Knieperikelen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

uw geduld word wel beloond :wink:
tot nu toe is het al goed verlopen, met de tips wat op te volgen.
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Bericht door HansP »

pfff ik kan ook niet wachten !
hopelijk zegt hij niet wacht nog even en volgende afspraak een maand later ofzo :(

donderdag morgend is D-day !

heb het 5j geleden iets te rap opgegeven denk ik ...

ik dacht dat toen gezegd was dat mijn kniespieren iets te kort waren ?

IK WIL TERUG DE FIETS OP !
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

HansP schreef: heb het 5j geleden iets te rap opgegeven denk ik ...

ik dacht dat toen gezegd was dat mijn kniespieren iets te kort waren ?
Stretchen is heel goed in tegenstelling tot wat mens soms beweert.
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Bericht door HansP »

idd , dat doe/deed ik nooit ... als ik terug begin , eerst ff tegen de auto leunen en rekken :)

maar ik laat het donderdag weten alleszinds wat het verdikt is !

ik heb al gemerkt dat veel aan mijn zetel in de auto ligt ! ( ik ben technieker op de baan met +-1000a1300km per week ) in opel astra dus geen camionette
heb deze sinds 2,5 week en heb wat gespeeld met de zetel en nu heb ik geen/weinig last meer van knieeen
Gebruikersavatar
Hasse
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 14:58
Rijdt met: Ridley & Bottecchia FX 5.20

Bericht door Hasse »

Ik ben sinds een maand of twee terug begonnen met fietsen maar dan vooral met de racefiets (van moeten van de dokter: hoog cholesterol en slechte lever werking, geen overgewicht). MTB is er nog niet van gekomen maar dat was wel de bedoeling. Nu heb ik na het fietsen altijd pijn aan mijn rechtse knie. Van mijn linker heb ik niks last. Tijdens het fietsen word ik eigenlijk niks gewaar. Maar de avond na het fietsen en de dag na het fietsen kan ik amper mijn knie buigen. Erop steunen is totaal geen probleem maar buigen is haast onmogelijk. Ik train echter heel licht op een vrij kleine versnelling en ritjes van momenteel maximum een uur of iets meer tegen een matige snelheid (ong 25 km/h)
De pijn is vooral aan de binnenkant van mijn knie en ook op de knieschijf zelf. Soms heb ik zelfs last aan de achterkant van mijn knie. Nooit aan de buitenkant van de knie.
Mijn schoenplaatjes (nieuwe Look KEO classic) heb ik al verscheidene malen terug afgesteld zonder resultaat.
Ik had terug helemaal zin gekregen in het fietsen en zag het helemaal zitten maar nu zit ik met dit. Zaterdag nog eens geprobeerd met wat stretching oefeningen voor en na het fietsen maar 's avonds weer prijs: de rest van het weekend mank en nu maandag beter maar nog pijn. Verscheiden websites geraadpleegd en kniepijn kan duidelijk vele oorzaken hebben en men kan er blijkbaar lang mee sukkelen. Ik hoop dat dat bij niet het geval is. Ik zal toch maar eens naar een sportarts trekken.[/b]
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

zijn uw schoenen oud ? of nieuw? oude schoenen gaan vaak meegeven / doorzakken, zijn versleten en te flexibel geworden, wat heel wat klachen kan geven.
een vaak voorkomende element waar helaas weinigen bij stilstaan als oorzaak.

de KEO's hebben tegenwoordig allemaal een 3% spelingsruimte, om de knie wat te ontlasten.
als het plaatje bv achteraan wat naar buiten staat gedraaid ipv recht, ga je ook op die plaats van de knie problemen krijgen.
achteraan de knie duid vaker op een te hoge zit en / of slechte afstelling schoenplaatje (te ver achterwaarts en een te hoge trekkracht meebrengt. onevenwichtige krachtverdeling dus)

kan natuurlijk ook zijn dat de binnenste spieren van uw bovenbeen wat verkort zijn. dat kan na actviteiten, wat problemen geven aan de binnenkant knie.
stretch oefeningen voor de lies en binnenzijde bovenbeen zijn hiervoor zeer geschikt.

als je begint en problemen krijgt ondanks je rustig rijd, zit de oorzaak vaak in een afstelling, of gebruik van oude schoenen.
Gebruikersavatar
Hasse
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 14:58
Rijdt met: Ridley & Bottecchia FX 5.20

Bericht door Hasse »

Nee, ik had nieuwe schoenen gekocht (race) en daar eerst mijn SPD plaatjes van mijn mountainbike schoenen op gezet. Maar ik had vrijwel direct last van mijn rechterknie. Dan de raad opgevolgd van ne maat van mij die triathlon doet. SPD zit echt vast en Look Keo heeft speling dat zou beter zijn. Maar ook met die KEO's blijf ik last hebben. Terug afgesteld, hetzelfde. Kan ik daar vanaf geraken met stretching en blijven rijden? Gaat zich alles niet na een tijd wat goed zetten qua spieren en pezen want zoals beschreven in mijn vorige post ben ik net terug bezig?
Ik moet wel zeggen dat ik vroeger geen last had, toch niet direct dat ik weet.
Alle tips zijn welkom. Bedankt reeds bij voorbaat.
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Bericht door gbv »

Hasse schreef:Nee, ik had nieuwe schoenen gekocht (race) en daar eerst mijn SPD plaatjes van mijn mountainbike schoenen op gezet. Maar ik had vrijwel direct last van mijn rechterknie. Dan de raad opgevolgd van ne maat van mij die triathlon doet. SPD zit echt vast en Look Keo heeft speling dat zou beter zijn. Maar ook met die KEO's blijf ik last hebben. Terug afgesteld, hetzelfde. Kan ik daar vanaf geraken met stretching en blijven rijden? Gaat zich alles niet na een tijd wat goed zetten qua spieren en pezen want zoals beschreven in mijn vorige post ben ik net terug bezig?
Ik moet wel zeggen dat ik vroeger geen last had, toch niet direct dat ik weet.
Alle tips zijn welkom. Bedankt reeds bij voorbaat.
standaard tips, maar nuttig om eens te overlopen en toe te passen:
schoenplaatjes ter hoogte van de bal van de voet. beide plaatjes op dezelfde plaats monteren. zadel van de fiets niet 100% horizontaal maar de punt van het zadel heel lichtjes naar beneden. schoenen niet te vast trekken. schoenplaatjes voorzien van voldoende speling in begin. zadelhoogte niet te laag (potentiele last aan de patella), maar zeker niet te hoog (potentiele last aan de knieholte). niet verkrampt op de fiets zitten. geen te zware versnelling duwen. geef een nieuwe afstelling van de fiets voldoende tijd om aan te wennen, je lichaam moet zich namelijk aanpassen.

brengen al deze regels geen soelaas raadpleeg dan een arts en laat je opmeten.
Gebruikersavatar
Hasse
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 14:58
Rijdt met: Ridley & Bottecchia FX 5.20

Bericht door Hasse »

gbv schreef:
Hasse schreef:Nee, ik had nieuwe schoenen gekocht (race) en daar eerst mijn SPD plaatjes van mijn mountainbike schoenen op gezet. Maar ik had vrijwel direct last van mijn rechterknie. Dan de raad opgevolgd van ne maat van mij die triathlon doet. SPD zit echt vast en Look Keo heeft speling dat zou beter zijn. Maar ook met die KEO's blijf ik last hebben. Terug afgesteld, hetzelfde. Kan ik daar vanaf geraken met stretching en blijven rijden? Gaat zich alles niet na een tijd wat goed zetten qua spieren en pezen want zoals beschreven in mijn vorige post ben ik net terug bezig?
Ik moet wel zeggen dat ik vroeger geen last had, toch niet direct dat ik weet.
Alle tips zijn welkom. Bedankt reeds bij voorbaat.
standaard tips, maar nuttig om eens te overlopen en toe te passen:
schoenplaatjes ter hoogte van de bal van de voet. beide plaatjes op dezelfde plaats monteren. zadel van de fiets niet 100% horizontaal maar de punt van het zadel heel lichtjes naar beneden. schoenen niet te vast trekken. schoenplaatjes voorzien van voldoende speling in begin. zadelhoogte niet te laag (potentiele last aan de patella), maar zeker niet te hoog (potentiele last aan de knieholte). niet verkrampt op de fiets zitten. geen te zware versnelling duwen. geef een nieuwe afstelling van de fiets voldoende tijd om aan te wennen, je lichaam moet zich namelijk aanpassen.

brengen al deze regels geen soelaas raadpleeg dan een arts en laat je opmeten.
Bedankt, ik ga dat allemaal eens nakijken maar denk dat dit toch allemaal vrij goed is. Zoals eerder vermeld heb ik links nul komma nul last en rechts kan ik mijn knie amper buigen. Maar ik zal het toch nog eens een keer nakijken in alle geval.
Gebruikersavatar
HansP
Mountainbiker
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team

Bericht door HansP »

Redelijk goed nieuws van de dokter , geen problemen met mn knieeen maar iets te korte pezen en dot zou verholpen worden door stretchen en hij zag geen probleem terug te biken maar rustig op te bouwen

heb zaterdag en maandag nog een scan van mn knieen en rug op mijn verzoek of er toch niets mis is maar hij verwacht alles ok!!!

Dus strx wss kijken voor mijn koperkop :-)
Plaats reactie