Graag jullie mening: chrono tijdens toertocht?

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Plaats reactie
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Graag jullie mening: chrono tijdens toertocht?

Bericht door Restyle »

Zou het leuk zijn als we op bepaalde TT’s zoals bij het enduro concept een tijd meting doen over een bepaald stuk (~8km) en dit dan 2 of 3 keer en dan de tijd optellen en kijken wie de snelste is.
Op die manier kan je rustig de TT rijden met je vrienden maar ook af en toe even het onderste uit de kan halen.
Daarna rij je terug samen verder en kan je een beetje veder praten.

Zou dit een leuk idee zijn of zou dit lijden tot ‘associaal gedrag’?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: TT vraag

Bericht door aresius »

Dat lijkt me niet ideaal aangezien toertochten open staan voor iedereen... ook personen die absoluut geen race ambitie hebben en deze groep zal dan "toch maar in de weg rijden".
Als je dat wil waarom rij je dan geen wedstrijden of chrono's? Daar kan je gas geven en heeft iedereen dezelfde mindset.

Veel personen rijden nu al op deze manier toertochten en het leidt nu al tot asociaal gedrag.
Aangezien veel personen cijfertjes tegenwoordig belangrijk vinden, gaat deze extra tijdsmeting enkel nog meer de boel verzieken.

Voor mezelf rij ik wel soms op die manier maar dan vooral met respect voor anderen op het parcours (zowel de snellere als de tragere).
Op de leuke stukken gas geven en op de saaie verbindingsstukken uitrusten.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: TT vraag

Bericht door Wacky-S »

Het racekonijngedrag buiten beschouwing gelaten ga je ook tegen organisatorische zaken aanlopen. Hoe ga je dit inregelen inzake inschrijvingen (uitdelen en terugname trackers/nummerbordjes,...), nodige hardware/software, mensen die meetposten (begin/einde) moeten bemannen of toezicht erop houden dat ze niet meegepikt worden,...

Je moet er ook altijd mee rekening houden dat de meeste TT's op openbaar domein/weg plaatsvinden. Voor sommige is nu al moeilijk genoeg om zich aan de (verkeers)regels te houden, laat staan als ze zich moeten gaan bewijzen...
Maar uiteindelijk, wat heb je eraan te weten wie de snelste is? Wil je dit graag, doe dan mee aan chrono tochten of wedstrijden...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: TT vraag

Bericht door KrisMaes76 »

Volgens mij kan je strava hier perfect voor gebruiken
WS
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: di 20 mar 2012 18:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

Re: Graag jullie mening: chrono tijdens toertocht?

Bericht door WS »

Strava idd. Bv bij de tt van Huldenberg vorig jaar denk ik stond er in een uitdagend bosje waar geen wandelaars ed rondlopen aangeduid waar een stravasegment begon en eindigde. Wie wil racen kan racen, wie niet wil die rijdt gewoon.
Gebruikersavatar
petruske
Mountainbiker
Berichten: 720
Lid geworden op: za 16 apr 2005 11:49
Rijdt met: trek /specialized

Re: Graag jullie mening: chrono tijdens toertocht?

Bericht door petruske »

maar dan niet ten kosten van tragere bikers
Fritsie
Mountainbiker
Berichten: 1339
Lid geworden op: za 14 okt 2006 22:08
Rijdt met: Trek

Re: Graag jullie mening: chrono tijdens toertocht?

Bericht door Fritsie »

Ofwel rijd je chrono of wedstrijden ofwel toertochten. Meestal probeer ik nu reeds te starten buiten de drukte. Om zolang mogelijk te kunnen genieten neem ik dan ook meestal de langste afstanden die ik rijd op een voor mij aangepast tempo. Voor sommige mensen is mountainbiken presteren, voor mezelf is dit een fantastische natuursport, waarbij ik op een sportieve manier de schitterende natuur rondom mij laat inwerken op mijn zintuigen. Afwisselende, soms technische singletracks al of niet op en neer maken de beleving compleet. Respect voor rijders die vlugger zijn; ik maak met plezier wat plaats indien mogelijk. Het frustreert me wanneer ze op onmogelijke plaatsen toch proberen voorbij te gaan. Vaak zijn dat rijders die opteren voor een kortere afstand en er een speedtocht van maken from start to finish. Elk zijn meug, maar dit voorstel kan alleen maar leiden tot nog meer frustratie. Trouwens het rappe racekonijn moet dan volgens de topicstarter toch langs de kant wachten op zijn vrienden om het volgende stukje weer samen te rijden...
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Re: Graag jullie mening: chrono tijdens toertocht?

Bericht door Restyle »

Ok bedankt voor jullie feedback
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: Graag jullie mening: chrono tijdens toertocht?

Bericht door vani »

Ik zag het ooit op een Waalse toertocht op een klimmetje waar pad breed genoeg was om tragere voorbij te gaan :-) beneden stond Start strava en boven Einde. Nadien wel eens leuk om te kijken naar tijden maar in meeste gevallen zal het veel mensen ergeren denk ik.
Plaats reactie