CORONA - MAATREGELEN

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Free_ltd »

Er wordt toch al heel zachtjes gefluisterd dat het aan het afvlakken is. Laten we hopen dat dit zo is.
Al bij al kunnen we klagen en zagen, maar op zich doet België het helemaal niet slecht.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Mister No Chaïn »

Free_ltd schreef:Er wordt toch al heel zachtjes gefluisterd dat het aan het afvlakken is. Laten we hopen dat dit zo is.
Al bij al kunnen we klagen en zagen, maar op zich doet België het helemaal niet slecht.
Goh, vind je? We hadden voorsprong op landen als Italië en hebben het nagelaten om al vroeger in te grijpen. Ga in de krokus maar lekker skiën in Italië, vliegtuigen screenen was weken lang niet nodig. Zelfs nadat het land in (semi) lockdown ging gebeurde dit nog niet.
In 199 landen zijn er corona besmetten en op basis van het aantal doden per miljoen inwoners staan we op een 8e plaats. En dan staan Andorra en San Marino nog boven ons hé. Slecht en goed zijn relatieve begrippen zeker.
Afbeelding
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door _Knarf_ »

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat ieder land in dezelfde val trapt. Ze zien wat er in andere landen gebeurt, en toch...

Over 2 weken vallen er hier ook gewoon net zoveel doden per 100.000 inwoners als Italië. Hopelijk niet, maar ik zie niet in waarom niet.


Dat ze gewoon geen cijfers over elkaar kunnen leggen dan ook niet. In het begin in China waren er 4% overlijdens. Niet veel erger dan de griep zeiden ze dan. Zoek maar eens op wat de griep als percentage heeft. Dat begreep ik toen ook al niet. En het blijft maar duren dat je wiskundig heel eenvoudig kan aantonen dat het a is, en toch zeggen ze b.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door triumph_st »

Zakenman en opiniemaker Philip Roose zit in quarantaine op Sicilië: “België maakt helaas dezelfde fouten als Italië”
Joël De Ceulaer 30 maart 2020

'Ik denk niet dat Maggie De Block ooit nog minister kan worden. Mensen die alarm sloegen, zette zij weg als dramaqueens.'
rv 'Ik denk niet dat Maggie De Block ooit nog minister kan worden. Mensen die alarm sloegen, zette zij weg als dramaqueens.'
Philip Roose, een Vlaming in Italië, trok begin februari al aan de alarmbel. Maar toen luisterde niemand. Ook nu is hij erg pessimistisch. “De crisis is nog niet begonnen.”
“Ik reis al vijftien jaar de wereld rond”, zegt Philip Roose. “En in Azië valt het mij al lang op dat ze daar met het SARS-virus de mentale switch hebben gemaakt. Een mondmasker dragen is daar niet uitzonderlijk. Men doet het om anderen niet ziek te maken en om zelf niet ziek te worden. Daar gaat Europa ook naartoe. Vandaag zegt men in België nog altijd dat het niet nodig is, maar geloof me: dat zal veranderen.”

Philip Roose woont met zijn Italiaanse vrouw en hun drie kinderen op Sicilië. Hij is exportmanager van een wijndomein, maar de Vlaamse lezer kent hem als co-auteur van het boek Bella Figura, een cursus Italië voor beginners, en als opiniemaker op Doorbraak.be. Roose behoorde tijdens zijn studententijd tot de club van N-VA’ers Theo Francken en Sander Loones, en is een kritische waarnemer van de partij. Vandaag is hij vooral snoeihard voor het Belgische beleid.

“Ik heb altijd gezegd dat België op Italië lijkt”, vertelt hij tijdens een videogesprek met De Morgen. “Dat blijkt nog maar eens. België maakt helaas dezelfde fouten als Italië. Men heeft het virus totaal onderschat en veel te laat ingegrepen. Ik probeer al sinds begin februari de mensen te waarschuwen. Ik heb bijvoorbeeld geregeld contact met econoom Ivan Van de Cloot, die dan ook snel alarm heeft geslagen. Maar niemand luisterde. Men is nu pas bezig met het verhogen van de testcapaciteit, de ziekenhuizen waren aanvankelijk niet voorbereid, en men is veel te laat naar een lockdown gegaan. Mocht men dat een week vroeger hebben gedaan, dan had België op het einde van deze epidemie meer dan de helft minder doden kunnen hebben. Drie weken vroeger en men had 95 procent van de doden kunnen vermijden.”

België maakt helaas dezelfde fouten als Italië. Men heeft het virus totaal onderschat en veel te laat ingegrepen

Er heerst bij velen, zelfs in de Financial Times, nochtans de indruk dat ons land het al met al nog niet zo slecht doet.

Philip Roose: “De bloemen worden aan de meet uitgedeeld, dus laten we daar nog mee wachten. Mensen die snel alarm sloegen, werden door minister van Volksgezondheid Maggie De Block weggezet als dramaqueens (toen dokter Marc Wathelet op 28 februari in een open brief aan De Block opriep tot meer bezorgdheid, noemde ze hem op Twitter een ‘drama queen’; een tweet die ze ondertussen gewist heeft; nvdr.) Dat is ongelofelijk grof. Het vat voor mij de Belgische politiek van de voorbije twintig jaar samen: arrogantie, middelmaat en kortetermijndenken. Nu zien we wat daar het gevolg van is.”

Een screenshot van de bewuste 'dramaqueen'-tweet van Maggie De Block, die intussen is verwijderd.

Wat had De Block moeten doen?

“Als ik minister ben en er komt een epidemie op mijn land af, dan zou ik eens nadenken welke landen daar ervaring mee hebben. Dan weet je meteen: Singapore en Zuid-Korea hebben het SARS-virus meegemaakt. En dan ligt het voor de hand dat je contact opneemt met die landen, om advies te vragen, om te vragen of ze eventueel een consulent kunnen sturen. Dat is toch de basis?”

Wat vond u ervan dat N-VA en PS geen regering van nationale eenheid hebben kunnen vormen?

“Ik vind het ironisch dat de mensen die vinden dat l’union fait la force daarvoor hebben gezorgd. Het is jammer, want een regering met een meerderheid aan beide kanten van de taalgrens had de bevolking beter kunnen mobiliseren. Politici moeten nu leiderschap tonen, en ook onpopulaire keuzes durven te maken. Vlaanderen heeft volgens mij de kans gemist om in deze crisis de leiding te nemen.”

Zou Bart De Wever een goede premier zijn geweest?

“Dat was geen goed idee geweest, denk ik. Daarvoor is hij te controversieel in het zuiden van het land, net zoals Paul Magnette in Vlaanderen te controversieel zou zijn. Ik vind Sophie Wilmès erg zwak, in feite is zij een omhooggevallen schepen, maar van mij mag ze blijven zitten, als ze bijvoorbeeld elke dag krachtig zou communiceren, samen met Marc Van Ranst. In Italië spreekt premier Guiseppe Conte elke dag het land toe.”

'Misschien heeft de PS het imago van Theo Francken gebruikt om niet met N-VA in zee te gaan. Ik heb hem daarvoor ooit gewaarschuwd.'
rv 'Misschien heeft de PS het imago van Theo Francken gebruikt om niet met N-VA in zee te gaan. Ik heb hem daarvoor ooit gewaarschuwd.'
Zou N-VA vandaag de prijs niet betalen voor de val van de regering-Michel na de Marrakesh-crisis?

“Ik denk dat men bij de PS het imago van Theo Francken misschien wel gebruikt om niet met N-VA in zee te gaan. Ik heb Theo daarvoor ooit nog gewaarschuwd: dat hij een probleem voor de partij zou worden als hij zich te rechts zou positioneren. Mocht hij een milder imago hebben, zou het misschien vlotter gegaan zijn. Maar goed, ik vermoed dat vooral de liberalen het fijn vinden dat ze in een zetel zitten, met al die ministerposten. En over een paar maanden kunnen ze de regering uitbreiden tot een Vivaldi-coalitie.”

Denkt u dat?

“Ik sluit het niet uit. En dan kan Gwendolyn Rutten minister worden en zit ze safe voor nog eens vijf jaar. Want haar partij zit in een neerwaartse spiraal. En de verkiezingen voor haar opvolger als Open Vld-voorzitter zijn al uitgesteld. En er moeten toch wissels worden doorgevoerd. Ik denk niet dat Maggie De Block dit politiek overleeft en ooit nog minister kan worden.”

Ook de maffia profiteert van de crisis, door krediet te verstrekken aan bedrijven en zo in de normale economie te infiltreren

Hoe is de toestand daar bij u op Sicilië?

“Vanuit medisch oogpunt valt het hier nogal mee. Het probleem is hier dat veel mensen van dag tot dag leven, omdat ze in het zwart werken of elke dag met hun groenten op de markt staan, wat nu niet meer kan. Als dit nog een maand duurt, zal het erg onrustig worden. In Palermo zijn er al groepen die een supermarkt probeerden te plunderen, maar nu is er politiebewaking. Ook de maffia profiteert van de crisis, door krediet te verstrekken aan bedrijven en zo in de normale economie te infiltreren.”

Weet men al wat er precies misging in Lombardije?

“Wel, men heeft de zaak daar totaal onderschat. Want vergis u niet: Lombardije is een topregio, en scoort in de OESO-tabellen zelfs beter dan Vlaanderen. Maar er leeft een grote Chinese bevolking, sinds twintig jaar ongeveer, die winkels uitbaat waar spullen uit China worden verkocht. Een andere factor is de cultuur: veel Italianen leven samen met hun ouders, er wordt veel gekust. In Bergamo is nog een voetbalwedstrijd gespeeld met 40.000 toeschouwers, waarvan we nu weten dat het een echte virusbom was.”

Ik zie op uw tijdlijn op Twitter dat sommige Italianen de vlag van de Europese Unie verbranden.

“Ik ben niet tegen de Europese Unie, maar ben wel altijd kritisch geweest. Nu merk ik dat mijn liberaal-progressieve vrienden, de wereldburgers zeg maar, ook kritisch worden. Italië voelt zich in de steek gelaten door de Europese Unie. De economie zal hier naar schatting een dreun krijgen van meer dan 600 miljard euro.”

De drie N-VA’ers hebben in het Europees Parlement tegen een pakket aan steunmaatregelen gestemd omdat Wallonië meer kreeg dan Vlaanderen.

“Dat getuigt van een kruideniersmentaliteit, vind ik. Om te beginnen gaat het om peanuts, een bedrag van ongeveer 37 miljard, waarvan een paar miljoenen voor België, dus dat stelt weinig voor. En als het over een sociaal-economisch fonds gaat, is Wallonië nu eenmaal de armere regio. Als men het geld voor coronamaatregelen gebruikt, is de verdeelsleutel niet correct. Maar nog eens, het gaat om een verwaarloosbaar bedrag.”

Hebt u nog advies voor Vlaanderen?

“Ik vind dat de pers veel kritischer moet zijn. Als je naar de VRT kijkt, is dat bijna een doorgeefluik van regeringsmededelingen geworden. Waar is de tijd van Walter Zinzen, toen de journalist zijn dossiers nog beter kende dan de minister? Voorts vind ik het zeer zorgwekkend dat mensen in rusthuizen blijkbaar onder druk worden gezet om een document te tekenen waarin staat dat ze niet meer naar het ziekenhuis willen als ze het virus krijgen. Maar het belangrijkste advies is nu: testen, testen, testen. En de zwakke groepen maximaal beschermen. Want dit gaat nog vele maanden duren.”

Hoe gaat het met uw familie daar in Italië?

“Wij stellen het goed. Ik ben technisch werkloos, maar heb gelukkig geen financiële problemen. Ook mijn schoonouders, die twee verdiepingen lager wonen, stellen het goed. Al zal het nog even duren voor we weer elk weekend bij hen kunnen lunchen.”
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Mister No Chaïn »

De EU kost handen vol geld en in een crisis als deze deed elk land zijn eigen zin. Wat is het nut dan nog??
Financiële steun van de Europese Unie voor de strijd tegen COVID-19:

250 miljoen euro voor Tunesië.
450 miljoen euro voor Marokko.
25 miljoen euro voor Wallonië
6 miljoen euro voor Vlaanderen
En de zot werkte verder, tenzij hij niet op technische werkloosheid zat :)
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door BertG »

Mister No Chaïn schreef:De EU kost handen vol geld en in een crisis als deze deed elk land zijn eigen zin. Wat is het nut dan nog??
Financiële steun van de Europese Unie voor de strijd tegen COVID-19:

250 miljoen euro voor Tunesië.
450 miljoen euro voor Marokko.
25 miljoen euro voor Wallonië
6 miljoen euro voor Vlaanderen
En de zot werkte verder, tenzij hij niet op technische werkloosheid zat :)
Waar haal jij die cijfers?
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Mister No Chaïn »

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200328_04905518" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding

Geen idee wat de bron is van de laatste. Zo'n cijfers komen nu eenmaal niet terecht op vrt nieuws.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door Jemp »

Sinds wanneer is dit forum een politieke tribune? Gelieve deze discussies aan te gaan op de vele fora die hiervoor bedoeld zijn.

Laten we dit hier voorbehouden voor fiets gerelateerde punten (en ja ik weet dat alles aan alles hangt, maar ...)
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door julie »

Inderdaad wat een gezaag en gezever [-X

Goed artikeltje verschenen dat het oppassen is om te intensief te sporten als men het coronavirus heeft, maar dat lijkt mij toch eigenlijk ook wel duidelijk dat je niet gaat sporten als je iets onder de leden hebt?
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: CORONA - MAATREGELEN

Bericht door bip bip »

julie schreef:Inderdaad wat een gezaag en gezever [-X

Goed artikeltje verschenen dat het oppassen is om te intensief te sporten als men het coronavirus heeft, maar dat lijkt mij toch eigenlijk ook wel duidelijk dat je niet gaat sporten als je iets onder de leden hebt?
intensief sporten is momenteel voor iedereen afgeraden omdat men na een (te) stevige workout iets vatbaarder is voor ziektes .
Plaats reactie