16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Fritsie
Mountainbiker
Berichten: 1339
Lid geworden op: za 14 okt 2006 22:08
Rijdt met: Trek

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door Fritsie »

Ik wil hier nog even reageren. Blijkbaar heeft de organisatie rekening gehouden met de minder fanatieke, getrainde, technisch onderlegde,... biker en daarom hebben ze hun parcours voor de 30 gezien de streek zeer braaf en weinig uitdagend gemaakt. Een bewuste keuze waar ze achteraf gezien bepaalde reacties die ze kregen waarschijnlijk betreurden, want één van de organisatoren kwam me vertellen dat ze het parcours volgend jaar zouden aanpassen. Mensen uit Vlaanderen zoeken nu éénmaal een meerwaarde, zeker als ze heel wat km moeten rijden. In Wallonië heb ik ook reeds in de streek van Mons/Charleroi ritten gereden die absoluut onder de verwachtingen bleven, waarschijnlijk vanuit hetzelfde standpunt. Ook in deze streek reed ik in het verleden reeds ritten die nog heel wat minder te bieden hadden... ik vermoed echter dat deze organisatie een tweede kans verdient en dat ze hun parcours toch enigszins gaan aanpassen. De bepijling was inderdaad ondermaats (meestal te laat en soms bijna onzichtbaar) en de bikewash was een onbestaande (de persoon die er voor zou zorgen daagde gewoonweg niet op). Beselare was misschien een betere keuze geweest, maar ik vermoed dat Rhines de place to be was, maar dan nog heel wat verder. Volgende week is Ronse inderdaad een toprit. Gezien ik zelf terug aan het opbouwen ben, na een ongewilde inactiviteit vond ik deze rit voor mezelf ok, en op het laatste nog heel wat stervende zwanen opgeraapt (alhoewel ik absoluut geen snelle biker ben).
meester biek
Mountainbiker
Berichten: 638
Lid geworden op: zo 12 okt 2008 10:11
Rijdt met: sensa fiori

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door meester biek »

Op een zondag eens een uitzondering gemaakt gezien de streek en het weer ...
De eerste 35 km veel onbekende stukken voor de wielen geschoven gekregen, niet hetgeen ik had verwacht, maar toch, het was een iets anders. Gelukkig was het laatste deel wel wat ik er had van veracht, en was het de verplaatsing die ik deed wel waard (een 30 km).
De bepijling was idd. ondermaats, maar in Wallonië moet je daar niet van verschieten. Na tien km (al 2 keer met 30 man misreden) gewoon de voorliggers gevolgd en niet (veel) meer misreden.
Ook nog gezocht naar de afspuit (na vraag : une panne technique), niet meer de douche durven proberen en dan maar zo naar huis.
Toch blij dat ik voor deze gekozen heb, in het begin veel onbekend terrein, en op het eind nog 15 km die wel de moeite waard was.
We geven ze nog een kans, toch ...
Gebruikersavatar
s-works 81
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: do 06 aug 2009 13:31
Rijdt met: specialized s-works ht

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door s-works 81 »

Fritsie schreef:Ik wil hier nog even reageren. Blijkbaar heeft de organisatie rekening gehouden met de minder fanatieke, getrainde, technisch onderlegde,... biker en daarom hebben ze hun parcours voor de 30 gezien de streek zeer braaf en weinig uitdagend gemaakt. Een bewuste keuze waar ze achteraf gezien bepaalde reacties die ze kregen waarschijnlijk betreurden, want één van de organisatoren kwam me vertellen dat ze het parcours volgend jaar zouden aanpassen. Mensen uit Vlaanderen zoeken nu éénmaal een meerwaarde, zeker als ze heel wat km moeten rijden. In Wallonië heb ik ook reeds in de streek van Mons/Charleroi ritten gereden die absoluut onder de verwachtingen bleven, waarschijnlijk vanuit hetzelfde standpunt. Ook in deze streek reed ik in het verleden reeds ritten die nog heel wat minder te bieden hadden... ik vermoed echter dat deze organisatie een tweede kans verdient en dat ze hun parcours toch enigszins gaan aanpassen. De bepijling was inderdaad ondermaats (meestal te laat en soms bijna onzichtbaar) en de bikewash was een onbestaande (de persoon die er voor zou zorgen daagde gewoonweg niet op). Beselare was misschien een betere keuze geweest, maar ik vermoed dat Rhines de place to be was, maar dan nog heel wat verder. Volgende week is Ronse inderdaad een toprit. Gezien ik zelf terug aan het opbouwen ben, na een ongewilde inactiviteit vond ik deze rit voor mezelf ok, en op het laatste nog heel wat stervende zwanen opgeraapt (alhoewel ik absoluut geen snelle biker ben).
Rhines was idd een toptocht,75km en 1435hm :bounce: ,het was zijn 230km in de auto heen en terug waard :-D !
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door Motorbiker »

Een bewogen dagje vandaag.
Juist terug van Middelkerke. Eerst de caravan van mijn ouders en dan die van ons winterklaar gezet. Gras afgereden, tuingerief opgeborgen, waterleidingen leeg gemaakt. Natuurlijk nog eens moeten plassen in ‘ t wc bij oma en vergeten dat ik niet meer kon spoelen. No problemo, “ ik giet het straks wel door met een emmer” , als ik met onze caravan klaar ben.

Hier heeft mijn vrouw ondertussen alles afgesloten en opgeruimd. Ik moet enkel nog anti-vries in alle aflopen doen, en vraag gelijk aan mijn teerbeminde een emmer water uit de ton klaar te zetten om bij oma de wc door te gieten.
Luttele tijd later alles klaar, ik zweet en spoel mijn gezicht en handen overvloedig in de emmer. Mijn vrouw schatert het uit met de woorden dat ze het wc had afgesloten en in deze emmer had gepiest voor hem met water te vullen.
Ze lachte in de wagen tot we in Oostende waren, ze lachte toen we wandelden en tijdens de lekkere lasagna mt een bruine Grimbergen in het Zeezotje lachte ze nog.
En dan zijn het de mannen die ranzig zijn.

Buissignal vanmorgen om 6u40 thuis vertrokken met de twee dochters. De éne taterend op de achterbank, in afwachting van 50km biken. De andere achter het stuur, zich sinds 3 weken voorbereidend op haar rijexamen. Met gevaar voor eigen leven passeren we alle heuvels uit de Ronde Van Vlaanderen, waar Karl ons op sleeptouw neemt, de streek op zijn duim kennende.

We starten met een man of zeven, en na 4km splitsen de wattages zich op. Buissenal is de eerste 35km minder dan ik er van verwacht had, maar de mooiste panorama’s van het jaar, het continue klimmen en dalen, de heerlijke herfstzon en de compagnie maken er een to(f)ritje van.

Na de tweede ravito begint het echte werk. De klimstroken intenser, de afdalingen fun, en eindelijk de bossen donker, feeëriek, en compleet Pedal to the metal. Met 57km en 850Hm binnengerold.

Een glas gedronken met de jongens, de wagen ingeladen, de gordel ingeklikt, en met de jongste dochter achter het stuur van de Opel Combo, zeventig km technische singletracks naar huis.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door _anonymus_ »

Dit was toch wel de teleurstelling van het jaar voor mij.
En die laatste mooie stukken heb ik dan nog gemist, blijkbaar, al heb ik er door de onduidelijke bepijling in het begin wel enkele gereden toen ik de verkeerde pijlen aan het volgen was...

Gezien de commentaren in de eerste posts (voor en door mountainbikers...) had ik hier zeer veel van verwacht.
Zoveel dat ik om 6u ben opgestaan terwijl ik slechts om 3u in mijn bed lag. Met slechts 3u geslapen een uurtje in de auto tot aan de start. Om 8u gestart voor de 50, aangezien ik ten laatste om 11u30 binnen moest zijn.

Aan de start gingen van die fluo-roze pijlen, dus op de eerste splitsing die pijlen beginnen volgen, samen met enkele tientallen andere bikers. Het begon wel goed: direct bergop, het bos in, mooi technisch paadje. Veelbelovend!
Na een tijdje begon iedereen wel door te hebben dat we niet de juiste pijlen aan het volgen waren. Er was dan ook zo'n overvloed van pijlen van andere organisaties (ook op de grond) dat het echt niet duidelijk was. Geprobeerd naar het nummer te bellen op het papiertje om te vragen wat we nu moesten volgen, maar dat nummer werkte niet eens.
Na 45 minuten twijfelen en heen en weer rijden uiteindelijk beslist om terug naar de start te rijden, en daar gezien dat we aan de eerste splitsing effectief de verkeerde pijlen gevolgd hadden. Het kan aan mij liggen, natuurlijk, maar ik ben echt tientallen twijfelende en zoekende bikers tegen gekomen, dus het kon wel duidelijker.

Maar goed, de 8km die ik tot dan toe gereden had was wel dik ok qua paden, dus beslist om dan maar de 40 te rijden nu ik de goeie pijlen had gevonden.
Vanaf dan vond ik het echt een stom parcours: veldwegen, asfalt, en overal slaagden ze erin om de modder te vinden. Ik wil niet weten hoe het op die veldwegen is als het al veel geregend heeft. Op het einde dan wel wat meer bos, maar singletracks en technische stroken heb ik toch niet gezien.
Na 32 km op het parcours (40 op dat moment voor mij met alle extra stukken waar ik verkeerd was gereden) nog maar eens de pijlen kwijt. Toen was ik het zo beu dat ik er niet eens meer naar heb gezocht, 'navigeer naar start' op mijn gps gedaan en naar huis.

Een bikewash heb ik ook niet gevonden, wel klote als je fiets in de auto moet.

Wie in de buurt woont mag volgend jaar eens testen of er verbetering is, maar voorlopig zien ze mij hier niet meer terug!
Gebruikersavatar
fieldbiker
Mountainbiker
Berichten: 604
Lid geworden op: do 21 nov 2002 22:15
Rijdt met: Canyon CF SLX 9.9

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door fieldbiker »

Mijn broer en ik hadden een rit van een dik uur achter de rug en met veel plezier en verwachtingen gestart; we kennen de streek wel een beetje, dus hier moest het één en het ander kunnen uitkomen. Een prachtige zon, niet al te vettig parcours ... het kon niet misgaan.

Wel, wat we voor de voeten kregen, was huilen met de pet op. Alhoewel de eerste 25-30 km redelijk wat hoogtemeters opleverden, maar vooral dan op asfalt/beton en hier en daar een verdwaalde, brede veldbaan. Het is heel raar dat in deze streek een dergelijk minderwaardige tocht voorgeschoteld wordt.

We zijn dan maar zelf berejacht gaan doen in de streek en hebben er dan toch nog wat leute aan gehad. De laatste 20 km richting Vloesberg/Livierenbos zal ons niet veel meer plezier opgeleverd hebben dan onze berejacht zelf. Daar bovenop ook nog eens een totaal ondermaatse bepijling. We zijn met hele trossen mountainbikers verschillende keren verkeerd gereden, niet normaal. Ik begrijp dat de organisatie kiest voor een publiek van weinig ervaren bikers, maar voor hen die van ver komen en toch een iets stevigers parcours verwachten, moet de volgende editie duidelijk keuzes maken.

Field en Radonman
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door Motorbiker »

Laatste keer dat ik een topic opstart voor een mij onbekende organisatie. De streek is een mtb paradijs, het is er prachtig, en de organisator klonk enthousiast.
Hij klonk echter niet jong en mijn frank had moeten vallen....... .
Wij hebben ons geamuseerd want we maken er altijd het beste van. En toegegeven, op de lange afstand waren de laatste 20km best wel goed.

Anderen hebben zich niet geamuseerd. Mijn excuses voor de verkeerde informatie.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door _anonymus_ »

Geen probleem, hé.
Ik wist dat het de eerste keer was dat ze hier organiseerden, dus het kan altijd mee- of tegenvallen.
En niet geamuseerd is een groot woord, uiteindelijk heb ik wel gefietst en dat is nog altijd het belangrijkste.

Bovendien een streek ontdekt waar ik wel nog terug wil komen. Meestal blijf ik meer in de buurt van Brakel/Ronse.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door Jemp »

Motorbiker, ge hebt ten minste de moeite gedaan om de organisatie te contacteren. Dat zij uiteindelijk niet aanbieden wat ze beloofden is uw schuld niet. De Fransen zijn daar duidelijker in (vooral als ge de naam Formumbikers laat vallen daar ;-) )
In die streek kan het bijna niet misgaan. De verwachtingen waren dan ook erg hoog gespannen bij velen. Misschien te hoog voor een eerste organisatie... 't ja, dan kan dit eens gebeuren hé. :lol:
Gebruikersavatar
jootje
Mountainbiker
Berichten: 377
Lid geworden op: za 23 dec 2006 19:33
Rijdt met: Canyon CF SL 29

Re: 16.10.2016 - Buissenal - Frasnes-Lez-Anvaing

Bericht door jootje »

Motorbiker schreef:Laatste keer dat ik een topic opstart voor een mij onbekende organisatie. De streek is een mtb paradijs, het is er prachtig, en de organisator klonk enthousiast.
Hij klonk echter niet jong en mijn frank had moeten vallen....... .
Wij hebben ons geamuseerd want we maken er altijd het beste van. En toegegeven, op de lange afstand waren de laatste 20km best wel goed.

Anderen hebben zich niet geamuseerd. Mijn excuses voor de verkeerde informatie.
Oh ja, dat kan gebeuren zeker :drunk:

Zelf was ik er ook wel vrij gerust in dat het wel super tochtje ging worden. Die streek & dan nog eens dat weer.
Want daar houden we hier even geen rekening mee veronderstel ik?? Half oktober in deze omgeving superzware rit plannen... aanvraag moet maanden eerder binnen zijn.
Weer kan altijd wel tegenvallen, maar als je rit half oktober voorziet mag je er normaal niet van uit gaan dat het al zes weken zo goed als droog was... #laatstedagenevennietmeegerekend

En die ritjes over de taalgrens, meestal is dit voor de locals meer een uitje waar ze eens per jaar hun fiets voor buitenhalen. Een machien die meer waard is dan onze carbon 29ers... als het op het oordeel van de oudijzer marchand aankomt :-D

Er zijn wel clubs die het daar aandurven om zware tochten te maken, maar we mogen dit niet als standaard verwachten vrees ik

En voor wie hier aan de start stond en niet aan zijn trekken kwam, noteer alvast 20/05/2017. 10de Herdermarathon (o)
Zelfde streek maar vanaf de 60 km en zeker de 80, hebben we geen genade meer met onze deelnemers :bounce:
Plaats reactie