Trainen met conditie 0

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Veloman
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 24 mei 2011 09:01
Rijdt met: granville

Trainen met conditie 0

Bericht door Veloman »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb eigenlijk nooit echt gesport en dat is ook te merken aan mijn figuur :oops: . Ik ben het meer dan beu en wil dus iets aan men conditie doen. Ik heb 2 jaar geleden met hetzelfde idee rondgelopen maar daar is niets van gekomen. Nu wil ik het goed aanpakken maar zoals de titel zich laat lezen heb ik helemaal geen conditie. Ik zit inmiddels al 6 jaar op een bureautje te werken zonder enige vorm van sport. Ik heb bij een collega die marathons loopt een beetje info gevraagd over training, en die haalde aan wat jullie hier allemaal zeggen "traag opbouwen". Nu wou ik eens aan de mensen die er verstand van hebben vragen of ik goed bezig ben.
Ik ben begonnen op de rollen en heb ook een fiets granville XC30 natuurlijk met semislicks om op de rollen te kunnen rijden :-).
Ik ben begonnen met 3x per week 20minuten te rijden aan 60-70% van men max hartslag zoals beschreven in de karvonen methode. Bij mij resulteerd dat in het trainen aan een hartslag van 130. elke week moet ik 15% van de tijd omhoog volgens diezelfde formule.
Is dit een goede methode? Of zijn er betere methodes die ik kan toepassen? Vorige week ben ik met een kennis een stukje meegereden op de baan aan 18/20km/h en na 5km zat ik aan een hartslag van 160-170 wat volgens mij toch niet ideaal is. Zijn er nog andere tips of methodes die ik in het achterhoofd moet houden als absolute beginner?

Alvast bedankt voor eventuele reakties! :wink:
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

Als je rekening houdt met het opbouwen van 15% per week, dan moet je na 3 weken ook een rustperiode inlassen.
Houd ook bij hoe je trainingen zijn gegaan. Als je bijvoorbeeld niet echt goed voelt als je een uur moet rijden tov van de 50min de vorige week (ik zeg maar iets), dan moet je de volgende week geen uur en tien minuten gaan rijden, maar probeer nog eens een weekje om een uur te rijden. Het heeft geen nu op de zaken vooruit te lopen.

Een goeie techniek is bijvoorbeeld:

Week 1 : 5u fietsen
Week 2 : 5u30min fietsen
Week 3 : 6u fietsen
Week 4 : 3u fietsen

Week 5: 5u30min fietsen
Week 6: 6u fietsen
Week 7: 6u30min fietsen
Week 8 : 3u fietsen

Week 9: 6u fietsen
Week 10 : 6u30min fietsen
Week 11 : 7u fietsen
Week 12 : 3u fietsen

Ik denk dat je met dat schematje het principe wel snapt van blokjes van 3 weken. Zoals je hier aanhaalt moet je vooral op basisconditie werken aan een lage hartslag. Je hartslag op de weg zal uiteraard hoger liggen dan op rollen (om op die vraag te antwoorden). Je hebt er de rolweerstand, eventueel de wind, het af en toe moeten optrekken na het stoppen aan de lichten, warmte, koude, ...

Veel succes ermee
kimba
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 07:07
Rijdt met: Trek 6700 disc 2010

Bericht door kimba »

Bleef u hartslag zo hoog, of ging hij nadien naar beneden ?
Veloman
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 24 mei 2011 09:01
Rijdt met: granville

Bericht door Veloman »

Ik heb toen nog een stukje langzamer gaan rijden, en toen zakte die hartslag weer naar ongeveer 140. Ik ben dan zo naar huis gefietst en had dan ongeveer 14km gereden. Thuis heeft het toch wel even geduurd voor men hartslag onder de 120 was ongeveer een half uur 3 kwartier.
Veloman
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 24 mei 2011 09:01
Rijdt met: granville

Bericht door Veloman »

Hey Foxy bedankt voor dit schema! Het ziet er dus best naar uit dat ik wel wat meer mag gaan fietsen zolang men hartslag maar aan de lage kant blijft? Ik vond die 60 minuten per week wel heel weinig maar dat hoorde bij het traag opbouwen dacht ik.
Putkop
Mountainbiker
Berichten: 493
Lid geworden op: za 26 dec 2009 18:51
Rijdt met: Cotic Solaris 29" und eine OneOne Codeine

Bericht door Putkop »

Veel eten en drinken tijdens de training.

Zeker 1 bidon per uur en dan nog een koek of een banaan surplus.
Veloman
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 24 mei 2011 09:01
Rijdt met: granville

Bericht door Veloman »

Is dat echt nodig dat eten? Ik ben 1m70 en weeg 90 kilo.
Ik besef wel dat ik eerst conditie nodig heb om echt op vetverbranding te werken maar nu "veel" eten tijdens ...........
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Bericht door Hans wynants »

ik ben vorig jaar ook terug begonnen met fietsen, weliswaar na 2 jaar inactiviteit maar wel van 88 kg naar 106 gegroeid in die periode.

niks conditie meer... begin van de nieuwe start, op het echt gemakje en heel belangrijk , alleen rijden zodat je u puur op je eigen hartslag kan focussen.

en ga maar rijden met in u geval bvb 130/min . en begin met een uurtje.

je zal zien dat je niet moe bent achteraf dat je er een goed gevoel aan over houd.

dit doe je 3 keer per midweek. en als je zin hebt kan je eens denken aan een korte TT in de buurt bvb. maar zeker niet te fel in het rood gaan.


na al enkele weken zal je merken dat je gemiddelde snelheid naar omhoog gaat wanneer je hartslag hetzelfde zal bijven.


Gouden regel; trainen op hartslag , snelheid groeid wel naargelang de conditie verbeterd.


ik weeg nu 9 maanden later nog 96kg en mijn conditie is er een pak op vooruit gegaan. tochten van +100km hier in de streek schrikken me niet meer af. ook een marathon in het hageland is al doenbaar, wel niet op topniveau maar dat is u bedoeling ook niet denk ik? :-D
Veloman
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: di 24 mei 2011 09:01
Rijdt met: granville

Bericht door Veloman »

Iedereen al bedankt voor de motiverende antwoorden!

@Hans: Dat goed gevoel is zeker een motivatie, ik weet nog toen ik 2 jaar geleden dezelfde plannen had werdt er bij ons in Schoten een klein tochtje georganiseerd. Ik heb me toen helemaal dood gereden ook al ging ik niet snel. Ik dacht het is in de buurt en waarom niet, toch! Ik heb die dag alleen nog geslapen en heb 2 dagen last gehad van een overslaand hart, stijve spieren en krampen. Ik zweer het als je daarna aan een fiets denkt heb je echt geen meer zin om erop te kruipen en te fietsen! Ik wil zeker niet op topniveau presteren, maar vooral plezier hebben en voor mezelf vooruitgang boeken.
Speedy G.
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 21:12
Rijdt met: Santa Cruz Tallboy XXL & Scott Scale 40 XXL

Bericht door Speedy G. »

Ook ik ben in augustus 2009 op mijn hoogtepunt of liever breedtepunt geweest met 128,7kg. Toen een rugoperatie gehad en sindsdien beginnen afvallen door oefeningen met de kinesist.
In oktober 2010 terug begonnen met MTB en ondertussen zitten we aan 101kg.

9 weken geleden eindelijk eens een afspraak gemaakt met mijn huisarts/sportarts aangezien ik vond dat ik geen progressie maakte door de TT's te rijden.

Sindsdien puur op hartslag beginnen trainen in de week zijnde min. 3x 2uur buiten ofwel 1uur binnen aan een hartslag onder 130bpm.
Op zondag mocht ik dan nog altijd mijn ding doen op een TT omdat er nog altijd een gedeelte fun moet inzitten.
En ja, best altijd alleen rijden en in't begin gaat dit uitermate traag maar je merkt inderdaad dat het altijd maar sneller en sneller gaat na een aantal weken.

Nu mag ik beginnen aan mijn volgende trainingen met stukken aan een hogere hartslag en dergelijke meer.

Zoals iedereen al gezegd, START TRAAG !!!!

En veel succes.
Plaats reactie