Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarkedal)

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
Herder Ben
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: di 09 dec 2003 21:57
Rijdt met: Epic 06 & Stumpjumper HT 08
Contacteer:

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door Herder Ben »

Graag geven we even een algemene update van het parcours.

Zoals je al kon lezen zijn de zones dichter bij de start nog in heel goede staat. Zeker waar het gaat om de glooiende veldwegen waar het water makkelijk afstroomt en zon en wind vrij spel hebben.

De problemen van de voorbije twee jaar situeerden zich vooral in de bossen van Frasnes waar sommige klimmen te glibberig waren en zo omgevormd werden tot lange wandelingen. Om dit mogelijk probleem te voorkomen hebben we enkele radicale wijzigingen doorgevoerd. De lussen zijn nu zo getekend dat we vooral klimmen op meer stenige passages. Beetje schuiven in een afdaling is minder erg :wink:

Er zitten nog twee lange klimmen in die bij slecht weer problemen kunnen geven, maar hiervoor heeft de lusverantwoordelijke een alternatief voorzien via een naastliggende weg. Onze volledig nieuwe lus is minder weersgevoelig. Paar keer twintig meter te voet is niet onoverkomelijk. Enkel de aanloop naar onze nieuwe "doggy-way" zal voor 50 meter stappen zorgen. Daarna volgt er stuk van +30%. Hier kan je weer opstappen als je gehaast bent ...

De laatste km's gaan we jullie ook niet meer door ons bosje sturen want het is al op het randje; als alle deelnemers daar door moeten komt het zeker niet goed. Er liggen trouwens ook enkele omgevallen bomen die we niet mogen verwijderen waardoor de fun er daar ook wel zou af zijn.

We doen hoe dan ook ons uiterste best om jullie parcours aan te bieden waarop gereden kan worden en bij problemen sturen we dadelijk bij.

De kaartjes van de verschillende afstanden zijn nu ook op onze website te bekijken.
http://www.herdermarathon.be
rokl
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: do 23 feb 2012 21:46
Rijdt met: Grand Canyon CF SL 8.9; Scott Spark 910

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door rokl »

Allereerst bedankt voor de update. Echter, het bericht roept bij mij meer vragen op dan het antwoorden levert. Voordat ik morgen meer dan 400 km in de auto zit en me erger over een modderslacht zou ik graag willen weten hoe het nu gesteld is met het parcours qua modder. Overal droog behalve enkele benoemde stukken (als ik maar tussen de regels heen lees)??? Of alleen droog op de brede paden die in de zon liggen ??? Of misschien anders geformuleerd: spatbord als brildrager aanbevolen?
Gebruikersavatar
Herder Frederik
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: do 11 dec 2003 10:32
Rijdt met: Een grisden en een zwartn
Contacteer:

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door Herder Frederik »

rokl schreef:Allereerst bedankt voor de update. Echter, het bericht roept bij mij meer vragen op dan het antwoorden levert. Voordat ik morgen meer dan 400 km in de auto zit en me erger over een modderslacht zou ik graag willen weten hoe het nu gesteld is met het parcours qua modder. Overal droog behalve enkele benoemde stukken (als ik maar tussen de regels heen lees)??? Of alleen droog op de brede paden die in de zon liggen ??? Of misschien anders geformuleerd: spatbord als brildrager aanbevolen?
Leuk om te lezen dat je een rit van 400km over hebt om naar de HM te komen!
We trekken absoluut onze lessen uit het verleden, we stellen jullie feedback zeer op prijs, en houden er rekening mee elke volgende editie.
Om uw vraag te beantwoorden: Het parcours is overal berijdbaar uitgezonderd enkele genoemde stukken. Denk nu niet dat je bike nog proper gaat zijn als je finisht! Als je de steile doggyway klim wil doen (op de 100 en 120, en ECHT de moeite), dan moet je aan de voet door pakweg 50m gras (zoals Ben al zei), die tijdens de verkenning vorig weekend perfect berijdbaar was, maar die vanaf de 50e passant allicht niet meer zo berijdbaar zal zijn. Na die 50m gras krijg je wel een mooi steil offroad klimmetje, aangemoedigd door de locale dobberman en zijn vriendjes. Daar gaan er zeker ook moeten afstappen, maar dan zal het liggen aan de steilheid en niet de ondergrond (doggyway is een uitdaging, en de steilste klim van HM8, denk ik :) ). Je krijgt wel even op voorhand de keuze of je deze hele doggyway passage wil meepakken, of langs de baan gaat shortcutten.
Verder ga je hier en daar nog plassen tegenkomen, en ik kan niet verzekeren dat je nergens zal moeten afstappen voor een streepje modder, maar ik verzeker je dat de baggertoestanden van 2 jaar geleden, en gedeeltelijk vorig jaar, niet meer zal tegenkomen.
We hebben tijdens de herdermarathon 25 herders constant op het parcours om sabotage tegen te gaan, en om onberijdbaar geworden stukken te shortcutten. Voor de 100-120 km lus door Frasnes en St Sauveur liggen verschillende alternatieve routes klaar. En stukken waarvan we zeker weten dat het baggeren wordt, zoals de Hippie klim (die steil bergaf en steil bergop een hoop modder werd) zitten er sowieso niet meer in.
We doen er zeker alle moeite aan om jullie een tocht voor te schotelen die wij als kritische bikers ook zelf de max vinden.
D'Haese
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 15:25
Rijdt met: Cube LTD Pro 2013 (29er)

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door D'Haese »

Top. Ik ben aanwezig!
rokl
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: do 23 feb 2012 21:46
Rijdt met: Grand Canyon CF SL 8.9; Scott Spark 910

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door rokl »

Bedankt. Hier kan ik wat mee. Dus vanavond auto nog voltanken en rijden maar :-D
Gebruikersavatar
Herder Alex²
Mountainbiker
Berichten: 952
Lid geworden op: za 02 jun 2007 18:56
Rijdt met: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door Herder Alex² »

Superfan schreef:Herders, succes met jullie organisatie, wij gaan ons moeten tevreden stellen met de kruimeltjes zeker... :( :(

Maar wees gerust, 't is jullie van harte gegund hoor. :wink:
Ik kom ook zondag ! :wink:
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door uncle sam »

Bedankt voor de update. Niet dat ik twijfelde om te komen, maar het is altijd leuk om te lezen dat er lessen zijn getrokken uit voorgaande edities.
Nog geen enkele gemist :wink:
berdunnor
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: do 25 nov 2010 20:00
Rijdt met: Cube Ltd Comp

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door berdunnor »

Herder Ben schreef:
De laatste km's gaan we jullie ook niet meer door ons bosje sturen want het is al op het randje; als alle deelnemers daar door moeten komt het zeker niet goed. Er liggen trouwens ook enkele omgevallen bomen die we niet mogen verwijderen waardoor de fun er daar ook wel zou af zijn.

http://www.herdermarathon.be

Bedoel je hiermee dat de optielus niet aangeboden wordt?
Gebruikersavatar
Gepe
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 17 sep 2014 18:27

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door Gepe »

Daarna volgt er stuk van +30%. Hier kan je weer opstappen als je gehaast bent ...
:lol:
Gebruikersavatar
Herder Ben
Mountainbiker
Berichten: 439
Lid geworden op: di 09 dec 2003 21:57
Rijdt met: Epic 06 & Stumpjumper HT 08
Contacteer:

Re: Za 09/05/2015 - 8ste HerderMarathon - Schorisse (Maarked

Bericht door Herder Ben »

Optielus is nog steeds een optie! :)
Plaats reactie