Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
2 Groentjes
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 04 aug 2006 21:16
Rijdt met: GT Zaskar 29'er + Granville

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door 2 Groentjes »

=D> Schitterende tocht gereden! =D>
Gebruikersavatar
barty
Mountainbiker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 21 aug 2006 20:26
Rijdt met: Niner RDO, custom

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door barty »

als ik het hier zo'n beetje goed begrijp was er toch wel aardig wat verschil tussen de 60 km en de grotere afstanden qua ondergrond.
Zelf ook vertrokken voor het grootste traject maar ik wist al bij mezelf dat het ontzettend zwaar zou worden. De voorbereiding was allesbehalve perfect te noemen, ik had mijn banden met het zwaarste profiel opgelegd ( RaRA :oops: #-o , dacht niet dat het nodig zou zijn om in deze periode van het jaar nog winterbanden aan te schaffen) en ook knieperikelen baarden me eigenlijk nog meer zorgen.
De lus richting Oudenaarde - Ladeuze was goed te doen en ook Muziekbos en Dokteur ( stevig ingekort vermoed ik ) waren licht lopend qua ondergrond maar wat in Frasnes volgde was stevige kost... :oops: :oops:
Vnl. het eerste deel van het bos was precies de processie van Echternach ( gelukkig ben ik daar deze week nog geweest en wist ik perfect hoe die uit te voeren :bounce: ) en het stappen deed me veel meer pijn dan al het fietsen samen , dit door een pijnlijke knie.
Na het bos in Frasnes meer dan één biker de shortcut naar Schorisse zien nemen via de weg.
Toen zag ik het eigenlijk nog allemaal lekker zitten.
Richting Ellezelles was de wind dan ook nog eens in het nadeel en zo kwam het dat ik al behoorlijk wat energie had verspeeld om de klimmetjes rond Ellezelles aan te vatten. Het vertrouwen in de banden was ook volledig weg en als je al niet fris meer zit is het dan soms wijzer om gewoon met de fiets aan de hand afdalingske van 20 of meer procent aan te vatten :oops: .
Na de vierde bevoorrading even met mezelf overlegd en dan via de weg richting Schorisse, aangekomen met dik 80 km en 1.600 hm en RUIM 14 gemiddeld :oops: :roll: :cry: #-o ](*,) =D> =D> =D> =D>
Echter de staat van de kleedkamers vond ik niet van die aard om daar nog een verkwikkende douche te nemen en dan maar met een licht zweetgeurtje de auto in naar huis.
Behoorlijk afgezien zaterdag en vandaag heb ik zowat het gevoel dat er nen tram of 2 over mijn lijf is gereden , maar het zal wel ergens goed voor zijn zeker...
meester biek
Mountainbiker
Berichten: 638
Lid geworden op: zo 12 okt 2008 10:11
Rijdt met: sensa fiori

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door meester biek »

Rond 8.30 u het voetbalveld opgereden, en ik stond zowaar bijna op dezelfde plaats als vorig jaar, op amper 30 m van de inschrijving. Vlot ingeschreven voor de 80. Muziekbos lag ok, jammer (maar begrijpelijk) dat den dokteur maar een klein voorschriftje had klaargelegd. Het reeds uitvoerig beschreven 'zware stuk' was er hier en daar over, en dus vaak te voet op (geen grip) en zelfs af ('zeeptoestanden'). Daarna was het beter, en het oprijden van de beklimming net voor de 'radar' gaf me een boost dat ik zelfs even twijfelde om er ook nog het Livierenbos bij te nemen. Heb dan maar de optielus genomen, en dat was op 't einde in het muziekbos nog efkes stevig klimmen.
Was blij dak binnen was, maar kan me na bijna 3 maand zonder toertochtdeelnames toch weer mountainbiker voelen (en dat voel ik nu nog letterlijk aan de beentjes). Bedankt aan alle Herders en helpers.
Organisatie =D> =D>
Weer :bounce: maar voor volgend jaar de weken ervoor wat droger [-o<
Gebruikersavatar
sean braire
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: ma 18 aug 2003 12:42
Rijdt met: Wilier 401 Xb

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door sean braire »

Wat we al lang wisten is vandaag weer eens gebleken. Dit is een topper. Weliswaar met m'n semi-slicks de vergissing van de maand gemaakt maar heb me toch ferm geamuseerd. M'n schaatstechniek is zo weer een beetje bijgeschaafd. :-D
Gebruikersavatar
lowflyer
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: do 03 mei 2007 22:08
Rijdt met: Cannondale Scalpel Factory Team, Pinarello Dogma

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door lowflyer »

Prachtige rit in een prachtige streek :-D
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Gisteren vertrokken voor de zestig na een jaartje afwezigheid, had geen zin om pas s avonds thuis te komen dus dan maar zestig genomen, onvrijwillig een extra lusje gemaakt omdat ik blijkbaar op de begin borden het oorspronkelijke traject was beginnen volgen ri Etikhove. Kregen Eikenberg voor de wielen en toen ik bovenkwam zag ik de nodige afstanden voor splitsing behalve de zestig. Ff gebeld naar Jo en die legde me uit naar ravi Etikhove te komen, dan kon ik daar aansluiten en een km of acht extra hebben.
Vanaf ravi ff met paar gasten samengereden die normaal op de weg reden en vertrokken waren met 2.5 bar in de banden door onwetendheid en waarbij ik ik zelf ff op modderstukje na Stationsberg ff pletste. Daarna Taaienberg en nog allerlei bergjes met afdaling bij en erna volgde mooi privestukje in bos. Ik weet niet meer in welke volgorde allemaal maar Ellezelles was maar raar omdat ik twee jaar geleden daar goed gevallen was, Muziekbos was dan weer fun, vorige keer drie jaar geleden daar zwaar gevallen daar me nu geamuseerd. Le docteur was een korte maar aangename verrassing, Pottelberg was verzopen maar het stukje na ravi was dan weer genieten al dacht ik dat dit ingekort, normaal direct na ravi bosstukje?
Ff wat baanklim richting Vloesberg, maar dan kwam het fundeelde in Livierenbos, waar ik in vorige edities amper naar beneden durfde, ging ik nu overal op en af vol enthousiasme en een smile op mijn gezicht. Enkel die steile klim omhoog geraakte ik niet op (maar twee mensen voor me t schijnt) en nog een knikje bij het oversteken van de weg( Ff pauze voor praatje met organisatie daar. Het bos erna was zo goed als verzopen, en zeker die klim was niet te doen. Na ravi drie nog de IJskelder die ik nog kende en combinatie van laveren tussen kasseien (volgens mij hebben ze die vanuit de lucht zo geplaatst :D) en andere medefietsers was nog steeds even moeilijk. Extra lus had ik geen zin meer in, enkel die laatste klim over dat veld wat weer baggeren en je vastrijden in de modder.
Douches en afspuitstand waren ook beke drassig. Conclusie dagje fun, was al geleden sinds Waimes ondanks hier en daar modder kon het veel erger ook, maar qua organisatie kan je niet veel verbeteren denk ik. Alles verliep vlot, dit wordt een jaarlijkse afspraak na drie op vier aanwezigheden voor mij. Dit keer hadden de afwezigheden ongelijk in tegenstelling tot La Reid.

Op weg naar huis nog wa voor gehad, tegenliggers op de smalle wegjes nabij het veld, een van locals vertikte heb om achteruit te gaan, hij had naar eigen zeggen als twee keer kunnen omrijden door de Herdermarathon. Omdat er nog bikers in camionet achter me stonden stond ik vast, na kwartiertje alles opgelost, maar dien vent en zijn vrouw zijn toch zwaar gestoord geval, local of niet, de baan is niet van hem he.

Terug thuisgekomen ontstressed en ontspannen, klaar voor nieuwe werkweek
Gebruikersavatar
liebherr 914
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 03 dec 2012 19:27
Rijdt met: bulls 29er single speed , bulls wild flow 2 29er, merida big nine

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door liebherr 914 »

Wel,het was een mooie rit, met een top organisatie =D> =D> =D>
we hebben ons echt gejeund en wat afgelachen, nie te doen,twas
zeer zwaar maar dat wisten we al van voordien daarom wijselijk
gekozen voor de 45km met optielus. na 3uur moe en voldaan aangekomen
proficiat voor men bikepartners RP 14j en GM 61j
en aan allen die de rit hebben uitgereden zonder te veel kleerscheuren :lol:
dus zeker tot de volgende :bounce: :bounce: :bounce:
Laatst gewijzigd door liebherr 914 op zo 26 mei 2013 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
G-shock
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 25 jun 2007 19:02
Rijdt met: thompson sub 09

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door G-shock »

beste,

gisteren de 35km gedaan met mijn neef van 11 waarvoor ik alvast chapeau zeg... deze afstand was al meer dan genoeg voor zo'n jonge leeftijd.

ik zie hier veel gepraat over de banden en slechte grip maar ik denk dat er op sommige plaatsen en ondergronden geen ideale band is en wat er ook veel mee te maken heeft is je techniek om te stijgen/dalen ivm zitpositie en gewichtsverdeling...
ikzelf rij steeds met nobby nic ,het volledige jaar door en ik ken weinig troubles....
ook maak ik weinig zorgen als er nu nen halve bar meer of minder inzit,ok als het droog is zet ge hem harder en voor zaterdag geweest mag het minder maar het belangrijkste is duwen en beetje techniek en stuurvaardigheid en voor de rest niet teveel uitleggen ( zoals ik nu ;-) het is en blijft toch een fijne HOBBY.
groeten
Gebruikersavatar
Herder Frederik
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 dec 2003 10:32
Rijdt met: Een grisden en een zwartn
Contacteer:

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door Herder Frederik »

beste deelnemers,
editie 6 zit erop. het was leuk dat jullie ondanks het slechte weer van de dagen ervoor, en de slechte voorspellingen toch nog zo talrijk aanwezig waren. Met 1317 deelnemers halen we nog steeds het nivo van editie 1, die wel in ideale weersomstandigheden doorging.
Ons parcours kon anderhalve week van dagelijkse regenbuien nog redelijk slikken, maar de laatste 2 dagen waren de druppel - of eerder de sluis - te veel. Op sommige plaatsen was het duidelijk dat het ondoenbaar was, en werden al op voorhand als NO GO bestempeld, andere stukken waren twijfelachtig of konden niet eenvoudig eruit gehaald worden zonder een hele lus te elimineren. Op de dag zelf zijn we ook nog druk in de weer geweest om stroken om te leiden, maar het is voor iedereen die door Frasnes moest (75, 95, 115) duidelijk dat er op bepaalde plaatsen geen doorkomen aan was. Ter info: de Frasnes passage was een week geleden (ook al na een week regen) nog perfect berijdbaar, we weten dat deze strook veel kan slikken, maar trop is teveel.
Wij hebben veel geleerd uit deze situatie (na 5 kurkdroge edities), en zullen deze kennis zeker niet laten verloren gaan!

Ter info: de foto's van Sportograf zullen binnenkort beschkbaar zijn op deze URL:
http://www.sportograf.com/nl/shop/event/1969
Gebruikersavatar
kris
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: za 08 feb 2003 14:37
Rijdt met: specialized

Re: Za 25/05/2013 Maarkedal :: Herdermarathon

Bericht door kris »

Zowat alles is al gezegd, behalve dit:

Dat de herders eraan dachten om aan de 1ste off-road een uitgehongerd schaap te plaatsen is tof.
Het was kennelijk supporter van al de mtb-ers. :-D
Plaats reactie