Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Knieperikelen

Knieperikelen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht di 17 apr 2012 21:25
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
[quote="kona_bikearena"]Ook ik kom hier in dit topic terecht. ondertussen 3 weken geleden tijdens een mtb-wedstrijd in pepingen ben ik samen met een andere renners tijdens een sprint zwaar ten val gekomen en is mijn linkerknie tegen een radar opgevlogen. eerst felle pijn in mijn knie maar dat begon die dag toch nog weg te trekken en alles leek inorde. tot ik 4 dagen later intervaltrainingen moest doen. hevige steken bij elke omwenteling dwongen mij om zeer traag en soepel naar huis te rijden. ik naar de dokter en deze dacht dat het gewoon een kneuzing was op het eerste zicht want ik kon nog alles bewegen in de knie. rustig aan doen was de boodschap. een week later terug een iets zwaardere training gepland, op het begin ging alles zeer goed maar na 15 km ben ik weer huiswaards kunnen keren. opnieuw naar de dokter,foto's en een echo laten nemen van de knie. daar vertelden ze mij dat het gewoon wat vocht op de knie was dat weg moest trekken. opnieuw conclusie dat ik een week rustig aan moest rijden. na een week terug een iets zwaarder training om te testen hoe het zat was het nog altijd hetzelfde. ondertussen een afspraak in het ziekenhuis voor een mri van de knie te doen deze vrijdag. volgende week maandag het resultaat. het kan 2 kanten opgaan. ofwel een ontsteking ofwel het kraakbeen geraakt. indien het tweede vrees ik voor een kijkoperatie maar ik hoop van niet.[/quote]


helaas heb je een cruciale fout gemaakt, de week na de valpartij.
in uw verhaal stel je duidelijk de situatie van de valpartij, en met de knie tegen een nadar afsluiting knallen is altijd zeer pijnlijk en vaak met interne kneuzingen.
zeer vaak worden er pezen geraakt, maar vooral kleinere interne bloedstortingen spelen u een aantak weken echt parten.
het is na zulk incident van zeer groot belang dat je 2-3 weken het erg rustig aan pakt.
vooral de eerste week had je 4-5 dagn van de fiets moeten blijven, vooral veel ijs leggen en ontstekingscreme moeten aansperen, of een mildere ontstekingsremmer nemen. (helaas ontsteekt de knie in 90% van valpartijen waarbij een nadar is geraakt)
de 2de week bestaat vooral uit kortere recuperatietrainingen (losrijden) en intussen rustig bekijken hoe het loopt.
wedstrijden is er na 1 week na het incident niet bij, en de kans dat het 2 a 3 weken zonder wedstrijden word is zowieso reeel.

helaas heb je alweer direct de zaak genegeerd en op interval overgeschakelt, het intensieve werk gaan opzoeken. (meermaals)
hiermee heb je 9/10 nog meer schade berokkend, daarmee bedoel ik meer vochtstapeling in de knie , omdat deze op dat moment nog steeds nog moet proberen te herstellen en eigenlijk daar helemaal niet de kans toe kreeg.
de pijn die opsteekt bij dat intensiever werk is in eerste plaats vooral te wijten aan gekwetste spieren en pezen (zwaardere kneuzingen), en wat interne vochtstapeling als gevolg.

de kans dat je in uw geval, een pees en spierprobleem hebt is veel groter dan een kraakbeenletsel.
maar dat je een MRI laat uitvoeren is wel aangewezen. kan ook zijn dat er een barst in de knieschijf zit en de patellapees vooral geraakt is en force pijn geeft bij meer krachtzetten.

voor iedereen die ooit met ee nadar stevig in aanraking komt met de knie, raad ik aan de eerste week niet te fietsen en vooral heel goed te verzorgen en dan erg rustig weer begint.
meestal bij kneuzingen door dit soort incidenten, is de knie voor de volle 2 a 3 weken zeer gevoelig, en kan elke intensieve krachtinspanning teveel zijn en het herstel 3x achteruit helpen ipv 1 stapje voorwaarts.

natuurlijk, als je het niet weet ben je ook sneller geneigd, de signalen van uw lichaam te negeren en te denken dat elke dag niet fietsen leid naar snel conditieverlies.
maar wie goed getraind is verliest niet zo snel conditie, en zal er veel sneller weer terug staan als hij eerst naar de ernst van zijn blessure kijkt en vooral rustig begint en zich inhoud, ipv proberen door te zetten.

Bericht wo 18 apr 2012 07:38
kona_bikearena Mountainbiker

Berichten: 202
Mijn bike: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon

bedankt sun extreme voor de goede info. zal er in de toekomst rekening mee houden. ik besef wel dat het soms wat vlug was maar het was enkel om te proberen en heb nooit de training verdergezet.

Bericht do 26 apr 2012 11:20
Hasse Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 8
Mijn bike: Ridley & Bottecchia FX 5.20
Heb na mijn laatste post eind februari nog een keer geprobeerd met hetzelfde resultaat. Linker knie perfect OK maar rechts grote problemen. Kan rechter knie amper plooien na een ritje van slechts 30km (racefiets op zeer matig tempo) Wederom met nieuwe Look Keo schoenplaatjes (rode geven 9° speling) en verscheidene malen plaatjes van positie versteld om toch eventueel een beter resultaat te krijgen. Allemaal niks uitgehaald.
Dan de volledige maand maart en tot verleden week niks gedaan, pijn volledig weg en knie 7 weken gegeven om te genezen. Sinds deze week 2 maal een toerke van 30 km met 5 dagen ertussen, terug amper plooibaar zonder pijn die rechtse knie. Sportarts opzoeken is noodzakelijk denk ik. (vrees ik) Ik zou er zo graag mogelijk snel van af geraken.

Bericht do 26 apr 2012 13:58
kona_bikearena Mountainbiker

Berichten: 202
Mijn bike: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon

Ik heb onlangs het resultaat gekregen van mijn scan. Nu is het kraakbeen onder mijn knieschijf licht beschadigd. volgens de dokter is een operatie niet echt nodig. wel moet ik verder naar de orthopedist voor een goede en vlotte revalidatie. zaterdag heb ik de eerste afspraak. wel had de dokter nog verteld dat de orthopedist nog altijd kon beslissen dat er toch een operatie moest volgen indien het niet zo beteren na behandeling. afwachten dus. spijtig genoeg dit weekend geen wedstrijd in stoumont voor mij. keek er echt naar uit.

Bericht vr 27 apr 2012 21:54
dago Mountainbiker

Berichten: 492
Mijn bike: scoppio 201.1/ ronanda 29er/ beone crd comp
en toch blijven trainen he kona-bikearena? :wink:

Bericht za 28 apr 2012 17:35
kona_bikearena Mountainbiker

Berichten: 202
Mijn bike: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon

dago schreef:
en toch blijven trainen he kona-bikearena? :wink:


Ja maar op een rustig niveau. soepel fietsen en toch 2 keer per week zwemmen nu. heb vandaag ook mijn resultaat van bij de orthopedist. 3 weken rustigaan doen zodat het kraakbeen zich rustig kan herstelllen. dus nu nog 2 maanden in totaal want er is al 1 maand voorbij. nog even doorbijten en dan gaan we in het najaar de LMTB eens platwalsen seh :D

Bericht wo 02 mei 2012 13:21
lowflyer Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 255
Mijn bike: Cannondale Scalpel Factory Team, Pinarello Dogma
kona_bikearena schreef:
dago schreef:
en toch blijven trainen he kona-bikearena? :wink:


Ja maar op een rustig niveau. soepel fietsen en toch 2 keer per week zwemmen nu. heb vandaag ook mijn resultaat van bij de orthopedist. 3 weken rustigaan doen zodat het kraakbeen zich rustig kan herstelllen. dus nu nog 2 maanden in totaal want er is al 1 maand voorbij. nog even doorbijten en dan gaan we in het najaar de LMTB eens platwalsen seh :D


Mijn mening;
Ijs leggen na elke inspanning, stretchen voor en stretchen na elke inspanning, koude zalf smeren (Voltaren Emulgel) en osteopaat consulteren. Kraakbeenschade komt vrij veel voort uit een disbalans ten opzichte van uw bekken. De knieschijf spoort dan niet goed over het gewricht en dit geeft schade op het kraakbeen.
Zeker niet stoppen met sporten maar minder kracht zetten voorlopig. (souplesserijden)
En neem voedingssuplementen op basis van MSM en chondroitine
(Bioglucosamine, Rhumal, etc)

Tip -> zwemmen kan dan in de volksmond als "zeer goed voor de gewrichten zijn" maar lang schoolslag zwemmen is een aanslag op de knie, soms nog meer als lopen. Dit doordat je het gewricht zwaar belast door de beweging die je maakt tijdens de schoolslag. Zwem dan Crawl, dit is veel beter voor de kniëen.

Bericht wo 02 mei 2012 15:39
kona_bikearena Mountainbiker

Berichten: 202
Mijn bike: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon

Tijdens het zwemmen doe ik ook meer crawl. Soms zo eens een baantje rustig schoolslag voor te recupereren. Heb nu samen met mijn trainer gezeten en ga nu 2 tot 3 keer per week zwemmen en daarbij 1 tot 2 keer per week rustig soepel fietsen.

Bedankt nog voor alle tips en info

Bericht wo 02 mei 2012 21:44
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
vraagje : met wat voor schoenen en plaatjes rijd je ?

Bericht do 03 mei 2012 07:31
kona_bikearena Mountainbiker

Berichten: 202
Mijn bike: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon

Northwaves sparta sbs. Dat zijn spd pedalen. Ik heb XT pedalen. deze staan nog niet optimaal ingesteld maar ben ze volop aan het regelen.

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training