11.09.2022 Flines-Lez-Raches FR - Les Renards des Sables

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

11.09.2022 Flines-Lez-Raches FR - Les Renards des Sables

Bericht door Motorbiker »

Les Renards des Sables zijn sinds jaren een mountainbike referentie in Noord Frankrijk. Hun parcours waren voor corona, in die mate inventief, technisch en doordacht, dat menige Vlaamse biker weigerde terug naar vrouw en vaderland terug te keren. Anno 2022 nog even een vraagteken, gezien de Franse groenen, en dit de najaarseditie is.
Aan de andere kant... Brandstof in la Douce, 30% goedkoper dan bij ons.

Waar / rendez vous : Salle des fêtes Avenue Léo Lagrange 59148 FLINES Lez RACHES
Afsranden MTB / Distances VTT: van 30 tot 70km. TERRILS, sous-bois, veldwegen, bos.
Ontvangst / Accueil : café, chocolat, biscuits
Bij aankomst / au retour: 1 boisson et 1 sandwich
Prijs / PAF: 5 euro

Fietsafspuit / Station de lavage VTT, ouvert à toutes et tous
Inschrijving / inscription : sur place de 7h00 à 9h30
Kinderen / Enfant de moins de 12 ans accompagné D’un Adulte (Gratuit)

Noodzakelijk Frans vocabulair door elke Vlaamse biker te oefenen voor vertrek:
Bonjour
Passe à gauche ... merci
Passe à droite ... merci
Gebruikersavatar
Feysie
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 21:51
Rijdt met: rockhopper 98, stumpjumper 09, epic ht 17

Re: 11.09.2022 Flines-Lez-Raches FR - Les Renards des Sables

Bericht door Feysie »

Noodzakelijk Frans vocabulair door elke Vlaamse biker te oefenen voor vertrek:
Bonjour
Passe à gauche ... merci
Passe à droite ... merci

:-D :-D :-D
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: 11.09.2022 Flines-Lez-Raches FR - Les Renards des Sables

Bericht door Motorbiker »

Een mistig Frankrijk had vanmorgen geen geheimen toen we de grens passeerden. Ook niet dat de brandstof er 30 cent goedkoper staat dan bij ons. Niet dat het Franse gouvernement meer begaan is met hun chers compatriotes. Eerder met de kleine transformatie tot Gillets Jaunes.

Flines-Lez-Raches ontving ons hartelijk, en met een man of zeven gingen we van start. Naar gewoonte rustig opbouwend naar de eerste terril.
Het waren er vijf, en ze waren stuk voor stuk geëxploiteerd als betrof het banaliteit door Gert Verhulst.
Man, man, man, "just put in some muscle and speed ,and heaven is what you get". Mocht ik handiger zijn, ik legde nu en dan mijn handen op mijn helm van pure verwondering.
Sin Le Noble, Rieulay, Ella Leyers, .... pedal to the metal, en daar was de ultieme flow die weinig ritten gegeven is.
Wat reste, de tiental kilometers terug naar Flines, ronden we naar gewoonte met een charge van de lichte cavalerie.
Wat mij betreft: 5 sterren voor Les Renards des Sables.
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Re: 11.09.2022 Flines-Lez-Raches FR - Les Renards des Sables

Bericht door Bengo »

Hai

Ik ben ook naar Flines geweest, voornamelijk getriggerd door jouw suggestieve schrijfstijl, een tobogan woorden waar ik als biker met plezier door slalom.
Maar toch een beetje de flintstones, daar in flines. Ik kwam van ver en was dus laat: 10u15. Ze kraamden net op, maar lieten me toch inschrijven, betalen en met polsbandje vertrekken.
Geen probleem, 70 km voor de boeg en als snellere biker haal ik er nog wel in, zo dacht ik.
Ja wadde, aan de eerste terril waren ze net aan het 'dé-flecheren', maar ik was ze net voor. '"Courage" kreeg ik toegeroepen, en vanaf dan was het een rit tegen de lokale mensen die hun eigen parcours in sneltempo onttakelden en tegen de tijd, want ik had geen gps bij en zelfs geen gsm om eventueel de weg te zoeken of de nooddiensten op te roepen. Dat leek te lukken, al kreeg ik dorst en honger, en nergens een bevoorrading in zicht. De eerste ravito was er al vandoor, blijkbaar, en net toen ik mijn enige gelletje (altijd bij voor in noodgeval) wou consumeren, zag ik een samenscholing van chocolade gummibeertjes en spekskes: de laatste overblijfselen van de laatste ravito. Snel wat vocht en spek in de bek, en hop weer verder. Maar dat werd moeilijk: aan de laatste terril kwam ik - afgepeigerd - de afpijlers tegen: ze hadden alles meegenomen, maar zeiden dat ik maar naar omhoog moest en dan links en dan zou ik het zien. Niet te doen natuurlijk, zo'n terril-doolhof, en ik dus naar beneden, waar ik diezelfde nijvere pijljagers ontmoette. Ze beloofden achter me te blijven en dat het vanaf nu duidelijk zou zijn. Inderdaad, de pijlen gevolgd en gearriveerd in een recordtijd (denk ik) weer aan den arrivee. Tot mijn verbazing zat daar niemand nog op het nochtans heerlijk zonnige pleintje (in België zou dat daar toch nog tot een stuk in de namiddag gezellig doorgaan) en bleven alleen de lokale mensen binnen en onder mekaar Pelforth drinken. IK snel even naar de wc (zonder toiletbril, het begon zowaar op een ouderwetse Franse wc te lijken), en toen ik de toog passeerde, herkenden ze mij als 'le dernier'. En toen wilden ze het goedmaken: ik kreeg een Pelforth aangeboden en een sandwich. En dan nog een broodje met kaas en nog een Pelforth. Ik durfde niet weigeren, maar aiai, een lange autorit voor de boeg met twee nordistische biertjes in mijn bloed. En toen ik echt opstapte duwden ze me nog een broodje kaas in de hand. A la prochaine, met name in februari. Très sympa, maar in de winter rijd ik niet 1u40 met de auto om in het dan allicht echt wel grijze noorden van Frankrijk met z'n dan grauwe terrils rond te crossen. Zeker niet als de ontpijlers me zo op de hielen zitten dat ik een race tegen de tijd, tegen mezelf en zonder degelijke bevoorrading moet afwerken.
Alles samen een aparte ervaring, al zijn in mijn ogen de terrils (en dus de toertochten) van Cuesmes-Mons in april interessanter, want wat steiler en dus spectaculairder spek voor mijn bek. Of kun je me toch weer overtuigen?
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Re: 11.09.2022 Flines-Lez-Raches FR - Les Renards des Sables

Bericht door Motorbiker »

Blij dat er iemand dit nog leest...

Je ontgoocheling is begrijpelijk. Want zonder de bepijling zijn de terriltracks te abstract om enige flow te genereren.
Had je hier vermeld dat je zo laat ging starten, dan hadden we je kunnen verwittigen dat dit geen goed idee is. Wij starten vroeg, kiezen de lange afstand, en bij aankomst is driekwart van de Fransen reeds naar huis. Anders dan bij ons mogen ze GEEN inkomsten verwerven. Je betaalt je inschrijving, s' morgens is er gratis koffie, en bij aankomst gratis een halve baguette en drankje. De laatste mannen in de zaal zijn meestal Belgen....
Onze groep komt uit heel West-Vlaanderen, dus ook altijd 1 uur rijden. Maar we hebben ons hart aan Henegouwen en La Douce verkocht.
Volgende zondag: WIERS. Waalse organisatie, de rit gaat richting Frankrijk, en achteraf volksfeest in de lokale school met spinning ladies en Franse chanson.
Gebruikersavatar
Single Tracker
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 16:39
Rijdt met: Superior van bij Velo Timo
Contacteer:

Re: 11.09.2022 Flines-Lez-Raches FR - Les Renards des Sables

Bericht door Single Tracker »

Ik vraag me altijd af waarom ze geen inkomsten willen/mogen verwerven met hun rit? Krijgen ze subsidies of zo?

Zondag geen Wiers maar wel de jaarlijkse afspraak met La Pyramidale in Wingles! :bounce: :bounce:
Plaats reactie