Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Beta Alanine

Beta Alanine

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht zo 16 dec 2012 16:10
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
nu nog te weten komen hoe je het moet gebruiken.... hoeveel wanneer enz..

Bericht ma 17 dec 2012 14:56
doctor Mountainbiker

Berichten: 327
Mijn bike: Bulls team
Sunn, je uitleg is zeer goed in verband met de creatine. Als iemand creatine wilt gebruiken, bestel de pure vorm. Niet van een merk, maar gewoon bij de apotheek puur creatine mono - hydr. Het enigste wat ik dan ook nog adviseer om erbij te gebruiken is puur L Glutamine. Wij hebben zeer goede resultaten met bv. een krachtcapsule kuur van zes weken te gebruiken met telkens een 3 grzam creatinne en 3 tot 5 gram L glutamine na de training. De resultaten zijn bijna altijd super, binnen de 2 weken voelen ze meestal een opmerkelijke krachttoename en na zes weken een mooie spierlijn op kuiten en billen. Natuurlijk bij de sporters die niet met 10 kg overgewicht staan en voldoende trainingen afwerken. Want creatine en vreetbuien in combinatie met weinig trainings arbeid geeft quasi geen resultaat.

Bericht wo 19 dec 2012 21:01
MacMan Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 618
Mijn bike: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2
Hebben jullie de web links met de studies (+ dosissen duur en moment inname )

van deze producten aub?

ik zie dat vele producenten inderdaad creatine MH combineren met L-glutamine, maar het laatste in veel lagere dosissen.


op het net staan er veel artikelen erover , maar helaas is het voor een leek steeds moeilijker om betrouwbare studies en onderzoeken te kunnen onderscheiden van reclame en zelfs valse positieve en negative publicaties ( vb de zaak resveratrol in de VS waarbij 10 tallen studies werden verzonnen door een professor om resveratrol een negatief imago te geven)

Bericht vr 21 dec 2012 00:20
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
de studies en onderzoeken zijn vooral op pure krachtsporten gebaseerd, en opgevolgd gedurende vaak maar 3 tot 6 a 8 weken.
studies ivm duursport zijn er weinig gebeurd, en ook met zulke korte termijn....terwijl het effect in de duursport later komt en merkbaar is.
dat heeft alles te maken met het type van inspanning. de duursporter voert bv in een wegwedstrijd van 4u, een ietwat zelfde intensiteit uit die hoog is, maar niet op pure kracht is gericht.
natuurlijk komt er kracht aan te pas om grotere versnellingen rond te trappen en te demarreren, maar dat is een totaal andere vorm dan bv gewichtheffen. (dat is een zeer korte en explosieve inspanning)
bij gewichtheffen is dat al merkbaar na een 6 tal weken, de eerste resultaten - afhankelijk van de persoon zijn natuurlijke spierkracht en metabolisme en fysieke bouw in combinatie met de trainingsvorm - leveren al enige resultaten op na 3 a 4 weken.
MAAR..... theoretisch lijken die resultaten vrij indrukwekkend, in de praktijk mag je spreken van een miniem verschil.
let op : na 2 a 3 maanden systematisch en schematisch gebruik in combainatie met de speciefieke trainingsvormen, is het in de praktijk wel duidelijk merkbaar.

ZO OOK BIJ DUURSPORTERS !! dat uit zich vooral naar de finale toe en in de finale.
Demarrages zijn krachtiger en snediger dan voordien, omdat de grijze zone groter is geworden en de echte hoge verzuring door vermoeidheid langer uitblijft.
daardoor zijn in de loop der jaren, de sprinters ook sneller en snediger gaan sprinten, en draagt gedeeltijlijk bij tot een langere carriere (als je je goed verzorgt en alles blijft meezitten als voornaamste factor wel te verstaan)
of beter gezegd : de sprinter was vroeger veel sneller afgebot, vanaf het Cipolline en McEwen tijdperk is de carriere van de sprinter aanzienlijk verlengt.
Talent en intensrieke eigenschappen spelen de voornaamste rol, maar zij waren zo al fervente creatine gebruikers en waren een van de eersten die toonden dat de sprintercarriere door dit detail, langer kon meegaan.
Hedendaags is het zowat een verplichting voor de sprinter om dit te gebruiken, omdat het wel die ene a 2 percent uitmaakt en dat ene tikje extra frisheid bezorgt, om de concurrentie te kunnen blijven bekampen.
Tegelijk zie je al een aantal jaren dat de carriere van de topsprinters aanzienlijk langer is geworden, van vrijwel elke sprinter op top en subtop.

Helaas heeft men nooit echt de moeite willen doen om eens een diepgaand en langdurig onderzoek te doen naar de effecten van de duursporter, bij gebruik van creatine. als er al iets was uitgevoerd, stopte dat dan ook na 3 maanden.
de duursporter begint echt zijn effect te hebben na 4 a 6 maanden, waar hij een duidelijk verschil in spierkracht merkt, ook in recuperatie, en spieropbouw op een natuurlijke manier. dus geen buitensporig gedoen zowals in de bodybuilding wereld.
daar word creatine ook gebruikt, maar bij wetenschappelijke onderzoeken in die sector , alsook gewichtheffer sport vergeet met wel bijkomende tsten uit te voeren naar het gebruik van anabole steroiden, groeihormoon enz... de meeste groei van spiermassa en grotere verschillen in spierkracht na 3 a 4 weken zijn zeker niet toe te wijzen aan het gebruik van creatine, maar wel van dat verboden spul !

in eender welke sporttak, zal creatine op een termijn van 3 a 6 weken een zeer matig effect hebben.
in de duursport zal het bijna niet merkbaar zijn, mits je bijkomnde krachttraining in de fitness doet - op een termijn van 3 maanden zal je een versneld effect hebben vanwege de combinatie - krachtsport en dynamiteit met creatine.
zonder bijkomende krachtsport zal het effect nog langer op zich laten wachten, maar het komt zeer zeker.

het bijzonderste voordeel aan creatine is, dat al de gewonnen sextra spieren en spierkracht, niet zomaar snel verdwijnen als je stopt met creatine. die blijft mits je blijft trainen.
echter wel een evrschil op termijn merkbaar na het stoppen : de grijze zone word weer iets kleiner, de verzuring en vermoeidheid komen weer iets sneller op.
dat heeft ook te maken omdat je dan geen vocht meer langer vasthoud tussen de spiercellen, zoals je bij het gebruik van creatine hebt.
vaak spreekt men van gewichtstoename : aan vocht is dat een 1 a 2 kg. maar dat is niet onmiddelijk. vaak spreekt men over 3 a 4 kg na een 8 a 10 weken. dat is vooral te wijten aan gewonnen spiercellen (ja creatine bevorderd de celopbouw van de spieren)

er is al vaker vraag naar een stevig en intensief onderzoek gedaan, ivm creatine in de duursport, zoals wielrennen en triathlon. wil men daar echt resultaten kunnen neerleggen die behoorlijk betrouwbaar zijn, dan moet men een groep topsporters opvolgen gedurende 9 a 12 maanden.
Ze zouden het toch mogen doen, want in de duursportwereld bestaat ook veel nonsens ivm creatine.
sommigen beweren dat ze na 3 weken gebruik wel de helft beter zijn.... wat vooral een placebo effect is - te wijten aan de positviere mentale ingesteldheid en vooral gegroeide zelfvertrouwen !
de creatine zal op dat moment nog niet eens echt zijn werk doen... het bouwt zich dan nog op om iets te kunnen gaan doen dat tot enig resultaat zal gaan leiden.
ook niets meer dan dat !


in de topwielrennerij is het resultaat tussen niet gebruik en gebruik, meer dan eens duidelijk vastgesteld.

maar vergeet niet - en dat word dus meestal wel vergeten - dat trainingsvorm, specifiek intensiteiten, een hoge regelmaat daarvan, verzorging etc mee het resultaat van de winst bepalen.
als iemand daar 4x de week rustigaan rondfietst en zelfs 130km afmaalt, zijn zijn resultaat minder zijn dan iemand die zeer systematisch en schematisch traint alsook erg variabel maar veelvuldig.


de mythe dat je gewoon met creatine gebruik "plots" een hoop winst gaat boeken, hoop ik met de duidelijk gestelde uiteenzettingen ook ontkracht te hebben.

als je in de fitness iemand kent die creatine gebruikt en op een aantal maanden serieus groeit (opblaast-uitzet of wat ook), dan mag je bijna zeker stellen dat hij ook aan ander spul zit.
met creatine creeer je wel kracht en wat extra spieren, maar je gaat geen cms uitzetten.
nog straffer : creatine zal enerzijds een beetje extra gewicht bezorgen (eigenlijk te verwaarlozen), maar anderzijds het metabolisme en vetverbranding opkrikken, waardoor je enerzijds scherper word en anderzijds toch niet echt van volume verliest (natuurlijk metabole spiercel aangroei).

als je iemand ziet die amper in zijn t-shirt en / of trui past en beweerd dat het puur van creatine is...... die mag je flink uitlachen :wink:

Bericht wo 26 dec 2012 21:28
wimpie040810 Mountainbiker

Berichten: 93
Mijn bike: 29ers only

mag je creatine het hele jaar doornemen?

Bericht wo 26 dec 2012 22:12
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
neen !
creatine kan je gedurende het jaar nemen maar dient absoluut schematisch en systematisch te gebeuren voor er echt resultaat uit te halen. In feite is het een intervalsysteem qua gebruik.

velen nemen zowat continue door gedurende bv 3 maanden, dan even niet en weer een periode van 2 a 3 maanden.
op zich denk je dat je dan het beste resultaat haalt.... echter is dit pure utopie.
het beste resultaat haal je door telkens kortere perioden te gebruiken, elke periode bevat 4 fasen die je moet doorlopen van specifieke duur en dosis.
let op : dosis kan wat verschillen van persoon tot persoon omdat ook het groote/kg-gewicht meespeelt.
een mens van 170 en 64kg kan je niet dezelfde dosis opleggen dan iemand van bv 90kg en 195cm.
tegelijk dient er best eerst een bloedanalyse te gebeuren , waar al zeker de nierfunctie word gecontroleerd voor er gebruikt word.
het valt voor - gelukkig redelijk weinig - dat gebruikers een ondermaatse nierfunctie hebben.
dit kan een gevolg zijn van bv een virus dat uw metaboolsysteem vertraagd (schildklierinsufficientie of een wat te lage werking ervan) kan zo'n lagere nierwerking veroorzaken. (bv Epstein-Barr virus is er zo eentje - bekend onder 'klierkoorts')
dat wil niet zeggen dat er wat mis mee is, vaker heeft het een onderliggende oorzaak. zoals het bovenvernoemde virus, of een hormonale disbalans. Of gewoon een trager werkende nierfunctie.

bij de bloedanalyse raad ik ook wel vaker een bijkomende hormonale test aan, om te checken dat het hormonaal in balans zit.
in het anere geval kan gebruik van creatine (in eender welke vorm) bijkomende prblemen opleveren - vaak van voorbijgaande aard.

sommige artsen lachen het effect van creatine weg. Vaak omdat ze het enkel vanop papier kennen of er geen echt gevolg aan hebben gegeven inzake resultaat. Anderen kennen - en zelfs ook ervaren - het effect wel, maar weten ook dat het best niet zomaar op gedachte word gebruikt en er best een korte analyse aan voorafgaat.

kwestie van verantwoordelijk om te gaan met alles.

ook zullen zij - net als ik en sommige anderen - de gebruiker sterk aanraden om vaker te drinken gedurende de dag.
dit is ZEER BELANGRIJK omdat het uw nieren minder belast en het tegelijk een beter effect gaat geven -(de opname op zich word zo ook al verbeterd)




MENSEN MET EEN TRAGERWERKENDE SCHILKLIERFUNCTIE IS HET AFGERADEN.
Dit omdat uw metabolisme trager dan normaal werkt en zo ook de nieren veel harder zal belasten dan normaal, en tegelijk door het vertraagde metabolisme, remmend werkt op het normaal te verkrijgen effect.
Omdat de schildklier trager gaat werkt, zijn alle functies van het lichaam trager.
een eerste indicatie van een mogelijke vertraagde schildklier is een continue lagere lichaamstemperatuur dan normaal.

Bericht wo 26 dec 2012 22:15
drumbazer Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 50
Mijn bike: red-bull pro SL /granville PULSE team

moest er iemand interesse hebben in ne nieuwe ongeopende pot Beta-Alanine moet 't maar zeggen , heb hier een nieuwe pot staan van ' body en fit '
voor een prijske te koop

Bericht ma 31 dec 2012 19:29
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
Zelfde verhaal als hierboven. Heb 2 potten gekocht bij de bodyshop maar na enkele maanden gebruik maar snel mee gestopt.

Welke fantastische verhalen er ook verteld worden, het komt mijn huis niet meer in. De bijwerkingen zijn veel te groot. De tintelingen zijn met momenten echt ondraagbaar en ik word er misselijk van tot braakneigingen toe. Na de misselijkheid merk ik wel dat het spul zijn werk doet en lijkt het alsof ik langer kan doorgaan.

Voorbeeldje uit de praktijk:

De aanbevolen dosering ingenomen 45 minuten voor inspanning.

De eerste 5km van een toertocht kwam mij hartslag niet boven de 125 (mijn max hartslag is 201 en mijn gemiddelde tijdens een toertocht hangt rond de 160/180). Ik kon het rustige tempo op de weg van mijn maten niet eens volgen terwijl we maar 25 per uur gingen. Het zweet brak mij uit en ik werd enorm misselijk. Ik kon echt maar super langzaam rijden. Opeens binnen 2 minuten kon ik opschakelen en binnen enkele KM's kon ik weer aansluiten bij mijn maten. De rest van de toertocht voelde ik mij super fris en kon ik maar blijven gassen. Terwijl mijn hartslag 10 slagen lager lag als normaal.


Daarna heb ik het nog een aantal keren gebruikt op verschillende uren in de dag maar steeds werd ik misselijk. De tintelingen zijn ook enorm irritant.

Ik gebruik wel nog af en toe Citruline malaat.

Bericht ma 31 dec 2012 23:30
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
Er zijn wel meer klachten van braken, misselijkheid en zelfs licht gezwollen lever na een aantal weken gebruik (overbelasting verschijnsel)
Beta analine word ook erg vaak in te hoge dosissen gebruikt, wat de bijwerkingen kan geven.
Het is niet zo omdat het een aminozuur is dat je ook hoge dosis ineens kan gebruiken.
het plots sterk transpireren en misselijk worden kan een toxicatie indicatie zijn, dat een teveel aan dit aminozuur zich in de bloedbaan bevind. (beta analine is een extract van Carosine - dat namelijk bestaat uit 2 aminozuren - beta analine en l-histidine)
nadeel is dat beta analine niet traag in de bloedbaan word gelost zoals beweerd maar juist snel en veel ineens...met een aantal verschijnselen als gevolg.
is niet zo geschikt als beweerd in deze orm.
EN met beta analine word de lever extra belast, in tegenstelling tot creatine monohydraat.

Bericht za 05 jan 2013 17:54
doctor Mountainbiker

Berichten: 327
Mijn bike: Bulls team
Beta alanine kan zeer schadelijk zijn voor personen die er niet tegen kunnen. We hebben er uitgebreide testen mee gedaan in 2009 en 2010 en waren tot verbazende resultaten gekomen. Wel bij degene die er goed op reageerden haalden we dan weer goede resultaten. Maar je mag toch nemen dat ongeveer 6 à 7 op de 10 er slecht op reageren. Wij hadden voornamelijk slechte resultaten bij sporters met bepaalde bloedgroepen 9 uit de 10 konder er niet tegen met een bepaalde bloedgroep. Ook bij degene die er dan weer goed van waren, de kuren verschilden uiteenlopend naar gebruik/gewicht toe. Zeer intensief uit te zoeken wat individueel best was met de nodige prestatie ondersteuning. Zeker geen suplement wat gewoon kan aangekocht worden en gelijk de gebruiksaanwijzing kan genomen worden om er de juiste voordelen van te krijgen.

VorigeVolgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training