Is deze stelling ivm vetverbranding correct?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
cyclebot
Mountainbiker
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 06 nov 2009 12:08
Rijdt met: cube acid

Bericht door cyclebot »

RIBI schreef:Begrijp niet goed dat ge bij het rijden van een TT U druk maakt over vetverbranding. Daar zou ik gewoon voor mijn plezier rijden op mijn gevoel van de dag.
Regelmatig trainen is natuurlijk een ander verhaal.
+1
de hoeveelheid vet die je verbrandt tijdens zo'n TT (2à3u?) is miniem
7000Kal per kilo vet is het zeker?
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Bericht door Bunga »

Effe de topic een nieuwe impuls geven omdat ik toch verschillende opvattingen lees over welke energie wanneer verbruikt wordt.

Onderstaande link toont op het einde een grafiek over de verdeling bij verschillende intensiteit. Het is dus niet zo dat je vetverbranding stil valt bij hoge intensiteit zoals soms wordt beweerd.

http://www.suikerinfo.nl/nieuwsbrief/si ... aties.html

We hebben thuis een weegschaal dat het vet% aangeeft dus vandaar dat . Na een jogging sessie van 45 minuten zakt het % bij mij van 14 naar 12, HR gem 130. Na een MTB rit van 2u15 en 2100Kcal verbruikt zit ik nog altijd op 14, HR gem 160. Ik ben er wel van verbaasd dat MTB geen effect lijkt te hebben ondanks dat het geen rit is voor conditietraining. Kan dit mogelijk beïnvloed zijn door het zweten?
gbv
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 15:45
Rijdt met: Cube Reaction Race '12

Bericht door gbv »

die weegschalen neem ik altijd met een korrel zout.

kort gezegd komt vetverbranding hier op neer:
bij een rit van 2uur aan optimale vetverbranding zal je minder vet verbrand hebben dan diezelfde rit aan een iets hogere intensiteit. waarom? simpel: tijdens de intensieve rit verbruik je veel meer energie en ondanks dat het procentueel aandeel aan vetten daarin lager ligt dan in optimale vetverbranding, is het absoluut verbrande aantal vetten nog steeds hoger dan bij de 1e training (omdat men daar minder energie verbruikt).

natuurlijk zijn intensieve ritten minder lang vol te houden t.o.v. lsd trainingen. dus op een tochtje van 4 - 5 uur aan lsd zal je meer absolute vetten verbranden dan op een 2uur durende tochtje. moest je 4 tot 5u intensief kunnen sporten, is het weer de omgekeerde wereld :wink:
cyclebot
Mountainbiker
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 06 nov 2009 12:08
Rijdt met: cube acid

Bericht door cyclebot »

Bunga schreef:Effe de topic een nieuwe impuls geven omdat ik toch verschillende opvattingen lees over welke energie wanneer verbruikt wordt.

Onderstaande link toont op het einde een grafiek over de verdeling bij verschillende intensiteit. Het is dus niet zo dat je vetverbranding stil valt bij hoge intensiteit zoals soms wordt beweerd.

http://www.suikerinfo.nl/nieuwsbrief/si ... aties.html

We hebben thuis een weegschaal dat het vet% aangeeft dus vandaar dat . Na een jogging sessie van 45 minuten zakt het % bij mij van 14 naar 12, HR gem 130. Na een MTB rit van 2u15 en 2100Kcal verbruikt zit ik nog altijd op 14, HR gem 160. Ik ben er wel van verbaasd dat MTB geen effect lijkt te hebben ondanks dat het geen rit is voor conditietraining. Kan dit mogelijk beïnvloed zijn door het zweten?
zo'n weegschalen zijn echt quatsch
2100cal (als dat al klopt) = ongeveer 300gr vet
en je hebt geen 300gr vet verbrand want je haalt ook nog energie uit suikers

dusss ... pin je daar aub niet te hard op vast
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

gbv schreef:die weegschalen neem ik altijd met een korrel zout.

kort gezegd komt vetverbranding hier op neer:
bij een rit van 2uur aan optimale vetverbranding zal je minder vet verbrand hebben dan diezelfde rit aan een iets hogere intensiteit. waarom? simpel: tijdens de intensieve rit verbruik je veel meer energie en ondanks dat het procentueel aandeel aan vetten daarin lager ligt dan in optimale vetverbranding, is het absoluut verbrande aantal vetten nog steeds hoger dan bij de 1e training (omdat men daar minder energie verbruikt).

natuurlijk zijn intensieve ritten minder lang vol te houden t.o.v. lsd trainingen. dus op een tochtje van 4 - 5 uur aan lsd zal je meer absolute vetten verbranden dan op een 2uur durende tochtje. moest je 4 tot 5u intensief kunnen sporten, is het weer de omgekeerde wereld :wink:
+1
Ik was door deze thread aan het gaan en zag vanalles door elkaar geroepen worden. toch nog mensen die een correct antwoord geven

-Vetverbrandingszone = % meer vetverbranding dan glycogeen/glucose
-Hoe hoger je hartslag wordt hoe meer energie je verbrandt. Intensiever sporten=meer totale vetverbranding maar ook meer glycogeen.
-overslagpols: vanaf hier gaat je zuurstoftransport limiterend werken. De spieren krijgen onvoldoende zuurstof.
Vetverbranding vraagt meer zuurstof dan Glycogeenverbranding. Vanaf hier gaat de totale vetverbranding afnemen
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

eiwitten ?
dat is miniem, en verder wel het laatste wat het zal aanspreken.
van de moment dat je eiwitten echt aanspreekt als energiebron, ben je bezig met spierafbraak. en dat kan enkel als je qua voeding je lichaam echt tekort doet.
of bv in een grot zitten.... door een ingewikkeld fysiek proces, zal je vreemd genoeg vooral overgaan op eiwitverbranding. wie bv een week MET voldoende voeding daar verblijft, zal ondanks alles aanzienlijk wat spiermassa verloren zijn. (is medisch bewezen) Oorzak is vooral de kille erg vochtige en donkere omgeving, en de samenstelling van de zuurstof (en gassen) dat er hangt.

eiwitten worden vooral NA de inspanning aangesproken, voor het herstel van de spiercellen.
de spiercellen worden niet gebruikt als energiebron mocht iemand dat denken, de spiercelschade komt door de inspanningen. hoe zwaarder en intensiever de inspanning (hoe hoger de verzuring maw), te groter de schade aan de cel zal zijn. eiwit word gebruikt als herstelproduct.
de schade die je verricht bij inspanningen, is normaal en geen ding om zorgen over te maken.
spierscheuren etc zijn van een andere onde en zijn geen normale beschadigingen, die vallen buiten de gebruikelijke procedure van schade / herstel cel na inspanning.

energie word vooral uit kolhydraat gehaald. ELKE vorm van suikers in uw lichaam maw...
Je lichaam heeft altijd een reserve, pas als die op is ga je puur vet verbranden. Als dat op is, dan pas ga je eiwitten verbranden (en spierafbraak teweegbrengen)
daarnaast zal er ook vet verbrand worden. echter is, zoals iemand hier ook al aangaf, vet een trage brandstof.
vet word vrij traag tot energie omgezet, en dit gebeurd optimaal binnen een bepaalde zone . deze zone bevind zich tussen het punt van hersteltraining en een sub-intensieve inspanning, namelijk onder de omslagpols. voor elk persoon kan deze zone verschillend zijn.

als men bv als beste verbrandingszone bv 130-150 aangeeft, ben je het beste af dat je 140-145 aanhoud en niet 130. omdat 130 te dicht bij je recuptrainingspols ligt en een duidelijk klagere vetverbranding teweegbrengt.
tussendoor laat je hem iets zakken, maar hoofdzakelijk rijd je net iets onder die maximale aangegeven waarde van vettraining (lange duurtrainingen)
Gebruikersavatar
Remmenlos
Mountainbiker
Berichten: 672
Lid geworden op: ma 09 jul 2007 12:10
Rijdt met: NineR AIR 9

Bericht door Remmenlos »

ook even een vraagje over hartslagen . Laatste marathon die ik reed had ik er 5 u 34 over gedaan waarvan 4u18 in zone en 1u16 boven mijn anaërobe hartslagdrempel nl 168 . Met een gemiddelde hartslag van 153 Hoe moet ik zoiets bekijken ??? Goed / niet goed ???
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Bericht door i-Mac »

Een paar jaar geleden ben ik 10 kg kwijt geraakt op een heel simpele manier.

Eerst minder eten. Vooraf drink je een paar glazen water, dat vult je maag al.
's Avonds na het eten ging ik nog joggen of wandelen.
De volgende morgen nam ik dan de (koers)fiets, en vertrok zonder te eten of te drinken. let wel, ik had alles bij in geval van een hongerklop. Ik fietste op een heel rustig tempo. Mijn hartslag moest tussen de 55 en de 65% van de maximale hartslag blijven.

In het begin nam ik het eerste half uur niets in van eten of drinken. Later werd dat een volledig uur. na een uur nam ik dan een korte pauze, om er te drinken en iets te eten.

Als je 's morgens wakker wordt, gaan er bepaalde signalen in je lichaam af. Je maag gaat op zoek naar suikers. Als je echter niet eet, en fiets op een rustig tempo, gaat je lichaam suikers opzoeken op plaatsen waar je lichaam deze opsloeg. Lees = vet.

Ik deed dat in het begin één keer per week, later maximaal 2 keer in een week.

Op die manier ben ik dus 10kg "verloren".
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

Remmenlos schreef:ook even een vraagje over hartslagen . Laatste marathon die ik reed had ik er 5 u 34 over gedaan waarvan 4u18 in zone en 1u16 boven mijn anaërobe hartslagdrempel nl 168 . Met een gemiddelde hartslag van 153 Hoe moet ik zoiets bekijken ??? Goed / niet goed ???
klinkt normaal voor een marathon waar je goed doorreed.
Heel wat stevige hellingen? Goed tempo aangehouden? weinig gestopt? ik zou me er niet te veel zorgen om maken.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Bericht door Bunga »

cyclebot schreef:zo'n weegschalen zijn echt quatsch
2100cal (als dat al klopt) = ongeveer 300gr vet
en je hebt geen 300gr vet verbrand want je haalt ook nog energie uit suikers

dusss ... pin je daar aub niet te hard op vast
Die 2100 komt van mijn hr monitor. Ik zou hopen dat die toch redelijk in de buurt komen. Op het einde van de rit ben ik ongeveer een kilo gewicht kwijt. Niet dat ik hier iets mee probeer te doen maar het is interessant om te weten. Het is ook goed om op te volgen voor jezelf zodat je niks ongezonds doet.
Plaats reactie