08 - 11.11.2019 - Mol - Sunparks Mountainbikeweekend 2019

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
GS8630
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: do 01 nov 2018 10:22

Re: 08 - 11.11.2019 - Mol - Sunparks Mountainbikeweekend 201

Bericht door GS8630 »

Zondag onderuit gereden door een pipo die het tof vond om op een single-track voorbij te steken!!!
Als er geen plaats is blijf dan achter!!! Die mannen racen precies als hun leven er van af hangt!!!
Het is nog altijd een toertocht hé en GEEN RACE!!!
Wil je racen ga dan naar een strandrace of zo er zijn er bijna ieder weekend in Nederland, België of Frankrijk!!!
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: 08 - 11.11.2019 - Mol - Sunparks Mountainbikeweekend 201

Bericht door _Pe_ »

GS8630 schreef:Zondag onderuit gereden door een pipo die het tof vond om op een single-track voorbij te steken!!!
Als er geen plaats is blijf dan achter!!! Die mannen racen precies als hun leven er van af hangt!!!
Het is nog altijd een toertocht hé en GEEN RACE!!!
Wil je racen ga dan naar een strandrace of zo er zijn er bijna ieder weekend in Nederland, België of Frankrijk!!!
Zal ik hier eens eventjes advocaat van de duivel spelen...
eerst en vooral wil ik zeggen dat, alhoewel ik GS8630 hier quote, ik het helemaal op wat hij voorgehad heeft. Ik weet niet wat er precies gebeurd is want ik was er niet bij, maar er moet me toch iets van het hart.
GS8630 heeft helemaal gelijk. Het is GEEN RACE en het feit dat hij onderuit gereden is kan gewoon niet... MAAR, er zijn niet alleen mensen die denken dat het een race is. Er zijn ook mensen die er echt een zondagsuitstapje van maken en onderweg nog gezellig wat zitten te keuvelen met een vriend die voor of achter hun rijdt en hun er niks van aantrekken dat ze een serieuze file achter hun aan het creëren zijn. Het is teveel gevraagd om 20 centimeter wat naar links of naar rechts te rijden om zodoende toch een beetje plaats te maken voor het snellere verkeer achter hun want : "Het is geen race hé... Ik heb ook betaald. Ik heb ook recht om hier te rijden".
Mijn mening is dat iedereen gaat om zich te amuseren. Iedereen rijdt voor het plezier. De ene zal wat sneller rijden dan de andere, dat is nu eenmaal zo. Enkel met een beetje goodwill VAN BEIDE KANTEN kan iedereen zich amuseren. Ikzelf hoor zeker bij de langzameren. In een single track kan ik door mijn vorige sport wel mijn mannetje staan dus daar zal ik niet snel een file achter mij creëren. Maar moest ik zien dat er iemand achter mij komt die veel en veel sneller is zal ik zeker proberen om die kerel een beetje plaats te geven, zelfs indien dat er eigenlijk niet is. Ik zal daarmee zeker mijzelf niet in gevaar brengen of de doornen inrijden of wat dan ook, maar heel vaak zal die snellere kerel wel langs mij door raken door gewoon even een centimeter of 20 naar rechts te gaan en links een handgebaartje te doen zodat die kerel weet dat ik hem de plaats geef. Mijn ervaring hiermee is dat ik in 90% van de gevallen en dankjewel krijg en nog nooit onderuit gereden ben. Moest ik zien dat ik een heel groepje achter me krijg dat sneller is voel ik me trouwens ook niet te beroerd om me een tiental secondjes aan de kant te zetten om dat groepje voorbij te laten want.... het is GEEN RACE. Ik moet echt niet op tijd thuis zijn of zo. Ik krijg geen beloning als ik 10 seconden sneller binnen ben.

Nogmaals, ik wil GS8630 hier zeker niet viseren. Ik wil zeker niet suggereren dat hij zijn eigen schuld is dat hij omver gereden werd. Ik heb het geval niet gezien.
Wat ik wel weet is dat ik op zaterdag bijna 5 kilometer achter iemand heb gereden tegen een slakkegangetje en dat die kerel gewoon weigerde om ook maar even de indruk te geven van een beetje plaats te willen geven. Op het einde van de singletrack reden we er met een 50tal achter. Voor iedereen die plots verplicht werd om op dat gezapig tempo te rijden was het ook niet echt plezierig. En nee, niet omdat we vonden dat het een race was, maar omdat zo een single track met een beetje tempo nemen net 1 van de fijnste dingen is van het mountainbiken.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: 08 - 11.11.2019 - Mol - Sunparks Mountainbikeweekend 201

Bericht door kenny »

Pe, al eens nagedacht dat die tragere rijders op die manier om de 5 à 10 meter "even" aan de kant moeten. Toertochten zijn voor mensen van ALLE niveaus dus ook de mindere. Als je daar niet mee omkan heb je er niets verloren.
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: 08 - 11.11.2019 - Mol - Sunparks Mountainbikeweekend 201

Bericht door _Pe_ »

Zoals ik eerder al zei, ik hoor zelf bij de minderen. Ik ben vandaag in Rotselaar geweest. Ik heb er een tiental ingehaald en het houdt niet op met 100 die mij ingehaald hebben. Maar ik maak er geen probleem van om eens even aan de kant te gaan. Ik maak er trouwens ook geen probleem van om kilometers achter een langzaam iemand te rijden. Ik zeg enkel dat ik begrijp dat sommigen van de snelleren onder ons zich opjagen wanneer iemand die enorm traag is geen enkele moeite doet om een beetje aan de kant proberen te gaan.
Waarmee ik nog steeds niet gezegd heb dat die snellere het recht heeft om die langzamere omver te rijden want dat heeft die zeker niet.
Plaats reactie