Knieperikelen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Tubeken
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: vr 20 jul 2007 17:59

Bericht door Tubeken »

Een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb.

Geschiedenis: eind dec. ontstekking pattela en verkorte hamstrings linkerbeen vastgesteld, maand fietsverbod, kiné-oefeningen. Na maand nog pijn, MRI scan laten doen, vaststelling: kraakbeenirritatie tot op het kniebot aan de linkerknie - mogelijke operatie: kniebot behandelen zodat er littekenweefsel komt om de 'gaten' in het bot op te vullen.
Maar dit werd me niet aanbevolen.

Februari ook niet mogen/willen fietsen. Laatste twee weken volop in verhuis, toch geen tijd gehad. Donderdag een uurtje gaan fietsen, goed gestrecht voor aanvang, geen pijn bij thuiskomst (lees op 't gemak fietsen, op hartslag, moet conditie terugopbouwen).
Gisteren een uurtje en n half, wel pijn, ijs opgelegd bij afloop.

Kinébezoek laatst: hamstrings zijn losser, patella niet, blijven intensief oefeningen doen.

Al mijn MTB-marathon (Cimes de Waimes, ...) tem juni laat ik varen.
Kiné mag ik pas vanaf mei terug de MTB op als mijn knie sterker is.
Nu op weg rijden, plat, geen hellingen doen, soepele tred houden.
Vind ik niet erg, kan ik conditie mee opbouwen gedurende de lentemaanden.

Kga op 't gemak wat opbouwen, ik kan ook Cimes de Waimes, Herdermarathon, ... nog fietsen in 2012, 2014, 2015, ... Stretchen, kiné en hopen dat de knie sterker wordt. Operatie wordt door gn enkele aangeraden.

Tjah
:roll:
Gebruikersavatar
butters
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: do 24 mei 2007 19:13
Rijdt met: 2010 Trek Top Fuel 8

Bericht door butters »

Heb het sinds enige tijd ook zitten: een zeurende pijn in de linkerknie, precies vanachter mijn knieschijf, ondanks opmeting bij bullen vorige zomer.
Op aanraden van huisarts een mri-scan laten nemen, waar niets op was te zien. Nu doorgestuurd naar een kinesist, maar wil wel iemand die wat vertrouwd is met dit soort probleem.
Kent er iemand een goeie kinesist in omgeving Peer of midden-Limburg?

De huisarts zegt dat ik wel op de weg mag fietsen, op een heel rustig tempo
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="butters"]Heb het sinds enige tijd ook zitten: een zeurende pijn in de linkerknie, precies vanachter mijn knieschijf, ondanks opmeting bij bullen vorige zomer.
Op aanraden van huisarts een mri-scan laten nemen, waar niets op was te zien. Nu doorgestuurd naar een kinesist, maar wil wel iemand die wat vertrouwd is met dit soort probleem.
[b]Kent er iemand een goeie kinesist in omgeving Peer of midden-Limburg?[/b]

De huisarts zegt dat ik wel op de weg mag fietsen, op een heel rustig tempo[/quote]

de kans is groot dat je net een tikje te hoog zit, en misschien je schoenplaatjes die in tegenstelling tot vroeger nog ver naar voor gezet zijn is ook een mogelijkheid.
of de combinatie van beide.
in beide gevallen, word net onder de knieschijf een overbelasting gecreeerd.
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Bericht door HansP »

heb de uitslagen terug van mijn knie en rug ...
knieen alles ok , enkel dijspier te kort , en wat vocht vooraan de knie door mijn werk , op te lossen met een matje voor onder mn knieeen te leggen of als het blijft cortisone spuit

in mn rug zou ik facetartrose hebben tussen 2 wervels bij 4en5 geloof'k in onderrug...
Laatst gewijzigd door HansP op wo 28 mar 2012 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Bericht door HansP »

update : 1e keer osteopaat geweest gisteren en merk al goe verschil

hij zegt dat het probleem in mijn bekken zit en doorstraalt naar rug en knie , ik voel nog steeds wat pijn maar in mindere maten en verdraagzamer als hiervoor !!!!

topnieuws !
kan niet wachten terug de bike op , hij zei zelfs dat het goed was voor mij
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Bericht door Dr.Gonzo »

Jammer genoeg kom ik ook in dit topic terecht.
Een 6tal weken geleden begn het met een zeurende pijn in mijn rechterknie.
Niet in de eerste kilometers maar zo vanaf kilometer 40.
Weken erna bleef dit aanhouden maar pijn kwam steeds sneller op.
Ben dan maar naar sportarts geweest, die een echo vann de knie heeft gedaan.
Hierop was niets te zien.
Gezien ik zo'n 15jaar geleden gestopt pijn met voetballen omwille van knieproblemen vond hij het toch de moeite om een NMR scan te doen, mogelijks kraakbeenletstel.
Ondertussen raadde hij me aan van te blijven rijden, doch korte afstanden en niets te forceren.
Door de last in mijn knie was reeds een duidelijk onevenwicht tussen mijn linker- en rechter bovenspier.
Ik dus content dat ik mocht blijven mtb'en.
Tot vorige week...
Na een ritje van 45km ene gaan drinken.
Ik moest nog 6 km naar huis.
Onderweg helse pijnscheuten bij het trappen.
Te voet gaan was geen probleem.
terug even op de bike, weer hetzelfde.
Ik kon wel kermen van de zeer.
Mijn bike blijft nu even aan kant in afwachting van uitslag van de scan, durf echt niet meer.
Die pijn was niet te houden, zo geraak ik zelfs niet thuis.
Echt klote, heb dit jaar al weekends en MTB week in Verbier geboekt...
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Bericht door Butch »

Ik kom helaas ook in dit topic terecht. Zelfde verhaal, een 6 tal weken geleden, pijn in de rechterknie, net onder de knieschijf. Treedt op na idd een 40 tal km, onafhankelijk of er kracht bij komt kijken of enkel souplesse.

Trappen oplopen, lopen zelf,...geen enkel probleem, aan bureau zitten met geplooid been, pijn treedt na tijdje ook op. Enkel lang zitten en fietsen doen pijn. 2 dagen rust en de pijn is volledig verdwenen.

Zou zijn dat hamstrings te kort zijn en binnenkant quardriceps niet stevig genoeg. Stretchen dus (dagelijks 10 tal keer, maar niet evident om op 't werk wat hamstrings te beginnen stretchen...) en voort squatjes met bal tussen de knieën om q-ceps te verstevigen. Hopelijk werpt dit snel vruchten af want heb nog steeds last en de ardennenmarathons komen deraan!

Veel beterschap aan allen met dit syndroom
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

20 februari heb ik al gepost wat ik allemaal heb gedaan om van de patellaproblemen af te geraken en het verbetert. Vorige week ben ik nog eens over de grens geweest, maar een week later was de last weer weg. Ik probeer zo veel mogelijk te fietsen, maar niets te forceren.
kona_bikearena
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 08 feb 2012 23:02
Rijdt met: kona-kula watt 2012, CKT 396 koersfiets model 2013, Thompson CR650 Carbon
Contacteer:

Bericht door kona_bikearena »

Ook ik kom hier in dit topic terecht. ondertussen 3 weken geleden tijdens een mtb-wedstrijd in pepingen ben ik samen met een andere renners tijdens een sprint zwaar ten val gekomen en is mijn linkerknie tegen een radar opgevlogen. eerst felle pijn in mijn knie maar dat begon die dag toch nog weg te trekken en alles leek inorde. tot ik 4 dagen later intervaltrainingen moest doen. hevige steken bij elke omwenteling dwongen mij om zeer traag en soepel naar huis te rijden. ik naar de dokter en deze dacht dat het gewoon een kneuzing was op het eerste zicht want ik kon nog alles bewegen in de knie. rustig aan doen was de boodschap. een week later terug een iets zwaardere training gepland, op het begin ging alles zeer goed maar na 15 km ben ik weer huiswaards kunnen keren. opnieuw naar de dokter,foto's en een echo laten nemen van de knie. daar vertelden ze mij dat het gewoon wat vocht op de knie was dat weg moest trekken. opnieuw conclusie dat ik een week rustig aan moest rijden. na een week terug een iets zwaarder training om te testen hoe het zat was het nog altijd hetzelfde. ondertussen een afspraak in het ziekenhuis voor een mri van de knie te doen deze vrijdag. volgende week maandag het resultaat. het kan 2 kanten opgaan. ofwel een ontsteking ofwel het kraakbeen geraakt. indien het tweede vrees ik voor een kijkoperatie maar ik hoop van niet.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Bericht door BerggeitCasualFietser »

hier ook af en toe last van de (vooral linker)knie maar ik denk dat dit bij me gedeeltelijk ten gevolge is van vroeger uit mijn voetbalcarrière, en anderzijds veel (te veel) trainen op kracht, vooral rijden op het grote mes door snelle ritten in het Waasland te rijden.
Nu terug meer op middenblad rijden om meer naar de Ardennen te kunnen rijden op souplesse en normaal gaat dit dan over na tijdje. Ga sowieso enkele weken inlassen met minder op kracht trainen en keertje rustiger aandoen
Plaats reactie