01.05.2019 - Ecques - Fennecs Tour 2019

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Single Tracker
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 16:39
Rijdt met: Superior van bij Velo Timo
Contacteer:

01.05.2019 - Ecques - Fennecs Tour 2019

Bericht door Single Tracker »

Mercredi 1er mai 2019.
Fennecs Tour à Ecques (62).
VTT: 5 parcours de 20,32,42,52 ou 62km. 5€.
Marche: 2 parcours de 6 et 12km. 4€
Rendez-vous à la Salle des fêtes à partir de 7h30.



Een behoorlijk onbekende streek voor mij, nabij St-Omer.

Ik ga deze eens uitproberen. Is "slechts" op een groot uur rijden van thuis.

Filmpje op youtube ziet er niet slecht uit: https://www.youtube.com/watch?v=43GyyO_vwV4

Iemand meer info over deze rit?
Laatst gewijzigd door Single Tracker op di 30 apr 2019 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Single Tracker
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 16:39
Rijdt met: Superior van bij Velo Timo
Contacteer:

Re: 01.05.2019 Ecques - Fennecs Tour 2019

Bericht door Single Tracker »

Afbeelding
speedster930
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: di 04 okt 2016 18:29
Rijdt met: S works epic / Stevens pordoi / S works venge

Re: 01.05.2019 - Ecques - Fennecs Tour 2019

Bericht door speedster930 »

En.....
Hoe is het daar geweest?
Gebruikersavatar
Single Tracker
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 16:39
Rijdt met: Superior van bij Velo Timo
Contacteer:

Re: 01.05.2019 - Ecques - Fennecs Tour 2019

Bericht door Single Tracker »

De tocht in Ecques is behoorlijk goed meegevallen. Door goed op de auto zijn staart te duwen stonden we al na 55 minuten aan de startplaats.

De eerste 15 km begonnen glooiend, met quasi 100% off-road over brede grindpaden in open vlaktes, typisch voor de streek van de Côte d'Opale. Ik zat er wel een beetje mee in dat het heel de tocht zo ging zijn.

Na de eerste bevoorrading kwam er gelukkig verandering in het parcours. Het ging van glooiend naar zéér heuvelachtig. Lange steile klimmen, gevolgd door pijlsnelle afdalingen. Telkens met adembenemend mooie uitzichten, met zicht op prachtige dorpjes in het dal, een oase aan bossen en gigantische koolzaadvelden. De tocht werd alsmaar beter. Er doken nu ook enkele single-tracks op in het parcours en ook een passage door het bos. De hoogtemeters schoten de hoogte in en het was zeer afwisselend. Na de tweede bevoorrading gingen de zwaarste beklimmingen er weer uit, maar het bleef een mooie afwisseling tussen vooral brede grindpaden en enkele single-tracks. Technisch of gevaarlijk was het echter nooit.

Helemaal op het einde kregen we nog een zalige single-track passage in een groot privé-bos, waar we onze techniek wel volledig konden gebruiken, zowel bergop als bergaf. Hier hadden de organisatoren duidelijk veel werk in gestoken. Als afsluiter kon dit wel tellen. Jammer dat er niet meer zo'n stukken in zaten.

Gefinisht met +/- 900 hoogtemeters op de 62 km.

Een echte toprit was dit natuurlijk niet, daarvoor waren er te weinig technische stukken. Veel bos zat er ook niet in, nochtans zijn er in de streek enorm veel bossen. (maar ze mogen er blijkbaar niet in)

Voor een echte toprit in de Côte d'Opale moet je in Tournehem-sur-la-Hem zijn: https://marcassins.fr/
Deze rit wordt wel maar om de twee jaar georganiseerd.
Fritsie
Mountainbiker
Berichten: 1339
Lid geworden op: za 14 okt 2006 22:08
Rijdt met: Trek

Re: 01.05.2019 - Ecques - Fennecs Tour 2019

Bericht door Fritsie »

Volledig akkoord met Single Tracker. Het deel voor de eerste bevoorrading was eerder een gravelbiketocht. Daarna werd het beter en afwisselender met de apotheose op het einde in het bos van Ecques. Daar kregen we een prachtig technisch stuk van ongeveer 3 km. Daar ik heel laat vertrokken ben, reed ik er helemaal alleen. Er van geprofiteerd om dit stuk nog eens te rijden. Gezien het beperkte aanbod op 1 mei, zeker wat de langere afstanden betreft, toch blij dat ik deze gekozen heb. De streek waar je door rijdt is schitterend. Ooit reed ik in dezelfde streek de tocht van Moulle en die vond ik toch minder leuk. Daar kregen we voortdurend grintwegen. De tocht van Tournehem-sur-Hem zal ik toch eens op mijn kalender zetten.
Plaats reactie