Online inschrijven voor toertochten

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Online inschrijven voor toertochten

Bericht door Muntanya »

Ik vraag mij soms af of het niet handiger zou zijn mochten we voor toertochten ons online kunnen inschrijven en betalen. Hierna zou je dan ook de GPX van het parcours krijgen. Soms vind ik het ambetant, zoals laatst in Torhout, bleek het parcours tot zo'n 3km van mijn deur te passeren, ik had daar even goed kunnen inpikken en daarna verder gaan, maar dan was ik niet verzekerd of had ik het pechnummer niet of zou ik me doodschamen als ik even verderop de bevoorrading tegen kwam. Voor de organisatoren is dat ook minder druk de dag zelf, moet je enkel nog de last minutes inschrijven.

Op deze manier kan je het parcours ook al op je GPS zetten zodat verkeerd rijden bij slechte bepijling al uitgesloten is.

Technisch lijkt mij dat zeker mogelijk, volgens mij moet de website van de WVB al niet zoveel aanpassingen hebben om dit mogelijk te maken. Goed idee?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door Free_ltd »

Daar zou ge het de vereniging, die een VZW is en met gratis vrijwilligers werkt, veel meer werk bezorgen. Velen weten wel iemand voor de website te maken en onderhouden, maar dat is niet hetzelfde dan een betalingsluik toe te voegen. Ge kunt dan wel gewoon laten betalen via bancontact of overschrijving, maar dan is er iemand die 1200 of het dubbele aan betalingen moet zien te controleren en die mensen een mail te sturen.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door Muntanya »

Die mails, dat wordt geautomatiseerd hoor...

Het zou integendeel minder werk zijn: niemand moet geld tellen (via BC/Payconiq/SEQR/...), Niemand moet bandjes of bonnekes geven. Het zou toch maar raar zijn dat automatisatie en digitalisering méér werk met zich zou meebrengen :P En niet dat ik te klagen heb, maar de wachtrijen aan de inschrijvingen zouden beperkt zijn.

Voor individuele VZW's en FV's is dat natuurlijk onbegonnen werk, dat lijkt mij eerder iets voor de bonden waar die clubs aangesloten zijn. Die leveren nu ook al de scanners.

In concreto zou het werk extra erin bestaan dat:

1) Voor elke rit de gegevens worden ingegeven: datum, plaats,... Nu moet je ook al een aanvraagformulier invullen, als beide gecombineerd worden is dat geen extra werk.
2) GPX'en uploaden. Als ik mij niet vergis, is in de provincie Oost-Vlaanderen dat verplicht (KML wel), dus ook geen extra werk.
3) Kijken op het einde hoeveel mensen betaald hebben en controleren of de bond dat effectief doorstort.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door patje2 »

Ik ben hier niet echt voorstander van om volgende reden.
1 Ik beslis soms de dag zelf welke ik ga rijden rekening houdend met het weer, waar gaan men vrinden gaan rijden enz,
2 Van lange wachtrijen aan de inschrijving heb ik bijna nog nooit voor gehad.
3 Polsbandje voor controle en noodnr moet je toch nog altijd gaan afhalen aan de start.

Daarentegen in Nederland bestaat dit al langer. Maar daar moet je ook nog gaan inscannen en je polsbandje gaan afhalen.
GPS track kan je soms op een tocht opladen aan de start als je er om vraagt.
Witte79
Mountainbiker
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 15 jan 2018 11:25

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door Witte79 »

patje2 schreef:Ik ben hier niet echt voorstander van om volgende reden.
1 Ik beslis soms de dag zelf welke ik ga rijden rekening houdend met het weer, waar gaan men vrinden gaan rijden enz,
2 Van lange wachtrijen aan de inschrijving heb ik bijna nog nooit voor gehad.
3 Polsbandje voor controle en noodnr moet je toch nog altijd gaan afhalen aan de start.

Daarentegen in Nederland bestaat dit al langer. Maar daar moet je ook nog gaan inscannen en je polsbandje gaan afhalen.
GPS track kan je soms op een tocht opladen aan de start als je er om vraagt.
+1
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door scan »

GGHF en Stany Smol hebben zo een kaartje. Aan de start gewoon laten scannen, betalen en klaar. Niets meer invullen.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door waarnaartoe »

Ik vind dit een fantastisch idee. Je kan idd inpikken waar je wil. =D>
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door Free_ltd »

Muntanya schreef:Die mails, dat wordt geautomatiseerd hoor...

Het zou integendeel minder werk zijn: niemand moet geld tellen (via BC/Payconiq/SEQR/...), Niemand moet bandjes of bonnekes geven. Het zou toch maar raar zijn dat automatisatie en digitalisering méér werk met zich zou meebrengen :P En niet dat ik te klagen heb, maar de wachtrijen aan de inschrijvingen zouden beperkt zijn.

Voor individuele VZW's en FV's is dat natuurlijk onbegonnen werk, dat lijkt mij eerder iets voor de bonden waar die clubs aangesloten zijn. Die leveren nu ook al de scanners.

In concreto zou het werk extra erin bestaan dat:

1) Voor elke rit de gegevens worden ingegeven: datum, plaats,... Nu moet je ook al een aanvraagformulier invullen, als beide gecombineerd worden is dat geen extra werk.
2) GPX'en uploaden. Als ik mij niet vergis, is in de provincie Oost-Vlaanderen dat verplicht (KML wel), dus ook geen extra werk.
3) Kijken op het einde hoeveel mensen betaald hebben en controleren of de bond dat effectief doorstort.
Zoals ik al zei, het is een vzw. Als ge iemand in de groep hebt zitten, die het kan, des te beter. Maar meestal moet ge dit extern laten opzetten en weet niet of ge met €5000 gaat toekomen. Die IT’ers tellen door. Geld dat zo een vzw niet heeft.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door chrisper »

mijn mening is beetje verdeeld

ik heb idd ook al eens aangekaart of zo een online inschrijving niet handig zou zijn
er zijn inderdaad wel voordelen lijkt mij (geen wachtrij, direct gpxje, inpikken waar je wil, enz...)

MAAR...
ik begrijp de vele nadelen ook wel

en dat je dan misschien voor verkeerde tocht inschrijft enz, is jammer en dat kan enkel de organisatie ten goede komen, dus dat vind ik niet erg
maar idd bandje met noodnummer, moeilijker te verwezenlijken door website en extra kosten....

tja,
uiteindelijk bij het aanschuiven voor inschrijving komen er soms ook leuke contacten/gesprekken
EN als iedereen zoveel mogelijk gepast geld meebrengt gaat dat uiteindelijk ook wel vlot
betalen, polsbandje, kaartje scannen en klaar
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Online inschrijven voor toertochten

Bericht door Muntanya »

patje2 schreef:Ik ben hier niet echt voorstander van om volgende reden.
1 Ik beslis soms de dag zelf welke ik ga rijden rekening houdend met het weer, waar gaan men vrinden gaan rijden enz,
In de Kinepolis kan je toch ook nog ter plekke een ticket gaan kopen? Ik zie niet in waarom men de inschrijvingen ter plekke zou afschaffen.
2 Van lange wachtrijen aan de inschrijving heb ik bijna nog nooit voor gehad.
En dat zal dan van bijna nooit naar nooit gaan.
3 Polsbandje voor controle en noodnr moet je toch nog altijd gaan afhalen aan de start.
Na de inschrijving kan je een mail krijgen met noodnummer en betaalbewijs. Er zijn technieken genoeg om die uniek te maken.
Daarentegen in Nederland bestaat dit al langer. Maar daar moet je ook nog gaan inscannen en je polsbandje gaan afhalen.
Dat is al een stap in de goede richting, al biedt dit voor de fietser weinig voordelen. Toont imho enkel aan dat het technisch mogelijk is.
GPS track kan je soms op een tocht opladen aan de start als je er om vraagt.
Daar ben je vet mee als die track tot vlak voor je deur komt... Ik doe dan liever de 50km toer dan 10km heen te fietsen, noodgedwongen de 30km toer te doen en dan 10km terug te fietsen.

Alleen denk ik niet dat het verstandig is die GPX op voorhand te verspreiden aan wie nog moet inschrijven, vandaar dus...
Plaats reactie