dan alle samenrijders beboet bij niet naleven van de maatregelen?

Kan men op smalle wegen wel de afstand houden en wat als groepen mekaar tegenkomen op die smalle wegen. Is het wel veilig om een aantal uren achter mekaar te rijden. Krijgt men dan niet te veel snotdruppels binnen van voorgangers. Praten is blijkbaar iets waarbij men meer druppels kan uitstoten.

Belangrijk is nog : stel bij 1tje wordt corona vastgesteld. Gaat men dan ook de toeristengroep in quarantaine plaatsen na contact tracing. Gaat de contact tracer ook vragen of je in groep gesport hebt ?
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Jemp »

Donkey@base.be schreef:Dus vanaf volgende week mag er weer met een groep gefietst worden.

Toch enkele bedenkingen daarbij.

Er is per groep een coach nodig die er op toeziet dat social distancing ten allen tijde wordt aangehouden. Ik neem aan dat je nu in het geval je met 4 gaat rijden ook 1 van die 4 de coach is. Wat als men zo'n groepje tegenhoud omdat de regels niet nageleefd worden. Gaat men dan enkel de coach aanspreken ? Als men geen coach aanduidt worden dan alle samenrijders beboet bij niet naleven van de maatregelen?

Kan men op smalle wegen wel de afstand houden en wat als groepen mekaar tegenkomen op die smalle wegen. Is het wel veilig om een aantal uren achter mekaar te rijden. Krijgt men dan niet te veel snotdruppels binnen van voorgangers. Praten is blijkbaar iets waarbij men meer druppels kan uitstoten.

Belangrijk is nog : stel bij 1tje wordt corona vastgesteld. Gaat men dan ook de toeristengroep in quarantaine plaatsen na contact tracing. Gaat de contact tracer ook vragen of je in groep gesport hebt ?
De coach / wegkapitein is verantwoordelijk voor de groep. Hij kan dus ook aansprakelijk gesteld worden. Niet enkel voor het niet naleven van de regels tijdens de rit maar ook voor de eventuele gevolgen ervan (corona besmetting bij één van de groepsleden en eventuele fatale gevolgen). Dus, indien je niet verzekerd bent vanuit de sportclub om wegkapitein te zijn, niet doen. Het zou wel eens erg belangrijke gevolgen kunnen hebben!

Best nog even alleen of met 2 blijven rijden (3 vindt ik zever. Die 3de gaat half achter / half tussen de 2 voorste rijden en krijgt dus alles binnen wat zij uitstoten. 4 was logischer geweest. Dan blijft men gemakkelijk 'per 2'. Maar dit is mijn persoonlijke visie).
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door TaurineR »

Ons beschermen tegen corona zou hetzelfde moeten zijn als het verkeer op straat.

Verkeer houd ook gevaren en risico's in, en toch maken we allen er gebruik van.
Maar mits een paar eenvoudige basisregels (iedereen rechts rijden, verkeerslichten) loopt dit erg goed.

Ik denk dat ieder zich op een eenvoudige manier kan beschermen, en al de rest is politieke bemoeizucht en bla bla...
Uiteindelijk is het niet meer dan een ergere vorm van griep. Laat ons ook raar naar handelen.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door _Knarf_ »

Mij is het ook niet duidelijk of je nu met een vriendengroep mag gaan fietsen of niet.


In de regels, en op cyclingvlaanderen staat heel duidelijk : enkel in clubverband, met een coach (wegkapitein), en NIET met een vriendengroep.

Wegkapitein moet zo een belgische band rond zijn arm hebben. Met "wegkapitein" in het gele gedeelte. En moet zo een verkeersbordje van wielerwedstrijden bijhebben.



Wuyts komt dan op TV doodleuk vertellen dat vriendengroepen wel mogen... Ja wat is het nu ? En vooral... Welk van de 2 heeft de agent gezien/gehoord die u tegen houdt ?



De zoon mag hier terug een beetje (social distancing) gaan basketten buiten bij de club, met coach. Met zéér duidelijke vermelding dat ze niet zomaar op het plein mogen gaan shotten zonder begeleiding/onder vrienden.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door _Knarf_ »

Degene die wegkapitein wilt zijn moet inderdaad ne goede zot zijn.
Verantwoordelijkheid dragen voor alles. Accident, corona, iemand die niet op het fietspad rijdt (en een accident krijgt), ...
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door i-Mac »

Jemp schreef:
Donkey@base.be schreef:Dus vanaf volgende week mag er weer met een groep gefietst worden.

Toch enkele bedenkingen daarbij.

Er is per groep een coach nodig die er op toeziet dat social distancing ten allen tijde wordt aangehouden. Ik neem aan dat je nu in het geval je met 4 gaat rijden ook 1 van die 4 de coach is. Wat als men zo'n groepje tegenhoud omdat de regels niet nageleefd worden. Gaat men dan enkel de coach aanspreken ? Als men geen coach aanduidt worden dan alle samenrijders beboet bij niet naleven van de maatregelen?

Kan men op smalle wegen wel de afstand houden en wat als groepen mekaar tegenkomen op die smalle wegen. Is het wel veilig om een aantal uren achter mekaar te rijden. Krijgt men dan niet te veel snotdruppels binnen van voorgangers. Praten is blijkbaar iets waarbij men meer druppels kan uitstoten.

Belangrijk is nog : stel bij 1tje wordt corona vastgesteld. Gaat men dan ook de toeristengroep in quarantaine plaatsen na contact tracing. Gaat de contact tracer ook vragen of je in groep gesport hebt ?
De coach / wegkapitein is verantwoordelijk voor de groep. Hij kan dus ook aansprakelijk gesteld worden. Niet enkel voor het niet naleven van de regels tijdens de rit maar ook voor de eventuele gevolgen ervan (corona besmetting bij één van de groepsleden en eventuele fatale gevolgen). Dus, indien je niet verzekerd bent vanuit de sportclub om wegkapitein te zijn, niet doen. Het zou wel eens erg belangrijke gevolgen kunnen hebben!

Best nog even alleen of met 2 blijven rijden (3 vindt ik zever. Die 3de gaat half achter / half tussen de 2 voorste rijden en krijgt dus alles binnen wat zij uitstoten. 4 was logischer geweest. Dan blijft men gemakkelijk 'per 2'. Maar dit is mijn persoonlijke visie).
Met deze vragen klop je misschien best even aan bij de VWB. Die hebben ervaring met verantwoordelijkheid via hun verzekering. Volgens mij kan je als kapitein niet verantwoordelijk gesteld worden. De meeste clubs zijn ook een VZW (en verzekerd hiertegen).
Donkey@base.be
Mountainbiker
Berichten: 315
Lid geworden op: di 27 okt 2009 13:30
Rijdt met: Cannondale trail 2

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Donkey@base.be »

bedankt voor alle reacties , ik vind het goed dat we er allemaal voor mekaar de nodige open vragen , bedenkingen enz in stellen en mogelijke antwoorden suggereren. Ik sport meestal alleen en postte eigenlijk eerder om een en ander voor iedereen aan te kaarten. In deze tijden kunnen we beter nadenken voor we iets zomaar doen omdat het zogezegd mag . Topprioriteit is eenieders gezondheid en daarvoor mag je nooit te egoistisch zijn. We kennen allemaal uiteraard de voorheen plezantere manieren om onze sport te beoefenen maar het voornaamste is nu dat we de sport nog kunnen beoefenen.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door KrisMaes76 »

Ik ga ook nog even de kat uit de boom kijken tot het duidelijk is wat voor gevolgen je als wegkapitein kan krijgen, 20 man vind ik eigenlijk nogal veel in deze omstandigheden, wij rijden meestal met 5-6 man en dat vind ik voor een niet-pattattenveld MTB rit wel het maximum.

Maar tzal dus bij ons nog effe met max 3 man zijn
Plaats reactie