Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
NetWave
Mountainbiker
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door NetWave »

Ik zou deze heel graag eens rijden, maar helaas moet m'n zoon op zaterdag voetballen.

Is er een goede ziel die me een GPX van de 40 kan bezorgen? En zitten er privé stukken bij...?
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door firemen »

Proficiat aan de organisatie voor al weer een schitterende tocht.

grtz
Gioom
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 09:41
Rijdt met: rocky mountain vertex 970 rsl

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door Gioom »

het was een leuke tocht tot volgend jaar =D>
Evi
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 14 feb 2010 23:57
Rijdt met: Trek

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door Evi »

Hier hebben we de 30km gedaan, het was een heel leuk parkoer! Bevoorrading was super!

En de douches waren heel goed!

Volgend jaar zijn we er terug bij!
first
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 28 okt 2009 22:55
Rijdt met: Scott Spark 29 - Scott E spark 27.5+
Contacteer:

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door first »

NetWave schreef:Ik zou deze heel graag eens rijden, maar helaas moet m'n zoon op zaterdag voetballen.

Is er een goede ziel die me een GPX van de 40 kan bezorgen? En zitten er privé stukken bij...?
http://connect.garmin.com/proxy/activit ... ?full=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zit wel een foutje in (is ongeveer 1.5km meer dan origineel)
Gebruikersavatar
kristofmx
Mountainbiker
Berichten: 323
Lid geworden op: zo 31 okt 2004 23:51
Rijdt met: Canyon SLX 9.9 custom full XTR - CUBE Beachbike - Specialized Roubaix Sram Force Zipp Wheels

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door kristofmx »

Mooie rit,
echt een super speeltuin, hiervoor komen we elke 6maand tot bij jullie afgezakt, niet tegenstaande dat we hier regelmatig door de bossen rijden om te trainen. je kan er gewoon niet genoeg van krijgen.
het is ook steeds op deze moment van het jaar een leuk intermezzo voor de tochten in het waasland
daar is het vaak mountainbike = mudbike


ik blijf het jammer vinden dat de 100km in de zomer niet meer op het menu staat.

verder niets op aan te merken, doe zo verder guys
stoffel_olmen
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: do 06 dec 2012 09:11
Rijdt met: Lee Cougan 650b

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door stoffel_olmen »

@kristofmx
Kan jij iemand bij de bevoegde instanties in Antwerpen die ons de toelating geeft om terug in de keiheuvel te mogen, dan willen we gerust terug een 100 km organiseren.
Wij vinden het ook bijzonder jammer. Hopelijk versoepelen ze de regels zodat we in de toekomst misschien terug een 100 km kunnen organiseren.
Gebruikersavatar
kristofmx
Mountainbiker
Berichten: 323
Lid geworden op: zo 31 okt 2004 23:51
Rijdt met: Canyon SLX 9.9 custom full XTR - CUBE Beachbike - Specialized Roubaix Sram Force Zipp Wheels

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door kristofmx »

ok, wist niet dat dat het grote probleem was,
maar als ik er ergens mee kan helpen, zal ik het niet laten.
Gebruikersavatar
StrammerMax
Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 00:28
Rijdt met: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514
Contacteer:

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door StrammerMax »

Mijn verhaaltje over de toertocht vanuit Lommel-Kattenbos vind je hier en op m'n site en blog! Het staat ook meteen hieronder!

Toertocht (14-20-30-40 km) van MTB Kattenbos te Lommel-Kattenbos op zaterdag 25-01-2014.

Na op 11 januari de toertocht van de Bokkerijders vanuit Overpelt-Holven gereden te hebben op 25 januari nog eens naar deze contreien afgezakt om er te rijden in de bossen die deze streek rijk is. Aan het station van Lommel vlak na de spoorweg linksaf en daar vond ik in een doodlopende zijstraat van de Oude Diestersebaan een ideaal parkeerplekje. Me ingeschreven in de voetbalkantine en om 13.15 u was ik op weg. De tocht ving aan op het wegeltje naast de voetbalterreinen dat overgaat in een zanderige bosweg en voorbij een manege voert die bij mijn eerste ritten in deze streek nog in aanbouw was. Ik kwam uit op de bekende track die evenwijdig met de spoorweg loopt tot aan de overweg op een kruispunt van zandwegen en een betonnen fietspad. Op die plek trof ik een eerste splitsing tussen de routes van 20-30 km en van 40 km. Voor de langste afstand ging het rechtsaf het bos in om via dat bospad de singletrack te bereiken die langsheen de afgraving van Lommelzand voert. Daar bereikte ik na 4,75 km de omgeving van de bekende Witte Berg nabij Overpelt-Holven.

De eerste uitdaging die we er voor de wielen kregen betrof de redelijk technische singletrack met klimmetjes in combinatie met korte bochten langsheen boomstammen. We bereden de singletrack in de omgekeerde richting in vergelijking met tijdens de toer vanuit Overpelt en dat ging me duidelijk beter af, ook al diende ik af en toe nog wel eens voet aan de grond te zetten. Eens de track achter de wielen was een zanderig bospad in twee verdeeld door middel van een lint omdat we daar over een kleine afstand tegenliggers troffen. Een plezant paadje voerde me tot aan de afsluiting van de Ford-testbaan op 5,50 km van het vertrek. Na een stukje het wegeltje evenwijdig met de afsluiting gevolgd te hebben, ging het weer het naastliggende bos in om na 6,75 km weer uit te komen op het pad met het lint en de tegenliggers.

Het parcours dook er de bossen in en we werden over smalle paadjes gevoerd. Omdat mijn kilometertellertje het weer liet afweten even gestopt om na 7 km de batterij in de verklikker aan het wiel te vervangen. Omdat ik tijdens een vorige rit al last had gehad met het toestelletje had ik voor alle zekerheid een batterijtje meegenomen. Terwijl ik daarmee bezig was passeerden er nog heel wat bikers, waaronder een vrij grote groep. Op 7,80 km bereikte ik de knappe singletrack met de leuke bultjes op en af. Deze ligt daar nog niet zo heel erg lang, pas enkele jaren, want ik herinner me nog dat de ondergrond er zeer mul was toen hij pas aangelegd was. Nu is de zanderige ondergrond al goed vast gereden, met uitzondering van de hoogste bult waar weinigen al rijdend op geraken. Op 8,70 km ging het feestje nog verder want bereikte ik de voet van de Witte Berg langs de flank die uitkijkt op Holven. Langs links raak ik er het beste op. Aan de achterkant weer naar beneden, rechtsaf en linksaf om de tweede heuvel op te rijden. In tegenstelling tot veertien dagen geleden moest ik helaas voor de top voet aan de grond zetten. Soms lukt het, soms lukt het me niet om rijdend boven te geraken. Omdat ik de plek nu zo stilaan begin te kennen heb ik wel een chickenway gekozen om de afdaling in los zand, de bocht van 360 graden en de klim in nog los zand te vermijden. Dat lukt me toch niet.

Vanaf de Witte Berg ging het rechtsaf waarna bospaden me op 12 km naar de omgeving van de spoorwegovergang net voor het grote kruispunt van de weg naar Lommel en de baan Hasselt-Eindhoven brachten. Daar ging het een bospad op dat tussen de spoorweg en een bos loopt en waarlangs een aantal jaren geleden de dennen gerooid werden omwille van de hoogspanningsleidingen die er boven lopen. Intussen zijn er opnieuw vele jonge dennen opgeschoten. Ik bereikte na 13 km opnieuw de overweg op het kruispunt van zandwegen om er het gemeenschappelijk parcours verder te volgen. Hiermee kwam er een einde aan een extra lus van ongeveer 10 km. Rechtsaf het bos in dat er tussen de spoorweg en de ringweg ligt, over een breed zandpad en een smalle singletrack recht op recht, om weer uit te komen op het fietspad in rood beton. Daar ging het weer het bos in om na een tijd opnieuw uit te komen naast de spoorweg waar we via een track over spoorwegkeien eventjes weer de bewoonde wereld bereikten. Na de oversteek van een drukkere baan reed ik op 16,50 km voorbij de Polikliniek van het Mariaziekenhuis te Lommel. Vanaf hier ging het over knappe singletracks en paadjes op en af over een aantal hoge bulten en volgde een stuk zandweg over de heide en doorheen en mooi bos. Helaas werd de mooie omgeving er hier en daar ontsierd door sluikstort en weggeworpen blikjes en flessen. Tussen de bomen door zag ik het station van Lommel liggen en in de verte hoorde ik het geraas van crossmotoren. Ik reed over glooiende paadjes in een heuvelachtig dennenbos achter een industrieterrein om op 21 km het station van Lommel te passeren omstreeks 15.00 u.

Via de overweg waarlangs ik daarstraks de startplaats had bereikt dienden we de spoorweg te kruisen om er een heel eind weer langs te rijden in de richting van waaruit we kwamen. Op 23 km boog het pad van de spoorweg af en ging het opnieuw het naastgelegen bos in en in de richting van waaruit we gekomen waren. Ook hier plezante paadjes over leuke heuveltjes. Op 24,50 km van de start kwam ik toe aan de bevoorrading die opgesteld stond in de toegangsdeur naar de refter van een lagere school. 15.15 u. Ook al spreken andere bikers in hun commentaren over deze tocht lovend over een ruime bevoorrading, ik moet toch pech gehad hebben, want buiten een partje appelsien, enkele speculaaskoekjes en een bekertje sportdrank viel er niets meer te rapen, ook al kon je tot halfdrie starten. Ik heb als extraatje dan maar één van m’n eigen energierepen opgepeuzeld. Je kon er buiten op de speelplaats zitten op bankjes van kinderformaat, dus laag boven de grond!

De karige bevoorrading was al snel weer vergeten toen de speeltuin na de bevoorrading weer open ging onder de vorm van een knap woest bos met paadjes op en af over uit de kluiten gewassen heuvels. Gevolgd door niets anders dan overvloedig veel bospaden in dennenbossen en langsheen open stukken heide tot aan de windmolen op Katrijten. Deze plek is genoemd naar de Katrijt of Molse Nete. Rijt betekent “de vloeibare” of “de stromende”. Even voorbij de molen troffen we een tweede splitsing tussen de routes van 20 km en de 14 (kidstoer)-30-40 km op 29 km van het vertrek. Het ging er de bossen in op de rand van de Kattenbosserheide waar het pad ons over open terreinen en doorheen de bossen leidde. Toen ik even halt hield kreeg ik het gezelschap van een biker die stopte om op twee achterblijvende kompanen, een man en een vrouw in eenzelfde pak, te wachten. De rest van de tocht heb ik dan in het gezelschap van deze mensen afgelegd.

Na de oversteek van een grote baan ging het een woest bos in waar in de diepte een bosvijver te zien was. Een paadje leidde me voorbij de ingang van het vakantiepark De Blauwe Meer. Om 16.15 u en ik schat omstreeks 35 km. Mijn kilometertellertje had het intussen weer laten afweten. Allicht is de batterij van het tellertje zelf ook aan vervanging toe. Het laatste deel van de tocht was bijzonder genietbaar met een aaneenschakeling van vele bospaden en singletracks, vaak over kleine bultjes en dit gedurende meerdere kilometers lang! Ik reed er nog steeds in het gezelschap van de twee traagst rijdenden van het drietal en we werden nog door twee late jongere kerels ingehaald. Omstreeks 16.40 u kwamen we weer toe aan de voetbalvelden van Kattenbos nadat een bordje de laatste kilometer had aangekondigd. Omwille van het sombere weer begon de duisternis al in te vallen.

Gebruik gemaakt van de degelijke bikewash en omdat het donker zou zijn bij thuiskomst eerst mijn fiets nog afgedroogd met een vod aan de auto zodat hij gebruiksklaar zou zijn voor de rit van morgen, zondag. Toen ik daar mee bezig was kreeg ik onverwacht bezoek van Jari en diens maat die het straatje in kwamen gereden! Zij waren dus nog na mij op pad vertrokken! Ze waren op zoek naar hun auto, want wisten niet meer waar ze hem hadden achtergelaten! Goed dat ze maar te bellen hadden naar metgezellen die al waren toegekomen!

Ook de douches waren nog operationeel en samen met één van de mannen van mijn gelegenheidsmakkers zal ik de laatste geweest zijn om er gebruik van te maken. Proper en met lekker warm water. Het was wel uitkijken dat uw elfde vinger niet rechtstreeks door de krachtige straal werd getroffen! De mannen van Kattenbos hadden intussen de kantine al netjes proper gemaakt en buiten enkele medewerkers was de zaak verlaten. Na een drankje ben ik dan ook huiswaarts vertrokken over Lommel en Postel om in Mol-Rauw een gebruikelijke tussenstop te houden om wat te eten in frituur Paseo. Proper gewassen, met een zuivere fiets en de herinneringen aan een mooie rit kon ik rustig weer naar huis toe tuffen en een zorgeloze avond zonder opruim tegemoet zien. Toen ik daar alles afgeladen en binnen gezet had begon het fel te regenen. De uitlopers van de windhozen die West-Vlaanderen die avond troffen! De mensen van Kattenbos hadden ons vandaag weten te boeien met een knappe rit over een mooi parcours, degelijk uitgepijld en met een verzorgde accommodatie zoals bewaakte bikeparking, bikewash en douches. Een aanrader zoals de meeste tochten in deze streek!

Afbeelding

De bossen en heide nabij Kattenbos

Afbeelding

De Leyssensmolen op Katrijten

Afbeelding

De Kattenbosserheide

Afbeelding
Smoelenboek van De Papegaai Bike Team Stabroek
* Bezoek ook eens StrammerMax’s Papegaaienblog en m'n site * Winterkalender 2013-14 * ???
Laatst gewijzigd door StrammerMax op do 30 jan 2014 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald V
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 25 mei 2012 12:11
Rijdt met: Specialized Epic

Re: Za 25/01/2014 Lommel-Kattenbos :: 21e MTB Tocht

Bericht door Ronald V »

Het was een super tocht en heb genoten van de leuke trailstukken. Graag volgend jaar weer.

100km zou inderdaad fantastisch zijn. Maar wij hebben hem gewoon twee keer gereden. Het parcours was er mooi genoeg voor.
Voor wie het wil lezen: een verslag.
Plaats reactie