Knieperikelen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
lowflyer
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: do 03 mei 2007 22:08
Rijdt met: Cannondale Scalpel Factory Team, Pinarello Dogma

Bericht door lowflyer »

Ook met gereden en niet tevreden van ... XTR ook niet optimaal

Probeer Time ATAC XS is !
timvdl
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 30 apr 2010 10:51
Rijdt met: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015
Contacteer:

Re: Knieperikelen

Bericht door timvdl »

Ik ben een dikke maand geleden bij het mountainbike, redelijk hard op mijn stuur gegaan. De eerste paar weken geen last van gehad. Nu sinds 2 weken wel wat last van de knie. Voelt een beetje warmer ook wel iets vaker een knak precies. (1x per dag ofzo). Ik ben er ook wel achtergekomen dat mijn koerszadel te laag stond. Deze staat ondertussen evenhoog als mountainbike. (Van trapas naar zadel gemeten en vergeleken). Ik heb er eigenlijk nog niet veel aan gedaan, kwa ijs of dergelijke. Wat denken jullie, eerst is mee naar de huisarts gaan? Of is frequent ijs-leggen en voltarn gel smeren ofzo? Of beter is langs de osteopaat Ik doe iedere dag mijn dagelijks tochtje woon-werk (ca 25km in totaal) en bij lopen heb ik niet meer last ofzo. Ik heb ook wel een klein blauw plekje, hoewel dat volgens mij vooral opvalt door de combinatie, schaafwond van vorige jaar of jaar eerder. (Ik zou graag binnen 6 weken een goede tijd lopen op de stratenloop dus eigenlijk weinig tijd voor echte rust tenzij het echt niet anders kan )
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Re: Knieperikelen

Bericht door gbv »

tja, je beschrijft de last niet... lang zeurend gevoel, pijnscheuten, steken, hevige pijn?
het warmer aanvoelen kan duiden op een ontsteking. die knak daar zou ik niet te veel aandacht aan besteden, is iets dat je in alle gewrichten kan hebben.

op wat je beschrijft denk ik eerder aan een kneuzing zowel intern als extern (blauw plekje). door de slag en kneuzing kan er onder de knieschijf een lichte ontsteking ontstaan die zorgt voor enige irritatie.

wil je zeker zijn dan raadpleeg je best een (sport)dokter en doe je volledig het verhaal. hoogstwaarschijnlijk zal deze je dan zeggen het wat rustiger aan te doen en een ontstekingsremmer voorschrijven als hij dat nodig acht, tenzij uit de consultatie blijkt dat er iets anders loos is.

ik zou nu toch vooral je knie niet extra gaan belasten. d.w.z. rij eerder op souplesse en laat het grote verzet wat achterwege. rust zo veel als mogelijk. houdt ook in je achterhoofd dat er nog wedstrijden zullen zijn en je gezondheid voorrang heeft. Een knie stelselmatig blijven belasten bij kwetsuur kan leiden tot andere kwetsuren of bijvoorbeeld chronische ontsteking.
timvdl
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 30 apr 2010 10:51
Rijdt met: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015
Contacteer:

Re: Knieperikelen

Bericht door timvdl »

gbv schreef:tja, je beschrijft de last niet... lang zeurend gevoel, pijnscheuten, steken, hevige pijn?
het warmer aanvoelen kan duiden op een ontsteking. die knak daar zou ik niet te veel aandacht aan besteden, is iets dat je in alle gewrichten kan hebben.

op wat je beschrijft denk ik eerder aan een kneuzing zowel intern als extern (blauw plekje). door de slag en kneuzing kan er onder de knieschijf een lichte ontsteking ontstaan die zorgt voor enige irritatie.

wil je zeker zijn dan raadpleeg je best een (sport)dokter en doe je volledig het verhaal. hoogstwaarschijnlijk zal deze je dan zeggen het wat rustiger aan te doen en een ontstekingsremmer voorschrijven als hij dat nodig acht, tenzij uit de consultatie blijkt dat er iets anders loos is.

ik zou nu toch vooral je knie niet extra gaan belasten. d.w.z. rij eerder op souplesse en laat het grote verzet wat achterwege. rust zo veel als mogelijk. houdt ook in je achterhoofd dat er nog wedstrijden zullen zijn en je gezondheid voorrang heeft. Een knie stelselmatig blijven belasten bij kwetsuur kan leiden tot andere kwetsuren of bijvoorbeeld chronische ontsteking.
Merci voor je antwoord, ik ben voorlopig naar een huisarts geweest. Deze denkt vooral aan een ontsteking, ik heb inderdaad ontstekkingsremmers gehad, ijs leggen en gel smeren. Voor de rest mag ik van hem nog naar het werk fietsen (enkel 11km) maar voor de rest wel niet lopen ofzo. Een 2-tal weken rustig aan dus. Dan hopen als het snel stuk beter is.
timvdl
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 30 apr 2010 10:51
Rijdt met: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015
Contacteer:

Re: Knieperikelen

Bericht door timvdl »

Mijn rechtse knie lijkt alvast te beteren. Hoewel ik het nu beetje links voel. Ik heb vandaag maar de city bike gepakt, met gewoon trappers. Rustig naar het werk gereden. Ik heb wel is een vraagje. Ik gebruik 1 paar schoenen voor beide fietsen, MTB & Race. Kan het zijn dat u plaatje van u schoen iets meer naar voor of naar achter moet als je van fiets wisselt? Of heeft dit normaal geen invloed? Voor de rest lijkt me teveel naar binnen, buiten geen probleem kan zijn. Want ik rij zo al jaren op mijn mountainbike. Ik heb wel recent een nieuw zadel op men mountainbike geplaatst. Ik zag wel dat de ijzers van men vorige zadel wat zijn doorgebogen. (Na 7 jaar kan dat natuurlijk wel) Zou ik dan nu iets hoger zitten, daardoor? Mijn koersfiets heb ik nog maar dikke 2 maand.
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Re: Knieperikelen

Bericht door gbv »

het best is om op alle fietsen dezelfde positie aan te nemen. sommige mensen ervaren nu eenmaal bij de minste verandering problemen. maar je hebt er evenzeer die op 3 fietsen verschillend zitten en nooit last hebben.

dus om op jouw vraag te antwoorden: eens je plaatjes goed staan niet meer aankomen. die hoeven niet te veranderen van fiets tot fiets.

als ik van jouw was, zou ik gewoon de rust en medicatie zijn werk laten doen. hetgeen je toch met de fiets doet, doe je best zo traag en rustig mogelijk. dus soepel ronddraaien en vooral geen druk op de knieën zetten.

als de pijn en irritatie is verdwenen kan je opnieuw rustig opbouwen en dan zal je snel merken of je positie het probleem is. komt de pijn terug, dan laat je je best eens degelijk uitmeten. komt hij niet terug, dan kan het gewoon een tijdelijke overbelasting geweest zijn door het bijvoorbeeld te zwaar verzet in combinatie met het koude weer.
glennvdw
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 jan 2013 00:57

Re: Knieperikelen

Bericht door glennvdw »

Morgen begin ik ook aan een reeks kiné :( . "lopersknie" en triggerpoint in de knieholte(hamstring) ->ondanks alle voorzorgen blijkbaar toch niet zo mooi op de fiets...
Meer doorgedreven metingen e.d. dringen zich op : "Smart Cycling" Denderleeuw een goede keuze denk ik toch? Eerst natuurlijk beetje genezen :-) .
timvdl
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 30 apr 2010 10:51
Rijdt met: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015
Contacteer:

Re: Knieperikelen

Bericht door timvdl »

glennvdw schreef:Morgen begin ik ook aan een reeks kiné :( . "lopersknie" en triggerpoint in de knieholte(hamstring) ->ondanks alle voorzorgen blijkbaar toch niet zo mooi op de fiets...
Meer doorgedreven metingen e.d. dringen zich op : "Smart Cycling" Denderleeuw een goede keuze denk ik toch? Eerst natuurlijk beetje genezen :-) .
Wie heeft die analyse gedaan? Ik vraag me af hoe betrouwbaar een huisarts is? In hoeverre is die op de hoogte van de knie? Kan die zo een diagnose stellen of is het nogal rap een ontstoken knie? Het is altans veranderd na een goei week van behandeling van continue pijn naar momenten met steken - pijnscheuten eerder. De knie voelt kwa temperatuur normaal. Af en toe irritatie en af en toe voel ik ook niks. Ik weet niet dat dit normale gang van evolutie is?

Ik ben voorlopig ook paar oefeningen aan het doen voor hamstrings wat te stretchen, op aanraden van de vriendin.
glennvdw
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 jan 2013 00:57

Re: Knieperikelen

Bericht door glennvdw »

@timvdl ben niet bij huisarts geweest maar bij "dokter fysische geneeskunde/revalidatie" - 2 dagen nadien al MR scan om een en ander uit te sluiten . Nu weet ikzelf,dokter, kinesist tenminste of er bvb scheurtjes oid te vinden zijn - toch belangrijk voor de verdere behandeling !
timvdl
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 30 apr 2010 10:51
Rijdt met: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015
Contacteer:

Re: Knieperikelen

Bericht door timvdl »

Oké, ik denk maandag is bellen naar Bert Vanermen http://www.monica.be/nl/professioneel/a ... asp?id=427 Kniepijn is met momenten beter... ma ik heb niet het gevoel dat die ontstekkingsremmers werken... (Ondertussen gedaan met deze medicatie te pakken)

Deze leek me heel bekwaam, heeft mijn zus van haar kniepijn ooit geholpen. Eén of andere spier die te kort was... Door wat simpele oefeningen opgelost.

Of moet ik toch iets meer geduld hebben volgens jullie? Ondertussen een 3-tal week last van kniepijn.... Nu voelt het al wel redelijk cva aan... Buiten soms nog steek in de knie.

Deze vrijdag met naar huis komen van het werk viel me volgende wel op, knie was stuk roder dan de andere knie. (10km in de regen, koude) Kan je daar iets uit afleiden?

Stel nu dat mijn fietspositie verkeerd was, en ik heb deze ondertussen aangepast. (zelfde hoogte als MTB) Hoelang kan het duren voordat men 'knie' hieraan gewoon word?
Plaats reactie