Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten Nigh

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
slooverke
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 19:52
Rijdt met: Ednine 29 Orka Black/Red

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door slooverke »

Zoals eerder op het forum aangegeven vertrekken we morgen rond 17u15 richting Affligem voor onze jaarlijkse St Maarten tocht.
Graag had ik van jullie organisatie vernomen hoe exact het nu zit met de afstanden en de berijdbaarheid van het parcours....

Wordt het parcours nogmaals verkend in de loop van de dag???

Ik hoop dan ook nog enig nieuws te krijgen dat we toch geen nodeloze baan afleggen om te genieten van onze bike........
Want voor ons is het heen en terug toch zo'n 200 km rijden......en dan genieten we toch graag een beetje van het biken en niet van een wandeltocht, dus zoals reeds door andere forumleden meegegeven, liever wat meer road dan echte ploetertoestanden in het donker....


Hopelijk.........tot morgenavond
Gebruikersavatar
Miejster
Mountainbiker
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 15:10
Rijdt met: Merida FLX Team Full Carbon

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door Miejster »

Vandaag is er opnieuw iemand op pad gegaan om te kijken hoe het zit met het parcours en morgenvroeg gaat er terug iemand op pad. Nog niet alles is uitgepijld omdat we inderdaad willen kijken of alles doenbaar blijft.
Er zijn 3 stukken offroad geschrapt en vervangen door verharde weg, dus we proberen er het beste van te maken. Enkele gekozen paden hebben dolomit als ondergrond en liggen er altijd goed bij. Domein Verbrugghen werd ook uit het parcours gehaald want daar was het al sinds vrijdag niet te doen van de modder. Enkele andere paden liggen er qua ondergrond hard bij, maar de plassen nemen gigantische vormen aan. Je kan echter (als je het rustig aan doet) op het randje van vele plassen gaan rijden. Gisteren hadden we 2 stroken (150m en 200m) die er wat meer bagger uitzagen.
Morgenvroeg gaat iemand nog een kijkje nemen aan Doggen of dat stuk haalbaar is, zoniet blijven we langs het jaagpad.
K'zion
Mountainbiker
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 21 jan 2013 07:23
Rijdt met: specialized epic fsr carbon elite,specialized venge,ridley fenix

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door K'zion »

Heb vanmiddag de pijlen zien hangen denk ik,toen ik bij mijn ma ging.
Wel raar dat er pijlen zowel de meisberg (petronellaberg) als de parijsstraat ingaan :-k .
In hekelgem wel precies een schoon,lekker vettig :-D ,stukske gezien (afslag aan napoleongames).
Gebruikersavatar
Miejster
Mountainbiker
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 15:10
Rijdt met: Merida FLX Team Full Carbon

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door Miejster »

K'zion schreef:Heb vanmiddag de pijlen zien hangen denk ik,toen ik bij mijn ma ging.
Wel raar dat er pijlen zowel de meisberg (petronellaberg) als de parijsstraat ingaan :-k .
In hekelgem wel precies een schoon,lekker vettig :-D ,stukske gezien (afslag aan napoleongames).
Meisberg / Parijsstraat is een splitsing. die borden hangen we morgen pas.

Ik heb net gezien op onze site dat er nog een noodplan klaarligt en dat er morgen nog serieuze aanpassingen komen. We proberen een parcours te voorzien waar het toch nog mogelijk is om de meeste stukken vlot te fietsen, met dus inderdaad wel wat meer verharde wegen. Enkele doorsteken zullen er wat minder goed bijliggen, maar die zullen toch zo veel mogelijk beperkt worden.
In Hekelgem is het inderdaad een korte strook waar het vettig ligt, maar daarna komt een offroadstuk dat nog zeer goed ligt.

De juiste afstanden weten we dus nog steeds niet. Ik vermoed dat aan de startplaats de juiste afstanden zullen geafficheerd worden.
Gebruikersavatar
Miejster
Mountainbiker
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 15:10
Rijdt met: Merida FLX Team Full Carbon

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door Miejster »

Een laatste update heb ik net van onze vliegende brigade op het parcours. Er werden ondertussen nog enkele stroken geschrapt en vervangen door verharde stukken of goed liggende offroadstukken. Het parcours zal dus behoorlijk liggen. We bieden nog steeds 3 afstanden aan, maar we vermoeden dat de totale afstand enkele km korter zullen zijn aangezien het grootste probleem met het weer achteraan op het parcours zat. Alle stroken aan de achterkant van de Bellekouter zijn een ramp. Dus we keren aan het einde gewoon langs de baan terug.
voor alle moedigen, tot vanavond!
Gebruikersavatar
slooverke
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 19:52
Rijdt met: Ednine 29 Orka Black/Red

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door slooverke »

Wagen en fiets staan al klaar!!!! binnen een uurtje vertrekken we vanuit West vlaanderen naar Affligem!! en dit voor een fijne tocht, laat de worsten maar bakken en zet de Chouffe maar fris, tot straks..... :drunk: :drunk: :drunk: :drunk: :drunk: :drunk: :drunk:
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door gbv »

Miejster schreef:Een laatste update heb ik net van onze vliegende brigade op het parcours. Er werden ondertussen nog enkele stroken geschrapt en vervangen door verharde stukken of goed liggende offroadstukken. Het parcours zal dus behoorlijk liggen. We bieden nog steeds 3 afstanden aan, maar we vermoeden dat de totale afstand enkele km korter zullen zijn aangezien het grootste probleem met het weer achteraan op het parcours zat. Alle stroken aan de achterkant van de Bellekouter zijn een ramp. Dus we keren aan het einde gewoon langs de baan terug.
voor alle moedigen, tot vanavond!
Kijk, dit initiatief kan ik enkel toejuichen! Mooie communicatie naar de rijders toe en een organisatie die alles in overweging neemt en last minute changes maakt. Daarom zal ik ook straks aanwezig zijn, of het nu giet terwijl ik moet vertrekken pf niet!
Gebruikersavatar
mattias de clerck
Mountainbiker
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 08 okt 2012 21:36
Rijdt met: canyon grand canyon CF SL 8.9, canyon neuron 8.0

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door mattias de clerck »

ik kom ook af! mijne regenfrak ligt al gereed zie (o)
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door gbv »

En we zijn terug thuis. Hier een uitgebreid relaas:

Thuis vertrokken met de fiets om 18u40 in volle regen. Paar minuten later aangekomen bij mijn bikepartner stopt het ineens. Van daar naar start alwaar we klokslag 19u onze tocht startten. Kwestie van het parcours kapot rijden niet anderen over te laten. De eerste meters gaat een uitgebreide groep ons nog vooraf, maar al in de eerste strook offroad naast de E40 gaan we ze voorbij. Ondanks de vele plassen ligt deze passage er nog vrij goed bij. Wat volgt is een deel verhard richting Doggen dat op sommige plaatsen letterlijk herschapen was in een rivier. Over de volledige breedte van het straat stond het water centimeters hoog. Hierna volgde het eerste deeltje bos richting denderpad en meteen was het goed schuiven. Vettige bovenlaag met harde onderlaag en opletten geblazen om de eerste aankleding (kaarsen) niet te doven met blubber. Aan het eind van de passage wachtten ons dan ook de eerste pieten op (jammer genoeg zonder guimauvkes).

Aangezien het in tussentijd nog even had gedruppeld opteerden we bij de pieten rechtsaf te slaan richting erembodegem voor de 30km. Aldaar volgden de bekende (bloso) verharde offroad passages richting Foncé en zo verder naar de Zandberg om uiteindelijk richting Meldert te rijden.
De offroad passages begonnen er al iets vettiger bij te liggen, maar vooral de plassen vormden een probleem om droog te blijven :-D . Toch zat ondanks de ontwijkende manoeuvres de snelheid er goed in en hadden we al veel konijnen gespot in de velden. Door dat tempo kwamen we ook vrij snel aan de bevoorrading die we haast bijna voorbij reden ware het niet dat één van de pieten er ons net op tijd attent op maakte. Zoals gewoonlijk was ook nu weer het jaarlijkse Sint-Maarten buffet uitgerold. Gewoon te veel keuze! Bovendien zorgde onze vroege aankomst er ook voor dat we nog wat 'echte' coca cola konden mee graaien in plaats van de river cola voor de achterop komende rijders :lol: .

Na de sugarbomb (vla en cola) was het tijd voor het echte werk. Mijn partner, lichtelijk teleurgesteld in het eerste deel, en ik besloten over te gaan op de 45 km. Deze bracht ons via de gekende veldbanen in Meldert en Baardegem naar het kravaalbos alwaar de splitsing was voorzien. We spreken voor het bos af om dit op eigen tempo te rijden. Daarom draai ik ff de gas open en ga ik de eerste van een drietal voor mij vlotjes voorbij om iets later de 2e gemakkelijk te passeren bij een tuimelperte (gelukkig zonder veel erg). Met mijn combi Roro voor en Noni achter ploeter ik gezellig door het bos. Het ligt er vettig en blubberig bij, maar op laatste strook na vrij goed berijdbaar. Geen enkele keer voet aan grond moeten zetten en dus na het bos ff een sanitaire stop ingelast en mijn compagnon opgewacht. In tussentijd hadden naast de ontelbare konijnen ook al 2 reeën mijn pad gekruist.

Met deze passage door het bos was de kous echter nog niet af. Via een rondritje over Asse-Terheide kwamen we aan bij Stinne waar het tweede deel Kravaal volgde. Jammer genoeg op deze passage voet aan grond moeten zetten. Echter wel ingegeven door andere bikers die hun weg zochten. Deze mannen dan ff de goede weg gewezen (rechtdoor ipv rechtsaf). Eens terug op de baan mijn compagnon opgewacht en samen door Meldert-dorp richting de volgende offroad baantjes welke er zwaar bij lagen. Van hieruit loopt het parcours richting adbij van Affligem alwaar het befaamde pietenbosje wachtte.

In dit bosje ff de grond van naderbij geïnspecteerd. Beneden in de blubber voet aan grond moeten zetten en bij het terug in gang trekken patineren en door de modder niet meer uit de haak geraken. Tja, dat gebeurd nu eenmaal. De guimauvkes waren meer dan een lekkere pleister op de wonde :-" . Van hieruit ging het dan over zware en technische (wegens de vele sporen) schuifstroken richting domein verbruggen. We leerden reeds op het forum dat deze passage werd geschrapt en dus reden we er gewoon rond. In de klim richting de molen stonden dan de volgende pieten te wachten. Voorzien van helmstrobo, pumpende achtergrond beats en guimauvkes kon een korte stop niet uitblijven natuurlijk. Ook al omdat we hier de eerste vrouwenpiet troffen :-$ .

Eens boven aan de molen ging het dan in gestrekte asfaltdraf richting de kerk en gesticht van Hekelgem. Hier stond de Sint samen met zijn MiejsterPiet en de fotografen ons op te wachten voorzien van een tweede buffet aangevuld met allerhande verwarmende drankjes. De cactus was het lekkerst en de citroen ging er ook vlot in. De 'regular' liet ik aan passeren, want wat volgde was de zware klim richting top van de blakmeers en de even zware offroad afdaling van de eksterenberg. Deze lag er zeer verraderlijk bij door de grillige ondergrond onder de blubber en de diepe sporen.
Via de kasseien van de molenstraat ging het dan richting laatste offroad stuk welke ik deze week reeds had beschreven als gevaarlijk wegens het dikke bladerdek die de diepe geulen en dikke stenen verborg. Dat was nu niet meer het geval. De regen had alle bladeren weggespoeld, maar jammer genoeg ook de geul uitgediept en de stenen bloter gelegd. Zonder achterrem was het dus nog ff alle techniek bovenhalen om zonder kleerscheuren onze bike te washen.

Die bikewash was overigens goed! Voldoende druk op de leiding en geen wachtrij. Na de wash nog ff een ice-tea gedronken en voldaan terug huiswaarts gekeerd. Uiteindelijk was de tocht op zich goed voor een goeie 40km. Samen met de rit van en naar huis dus een toffe 50km in de benen.

Conclusie: TOP!-organisatie die ondanks de tegenslag van het weer een leuk en berijdbaar parcours wist aan te bieden (mits de juiste bandenkeuze en druk). Hier kunnen veel organisaties een voorbeeld aan nemen. Grappig was het feit dat het vrijwel de volledig tocht droog bleef. Blijkbaar was het hemelwater tijdelijk opgebruikt (o) .

PS: Waar komen de fotootjes online mannen?
Gebruikersavatar
slooverke
Mountainbiker
Berichten: 640
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 19:52
Rijdt met: Ednine 29 Orka Black/Red

Re: Vr 08/11/2013 Affligem :: Nightbike :: 5de Sint Maarten

Bericht door slooverke »

Gisterenavond hebben we met z'n tweetjes terug super genoten van onze St Maartentocht die jaarlijks op het programma staat!!
Omstreeks 17u15 vertrokken vanuit West Vlaanderen richting Affligem. De ganse weg er naar toe hebben we felle regen op ons dak gekregen, file wegens ongeval, file wegens wateroverlast.............maar dit kon nog steeds de prettige vooruitzichten niet bederven.
Met enige vertraging omstreeks 18u40 aangekomen op de bellekouter, en wonder boven wonder, tijdens het klaarmaken stopte het zowaar met regenen.........en hebben we de ganse avond geen druppel regen meer gehad...

De rit op zich vonden wij wel heel gesmaakt, ook omdat dit hier voor ons geen alledaags avontuur is ........ De parcoursbouwers hadden uitstekend hun werk gedaan want al bij al was alles perfect berijdbaar enkele plassen niet ten aangesproken :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Bij de doorsteek van een bos zelfs een ree gespot in onze verlichting!!!! De bevoorrading was een waar Sint buffet met Cola, sportdrank, guimauvkes, Aalsterse vlaai enz, enz....... Onderweg hier en daar de pieten tegengekomen die ons nog van dat lekkers aanboden, het parcours bleef steeds boeien want nogmaals men had er echt zijn werk van gemaakt om alles super berijdbaar te houden... Aan de kerk van Affligem de gekende jeneverstop..... hier heerste echte een gezellige sfeer onder de bikers, Sint Maarten en de Pieten en ook de fotografen waren van de partij..... Na een heerlijk smakende Cactus of twee, drie....vertrokken voor het laatste stukje richting finish.

En omdat wij niet van de streek zijn, zat er nog duidelijk "venijn" in de staart, want er zaten nog een paar pittig klimmende stroken in en dan als laatste een gevaarlijke afdaling met stenen en gevaarlijke putten die uitgehold waren door het water. Mijn collega biker is daar nogal hard op de grond gesmakt maar gelukkig konden we onze weg verder zetten, alwaar we vlug de finish bereikten.

Na een zeer goed werkende bike wash en een lekker warme douche, hebben we nog genoten van een deugddoende lekkere kop ajuinsoep en een heerlijke braadworst, om dan omstreeks 22u30 terug richting thuis te vertrekken!!

Hoorde dat er slechts 45 inschrijvingen waren!!!! Als dit correct is, dan is dat natuurlijk heel erg voor een degelijke, superorganisatie die jaarlijks alles uit de kast haalt om ons een plezante avond te bezorgen......... Laat alvast de moed niet zakken, en volgend jaar zijn we bij leven en welzijn terug van de partij bij WTC De Blok =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>


Bedankt voor de leuke rit en de gezellige apres........ =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Plaats reactie