Zo 19/09/2010 Heverlee

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
The herminator
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: di 07 dec 2004 14:25
Rijdt met: Carraro Equipe / XO / Formula RX

Bericht door The herminator »

Zondag de 60km gedaan met 2 andere clubleden. Bevindingen over de tocht:

Zeer weinig volk aan de inschrijving (omstreeks 9H)
Bepijling was zeer zeker OK
Bevoorrading vonden wij persoonlijk wat matig, zeker bij de 2e passage want geen sportdrank en fruit mee.
Mooi parcours met enkele toffe lastige klimmen en technische snelle afdelingen.
Ondanks het mindere weer van de afgelopen week, geen enkele plas moeten doorkruisen, dus nog een nette fiets aan het einde :P
Gebruikersavatar
Nazgul
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: za 30 sep 2006 13:52
Rijdt met: TREK Superfly Elite 29", winterbike TREK X-Caliber 29""
Contacteer:

Bericht door Nazgul »

Haaike schreef:
Diamond schreef:
Bulls Eye schreef: geen bewaakte fietsparking #-o #-o , een gigantische sporthal waar we tijdens de inschrijving tot 3 keer toe aan de verkeerde tafel stonden. Maar toch geamuseerd, modder was er totaal niet!
kijk dan toch maar eens naar mijn filmpje,dan zie je de "bewaakte fietsparking",alsook de stukken parcours met modder en slijk.
Geen ruzie maken he gasten :wink: Jullie zijn waarschijnlijk over andere dagen bezig: Diamond & Silverbol op zaterdag gereden, met een parcours dat modderig was én met bewaakte fietsparking. En Bulls Eye op zondag gereden met het andere parcours zonder modder én zonder bewaakte fietsparking.

@Jaro: als alle wegen daar zo slecht liggen, dan kom ik enkel nog maar terug om te mtben ze. Amai, en dan klagen wij in O-Vl over slechte wegen en dito fietspaden, maar dat is hier nen biljart in vergelijking met Vl- & W-Br. #-o

Zaterdag was er inderdaad een bewaakte fietsparking.
De zondag ook maar wij kwamen rond 11u15 aan van de mtb rit en die gasten waren de bewaakte fietsparking al aan het afbreken. #-o
Musti
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: do 23 jan 2003 16:49

Bericht door Musti »

Zaterdag 42 km gereden.

Niet echt onder de indruk: geen pijltjes naar de startplaats, chaos bij toekomen, geen aanduiding van waar je kan parkeren maar je wordt wel in een woonwijk gestuurd. Ook in de zaal geen aanduidingen, geen parcours voor mtb opgehangen. Wij wilden eventueel nog een extra lus met wat technische stukjes doen, dat kan je dat op het plan al even bekijken. Parcours: bepijling hier en daar beperkt (of te laat, of in de bocht), dus paar keer verkeerd gereden (en we waren niet alleen aan de sporen te zien). Startstuk: zeer rustig voor de streek, stukje rond Oud-Heverlee: mooi. Aan de bevoorrading hadden we er goede hoop op: door het bos terug. Maar dit gebeurde enkel via de grote dreven, lichtjes op en af. Niets speciaals, niets technisch.... Weinig uit de regio gehaald dus. Omdat we in het tweede deel samenreden met wat mensen van de club hebben we ons geamuseerd, maar voor dit parcours kom ik niet naar Heverlee.

Een aantal oplossingen (kwestie van het ook wat opbouwend te maken):
- 1 goeide tocht organiseren (ipv tijd te steken in 2 tochten) met bijvoorbeeld een basislus van 25 km met een beetje vanalles uit de regio (niet te lastig, maar eens proeven van bos, holle wegen, technische stukjes, cfr km 10-20 van deze tocht). Dan 2 grote lussen: 1 technische en een rustigere. Diegenen die de grote rijden doen beiden, diegenen die de middenafstand rijden kunnen op voorhand kiezen: 40 technisch, 40 rustig. Hiermee is iedereen tevreden: wie eens van de streek wil proeven maar zich niet zo thuisvoelt op boomwortels doet de rustige, wie voluit wil gaan maar van ver komt en niet de hele dag kan blijven doet de technische. Beetje bijschaven aan uitpijling (laten rijden door ploeg die tocht niet kent avond ervoor en die kunnen nog pijltjes bijhangen)

- Werken aan communicatie: bordjes, pijltjes, plannetjes,... helpt alles veel vlotter vooruit. Pijlen naar startplaats, pijlen met P (parking) als je mensen omleidt naar een parking, pijl met inschrijving. In de zaal pijlen/bordjes met waar in te schrijven, waar de douches zijn, waar je drankbonnetjes haalt, etc... Belangrijk: afstanden duidelijk communiceren (wij schreven in voor de 35 en zagen pas aan de eerste splitsing dat het er 42 waren - wij zeer blij want 35 vonden we wat weinig, en voor 60 hadden we geen tijd, maar voor wie wat minder is is 7 km extra wel al veel), plannetje met parcours ophangen.
Gebruikersavatar
sportyboy
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 09 jul 2004 19:22
Rijdt met: Canyon AL 9.0 2009

Bericht door sportyboy »

Luc schreef:
Haaike schreef:Die holle weg was een plezant stukske, ook gevarenborden waar nodig; zeker in die afdaling met eerst die 90° bocht en dan die overhellende paal. Daar had er mss nog een bordje extra mogen staan; ik ben er met mijn schouder tegengebotst maar gelukkig enkel een blauwe plek. Iemand van Gent hetzelfde, maar dan spijtig genoeg ook een andere mtb-er erger onderuitgegaan.
Ben er ook tegen geknald met linker onderarm en bovenarm, goed geschaafd en een grote blauwe plek. Ben er eerder nogal langs gereden, toen wel zonder problemen :-?

flamazine opsmeren 24u na het voorval was de raad van den ambulancier die aan het vertrek stond.
zero
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: di 10 jun 2008 20:42
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door zero »

Musti schreef:Zaterdag 42 km gereden.

Niet echt onder de indruk: geen pijltjes naar de startplaats, chaos bij toekomen, geen aanduiding van waar je kan parkeren maar je wordt wel in een woonwijk gestuurd. Ook in de zaal geen aanduidingen, geen parcours voor mtb opgehangen. Wij wilden eventueel nog een extra lus met wat technische stukjes doen, dat kan je dat op het plan al even bekijken. Parcours: bepijling hier en daar beperkt (of te laat, of in de bocht), dus paar keer verkeerd gereden (en we waren niet alleen aan de sporen te zien). Startstuk: zeer rustig voor de streek, stukje rond Oud-Heverlee: mooi. Aan de bevoorrading hadden we er goede hoop op: door het bos terug. Maar dit gebeurde enkel via de grote dreven, lichtjes op en af. Niets speciaals, niets technisch.... Weinig uit de regio gehaald dus. Omdat we in het tweede deel samenreden met wat mensen van de club hebben we ons geamuseerd, maar voor dit parcours kom ik niet naar Heverlee.

Een aantal oplossingen (kwestie van het ook wat opbouwend te maken):
- 1 goeide tocht organiseren (ipv tijd te steken in 2 tochten) met bijvoorbeeld een basislus van 25 km met een beetje vanalles uit de regio (niet te lastig, maar eens proeven van bos, holle wegen, technische stukjes, cfr km 10-20 van deze tocht). Dan 2 grote lussen: 1 technische en een rustigere. Diegenen die de grote rijden doen beiden, diegenen die de middenafstand rijden kunnen op voorhand kiezen: 40 technisch, 40 rustig. Hiermee is iedereen tevreden: wie eens van de streek wil proeven maar zich niet zo thuisvoelt op boomwortels doet de rustige, wie voluit wil gaan maar van ver komt en niet de hele dag kan blijven doet de technische. Beetje bijschaven aan uitpijling (laten rijden door ploeg die tocht niet kent avond ervoor en die kunnen nog pijltjes bijhangen)

- Werken aan communicatie: bordjes, pijltjes, plannetjes,... helpt alles veel vlotter vooruit. Pijlen naar startplaats, pijlen met P (parking) als je mensen omleidt naar een parking, pijl met inschrijving. In de zaal pijlen/bordjes met waar in te schrijven, waar de douches zijn, waar je drankbonnetjes haalt, etc... Belangrijk: afstanden duidelijk communiceren (wij schreven in voor de 35 en zagen pas aan de eerste splitsing dat het er 42 waren - wij zeer blij want 35 vonden we wat weinig, en voor 60 hadden we geen tijd, maar voor wie wat minder is is 7 km extra wel al veel), plannetje met parcours ophangen.
het was nogal druk en za zijn we idd vergeten een plannetje op te hangen, zondag hing er wel een.

in de bossen zelf (meerdaalwoud/heverlee bos/ mollendaal bos) zijn er maar een beperkt aantal wegen waarvoor je toelating krijgt, dit zijn bijna allemaal grote dreven of bloso parcour. dit merk je ook bij andere tt in de streek. daarbuiten zaten er mooie stukken in, zondag was het wat technischer dan zaterdag. toen zaten er zelfs stukken in die nog nooit in een tt zijn gebruikt.

de mensen die 's ochtends het parcours controleerden, kenden het niet. zij hebben hier en daar een extra pijltje gehangen.

normaal gezien hingen er pijlen voor de parking.
als je buiten kwam hing er een grote pijl naar rechts met daarop start, alleen waren ze vergeten erop te zetten dat het voor de mtb was, dat is wel aangepast.
in de zaal hadden er idd pijlen mogen hangen richting douches/wc/drankbonnetjes.
de communicatie was niet optimaal, zie ook hier onder. daardoor waren ze op de inschrijving niet op de hoogte van de aangepaste afstanden (op de flyer stonden andere afstanden)

er zijn wel meer foutjes geweest, maar dit was voor de meesten de eerste keer dat zoiets groots werd georganiseerd. normaal gezien organiseerd een club zo iets, maar dit jaar was het de vlaams-brabantse afdeling. ze werkten met vrijwilligers die het niet gewoon zijn om een tt te organiseren en met elkaar samen te werken, bovendien waren er te weinig medewerkers.
Gebruikersavatar
DudeWithBike
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: ma 13 sep 2010 12:55
Rijdt met: Ene van Cube met toppen en ene van Cube met krom stuur

Bericht door DudeWithBike »

Musti schreef:Zaterdag 42 km gereden.
...
Belangrijk: afstanden duidelijk communiceren (wij schreven in voor de 35 en zagen pas aan de eerste splitsing dat het er 42 waren - wij zeer blij want 35 vonden we wat weinig, en voor 60 hadden we geen tijd, maar voor wie wat minder is is 7 km extra wel al veel), plannetje met parcours ophangen.
Da's wel grappig, wij hadden hetzelfde voor! Wilden 45 doen maar bij de inschrijving vertelden ze ons dat de 45 niet mogelijk was (staat nochtans momenteel nog altijd op de site: http://belgiancycling.be/happening/parcoursmtb.htm).
Dan maar ingeschreven voor 35. Onderweg kwamen we een splitsing naar 42 tegen, die genomen. Een heel stuk verder kwamen we dan 45 tegen, dus hebben we die verder gevolgd. Beetje eigenaardig...
Hoeveel we er nu eigelijk gedaan hebben weten we niet want mijn batterijtje heeft het onderweg begeven. #-o

Verder geen problemen gehad, hebben ons goed geamuseerd. Gelukkig wist mijn fietscollega wel een alternatieve route voor het eerste stukje modder langs de E40 :-D
Gebruikersavatar
Trekkie 800
Mountainbiker
Berichten: 375
Lid geworden op: zo 19 mar 2006 16:14
Rijdt met: Trek 800 / Trek 6500 Flaire Duotone / Trek TopFuel 9

Bericht door Trekkie 800 »

Gisteren met Sportyboy er de 60 komen afhaspelen. Ik had een beetje schrik over het parkoer omdat er ook baantochten werden georganiseerd. Meestal gaat er dan meer aandacht naar de baantochten zodat wij op onze honger blijven zitten. MAAR, het was toch een aangename tocht. Buiten de laatste strook waar ik tot 2x toe in een plas ben gedoken was alles perfect berijdbaar. Soms mocht er inderdaad wel een pijl vroeger maar ben maar 2x net tever gereden. Soms was het wel wat saai maar dit werd overvloedig gecompenseerd door de technische stukjes. De technische stukjes van de rode bloso toer van Overijze maakte de omloop nog plezanter. De bevoorradingen waren best OK, heb hier zeer weinig gegeten daar ik een beetje last had van de maag. 's Morgens inderdaad weinig volk maar dat maakte alles vlotter voor ons. De afspuitstand met slangen ipv hogedrukreinigers vond ik wel een pluspunt. Mijn laatste aanwinst kan helemaal niet tegen deze krachtige machines. Op de slangen stond tevens ook genoeg druk. Douches waren lekker heet.
Met andere woorden, ik heb weer een toffe voormiddag gehad.
frederik76
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 29 sep 2009 17:13
Rijdt met: Cube Reaction HS33 20" ('09) / Cube Ltd 1 18" ('06) / Scott Tonapah 20" ('93)

Bericht door frederik76 »

Trekkie 800 schreef:Buiten de laatste strook waar ik tot 2x toe in een plas ben gedoken was alles perfect berijdbaar.
Bij die strook aan de autostrade is het meestal links te doen, rechts zijn er aantal plassen die te diep zijn om door te rijden ...
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Bericht door joeke »

Hallo,

Ik heb even de commentaren doorgenomen en we zijn er ons van bewust dat er een reeks punten voor verbetering vatbaar zijn. Zelf was ik verantwoordelijk voor het MTB- parkoers. Ik ga enkel info bezorgen hieromtrent. De andere punten zal ik aan de desbetreffende personen bezorgen.

Bloso al dan niet omgekeerd en de grotere dreven. Dit heeft gewoon te maken met de regels die gerespecteerd moeten worden in de domeinbossen om een goedkeuring te krijgen. In andere regio' s leggen ook de gemeenten of zelfs de provincie bepaalde eisen op.
Anderzijds is het ook zo, dat je vanuit deze sporthal bijna niet anders kan dan de BLOSO route gebruiken. Tenzij je natuurlijk via het centrum van Heverlee vertrekt. Maar ja we spreken nog altijd van MTB en dus niet op de baan rijden. Ik zie de commentaren al voor me moest ik zo'n traject uitstippelen. Dus de opmerking van Bloso is achterhaald daar je dit voor iedere tocht door dit domeinbos kan vermelden.

Van het moment dat ik gevraagd werd om de mtb- trajecten uit te stippelen, hadden we nog 2 weken om de dossiers binnen te brengen ter goedkeuring bij het agentschap Natuur & Bos. Veel tijd had ik dus niet.
2 dagen later kreeg ik de opdracht om voor de 2 dagen verschillende trajecten te voorzien. Slik, ik had net de 1ste rit zo goed als rond. Veel wou ik daar niet meer aan veranderen. Deze rit werd voorbehouden voor zondag. Dus begon de zoektocht naar de rit van zaterdag. Mijns inziens een geslaagd alternatief met een aantal andere aandachtspunten.

Verder heb ik proberen rekening te houden met de moeilijkheidsgraad voor de verschillende afstanden. Als je de hoogteprofielen bekijkt zal je dit kunnen beamen. Moeilijker maken kon, maar hoeft mijns inziens niet.
Men moet ook niet in iedere TT allemaal dezelfde hellingen kiezen. Waar kan is variëren de boodschap.

Nuttig om weten is ook dat we voor een lus van 7km voor zondag geen toelating konden verkrijgen. Normaal had de 35km de afdaling met de "paal" niet genomen. En had de 45km niet 2* aan de bevoorrading gepasseerd. En ja dan zou ook de 58km uiteindelijk de gewenste 65km geweest zijn. In laatste instantie (afgelopen week) hebben we het parkoers moeten wijzigen. Dus 1 lichte helling minder.

Wat was nu hetzelfde op zaterdag?
* de start
* Het gedeelte tussen de lange daalstraat en de Walendreef.

Wat werd omgekeerd gereden?
* Het stuk langs de autosnelweg tot aan de koker (doorsteek).
* De start van zondag tot het centrum van Vaalbeek.

De afdaling met de uitstekende "paal".
Voor zo ver mijn geheugen reikt, heb ik nooit geweten dat deze afdaling al in een TT verwerkt zat. Gezien de situatie waren we er ons van bewust dat we deze afdaling zeker goed moesten aanduiden. In dit geval dus met 3 gevaarsborden van 50*50cm, net voor de gevaarlijke situatie.
Het bord voor de "paal" stond er nog geen 2 meter voor. En ja, ook ik ben er eens tegenaan gereden. Dat was onlangs nadat de weg eigenlijk eens was opgekuist. Er voor was het smaller en heb ik hem nooit geraakt. Die "paal is eveneens privé eigendom. Je mag er dus zo maar niet mee aanvangen wat je wenst.

Ik stel me ook de vraag of het loont om zowel voor zater- als zondag een ander traject uit te stippelen. Ik denk niet dat er veel zijn geweest die zo wel zaterdag als zondag met de MTB in Heverlee hebben gereden.
Het vraagt in ieder geval veel werk.

De afpijling kon misschien beter. Zelf zou ik eigenlijk in bed moeten blijven hebben om uit te zieken, maar ja niemand anders kende zo uitgebreid de trajecten. Dus op Dafalgan heb ik mij er door gewrongen. Ik ben 2kg lichaamsgewicht kwijtgeraakt. Misschien toch iets goed.
De personen die de controles uitvoerden hebben daags voor het evenement de definitieve GPS- tracks gekregen.
Sommige situaties waren nu ook 1- maal moeilijk goed af te pijlen. In asfalt kan ik nog altijd geen paaltjes kloppen. Grondmarkeringen worden niet toegestaan.

De aanduiding in de zaal kon zeker beter.
De aanduiding naar het evenement stond aangeduid vanaf de afrit Haasrode. Die is op minder dan 1km gelegen.
En ja de parkings van de militairen waren voorzien en bemand.
Wie Hertogstraat 180 ingeeft in de GPS heeft zeer veel kans dat hij
door het centrum geleid wordt. En dan maar parking in de wijken zoeken.

Tot slot: Om een evenement van dit programma volgens schema te laten verlopen, zou je dagelijks moeten kunnen rekenen op +/-120 personen. We hebben het met minder moeten stellen. En dan moet je keuzes maken natuurlijk.

Tot daar mijn betoog. Nu gaat den deze slapen. Het is morgen werkendag en die rust is hoognodig.

Groetjes,

Joeke
Gebruikersavatar
Trekkie 800
Mountainbiker
Berichten: 375
Lid geworden op: zo 19 mar 2006 16:14
Rijdt met: Trek 800 / Trek 6500 Flaire Duotone / Trek TopFuel 9

Bericht door Trekkie 800 »

@Joeke, ik heb me te zondag goe geamuseerd. Merci daarvoor !!! =D> =D> =D>
Plaats reactie