Is deze stelling ivm vetverbranding correct?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

Ik denk dat dat vooral vochtverlies is.
cyclebot
Mountainbiker
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 06 nov 2009 12:08
Rijdt met: cube acid

Bericht door cyclebot »

Bunga schreef:
cyclebot schreef:zo'n weegschalen zijn echt quatsch
2100cal (als dat al klopt) = ongeveer 300gr vet
en je hebt geen 300gr vet verbrand want je haalt ook nog energie uit suikers

dusss ... pin je daar aub niet te hard op vast
Die 2100 komt van mijn hr monitor. Ik zou hopen dat die toch redelijk in de buurt komen. Op het einde van de rit ben ik ongeveer een kilo gewicht kwijt. Niet dat ik hier iets mee probeer te doen maar het is interessant om te weten. Het is ook goed om op te volgen voor jezelf zodat je niks ongezonds doet.
ik denk niet dat er een algoritme bestaat dat hartslag precies kan linken aan energieverbruik
en die kilo is inderdaad vooral vocht.
Gebruikersavatar
Montieken
Mountainbiker
Berichten: 397
Lid geworden op: za 19 mei 2007 13:14
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Montieken »

indd vooral vocht, ik dacht dat je ong tss de 550 en 650kcal verbrandt per uur als je goed doorfietst.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Bericht door Bunga »

het zal wel vocht zijn. De volgende dag is dat verschil al terug weg.
Maarten123
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 09 mar 2011 14:20
Rijdt met: Cube Ams 110 Pro

Bericht door Maarten123 »

je verbrand altijd vet , maakt niet uit welke zone. Natuurlijk meer in je vetverbrandingszone. Maar als je echter nog meer vet wilt verbranden, google dan maar eens High Intensive Interval Training (HIIT)
Gebruikersavatar
Arez
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 08 jan 2007 10:40
Rijdt met: cannondale F600

Bericht door Arez »

Ik heb nog een aansluitend vraagje: Heeft de tijdsduur ook een invloed op de vetverbranding ?

Door mijn werkschema momenteel kan ik drie keer per week voor het eten 1.5 uur trainen. Gezien het beperkte zonlicht is dit ideaal. Hierbij fiets ik in mijn LSD-zone (125-140 voor mij). Zo kom ik in totaal aan 4.5 uur trainen extra per week.

Zal ik tijdens deze 4.5 uur minder verbranden (en minder conditie gekweekt hebben) dan een 4.5 uurse training in één stuk op zaterdag ? Is misschien de vooruitgang die ik boek door op deze manier te trainen te verwaarlozen ?

LSD slaagt natuurlijk op long, dus enigzins vermoed ik wel dat een langere duurtraining beter is maar ik ben toch nieuwsgierig naar jullie commentaren.
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Bericht door Goohooni »

@ Arez

Het percentage vetbruik bij een inspanning gaat licht stijgen als je lang op je fiets zit. Bij korte ritten en op een laag tempo, ga je ook wel vet verbranden, maar ook nog wel suikers.

Als je drie maal per week 1,5h gaat fietsen zou ik eerder extensieve duurtraining doen (harslag 5 à 8 slagen hoger dan LSD). LSD (het woord zegt het zelf) is een training die je lang moet doen zoals je zelf zegt.

Bij je tweede vraag is het eerder 'en/en' ipv 'of'. Eenmaal 4,5uur fietsen in de week zal je zeker wel goed doen, maar de trainingsprikkel zal te weinig zijn om echt te verbeteren. Beter minstens driemaal per week trainen om progressie te maken.

Ik zou dus eerder geneigd zijn, tweemaal (ipv driemaal) per week extensieve duurtraining te doen van 1,5 a 2h en eenmaal per weekend een LSD van 3 uur te doen. Dan kom je ook aan 4,5uur trainen per week (op basis van vetmetabolisme)..
Plaats reactie