Duurtraining doen op MTB of racer...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
wihameke
Mountainbiker
Berichten: 532
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 19:28
Rijdt met: Canyon 29'er

Duurtraining doen op MTB of racer...

Bericht door wihameke »

Ik rij geregeld ritten van 2, 3, 4 uur op mijn mtb rond op de baan/onverharde fietswegen (D1+D2), rij heel veel via de knooppuntenroutes en daar zijn redelijk wat baantjes bij waar je met een racer best niet op komt 8)

Ik neem aan dat als je op TT's en andere tochten/wedstrijden goe wil rijden dat dit noodzakelijk is.

Nu lees en hoor ik geregeld dat een racer hier beter voor geschikt zou zijn (lees productiever).

Hier heb ik dus echt mijn twijfels over omdat ikzelf liever/beter zit op men mtb dan op men racer.
De zithouding + hoek van spieren die je gebruikt zijn toch ook anders bij een racer?
Snelheid intereseert me weinig omdat ik bijna altijd met hartslagmeter rij.

Dus shoot Racer of mtb....
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Als je in de juiste zones kunt blijven, maakt het niet uit.
Ik doe het hier in de omgeving in de zomer ook, dan ligt er veel los zand, hartslagmeter in het oog houden, als het te zwaar wordt desnoods een stuk te voet de zandhoop op.
Gebruikersavatar
steamy
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 11:31
Rijdt met: Bulls Copperhead 3 Disc

Bericht door steamy »

Ik heb me deze vraag ook al vaak gesteld... Maar ik blijf op de MTB rijden wegens veel leuker en comfortabeler.

Of het echt iets uitmaakt voor de conditie: ik denk het niet.
mol
Mountainbiker
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 20:27
Rijdt met: scott spark / genius Lt /canyon frx

Bericht door mol »

ik probeer toch ook af en toe de racer te pakken... gewoon om even gemakkelijker meer km's te doen.... :wink:
Gebruikersavatar
miebe
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 14:07
Rijdt met: Trek 6700 (2010)

Bericht door miebe »

Zolang het slecht weer is doe ik mijn duurtrainingen met de MTB. Ik vind het heerlijk gewoon wat rond te rijden en nieuwe wegen te ontdekken, ook offroad. Hierbij rij ik op hartslag, gemiddelde maakt niets uit. Je moet gewoon doen wat je zelf tof vindt. Vanaf maart ofzo komen er nog genoeg dagen om duurtrainingen te doen op racefiets in beter weer en vooral propere wegen.
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Bericht door BramDR »

Met de racefiets kan je gewoon beter op je hartslag rijden.
Mountainbike is meer interval.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

BramDR schreef:Met de racefiets kan je gewoon beter op je hartslag rijden.
Mountainbike is meer interval.
Bullshit!
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Bericht door jfcb »

Op zich maakt het niet uit op welke fiets je de duurtraining doet, maar als het er zo vettig als nu bij ligt dan verkies ik toch om 4-5 uur op de weg te trainen (en dan pak ik mijn racefiets) dan 4-5 uur in de modder te ploeteren en vanaf de eerste minuut nat en vuil te worden.
Gebruikersavatar
black levi
Mountainbiker
Berichten: 215
Lid geworden op: di 11 jan 2011 12:46
Rijdt met: cannondale scalpel

Bericht door black levi »

Ik doe duurtrainingen altijd met mijn MTB omdat ik geen racer meer heb. :wink:
Het komt er tijdens een duurtraining toch gewoon op aan om je hartslag in de gaten te houden en of dat op een MBT of een racer is maakt me niet uit.
Het is wel zo dat een racer wel makkelijker bolt omdat je minder weerstand hebt.Alléé, het is te zien welke banden op je velgen liggen. :wink:
wihameke
Mountainbiker
Berichten: 532
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 19:28
Rijdt met: Canyon 29'er

Bericht door wihameke »

Ik rij met mijn mtb ook gewoon op de baan hoor, momenteel in het veld duurtraining gaan doen gaat niet lukken vrees ik 8)

En zoals ik al aangaf in de openingspost kan er toch echt geen verschil zijn in "trainingskwaliteit" tussen 3 uur op de weg ter rijden met je mtb of 3 uur op de racer?

Als je 10 uur per week op de racer zit voor je duurtrainig en dan ga je tijdens het weekend ineens 3 uurtjes gaan mtb'en dan moet je lichaam zich toch altijd even aanpassen aan de zithouding en dergelijke of ben ik mis?
Plaats reactie