Rusten of niet? wat denken jullie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Bericht door doctor »

Als ik dat allemaal lees dan heb ik zo men bedenkingen. Wanneer iemand op regelmatige basis traint en dan plotseling een vermoeid gevoel heeft. Dit door bv. minder fris te ontwaken, minder drive te hebben en slecht recupereren, op training pijn in bovenbenen en ook na het trainen bv. op trappen te lopen en pijnlijke benen en vlug hijgende-kortad. te zijn. Dan hebt ge gewoon een bloedspiegel die ontregeld is en een simpel doktersbezoek met een bijhorende bloedanalyse gaat je direct tekorten aantonen. Als je dan met je dokter de tekorten aanvuld (wanneer deze dokter een beetje zijn vak kent) ga je binnen de week al opnieuw je beter voelen. Als je lichaam terug op peil is kan je best een test laten uitvoeren wanneer je bv. een doel hebt om naar te trainen. Wanneer je louter recreatief fietst en bv. een keer in de week met een snelle groep traint hebt ge zulke test niet nodig. Overtraint bestaat bijna niet wanneer je naar je gevoel handeld en bovendien een keer extra je bloed laat testen. Kost tenslotte bijna niks door de ziekenkas refound en dor dit een 2 à 3 keer per jaar te laten doen ben je altijd zeker dat je goed bezig bent. Iemand die dus regelmatig sport, mag zeker deze periode van het jaar geen 3 dagen na elkaar vermoeid zijn. Anders is er een sluimerde verkoudheid op komst of bloedspiegel niet in orde. Of andere ontsteking ergens aan het woekeren.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="IRA"]Bedankt voor je mening, maar ik ben niet mee.

Wil dit nu zeggen dat als je in goede conditie verkeerd, verkregen door voldoende en systematisch te trainen, je je niet meer vermoeid kan voelen bv dag na een zware wedstrijd of training ?

Volgens mij zijn de doelen die mensen zich stellen recht evenredig met het conditieniveau. Als je conditioneel een ardennen marathon aankan, ga je je niet tevreden stellen met een 25 km TT.

Ik blijf de vraag relevant vinden.[/quote]

iemand die schematisch traint met variatie, zal zijn lichaam tegelijk ook leren omgaan met de opeenvolgende belasting, en op termijn veel vlotter gaan recuperen.
juist daardoor zal hij in staat zijn, zijn grenzen een eind te verleggen zonder dat die direct gevaar loopt op oververmoeidheid.
hij ontwikkelt op termijn niet alleen een goede conditie maar ook een snel recuperatievermogen en fysieke weerstand. een gevarieerd programma moet juist voorkomen dat hij over zijn toeren gaat, en tegelijk toch vaker per week kunnen trainen zonder problemen.

als iemand 1 a 2x per week gaat rijden, zal hij fysiek niet in staat zijn een ardennenmarathon uit te rijden zonder dat hij zich fysiek sterk tekort doet.
hij kan het dan misschien uitrijden, maar hij zal niet op basis van conditie die uitrijden, maar vooral na 30-40km vooral door zijn weerstandvermogen (kracht) en / of mentale kracht die gaan uitrijden.
daardoor zal hij zichzelf veel tekort doen, de verzuring blijft dagenlang en soms een paar weken hangen, blessurerisico is zeer hoog, conditioneel win je vrijwel niets maar pleeg je vooral roofbouw.
Tegelijk kan je een hoger risico lopen op cardioproblemen of andere erge fysieke problemen die lang kunnen aanslepen.
De keren dat we lezen dat er weer eentje in het bos op een tt of andere, tegen de vlakte is gegaan en afgevoerd, ligt niet altijd maar wel vooral aan het feit dat ze te weinig rijden en toch weer die 'prestatie' willen doen.


de realiteit is vooral dat veel mensen zich doelen stellen die ver boven hun conditieniveau uitkomen.
en niet andersom.

er zijn mensen die veel, en anderen ook minder training nodig hebben om een behoorlijke conditie op te bouwen. maar hoe je alles keert of draait..... 1 a 2x per week is en blijft onvoldoende om over conditie te spreken. men gaat door op weerstand en mentaal vermogen, conditie komt daar weinig bij zien.
oververmoeidheid, blokkages en totale verzuring - soms zo erg dat het weken in je lijf blijft - zijn een zeer normaal gevolg.


een jong iemand met goede conditie en een zeerregelmatig trainen in de week, zal van 1 dag doorgeven weinig tot geen last hebben, vaak zelfs vrijwel geheel gerecupereerd en in staat die inspanning opnieuw te herhalen.


en vedrer ook zoals Doctor zegt, kan een lage waarde of tekort in de bloedspiegel van een belangrijker element (bv B12 of ijzer), voor een trage recuperatie zorgen. bloedanalyse maakt meer duidelijk.
elke sporter zou 1 a 2x per jaar een analyse moeten laten uitvoren, voor competitierijders, zeker zij die hogere doelen stellen en echte prestaties willen neerzetten (en een uci erkende licentie hebben), best nog vaker laten uitvoeren
kozzen12
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 mei 2010 16:37
Rijdt met: scott 29er

Bericht door kozzen12 »

bij deze kan ik dus jullie meedelen dat was sunn extreme meedeeld wel degelijk de oorzaak was van alles.

een stevige basisconditie daar moet je mee beginnen. Vroeger reed ik altijd op gevoel juist de zondag voor een tt in groep en heel sporadisch eens in de week. Via de testresultaten en de goeie uitleg die ik er kreeg + soms de adviezen die er worden gegeven op de site zijn heel nuttig en er dan ook al veel van opgestoken. Dan ook ondervonden dat ook al kan je 100km rijden je daarmee nog niet scherp staat!

Nu train ik enkele malen in de week (bepaalde trainingen) en de zondag een rit of tt met een copain of alleen. Goed om mijn conditie op te bouwen en of er iemand mij voorbijgaat lig ik er niet van wakker.

Volgend jaar zal ik er mijn vruchten uit plukken, hoop ik.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

regelmaat telt meer voor een opbouw, dan enkele malen een hoop km's afmalen.
vanaf een bepaalde basisconditie kan je stilaan met wat meer varianten gaan werken, het hoeft niet allemaal tijdrovend te zijn.
Plaats reactie