08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
Andy_LA
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: do 13 jan 2005 11:51
Rijdt met: Specialized Chisel Expert

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door Andy_LA »

Ik lees erg goede dingen over deze tocht, en ben dan ook geneigd om eens de verplaatsing te maken vanuit de Vlaamse Ardennen.

Maar blijkbaar was het vorig jaar wel een heel zware editie. Ik dacht dat deze streek zandgrond heeft, die elke nattigheid aankan... Blijkbaar niet dus :-D

Ook nu is het een natte winter. Moet ik ook nu vrezen voor baggerwerk? Ik ben niet bang van wat modder, maar sta liever niet (meer) met mijn fiets bij de hersteller na elke toertocht :wink:

Dank voor een update ivm staat van het parcours. Inclusief hoogtemeters, daar ben ik wel benieuwd naar :-k
Donkey@base.be
Mountainbiker
Berichten: 315
Lid geworden op: di 27 okt 2009 13:30
Rijdt met: Cannondale trail 2

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door Donkey@base.be »

@Andy_La : Ik heb de editie van vorig jaar gereden. Het is dat weekend rampzalig geweest qua neerslag. Regen, natte sneeuw enz. Ik volg dit jaar ook weer de weersverwachtingen op de voet. Voorspellingen geven een minimum aan neerslag , 1mm, op zaterdag en de 3 dagen er voor valt er niks. Het is daar in Balen wel degelijk zandgrond maar al wat er op de dag van de tocht valt komt in die bovenlaag te zitten. Ik ben er nogal zeker van dat dit zowat ideale omstandigheden gaan zijn deze keer. Vorig jaar is er veel meer neerslag geweest vlak voor en tijdens de tocht. Na halfweg vorig jaar ben ik overgeschakeld op de 25km toer. Het was zelfs vanaf dan erg zwaar. Met de huidige weersvoorspellingen gaat het deze keer meevallen. Ik rij de laatste 15 jaar bijna elk jaar de Balen-keiheuvel toertocht. Vorig jaar was echt het zwaarste wat ik daar heb meegemaakt. Mijn idee van de afgelopen maand, gebaseerd op waarnemingen KMI, is dat het tamelijk droog is geweest. Dat merk je ook wel als je elke week een toertocht rijd. Enkel veel neerslag kort voor of tijdens de tocht maken vele parcoursen tot een brij. Dat geldt zelfs op zandgronden. Ik heb het meegemaakt op meer dan 1 toertocht in de kempen. Balen-keiheuvel staat in mijn top 5 van lievelingsomlopen. Bij leven en welzijn zak ik volgende zaterdag af naar de keiheuvel. Dat welzijn is nog niet absoluut zeker want heb gisteren mijn ribben bezeerd. Maar als Toon Aerts daar een veldrit mee kan afwerken moet dat voor mij ook mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
flipp
Moderator
Berichten: 627
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:19
Rijdt met: Kona Kahuna

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door flipp »

Ondergrond zal wss goed zijn dit jaar.

Vragen naar hoogtemeters is een beetje een overbodige vraag als je wat logisch nadenkt.....
Gebruikersavatar
CE_
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 08 dec 2013 15:41
Rijdt met: Scott Spark rc

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door CE_ »

Is er ook maar 1 bevoorrading voor de 59 km ?
Dan weet ik of ik extra gellekes moet meepakke :-D
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door fishie »

Donkey@base.be schreef:Bij leven en welzijn zak ik volgende zaterdag af naar de keiheuvel. Dat welzijn is nog niet absoluut zeker want heb gisteren mijn ribben bezeerd. Maar als Toon Aerts daar een veldrit mee kan afwerken moet dat voor mij ook mogelijk zijn.
Tuurlijk datte! We zijn toch geen sjotters hé!
bietho
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 01 feb 2016 12:04

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door bietho »

Wat betreft de bevoorrading, er is er maar 1 op alle afstanden, maar wel een goei.
Zaterdag en zondag (in de regen) de toer gereden, baggeren was het niet, enkel een dun slijklaagje.
Volgens de weersvoorspelling is het vanaf morgen droog tot zaterdagnamiddag, en dan zelfs heel miniem.
Dus het parcour gaat er heel goed bij liggen. Hoogtemeters zijn er niet zoveel, +-100m, licht heuvelachtig, +- 8 steile klimmetjes tussen de 6 en 4 meter hoogteverschil.
Morgenavond de avondrit rijden, donderdag en vrijdag afpijlen, telkens erna geef ik nog een update over de toestand van het parcour, eigenlijk weet ik nu al bijna dat het goed zal zijn.
Gebruikersavatar
Andy_LA
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: do 13 jan 2005 11:51
Rijdt met: Specialized Chisel Expert

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door Andy_LA »

Donkey@base.be schreef:@Andy_La : Ik heb de editie van vorig jaar gereden. Het is dat weekend rampzalig geweest qua neerslag. Regen, natte sneeuw enz. Ik volg dit jaar ook weer de weersverwachtingen op de voet. Voorspellingen geven een minimum aan neerslag , 1mm, op zaterdag en de 3 dagen er voor valt er niks. Het is daar in Balen wel degelijk zandgrond maar al wat er op de dag van de tocht valt komt in die bovenlaag te zitten. Ik ben er nogal zeker van dat dit zowat ideale omstandigheden gaan zijn deze keer. Vorig jaar is er veel meer neerslag geweest vlak voor en tijdens de tocht. Na halfweg vorig jaar ben ik overgeschakeld op de 25km toer. Het was zelfs vanaf dan erg zwaar. Met de huidige weersvoorspellingen gaat het deze keer meevallen. Ik rij de laatste 15 jaar bijna elk jaar de Balen-keiheuvel toertocht. Vorig jaar was echt het zwaarste wat ik daar heb meegemaakt. Mijn idee van de afgelopen maand, gebaseerd op waarnemingen KMI, is dat het tamelijk droog is geweest. Dat merk je ook wel als je elke week een toertocht rijd. Enkel veel neerslag kort voor of tijdens de tocht maken vele parcoursen tot een brij. Dat geldt zelfs op zandgronden. Ik heb het meegemaakt op meer dan 1 toertocht in de kempen. Balen-keiheuvel staat in mijn top 5 van lievelingsomlopen. Bij leven en welzijn zak ik volgende zaterdag af naar de keiheuvel. Dat welzijn is nog niet absoluut zeker want heb gisteren mijn ribben bezeerd. Maar als Toon Aerts daar een veldrit mee kan afwerken moet dat voor mij ook mogelijk zijn.
Dat is duidelijk, dank U!

:-D
flipp schreef:Ondergrond zal wss goed zijn dit jaar.

Vragen naar hoogtemeters is een beetje een overbodige vraag als je wat logisch nadenkt.....
Ja sorry, ik ben helemaal niet van de streek, en ik lees "Keiheuvel". Dan dacht ik misschien aan 10 keer een heuvel op en af en kweetniethoeveel hoogtemeters :wink:
Donkey@base.be
Mountainbiker
Berichten: 315
Lid geworden op: di 27 okt 2009 13:30
Rijdt met: Cannondale trail 2

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door Donkey@base.be »

@Andy_LA : die heuvels zijn van de grootte van een stevige kei. Er zijn er bij waarop redelijk wat zand ligt. Het zijn er volgens mij wel meer dan 10. Je hebt volgens mij geen enkele beklimming die minuten duurt. Dus inderdaad : hoogtemeters zijn er in de zanderige kempen niet enorm veel te halen. Maar soms moet je wel eens een zandduin op en af rijden en voelt dat wel zwaar aan. Afhankelijk van het gekozen parcours schat ik wel dat je zandduin(en) moet overwinnen.
bietho
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 01 feb 2016 12:04

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door bietho »

Vandaag het gedeelte in de keiheuvel ( avondtocht) gereden, hier en daar stonden nog wat plassen, maar gemakkelijk te vermijden, als het droog blijft zoals de weervoorspelling is gaat er vrijdag en zaterdag geen water meer te zien zijn op het parcour, en alle paadjes zullen goed bollen. De laatste 3 km voor de bevoorrading moeilijk(technisch) gedeelte zijn wel intensief en zullen de meeste content zijn om even te kunnen uitblazen aan de bevoorrading.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: 08.02.2020 - Balen-Keiheuvel

Bericht door patje2 »

Verleden jaar enkel de avond rit gereden die was toen best te doen geen slijk wel sneeuw. Maar inderdaad de volgende ochtend regen en dooi
Plaats reactie