Is deze stelling ivm vetverbranding correct?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="johand"]ok, de waarden waren niet echt correct bij nakijken zijn dit wel de correcte cijfers bij de laatste meting in het fitness-centrum
-70%, Recuperatie, -130
70-80%, Vetverbranding, 131-143
80-90%, Basisuithouding, 143-155
90-97%, Tempo en Weerstands, 155-163
97-100%, Kracht & Weerstand, 163-167
100-103%, Kracht, Snelheids, 167-170
Overslag: 166
Max: 174
Ik heb mijn hartslagmeter de zone 131-155 om vetverbranding en Basisuithouding te verbeteren. Gisteren bvb op de TT heb ik 3u gereden op 55km, waarvan 1.2u binnen deze zone, de rest lag erboven.
Mijn vraag nu, zou ik meer vet verbrand hebben moest ik constant binnen de 131-143 gebleven zijn? Of heb ik door hoger in hartslag te gaan toch meer vet verbrand (weliswaar met een lager rendement)[/quote]


er zitten nogal wat fouten in.....
max. pols is 174 zeg je...

je overslag kan N O O I T 166 zijn !!! tenzij ze hier een 2e zone incalculeren, die zowieso al intensief is.
De overslagpols waar men gewqoonlijk over spreekt (praatzone zogezegd) ligt echt wel een stuk lager bij u.

97-100%, Kracht & Weerstand, 163-167
100-103%, Kracht, Snelheids, 167-170

dat moeten ze toch eens goed uitleggen hoe dat 100% en 103% kan zijn, terwijl je nog altijd duidelijk onder uw max. pols zit. #-o

recuperatietraining = 130
gezien je maxc. pols, ligt dat lager.

verhoudingen tempo, kracht, weerstand liggen in de verkeerde verhoudingen, zoals ze hier staan genoteerd.


ik raad je aan om naar een sportarts te stappen om een conditietest te laten uitvoeren, want als je hierop moet afgaan kan je stellen dat ze in dat fitnesscenter er echt niks van bakken en je op langere termijn gegarandeerd een enorme klap gaat krijgen.
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Bericht door johand »

Sunn Xtreme schreef:er zitten nogal wat fouten in.....
max. pols is 174 zeg je...

je overslag kan N O O I T 166 zijn !!! tenzij ze hier een 2e zone incalculeren, die zowieso al intensief is.
De overslagpols waar men gewqoonlijk over spreekt (praatzone zogezegd) ligt echt wel een stuk lager bij u.

97-100%, Kracht & Weerstand, 163-167
100-103%, Kracht, Snelheids, 167-170

dat moeten ze toch eens goed uitleggen hoe dat 100% en 103% kan zijn, terwijl je nog altijd duidelijk onder uw max. pols zit. #-o

recuperatietraining = 130
gezien je maxc. pols, ligt dat lager.

verhoudingen tempo, kracht, weerstand liggen in de verkeerde verhoudingen, zoals ze hier staan genoteerd.


ik raad je aan om naar een sportarts te stappen om een conditietest te laten uitvoeren, want als je hierop moet afgaan kan je stellen dat ze in dat fitnesscenter er echt niks van bakken en je op langere termijn gegarandeerd een enorme klap gaat krijgen.
zie PB
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Bericht door johand »

Ik heb nu de papieren van de sportdokter als basis genomen. De Max was verkeerd die is is 178. Mijn, rust was vanmorgen 58 en dus op zitvlees.nl kwam ik tot de volgende tabel:

Rusthartslag: 58
Maximumhartslag: 178
Hersteltraining (H) 112-130
Rustige duurtraining (D1) 130-142
Intensieve duurtraining (D2) 142-154
MLSS-training (D3) 154-166
Weerstandstraining (W) 166-178

bron: www.zitvlees.nl

De overslagpols ken ik niet als ik op de papieren van de sportdokter kijk. Ik was er dus toch niet zover af? ik trainde tussen 130 & 155, dus in zone D1-D2

Mijn vraag blijft dus: verbrand ik meer vet als ik boven de 154 rij of blijf ik beter tussen de 130-142 of beter tussen de 130-154 om het meeste vet te verbranden op een TT.
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

Het is moeilijk te zeggen, maar de kans bestaat dat je meer vet verbrandt, simpelweg omdat je meer kcal zal verbruiken aan die hogere hartslag, ook al is het procentueel gezien minder. Een voorbeeldberekening heb ik hier al eens ergens op het forum gezet.
Het verschil? Niet meer dan de boter die ge elke dag op 1 boterham smeert.
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Bericht door Metalcis »

Heb zelf ook een test laten doen een 3 tal jaar geleden en dit was de uitleg

5 zones

1/ recuperatiezone ( tot max 115 ) => wegkrijgen van de verzuring

2 / extensieve zone ( 115 - 152 ) => In deze zone komt de energie vooral uit verbranding van vetten

3/ intensieve zone ( 153 - 159 ) => In deze zone leveren de koolhydraten, ten opzichte van de vetten, de meeste energie

4/ drempelzone ( 160 ) => hoofdzakelijke koolhydraten leveren energie

5/ anaërobe zone ( + 160 ) => koolhydraten worden omgezet in melkzuur => verzuring => deze zone is bedoeld om de weerstand te verbeteren

de waarden zijn mij waarden dus daar moet je niet naar kijken
dus om uw vraag te beantwoorden :

In jouw geval rij je best tussen de 130 -142 voor de meest optimale vetverbranding. In hogere zone's ga je nog steeds vet verbranden maar minder dan in de D1 zone.

Je D1 zone is om een basisconditie te leggen. Kilometers malen in deze zone is de boodschap alvorens je verder gaat trainen
je D2 zone is voor de uithouding te verbeteren maw om langer te kunnen fietsen in een hoger tempo.

En als ik je nog een tip mag geven : ga volgende keer eens langs bij een andere sportdokter. Het zou niet mogen dat je na zo'n test nog met zoveel vragen zit [-X . Ik heb 3 dagen na men test een dossier van 5 bladzijden in mijn bus gekregen : alle zone's, de gepaste hr erbij, wat je traint, hoelang je erin moet trainen, wat de energie levert, enz... Alles zo klaar als een klontje
Gebruikersavatar
Montieken
Mountainbiker
Berichten: 397
Lid geworden op: za 19 mei 2007 13:14
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Montieken »

dacht is ergens gelezen te hebben in een of andere trainingsboek van paul, dat hoe beter je basisconditie hoe meer vet je ook gaat aanspreken bij intensieve inspanningen als brandstof. waardoor je u inspanning langer gaat kunnen volhouden.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Montieken"]dacht is ergens gelezen te hebben in een of andere trainingsboek van paul, dat hoe beter je basisconditie hoe meer vet je ook gaat aanspreken bij intensieve inspanningen als brandstof. waardoor je u inspanning langer gaat kunnen volhouden.[/quote]

dit is de logica zelve, om de simpele reden dat je gewoon meer spieren hebt aangemaakt intussen en daardoor net een hogere verbranding krijgt.
maar dat stond er niet bij waarschijnlijk :-)
Gebruikersavatar
Montieken
Mountainbiker
Berichten: 397
Lid geworden op: za 19 mei 2007 13:14
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Montieken »

Sunn Xtreme schreef:
Montieken schreef:dacht is ergens gelezen te hebben in een of andere trainingsboek van paul, dat hoe beter je basisconditie hoe meer vet je ook gaat aanspreken bij intensieve inspanningen als brandstof. waardoor je u inspanning langer gaat kunnen volhouden.
dit is de logica zelve, om de simpele reden dat je gewoon meer spieren hebt aangemaakt intussen en daardoor net een hogere verbranding krijgt.
maar dat stond er niet bij waarschijnlijk :-)
jawel stond een hele pagina aan gewijd, maar khad geen goesting om te typen, en daarmee de ZEER beknopte versie :)
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

Ik heb een conditietest afgelegd in een fitness centrum.

Bij vetverbranding ligt mijn hartslag tss 126 - 135
voor conditie training " " " " 135- 148

De begeleider zei me als ik lange duurtraining wil doen het best train bij mijn vetverbranding hartslag. En de kortere duurtraining bij mijn conditiehartslag.
Klopt dit , krijg je ook een betere conditie als ik aan vetverbranding doe ?
RIBI
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 02 jul 2007 18:23
Rijdt met: showa-massini

Bericht door RIBI »

Je hebt niet meer vet verbrand door boven je zone te fietsen.
Vetverbranding neemt af naarmate de levering van zuurstof naar de spieren in het gedrang komt. Dan worden suikers aangesproken.
Doorbloeding is de beperkende factor bij inspanning. (lang leve de epo)
Daarom dat een geoefend persoon met een"aangepast" bloedvatenstelsel een hogere prestatie kan leveren en langer volhouden met het aanspreken van zijn vetten. Het transport naar de spieren is beter.
Begrijp niet goed dat ge bij het rijden van een TT U druk maakt over vetverbranding. Daar zou ik gewoon voor mijn plezier rijden op mijn gevoel van de dag.
Regelmatig trainen is natuurlijk een ander verhaal.
Plaats reactie