Beta Alanine

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
tviseghe
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 22:41
Rijdt met: Focus Black Raider

Re: Beta Alanine

Bericht door tviseghe »

Sunn,
Ik begrijp niet goed waarom je als duursporter (geen sprinter) creatine zou nemen...

Geen idee waarom pakweg een klimmer creatine zou nemen, ten eerste heeft bijlange niet iedereen er effect van en ten tweede is er een verhoogd lichaamsgewicht door waterretentie! Niet interessant als je eerst 150km een kg of 1,5kg meer moet meesleuren om dan mss een voordeel te halen uit je creatine, de energie die je door je extra gewicht verspild hebt zou je volgens mij evengoed kunnen gebruiken tijdens die laatste demmarages bergop!?

Voor een sprinter zou het misschien wat kunnen helpen, maar hoeveel is de vraag. Klinische studies met voldoende proefpersonen zouden iets kunnen ophelderen, het effect in de wielrennerij zou er wel kunnen zijn. De vraag blijft of het dan aan de creatine ligt of aan andere middelen of een aangepast schema of... of..., volgens mij teveel variabelen om te kunnen besluiten dat de effecten toe te schrijven zijn aan creatinegebruik...
Gebruikersavatar
MacMan
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 13:55
Rijdt met: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Re: Beta Alanine

Bericht door MacMan »

Heb dit seizoen een trial gedaan zoals door sunn voorgesteld

-creatine load onderhoud pure vorm en meestal met fruitsap
-beta alanine met maaltijd gaf het geen tintelingen

deze combo gaf al een merkelijke verbetering


dan gestopt 1 maand


2de kuur idem aangevuld met ee kuur Astragalus, rhodiola . Verder caffeine enkel 1 uur voor de rit
genoeg drinken met energiedrank en ongeveer 78 g goede suikeres per uur
na de rit spankousen en recup drank en lichte recup maaltijd

Nog meer vemogen vergeleken met zelde periode vorige jaren :
kracht acceleratie en duur vermogen.... beste seizoen van de laaste jaren... toeval? misschien
maar ik doe volgend jaar weer 2 kuurtjes!
plezant om nog meer gas te kunnen geven,
meer fun en gewicht nog lager dan vorige jaren...!!!
merci sunn ! =D>
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beta Alanine

Bericht door Reflex »

Hoe nam jij je Beta alanine in? Gewoon met water? Ik nam deze ook altijd met fruitsap en had het idee dat het ook veel uitmaakte met tintelingen of je dit met fruitsap of met water innam.

Misschien toch weer eens proberen om in te nemen bij de maaltijd. Bedankt voor de tip. Spijtig dat Sunn er op het moment niet meer is maar ik kan wel wat adviezen gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Beta Alanine

Bericht door SD2E »

En dat allemaal voor toertochtjes te rijden :-D
Ik hou het bij trainen en een gevarieerde voeding (zonder vlees-vegetarier), er rijden er mij voorbij maar er blijven er ook veel achter 8)
Gebruikersavatar
MacMan
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 13:55
Rijdt met: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Re: Beta Alanine

Bericht door MacMan »

Wie heeft dat hier gezegd???

speciefieke training 2-3x / week met doel
buitenlandse fiets weken in het hooggebergte
2- 3 x / jaar


Ik vezeker je dat dat andere koek is dan een toertochtje( die ik overigens ook graag doe)


De juiste voeding doseren en recuperatie zijn een belangrijk deel
om tot de laaste dag van zo'n week te kunnen blijven genieten!
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Beta Alanine

Bericht door SD2E »

MacMan schreef:Wie heeft dat hier gezegd???

speciefieke training 2-3x / week met doel
buitenlandse fiets weken in het hooggebergte
2- 3 x / jaar


Ik vezeker je dat dat andere koek is dan een toertochtje( die ik overigens ook graag doe)


De juiste voeding doseren en recuperatie zijn een belangrijk deel
om tot de laaste dag van zo'n week te kunnen blijven genieten!
Voeding ok, maar brol nemen die schadelijk is voor de lever en nieren is er toch al wat over niet?
95% van de mensen hier rijdt recreatief ofwel competitief op een laag/matig niveau (zoals ook ik).
Bij deze mensen is er mss nog 50% marge om te verbeteren door gewoon deftig te trainen. Dat een topsporter er de randjes afloopt voor die paar procenten kan ik begrijpen, die moeten er van leven. Maar als gewone hobby'ist, om "den dikke swa" van naast de deur er af te rijden => nee sorry 8)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beta Alanine

Bericht door Reflex »

Als je het topic zou lezen dan zal je zien dat dit al eens is gezegd. Deze middeltjes zijn er met name voor de competitierijder die net dat beetje extra wil maar ondertussen een grote trainingsarbeid heeft gehad. Voor een toertochtrijder zal het effect bijna niks zijn en heeft het weinig nut. Tenslotte kan je niet van iemand zonder conditie een topsporter maken met een poedertje.

Enkel is het nu eenmaal een feit dat veel mensen waaronder ook ik gewoon niet zonder bepaalde supplementen kunnen wanneer ze enkele honderden kilometers in de week trainen. Naast deze training moet er ook gewerkt worden en dan is het niet altijd evident om een bepaald voedingspatroon te volgen. De supplementen die je dan gewoon nodig hebt is een multi vitamine en eventueel nog los ijzer en magnesium. Het is zelfs zo dat wanneer ik geen vitaminen neem ik continu last heb van spontane bloedneuzen.
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Beta Alanine

Bericht door SD2E »

Reflex schreef:Als je het topic zou lezen dan zal je zien dat dit al eens is gezegd. Deze middeltjes zijn er met name voor de competitierijder die net dat beetje extra wil maar ondertussen een grote trainingsarbeid heeft gehad. Voor een toertochtrijder zal het effect bijna niks zijn en heeft het weinig nut. Tenslotte kan je niet van iemand zonder conditie een topsporter maken met een poedertje.

Enkel is het nu eenmaal een feit dat veel mensen waaronder ook ik gewoon niet zonder bepaalde supplementen kunnen wanneer ze enkele honderden kilometers in de week trainen. Naast deze training moet er ook gewerkt worden en dan is het niet altijd evident om een bepaald voedingspatroon te volgen. De supplementen die je dan gewoon nodig hebt is een multi vitamine en eventueel nog los ijzer en magnesium. Het is zelfs zo dat wanneer ik geen vitaminen neem ik continu last heb van spontane bloedneuzen.
Ok had enkel de posts van 2013 gelezen...
Maar vind toch dat er allemaal maar licht overgegaan wordt, zomaar wat brol gaan kopen bij de apotheel zonder de juiste begeleiding...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Beta Alanine

Bericht door Reflex »

Volgens mij hebben Sunn en Doctor alle 2 duidelijk aangegeven dat je begeleiding moet hebben en regelmatig bloedanalyse moet laten doen.
Gebruikersavatar
MacMan
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 13:55
Rijdt met: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Re: Beta Alanine

Bericht door MacMan »

precies!
hij heeft dat heel goed uitgelegd.
en ik begin sunn's beslissing te begrijpen .
hoe jammer ook voor de mensen, die wel met hun gezondheid begaan zijn . :-({|=
Plaats reactie