trainingschema eetschema

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sahih
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 09 sep 2010 12:58
Rijdt met: Trek 6300
Contacteer:

trainingschema eetschema

Bericht door Sahih »

Beste Forumleden
Ik ben op zoek naar een overzichtelijk trainingschema en eetschema.
Ik ben een amateuristische mountenbiker en rij meestal gewoon bloso routes.
Wat ik wil bereiken is gewoon wat vlotter erdoorheen rijden door een trainingschema en een bepaald eetpatroon te volgen.
Wat ik onderandere graag zou willen weten is wat eet ik best voor een route, wat erna, wat de dag ervoor, wat zijn de beste tijdstippenom te eten... enzo
Het zou interesant voor me zijn dat ik een schema'tje zou kunnen afprinten ofzo.
Alvast bedankt...
Greettzz
Laatst gewijzigd door Sahih op wo 04 mei 2011 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

Trainingsschema's en eetschema's zijn iets persoonlijks, dus klakkeloos iets overnemen van iemand anders heeft toch geen zin.

Zoek een trainer of coach en verdiep jezelf ook in het wel en wee van trainen, pas na enige tijd wordt je dan duidelijk wat en hoe je het moet doen om je bepaalde doelen te berijken.
Af en toe eens zelf testen met wat je zou eten voor een wedstrijd (bij minder belangrijke wedstrijden) en dan aanvoelen waar je je het best bij voelt lijkt me al een goede start. Het begint eigenlijk al bij je dagelijkse voeding. Veel drinken (water) is ook een zeer belangrijk iets. En zorgen dat je tijdens langere tochten ook wat te eten hebt. Eventueel een energiereep voor langere tochten of gellekes voor wedstrijden.
Voor trainingen volstaat bij mij persoonlijk een granny-koekje (mede omdat ik niet zo'n gellekes en reepkes believer ben tijdens simpele trainingen). Zo zie je maar dat dit ook persoonlijk is.

Test uit waar je je het best bij voelt, ook bij het trainen en je geraakt al een heel eind verder. Pas je trainingen ook aan aan wat je wil berijken.

Wil je lange toeren kunnen rijden, train dan veel basisconditie.
Wil je wedstrijden rijden train dan veel basisconditie voor dien en zorg voor specifieke training (welk soort wedstrijden zul je doen) Tijdens de wedstrijdmaanden.
Gebruikersavatar
Sahih
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: do 09 sep 2010 12:58
Rijdt met: Trek 6300
Contacteer:

Bericht door Sahih »

Ok bedankt voor de informatie.
Gebruikersavatar
Liwoen
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: di 16 mar 2010 13:20
Rijdt met: Niner AIR 9

Bericht door Liwoen »

mijn persoonlijke ervaringen:

2.5u voor een wedstrijd niets meer eten. als je dan nog suikers opneemt begint uw insuline te werken en zorgt dit voor een lage suikerspiegel op het moment dat je de wedstrijd start. ( dus 3u voor u wedstrijd laatste keer suikers opnemen) vanaf 10 min voor je opwarming mag je weer suikers opnemen, als je zeker bent dat je nadien niet langer dan 10 min zal moeten stilstaan aan de start ofzo)
Uw sportdrank moet ongeveer 60gr suikers (koolhydraten) per liter bevatten. indien je meer hebt zal uw maag eerst water aan je lichaam onttrekken om de suikers te kunnen opnemen.

Ik eet smorgens meestal kornflakes of frosties met melk.

tijdens de wedstrijd: aan de start eet ik een energiereep en 5sec voor de start neem ik een slok sportdrank in mijn mond tot als de start gegeven word. (dit zou endorfines vrijmaken die pijnstillend werken waardoor beter de start kan overleefd worden, dit is een tip van paul van den bossche)

Na een half uur wedstrijd neem ik een gelleke en drink ik er voldoende bij. ik heb altijd nog een 2e gelleke bij voor moest ik hiermee niet toekomen. meestal eet ik nog een energiebar ergens onderweg.

op training beperk ik me tot energiebars en grannies of wafels of wathever in mijn achterzak mee kan.
Bij zware hongerklop op lange trainingen zoek ik ergens een winkel waar ik snickers kan kopen want daar kan ik van herstellen.

na een wedstrijd of zware training drink ik een proteine shake pure whey. hier mix ik nog een banaan bij voor de lekkere smaak en om een betere verhouding proteine / koolhydraten te hebben.

nadien drink ik nog vrij veel ice tea green. 7gr suikers /100ml
(dit doe ik ook soms in mijn drinkbus met positief resultaat

gewone maaltijden: vrij veel pasta en rijst. Groentjes eet ik eigenlijk te weinig. dagelijks eet ik een zelfgemaakte "smootie" :-D ik heb een blender en mix hierin een appel, banaan, kiwi, appelsien en bloedappelsien tot een drinkbaar drankje...

tot zover mijn persoonlijke ervaringen ivm voeding...

indien iemand opmerkingen of toevoegingen hoor ik het graag.
Zors
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 09 sep 2009 10:10
Rijdt met: Felt Q720 2009

Bericht door Zors »

Hier staan enkele interessante tips:
http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondspo ... /index.htm

Wat voor mij belangrijk is:
1. voldoende drinken
2. koolhydraatrijke voeding vooraf
3. eiwitten en koolhydraten achteraf
4. een lekkere trappist, want niet alles moet volgens het boekje hé
Gebruikersavatar
deftone82
Mountainbiker
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 07 jul 2010 15:17
Rijdt met: when come car back? :(

Bericht door deftone82 »

Liwoen schreef:mijn persoonlijke ervaringen:

2.5u voor een wedstrijd niets meer eten
Dit is voor mij al een probleem gezien ik meestal 's morgens ga MTB'en (fiets ook regelmatig 23km naar het werk met mtb).
Dit is dan wel geen wedstrijd, maar het eten speelt mij 's morgens vaak op. En wat ik eet speelt dan niet zo'n rol, of het nu yoghurt met muesli is of enkel een banaan.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

als ik het snot uit mijn ogen rij dan mag ik eten wat ik wil voordien,
kotsen moet ik dan toch :-)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

eigenlijk moet je beginnen met de vraag te stellen :

HOE VAAK PER WEEK RIJD JE ?

HOE LANG RIJD JE MOMENTEEL AL ?

een schema gaan opstellen heeft totaal geen zin als je slechts 2x per week op de fiets zit, zelfs bij 3X per week bij een beginnen is te weinig.

dan moet je al beginnen met 1 basisregel : REGELMAAT !!
Gebruikersavatar
native instinct
Mountainbiker
Berichten: 695
Lid geworden op: do 11 mei 2006 19:14
Rijdt met: Scott Scale 710 Nino Schurter

Bericht door native instinct »

Ik zie dat je van Oost Vlaanderen bent dus ....
voor 50 Euro komt ge hier alles te weten wat je moet weten. En je krijgt er nog een inspanningstest bovenop ook voor diene prijs :wink:
http://www.sporttestcentrumhiko.be/
Plaats reactie